Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 66491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,216
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2013, 23:04:39
Citaat van: JAB link=msg=1185288 date=1374521476
Dat tankwagens voor het vullen van (meerdere) TS'n een prima middel zijn i.p.v. OBK's is wel duidelijk. Voor zover we het hebben over blussing met HD en/of LD. Maar hoe wordt de voeding bij inzet van waterkanonnen en hoogwerkers geregeld? Zijn daar voldoende vulpunten voor? Of werkt men dan uitsluitend met GWT vanuit open water, (moet dat er wel zijn binnen 3 km) Denk daarbij aan bedrijfsbranden e.d. waarbij veel water nodig is voor blussing, of afscherming bij grote vuurbelasting en aanstraling van naastgelegen panden. Wie kan mij dat verklaren.

Even een simpel voorbeeld aanpak met de nodige aannamen :

Uitgangspunten tankwagens 15000 liter tank, pompcapaciteit 4000 l/minuut.
Snelheid wagen zeg  gem. 60 km/uur. Dus 1000 m/minuut
Jouw aangenomen afstand 3 km tot vulplaats open water.
Zeg twee autospuiten verbruik totaal 120 m3 /uur  dus 2000 liter/ minuut.

Berekening capaciteit van 1 wagen :

Heen       3000/1000     = 3 minuten
Legen                    15000/2000   = 8 minuten
Terug                      3000/1000   = 3 minuten
Vullen                     15000/4000  = 4 minuten

Totaal                              netto 18 minuten zeg met marge etc. 20 minuten gemiddeld.

Een wagen zou dus bij deze aannamen per uur 3x15 ton kunnen aanvoeren dus totaal 45 ton.

Benodigd voor twee autospuiten 120 m3/uur dus aantal waterwagens voor jouw 3 km afstand brand tot waterwinplaats 120/45 =  2,6 tankwagens dus zeg maar 3.

Voor jouw afstand en de overige aannamen kunnen 3 waterwagens twee brandkranen van ieder 60 m3/uur vervangen in theorie.

Dan moet worden geregeld dat de waterwagens elkaar niet in de weg staan bij het vullen, dat voor de continuiteit van het blussen de waterwagens gelijktijdig kunnen worden gekoppeld op twee autospuiten middels verdeelstukken van de waterwagens naar de autospuiten, n.b. capaciteit 3 " slang zeg 2000 l/minuut. dus twee vulslangen 4000 l/minuut.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2013, 23:23:17
Als het wordt uitgevoerd als in onderstaand filmpje kan je volgens mij flink tijd besparen .............
Tankwagen is snel leeg en kan weer plaats maken voor een volgende.
Hambden Fire Nurse Tanker Set Up
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2013, 23:37:43
Het idee is hier om de eerste tw altijd te laten staan als buffer.  En dan al pendelend de met andere tws de buffer gevuld te houden. Zuid oost is de eerste die de stap gemaakt heeft, de rest zal volgen en dat zorgt ervoor dat er op den duur een dekkend netwerk is van ongeveer 30 tankwagens.  


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2013, 23:39:31
Citaat van: Shire link=msg=1185303 date=1374528197
Als het wordt uitgevoerd als in onderstaand filmpje kan je volgens mij flink tijd besparen .............
Tankwagen is snel leeg en kan weer plaats maken voor een volgende.

Dit kan alleen als je met lage druk werkt, de meeste tankautospuiten kunnen niet aanzuigen en HD pompen te gelijk.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2013, 23:48:46
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1185306 date=1374529171
Dit kan alleen als je met lage druk werkt, de meeste tankautospuiten kunnen niet aanzuigen en HD pompen te gelijk.

Als je een tankwagen nodig hebt, dan is de brand zo groot dat HD een niet adequate blusmethode is, ofwel je schetst een probleem wat er niet is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,216
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2013, 23:54:26
Citaat van: Frits link=msg=1185305 date=1374529063
Het idee is hier om de eerste tw altijd te laten staan als buffer.  En dan al pendelend de met andere tws de buffer gevuld te houden. Zuid oost is de eerste die de stap gemaakt heeft, de rest zal volgen en dat zorgt ervoor dat er op den duur een dekkend netwerk is van ongeveer 30 tankwagens.

