Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 118188 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2013, 02:29:39
Omschrijving
Waterwagens VR Drenthe
Type voertuig: MAN TGS 28.360
Type voertuig: WaterWagen
Opbouw: RVS watertank
Tank: 15.000 liter
Pomp & capaciteit: Johstadt: 4000 liter p/min
Eigenaar: VR Drenthe


Bron:
http://www.dutchrescuevehicles.com/nl/afleveringen


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2013, 07:07:35
De tankwagens zijn in het kader van project bluswater 2.014, kort gezegd de Tw vervangt de obk. Daarom krijgt in Zuid oost Drenthe pakweg 80% van de posten een Tw. Deze zijn voor Schoonoord, Zwinderen, Coevorden, 2de exloermond, Borger, Schoonebeek, Klazienaveen En Emmercompas. In Emmen komt een nieuwe SB te staan.


Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2013, 10:16:50
Citaat van: Frits link=msg=1184538 date=1374257855
Je bent de specificaties vergeten ;)

Reeds gepost door slengske. Wist niet dat deze er bij moesten overigens, nu wel:)


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2013, 10:49:20
Citaat van: Frits link=msg=1184617 date=1374296855
De tankwagens zijn in het kader van project bluswater 2.014, kort gezegd de Tw vervangt de obk. Daarom krijgt in Zuid oost Drenthe pakweg 80% van de posten een Tw. Deze zijn voor Schoonoord, Zwinderen, Coevorden, 2de exloermond, Borger, Schoonebeek, Klazienaveen En Emmercompas. In Emmen komt een nieuwe SB te staan.
Hier na zal zuid west drenthe over gaan en in april 2014 krijgt ook district noord midden van deze wagens deze komen te staan op de posten Norg Roden Veenhuizen Eelde Zuidlaren Assen noord Assen hoofd Smilde Beilen Westerbork Gieten.Het groot watertranspor gaan dan van de post zuidlaren naar Vries toe. Hier nog een bericht met wat meer info http://www.compactmedia.nl/2013/03/22/brandweer-noord-en-midden-drenthe-gaan-over-op-alternatieve-bluswatervoorziening/


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2013, 11:25:34
In Assen, (Emmen weet ik niet zeker) komen volgens mij zelfs nog een slag grotere, 8x4 als ik het mij goed herinner. Allemaal aangeschaft omdat men van het brandkranen systeem af wil, vraag me af of het werkt, maar de test in Assen zal wel hebben uitgewezen dat alternatieve watervoorziening goedkoper is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2013, 12:43:38
Citaat van: s.strijk link=msg=1185126 date=1374485134
In Assen, (Emmen weet ik niet zeker) komen volgens mij zelfs nog een slag grotere, 8x4 als ik het mij goed herinner. Allemaal aangeschaft omdat men van het brandkranen systeem af wil, vraag me af of het werkt, maar de test in Assen zal wel hebben uitgewezen dat alternatieve watervoorziening goedkoper is.

Er word overgegaan naar tankwagens omdat waterleidingen een steeds kleinere diameter krijgen, hierdoor hebben brandkranen niet meer genoeg leveringscapaciteit om als adequate waterbron voor een tankautospuit te dienen.
In België word al jaren, naar volle tevredenheid, met watertankwagens gewerkt.
Het grootste voordeel is dat tankwagens overal water kunnen brengen ook als een waterleiding net geheel ontbreekt


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2013, 18:14:25
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1185152 date=1374489818
Er word overgegaan naar tankwagens omdat waterleidingen een steeds kleinere diameter krijgen, hierdoor hebben brandkranen niet meer genoeg leveringscapaciteit om als adequate waterbron voor een tankautospuit te dienen.
In België word al jaren, naar volle tevredenheid, met watertankwagens gewerkt.
Het grootste voordeel is dat tankwagens overal water kunnen brengen ook als een waterleiding net geheel ontbreekt
En je hebt een veel groter zekerheid je weet hoeveel water je hebt. De opbrengst per kraan verschild in Drenthe nog al in de (steden) heb je voldoende water maar op het platteland komt er soms niks tot nauwelijks wat uit de brandkraan.

@S.strijk in assen komt net zon voertuig als de rest zij hebben al een SB daar in tegen krijgt Emmen een 4 asser Schuimblusvoertuig te vervanging van de oude MB ecoliner die er nu nog rijd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2013, 19:20:48
Citaat van: s.strijk link=msg=1185126 date=1374485134
In Assen, (Emmen weet ik niet zeker) komen volgens mij zelfs nog een slag grotere, 8x4 als ik het mij goed herinner. Allemaal aangeschaft omdat men van het brandkranen systeem af wil, vraag me af of het werkt, maar de test in Assen zal wel hebben uitgewezen dat alternatieve watervoorziening goedkoper is.

Wat voor tests zijn er in Assen gedaan en zijn er resultaten bekend.
Is onderzocht de watertankwagens t.o.v. een systeem met de vereiste capaciteit en de watertankwagens t.o.v. de capaciteit met de nieuwe diameters ?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2013, 21:31:16
Dat tankwagens voor het vullen van (meerdere) TS'n een prima middel zijn i.p.v. OBK's is wel duidelijk. Voor zover we het hebben over blussing met HD en/of LD. Maar hoe wordt de voeding bij inzet van waterkanonnen en hoogwerkers geregeld? Zijn daar voldoende vulpunten voor? Of werkt men dan uitsluitend met GWT vanuit open water, (moet dat er wel zijn binnen 3 km) Denk daarbij aan bedrijfsbranden e.d. waarbij veel water nodig is voor blussing, of afscherming bij grote vuurbelasting en aanstraling van naastgelegen panden. Wie kan mij dat verklaren.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2013, 22:56:02
Je geeft bijna zelf het antwoord al ;)

Bij incidenten met een lange inzetduur of een incident met meerdere eenheden met grote slagkracht zal je nog steeds gebruik moeten maken van je GWT 1000 of 2500.

Als je nu een relatief korte inzet hebt of een inzet met een lage slagkracht (inzet HD/LD) dan voldoet een WAWA prima als waterbron.
Men begint met water uit de WAWA en zodra deze leeg is en gaat vullen dan is het de kunst om met de interne watertank van de TAS deze tijd te overbruggen.

Een GWT is niet direct afhankelijk van een bron binnen 3 kilometer, dit kan ook bv 5 kilometer zijn.
Wel moet je hier dan DPH's gaan inzetten als aanjager.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B