Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen

Auteur Topic: Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen  (gelezen 115152 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2012, 17:53:09
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp uit Koninklijk Besluit Luchtfotografie 1959. Dat je dus ook niet zomaar opnames mag maken uit een helikopter of luchtballon die in Nederland is opgestegen, tenzij er een vergunning is.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #21 Gepost op: 20 december 2012, 17:58:30
Ik heb samen met een paar vrienden ook wel eens een (geleende) GoPro onder een afstandsbestuurbaar vliegtuigje gehangen en daarmee boven de uiterwaarden hier gevlogen. Levert mooie beelden op, maar om hem boven een calamiteit te laten cirkelen : Te risicovol. Als ie crasht zit je zonder calamiteit al met een probleem, bij een calamiteit is het helemaal ellende

05-09-2012 GoPro beelden vliegen (incl crash) boven de Waal en uiterwaarden in Beuningen

Student Technische Bedrijfskunde TU/e


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2013, 18:10:11
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp uit Koninklijk Besluit Luchtfotografie 1959. Dat je dus ook niet zomaar opnames mag maken uit een helikopter of luchtballon die in Nederland is opgestegen, tenzij er een vergunning is.

Dit geldt alleen voor het fotograferen ja. Als men wil vliegen heeft men meerdere papieren en vergunningen nodig (waaronder dus n luchtfoto vergunning)
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2013, 00:48:14
2013-02-09 Nieuw camerasysteem PVSFotografie.nl - The Parrot AR Drone 2.0

2013-02-09 Nieuw camerasysteem PVSFotografie.nl - The Parrot AR Drone 2.0
Pascal Vlutters·    
Gepubliceerd op 9 feb 2013
Camera: Robert-jan
Drone camera en besturing Drone: Pascal Vlutters
www.pvsfotografie.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2013, 08:28:14
Met zo'n drone is het gewoon niet veilig om bij hulpverleners te vliegen. Heb er zelf ook 1 (filmpjes zijn eerder al in het topic geplaatst) De drone is windgevoelig. Raak je je verbinding kwijt kan ie ervandoor gaan. In het donker kan je niet vliegen want dan zien je sensoren niets. In de sneeuw landen werkt ook niet dan zitten je sensoren vol met sneeuw en ziet de drone niet hoe hoog hij is e.d. De besturing is gevoelig (ook al kan je dat instellen) waardoor er eerst flink wat oefening nodig is.

Wil het zelf niet op m'n geweten hebben dat de drone zich vol op een slachtoffer stort bijvoorbeeld. Afgezien dat het niet mag, zal ik hem niet gebruiken bij incidenten.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2013, 11:50:14
tegenwoordig zijn er genoeg mini helicoptertjes standaard uitgerust met een camera...
http://www.minihelicopters.nl/c-1250890/helicopters-met-camera/
Al vanaf 80 euro (ipv 10.000) ;)

Dat zijn  allemaal coaxiale heli's. Leuk speelgoed voor binnen. Hoef je echt niet mee buiten te komen want dan ligt die bij de buren in de tuin : -) Om buiten te vliegen heb je een collective Pitch nodig. En dat is echt niet uit de verpakking pakken en vliegen. Hiervoor heb je toch flink wat oefen/vlieguren nodig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2013, 15:03:23
Dat zijn  allemaal coaxiale heli's. Leuk speelgoed voor binnen. Hoef je echt niet mee buiten te komen want dan ligt die bij de buren in de tuin : -) Om buiten te vliegen heb je een collective Pitch nodig. En dat is echt niet uit de verpakking pakken en vliegen. Hiervoor heb je toch flink wat oefen/vlieguren nodig.

Ben ik het helemaal mee eens :) En @Rufus dat is afhankelijk van het type/grootte wat je vliegt. Vaak geldt het wel hoe mee je wil/kan hoe complexer het systeem wordt. Er is wel degelijk verschil tussen speelgoed en de professionele toestellen. Natuurlijk zijn er met drones grenzen (nachtvliegen is verboden) maar er zijn verschillende types die prima met harde wind en sneeuw kunnen vliegen :)
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2013, 18:38:45
Straks dus ook nog een katapult bij de uitrusting........ >:D ;)


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2013, 04:44:00
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp uit Koninklijk Besluit Luchtfotografie 1959. Dat je dus ook niet zomaar opnames mag maken uit een helikopter of luchtballon die in Nederland is opgestegen, tenzij er een vergunning is.

Dat klopt! Dit is echter niet te controleren dus maak je hier maar geen zorgen over  ;)
Nikon :-)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2013, 11:31:21
Straks dus ook nog een katapult bij de uitrusting........ >:D ;)

Negen millimeter lukt ook wel met een beetje oefening >:D
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein