Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen

Auteur Topic: Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen  (gelezen 115153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Zag dit filmpje.  Gaat dit nu nieuwe rage worden?  Om toch te filmen in/om/rond PD?
Was ook al een incident met PoW news dat ze boven mensen vloog met ook zoiets, wat dan weer niet is toegestaan.

drama 3 doden Kekerdom vanuit de lucht

Denk dat nog niet echt duidelijk wat nu wel of niet mag (denk ik....)




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 18:23:19
Vind ik dit interessanter.
=====-===========
Ballonvlucht - Brand met Interventie Brandweer Oudenaarde
koetje31


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2012, 12:28:49
Dit is niet ''zomaar'' toegestaan. Ooit eens bezig geweest met een zgn. drone voor de brandweer, (ik vermoed dat dit een drone is) en daar komt wel wat wet- en regelgeving bij kijken. Overigens zal de wildgroei wel meevallen, gezien de kosten die ermee gemoeid zijn. €10.000,- en meer.... Ik zie de gemiddelde hv-fotograaf dat nog niet uitgeven voor de hobby ::)

Zie onderstaande stuk ter info. Meer hierover op de site:

http://hoogtezicht.nl/index.php/luchtopnamevergunning

Koninklijk Besluit Luchtfotografie
Ter bescherming van militaire objecten is boven Nederlandse grond het Koninklijk Besluit Luchtfotografie van 1 september 1959, stb.329(KB) van toepassing. In dit KB staan de voorschriften wat betreft het maken van beeldopnamen uit de lucht. Behalve voor lijnvliegtuigen bepaalt het KB dat het zonder vergunning van de Minister van Defensie verboden is om boven Nederlands rechtsgebied beeldopnameapparatuur mee te nemen in een luchtvaartuig en om te fotograferen vanuit een luchtvaartuig. Dit KB is dus ook van toepassing op ieder radiografisch modelvliegtuig met beeldopnameapparatuur aan boord.

Om te mogen fotograferen boven Nederlands rechtsgebied, moet de maker een vergunning van het Ministerie van Defensie kunnen overleggen. Dit geldt zowel voor digitale als analoge opnamen en voor elk soort luchtvaartuig. De vergunning is altijd nodig als iemand beeldopnameapparatuur in of op een luchtvaartuig meeneemt.

De Sectie Luchtfotografie van het Ministerie van Defensie verleent deze vergunningen voor een bepaalde tijd aan bedrijven, instellingen en particulieren. Behalve het kunnen overleggen van een geldige vergunning, moet de maker de gemaakte opnamen ook ter controle aan kunnen bieden aan de Sectie Luchtfotografie.

Overigens is Nederland niet het enige land dat luchtfotografie bij wet heeft geregeld. Veel andere landen hanteren soortgelijke regels, soms is het zelfs onmogelijk om als bedrijf of particulier toestemming te krijgen voor het maken van beeldopnamen vanuit de lucht.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2012, 09:51:24
In principe mag het dus, mits je je vergunning en verzekeringen op orde hebt. Dat wil zeggen: met uitzonderingen van bepaalde gebieden (denk aan defensie terreinen, en boven regeringsgebouwen en dergelijke) en niet boven stedelijk gebied.

Of: je uploadt je opnames via een anoniem joetjoeb account en je zegt dat een hobbyist de opnames gemaakt heeft, en jij ze alleen op je site embedt. Hobbymatig gebruik is namelijk aan veel minder regels gebonden. Oeps; wat zeg ik nu toch weer. 98uiye

Wat ik interessanter vind: de politie (VOA) en brandweer doen nog heel veel moeite om met camera's op uitschuifmasten of hoogwerkers opnames 'van bovenaf' te maken; en deze in het geval van de VOA later met veel hand/computerwerk te 'onthoeken'. Gebruik van mini-heli's is goedkoper, veel sneller, levert betere kwaliteit beelden op, en betekent (in het geval van de VOA) dat de rijbaan ook weer sneller kan worden vrijgegeven. Vraag me af wanneer ze ook iets dergelijks gaan gebruiken.

Peen
Redacteur van


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:49:24
Ik wil hier graag even op reageren want dit klopt niet helemaal:

Een luchtfotovergunning zegt alleen waar men wel en niet foto's mag maken, dit is absoluut geen vrijbrief om te vliegen, iets wat helaas in 99% gevallen wel wordt beweerd door de piloten van de onbemande toestellen zelf. (Vergelijk het met een APK, je auto is gekeurd maar ga je er 180km/h door n woonwijk mee rijden?)
Buiten een luchtfotovergunning en verzekering dient men nog meer vergunningen en ontheffingen te krijgen om te mogen vliegen.

