Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 118161 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #350 Gepost op: 16 januari 2015, 10:54:50
Na een inzet wordt de TW weer uitruk gereed gezet met water uit een geboorde put.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #351 Gepost op: 16 januari 2015, 11:00:39
Dus ook bij een simpele buitenbrand gaat een tw mee en de ts tankt dus altijd af via tw


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #352 Gepost op: 16 januari 2015, 11:02:34
Of bij de geboorde put, bij de kazerne hebben we een geboorde put met pomp. slang aansluiten, knop indrukken en pompen maar...


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #353 Gepost op: 16 januari 2015, 11:05:21
Bedankt O0 dat vroeg ik me dus af en inderdaad geboorde put is schoon water dus kan in je tank en hd pomp


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #354 Gepost op: 18 januari 2015, 23:20:09
Wij hebben op de kazerne een vat staan met een inhoud van een paar kuub met daarin een vlotter, die weer aangesloten is op de waterleiding, gewoon achter de meter dus betalen wat je gebruikt. Hiermee kun je de TS weer volmaken. Als je maar een klein beetje water uit de TW gebruikt hebt dan kan deze hiermee ook gevuld worden. Anders even bij een geboorde put of mooi helder oppervlakte water.  O0


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #355 Gepost op: 19 januari 2015, 11:15:37
Dat heldere oppervlakte water kan je de mist mee ingaan kan je een voorbeeld geven van blauwalg in de tank door een chauffeur die dacht mooi helder oppervlaktewater dat kan wel in de tank..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #356 Gepost op: 15 maart 2015, 15:42:52
Het beeldmateriaal van Regio15.nl op de topic Zeer grote brand Den Hoorn 14.03.2015 geeft een indruk hoe daar is gewerkt.
Drie autospuiten aan open water voor de bluswatervoorziening, niet eerst gewacht op een GWT.
Jammer dat de autospuiten niet zijn voorzien van een haspelkar want dan had men aanmerkelijk sneller en effectiever kunnen werken dan met die uit te lopen en aan elkaar te koppelen slangen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #357 Gepost op: 17 maart 2015, 11:39:03
OPzich is het pand erg dicht bij deze sloot zo te zien en als de mogelijkheid er is heb je natuurlijk met 3x TAS op open water veel meer opbrengst dan een WTS


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #358 Gepost op: 17 maart 2015, 12:09:58
En de opbouwtijd van een WTS (opkomst en inzetbaar maken) speelt een hele grote rol in de besluitvorming. Wacht je daarop als er veel open water naast de deur ligt? Doel van WTS is: Over grote(re) afstand veel water. Nu op korte afstand dus heel logisch opgelost. Wat de haspelkar betreft, deze zit op de nieuwe TS van Haaglanden en ik ben een groot voorstander van dit stuk gereedschap. Zowel voor opbouw naar verdeelstuk  bij LD op grotere afstand, van haler naar blusser bij WTS 200, e.d. Scheelt tijd en inspanning die je beter kunt besteden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #359 Gepost op: 17 maart 2015, 16:20:42
Citaat van: wjr307 link=msg=1337673 date=1426588743
OPzich is het pand erg dicht bij deze sloot zo te zien en als de mogelijkheid er is heb je natuurlijk met 3x TAS op open water veel meer opbrengst dan een WTS
Inderdaad, 3 TSen die water kunnen pakken van open water hebben sneller de waterwinning op orde dan dat je nog eens moet wachten op GWT. Enig punt is ook dat een slangewagen achterop de TS een nog snellere waterwinning mogelijk maakt.