Op globaal hoeveel autospuiten komt dat netwerk van 30 tankwagens ?

In de voorbeeldberekening kost dat een extra tankwagen als buffer naast de drie aanvoerders van water.

N.B.Het op het filmpje getoonde voorraadbassin wordt in Nederland ook gebruikt bij met name natuurbranden.
a.Bij de aangenomen waterverbruiken moet het bassin toch minimaal 20-25 m3 zijn gelet op de zuigkorfhoogte anders heb je het gevaar dat er snel lucht kan worden aangezogen.
b.De tankwagens moeten zijn voorzien van een grote afvoer om boven die 4000 l/minuut te komen.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2013, 00:06:32
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1185307 date=1374529726
Als je een tankwagen nodig hebt, dan is de brand zo groot dat HD een niet adequate blusmethode is, ofwel je schetst een probleem wat er niet is.

Ben ik niet met je eens!
Je kan ook een inzet doen HD (binnenaanval) en tijdens de inzet moet je gebruik maken van de WAWA dan kan je dit niet doen vanuit een bassin.
Dus voordat je gelijk een blusmethode in twijfel trekt eerst even praktijk van de theorie scheiden!

Niet elke TAS heeft een tankinhoud van >5000L, een "stads" TAS met 1500L zal bij een inzet met een slechte watervoorziening eerder gebruik moeten maken van de WAWA.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,216
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2013, 00:11:43
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1185313 date=1374530792
Ben ik niet met je eens!
Je kan ook een inzet doen HD (binnenaanval) en tijdens de inzet moet je gebruik maken van de WAWA dan kan je dit niet doen vanuit een bassin.
Dus voordat je gelijk een blusmethode in twijfel trekt eerst even praktijk van de theorie scheiden!

Niet elke TAS heeft een tankinhoud van >5000L, een "stads" TAS met 1500L zal bij een inzet met een slechte watervoorziening eerder gebruik moeten maken van de WAWA.

Als je met HD zou willen werken kun je in het bassin een dompelpomp (60 m3/uur) zetten als voeding naar de zuig van de autospuit, zelfde effect als aansluiten op een brandkraan.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2013, 00:15:57
Citaat van: Thor link=msg=1185316 date=1374531103
Als je met HD zou willen werken kun je in het bassin een dompelpomp (60 m3/uur) zetten als voeding naar de zuig van de autospuit, zelfde effect als aansluiten op een brandkraan.

Daar heb je gelijk in, een voordruk tussen de 1.5 en 3 bar.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2013, 00:30:41
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1185313 date=1374530792
Ben ik niet met je eens!
Je kan ook een inzet doen HD (binnenaanval) en tijdens de inzet moet je gebruik maken van de WAWA dan kan je dit niet doen vanuit een bassin.
Dus voordat je gelijk een blusmethode in twijfel trekt eerst even praktijk van de theorie scheiden!

Niet elke TAS heeft een tankinhoud van >5000L, een "stads" TAS met 1500L zal bij een inzet met een slechte watervoorziening eerder gebruik moeten maken van de WAWA.

Als je meer als 1500 liter nodig hebt is de brand al dusdanig groot dat gebruik van HD als blusmiddel terzijde moet worden gelegd, en zul je een binnen aanval met LD moeten uitvoeren en niet doormodderen met een onder bemeten blusmiddel dit betekent dat je gewoon tijdens de inzet van HD naar LD moet switchen.
Dat betekent dat je LD klaarmaakt en inzet met de andere aanvalsploeg en dan de ploeg met de HD straal terug trekt en die opnieuw inzet met een LD straal.

Dat er in de praktijk te vaak met HD word doorgemodderd is mij bekent.

Ook zul je als je met HD doorgaat altijd vanaf de pomp van de tankwagen gevoed kunnen worden, aangezien het debiet van een HD straal dusdanig klein is dat je als je gebruik maakt van je eigen watertank een 10 minuten tijd hebt om van tankwagen te wisselen en zo'n tankwagen leegslobberen met HD duurt wel een uurtje of 1 tot 2.
Dat bassin zet je dan echt niet op dus het blijft voor mij een fictief probleem.