Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 53610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #40 Gepost op: 23 juli 2013, 00:40:25
het idee is dat er een TS tp komt er komt dan ook een TW mee. De TS voert de eerste aanval uit is de tank van de TS leeg dan vul je die bij met water van de TW driegt de TW leeg te raken roep je een 2e TW op die gaat dan water halen de eerste TW blijft staan tot dat ie leeg is dan gaat die naar een vijver of beekje om te vullen en zo ga je dan met een tweetal tankwagens rijden
Bij middel brand komt er een tweede TS en een extra TW. Bij grote brand komt er een extra TS extra TW en een WTS 1000.
Tevens zullen er voor de tankwagens vul punten gemaakt worden dit zullen over het algemeen een meertje zijn.

Citaat van: Thor link=msg=1185311 date=1374530066
Op globaal hoeveel autospuiten komt dat netwerk van 30 tankwagens ?

In de voorbeeldberekening kost dat een extra tankwagen als buffer naast de drie aanvoerders van water.

N.B.Het op het filmpje getoonde voorraadbassin wordt in Nederland ook gebruikt bij met name natuurbranden.
a.Bij de aangenomen waterverbruik moet het bassin toch minimaal 20-25 m3 zijn gelet op de zuigkorfhoogte anders heb je het gevaar dat er snel lucht kan worden aangezogen.
b.De tankwagens moeten zijn voorzien van een grote afvoer om boven die 4000 l/minuut te komen.
.
er zijn in Drenthe snel geteld 44 tankautospuiten en er komen volgens mij 31 of 32 tankwagens daar boven op de bestaande waterwagens in Drenthe Assen een TWH en Noordwijk een TWH daar boven op hebben de posten Assen hoofd Emmen en Hoogeveen een SB.
Er zitten 4 aansluitingen van 75 mm op en een drietal aansluitingen van 100mm.Er zullen nog wat aansluitingen bij de pomp zitten daar heb ik geen gegevens van.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2013, 00:44:44
Op globaal hoeveel autospuiten komt dat netwerk van 30 tankwagens ?

Nu 44, wordt er nog wat wegbezuinigd dan 35 a 40


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 23 juli 2013, 00:45:10
Citaat van: Frits link=msg=1185305 date=1374529063
Het idee is hier om de eerste tw altijd te laten staan als buffer.  En dan al pendelend de met andere tws de buffer gevuld te houden. Zuid oost is de eerste die de stap gemaakt heeft, de rest zal volgen en dat zorgt ervoor dat er op den duur een dekkend netwerk is van ongeveer 30 tankwagens.

Met een dekkend netwerk van ongeveer 30 tankwagens kom je op den duur al gauw op ca 120 man extra personeel in het betreffende gebied om die tankwagens te bemannen. Dat in een tijd dat er steeds meer beknibbeld wordt op aantallen personeel.
Eerder heb ik ergens gelezen*) dat het in de bedoeling lag dat tegelijk met de autospuit een tankwagen uitrukt, dus in ieder geval twee man extra per uitruk of gaan er ook twee man af van de autospuit en moet de bemanning van de tankwagen deze twee man vervangen.
In de regel gaat het bij het merendeel van de branden toch om kleine of middelbrand.
Is er tijdens het vergelijkend onderzoek ook gekeken naar de aanschaf van toekomstige autospuiten met een aanmerkelijk grotere tankcapaciteit, zeg 10 m3 voor de kleine en middelbranden? En zo ja waarom is bijv. daar niet voor gekozen.
(*Ik had je reactie 123 nog niet gelezen vandaar!)


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #43 Gepost op: 23 juli 2013, 00:55:13
het idee is dat er een TS tp komt er komt dan ook een TW mee. De TS voert de eerste aanval uit is de tank van de TS leeg dan vul je die bij met water van de TW driegt de TW leeg te raken roep je een 2e TW op die gaat dan water halen de eerste TW blijft staan tot dat ie leeg is dan gaat die naar een vijver of beekje om te vullen en zo ga je dan met een tweetal tankwagens rijden
Bij middel brand komt er een tweede TS en een extra TW. Bij grote brand komt er een extra TS extra TW en een WTS 1000.
Tevens zullen er voor de tankwagens vul punten gemaakt worden dit zullen over het algemeen een meertje zijn.
.
er zijn in Drenthe snel geteld 44 tankautospuiten en er komen volgens mij 31 of 32 tankwagens daar boven op de bestaande waterwagens in Drenthe Assen een TWH en Noordwijk een TWH daar boven op hebben de posten Assen hoofd Emmen en Hoogeveen een SB.
Er zitten 4 aansluitingen van 75 mm op en een drietal aansluitingen van 100mm.Er zullen nog wat aansluitingen bij de pomp zitten daar heb ik geen gegevens van.