Buiten het feit dat overzicht vanuit de lucht erg veel informatie kan geven voor een PD gaat dit (natuurlijk) te ver om te openbaren voor iedereen. Helaas wordt de paparazzi kant van de onbemande vliegtuigen erg veel benadrukt, jammer want er zijn mijns inziens veel betere dingen mee te bereiken.

In principe mag het dus, mits je je vergunning en verzekeringen op orde hebt. Dat wil zeggen: met uitzonderingen van bepaalde gebieden (denk aan defensie terreinen, en boven regeringsgebouwen en dergelijke) en niet boven stedelijk gebied.

Of: je uploadt je opnames via een anoniem joetjoeb account en je zegt dat een hobbyist de opnames gemaakt heeft, en jij ze alleen op je site embedt. Hobbymatig gebruik is namelijk aan veel minder regels gebonden. Oeps; wat zeg ik nu toch weer. 98uiye

Wat ik interessanter vind: de politie (VOA) en brandweer doen nog heel veel moeite om met camera's op uitschuifmasten of hoogwerkers opnames 'van bovenaf' te maken; en deze in het geval van de VOA later met veel hand/computerwerk te 'onthoeken'. Gebruik van mini-heli's is goedkoper, veel sneller, levert betere kwaliteit beelden op, en betekent (in het geval van de VOA) dat de rijbaan ook weer sneller kan worden vrijgegeven. Vraag me af wanneer ze ook iets dergelijks gaan gebruiken.

Peen
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2012, 18:31:42
Buiten een luchtfotovergunning en verzekering dient men nog meer vergunningen en ontheffingen te krijgen om te mogen vliegen.

Dan ben ik nu wel benieuwd om welke vergunningen en ontheffingen het dan gaat?
Puur uit nieuwsgierigheid. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2012, 19:16:33
Modelvliegen staat in de Regeling Modelvliegen omschreven. Er zijn geen vergunningen nodig voor modelvliegen, behoudens wanneer men in luchtruim klassificatie C wil vliegen, door middel van een convenant.
Welke vergunningen en ontheffingen denk jij nog dat er nodig zijn dan, Secureinair ? Of bedoel je alsnog het maken van foto's vanuit de lucht middels modelvliegtuigen?


semafoonwinkel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
  • www.SemafoonWinkel.nl
    • www.SemafoonWinkel.nl
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2012, 08:07:44
Modelvliegen staat in de Regeling Modelvliegen omschreven. Er zijn geen vergunningen nodig voor modelvliegen, behoudens wanneer men in luchtruim klassificatie C wil vliegen, door middel van een convenant.
Welke vergunningen en ontheffingen denk jij nog dat er nodig zijn dan, Secureinair ? Of bedoel je alsnog het maken van foto's vanuit de lucht middels modelvliegtuigen?
Dit jaar wordt regeling modelvliegen aangepast met afsplitsingen voor drone's / luchtfotografie.
Dat gaat aan banden worden gelegd ivm. de enorme wildgroei.
Grt. Werner - SemafoonWinkel


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:23:52
Dit jaar wordt regeling modelvliegen aangepast met afsplitsingen voor drone's / luchtfotografie.
Dat gaat aan banden worden gelegd ivm. de enorme wildgroei.

Precies, de onbemande toestellen vallen niet meer onder de zgn modelvlieg-wet, mede ook door de enorme wildgroei en het gebrek aan kennis van vliegen met die toestellen binnen gecontroleerd gebied.

Een korte presentatie van een onlangs gehouden uas (onbemand toestel) bijeenkomst door iemand van IL&T

http://uasevent.com/files/2012/04/Light-UAS-in-The-Netherlands-gert-kruiswijk.pdf

zie pagina 12.
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:40:23
Voor de mensen die niet zozeer in deze materie zitten, het vliegen met deze onbemande toestellen gaat steeds meer de richting van 'echte luchtvaart' op. Zo komen er dadelijk dingen als: opleidingen (theorie, praktijk), certificaten, ontheffingen, kennis van het luchtruim, bewijs van inschrijving, onderhoud, hoe communiceer ik met de verkeerstoren, etc etc.

Tevens wordt er op dit moment ook een branchevereniging opgericht voor onbemande toestellen (DARPAS), waarin een van de speerpunten ook wordt, bewustwording naar de professionele eindklant zoals bijvoorbeeld jullie vakgebied (politie/brandweer/hulpverlening). Er is nog altijd veel onduidelijkheid over wat mag en kan met deze onbemande toestellen  :-X Hopelijk kunnen we daarmee een stapje in de goede richting zetten want ik ben ervan overtuigd dat deze toestellen voor een veel nobeler doel kunnen worden ingezet dan alleen de paparazzi fotograaf uithangen :)
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl