Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 119654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #340 Gepost op: 15 januari 2015, 13:39:09
Dat 'lijkt' me ook maar kom ik met de volgende; Waar vul je als je je tank geleegd hebt bij bijv.  een containerbrandje je tank bij  Daar je geen OBK meer kunt gebruiken. Neem aan dat je niet voor elk buitenbrandje de TW meeneemt maar je zult toch je tank moeten vullen. Moet je dan iedere keer zuigslang opbouwen of zijn er speciale vulpunten die wel gebruikt mogen worden?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #341 Gepost op: 15 januari 2015, 15:13:40
Hogedruk pompen kunnen niet goed tegen vuil, dus moet je ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk vuil van bepaalde afmetingen in de HD pomp terecht kan komen. Dat kan door een juiste plek te kiezen voor de aanzuigopening HD in de tank, geschikte filters en een zeef in de leiding in te bouwen en filters en zeef regelmatig schoon te maken. Middels de ervaringen met hd hydrauliek pompen is de filtertechniek tegenwoordig goed ontwikkeld.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #342 Gepost op: 15 januari 2015, 16:02:44
Klopt maar vies water in je tank is nog altijd niet wenselijk zorgt voor bacteriegroei en daar zit je niet op te wachten dus vandaar mijn vraag waar ze het water vandaan halen en waar ze hun tank vullen na een simpel buitenbrandje..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #343 Gepost op: 15 januari 2015, 16:23:04
Als je bacteriegroei in de tank wilt tegengaan voor alle zekerheid even de juiste dosering HADEX bijgieten als je de boel gaat opbergen. Een bekend middel om drinkwatertanks bacterievrij te houden.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #344 Gepost op: 15 januari 2015, 19:51:12
Klopt maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bv als je voor de redding gaat en/of als je weet dat er een tweede TS of een TW met je mee rijd die dus de waterwinning voor je kan opbouwen.


Citaat van: wjr307 link=msg=1323247 date=1421313582
Volgens mij wordt nog altijd aan een ieder geleerd dat  je met elke inzet/binnenaanval je waterwinning op orde moet hebben/maken al is het maar voor de zekerheid.... En 90% van de inzetten zul je eerst met hoge druk doen. In Drente mogen ze geen brandkraan meer gebruiken dus zal men standaard de tankwagen aankoppelen en heb je dus dat water in je hogedrukpomp. En ook al heb je maar een beetje water gebruikt je zult toch je tank moeten aanvullen..
Hebben toevallig in het verleden door een fout van een pompbediende 'vies' water in de tank gehad en toen moest deze compleet gereinigd worden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #345 Gepost op: 15 januari 2015, 20:35:01
Citaat van: wjr307 link=msg=1323301 date=1421325549
Dat 'lijkt' me ook maar kom ik met de volgende; Waar vul je als je je tank geleegd hebt bij bijv.  een containerbrandje je tank bij  Daar je geen OBK meer kunt gebruiken. Neem aan dat je niet voor elk buitenbrandje de TW meeneemt maar je zult toch je tank moeten vullen. Moet je dan iedere keer zuigslang opbouwen of zijn er speciale vulpunten die wel gebruikt mogen worden?
Ik dacht het te kunnen vinden maar dat lukt me niet. Maar het lijkt me logisch dat er bij de kazerne gewoon water beschikbaar is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #346 Gepost op: 15 januari 2015, 20:37:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1323516 date=1421350501
Ik dacht het te kunnen vinden maar dat lukt me niet. Maar het lijkt me logisch dat er bij de kazerne gewoon water beschikbaar is.
Klopt, waar denk je dat dat water vandaan komt. 998765


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #347 Gepost op: 15 januari 2015, 22:01:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1323517 date=1421350621
Klopt, waar denk je dat dat water vandaan komt. 998765
Uit 1 van de weinige brandkranen/aansluitingen die er in Drenthe overblijven. Ik dacht dit ook ergens als feit in de plannen/uitleg hierover gemeld te hebben gezien.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #348 Gepost op: 15 januari 2015, 23:36:04
Citaat van: JJ75 link=msg=1323549 date=1421355666
Uit 1 van de weinige brandkranen/aansluitingen die er in Drenthe overblijven. Ik dacht dit ook ergens als feit in de plannen/uitleg hierover gemeld te hebben gezien.

Dat de OBK's (grotendeels) zijn vervallen impliceert natuurlijk niet dat de (vele) hoofdwaterleidingen in Drenthe zijn vervallen.
Een hoofdwaterleiding is van voldoende capaciteit om een tankwagen te vullen. Dus als daartoe behoefte zou bestaan kun je op strategische locaties een aansluiting van voldoende capaciteit voor die tankwagens aanbrengen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #349 Gepost op: 16 januari 2015, 09:36:25
Dus na een buitenbrand moet men naar de kazerne om de tank van de ts te vullen en weer uitruk gereed te zijn.. Hangt er ook een watermeter op de bk bij de kazerne zodat ze vittens kunnen betalen dan of is van deze paal het contract niet opgezegd 0098