De aui procedure zoals die er nu ligt (concept/proef) laat een tw niet standaart meerijden met elke melding, autobrandjes,  buiten brandjes (prio 2) dus niet.  Bij elke opschaling van een Ts zal idd standaart een extra tw gealarmeerd worden. Post Emmen krijgt straks de beschikking over een sb en een tw. Verder zullen de vulpunten niet hoofdzakelijk bestaan uit meertjes maar uit geboorde putten.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #44 Gepost op: 23 juli 2013, 01:05:24
Met een dekkend netwerk van ongeveer 30 tankwagens kom je op den duur al gauw op ca 120 man extra personeel in het betreffende gebied om die tankwagens te bemannen. Dat in een tijd dat er steeds meer beknibbeld wordt op aantallen personeel.
Eerder heb ik ergens gelezen*) dat het in de bedoeling lag dat tegelijk met de autospuit een tankwagen uitrukt, dus in ieder geval twee man extra per uitruk of gaan er ook twee man af van de autospuit en moet de bemanning van de tankwagen deze twee man vervangen.

De ideale situatie is 2 man extra,  dit zal bij vrijwilligers posten over het algemeen niet zon probleem zijn. Kom je wel in situatie dat je het met 6 of 7 man moet doen dan is het mogelijk om nummer 4 en 5 op de tw mee te laten rijden,  nummers 3 en 4 op de TW kan ook maar dit moet eerst flink beoefend worden. Ter plaatse neemt de chauffeur de pomp van de tw ook in bediening, de pomp regelt zelf de druk en bij 3 kuub resterend begint ie te toeteren. Ipv dat de waterploeg nu de slang naar de obk legt straks naar de TW.  


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 23 juli 2013, 01:08:35
Citaat van: Frits link=msg=1185329 date=1374533084


Dus globaal een tankwagen (2 man) op een autospuit (6 man) ca 35 om 35 wagens.
Gelet op het kostenaspect bemanning, plannen bem reductie, aanschaf en onderhoud materieel, de inzet, merendeel toch kleine/middelbrand vraag ik mij af waarom niet is overwogen/gekozen voor grotere autospuiten met een beduidend grotere tankcapaciteit 10 m3 of zelfs meer.
Deze wagens kunnen dan zowel voor de normale inzet (kleine brand etc.) als ook als waterwagen (middelbrand en mogelijk groter) worden gebruikt bij langdurige inzetten, waarbij ik dan even voorbij ga aan het WTS.
Lijkt mij zo op het eerste gezicht aanmerkelijk kostenbesparend en effectiever voor het merendeel der uitrukken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 23 juli 2013, 01:31:23
Citaat van: Frits link=msg=1185332 date=1374533713
De aui procedure zoals die er nu ligt (concept/proef) laat een tw niet standaart meerijden met elke melding, autobrandjes,  buiten brandjes (prio 2) dus niet.  Bij elke opschaling van een Ts zal idd standaart een extra tw gealarmeerd worden. Post Emmen krijgt straks de beschikking over een sb en een tw. Verder zullen de vulpunten niet hoofdzakelijk bestaan uit meertjes maar uit geboorde putten.

Afhankelijk van het grondwaterpeil (6m) zou je bij  geboorde/gespoten putten kunnen volstaan met de zuig van de autospuit direct op de flens van de put. De opbrengt van de pomp via d NPSH curve wordt dan wel wat lager.
Het is inderdaad een goedkope en effectieve oplossing.

Stel investering watertankwagen 200.000 en kosten put 2000 (60m3/uur) kun je al 100 extra putten boren
Bij een investering en onderhoud en bem. kosten jaarlijks van zeg 40.000 /jaar kun je voor 30 tankwagens
dus 30x40.000=1.200.000 /jaar heel wat putten aanleggen.
Het wordt natuurlijk problematischer als het grondwaterpeil lager ligt dan 6 meter ,dan moet je putten boren waar een dompelpomp in kan laten zakken en dat wordt wel aanzienlijk duurder.

(N.B. Een gespoten put ca 40 m3/uur ca 30 meter diep kost qua aanleg voor een particulier ca 500-800 euro en dat is binnen een paar uur gebeurd.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #47 Gepost op: 23 juli 2013, 08:22:40
Citaat van: JAB link=msg=1185288 date=1374521476
Dat tankwagens voor het vullen van (meerdere) TS'n een prima middel zijn i.p.v. OBK's is wel duidelijk. Voor zover we het hebben over blussing met HD en/of LD. Maar hoe wordt de voeding bij inzet van waterkanonnen en hoogwerkers geregeld? Zijn daar voldoende vulpunten voor? Of werkt men dan uitsluitend met GWT vanuit open water, (moet dat er wel zijn binnen 3 km) Denk daarbij aan bedrijfsbranden e.d. waarbij veel water nodig is voor blussing, of afscherming bij grote vuurbelasting en aanstraling van naastgelegen panden. Wie kan mij dat verklaren.

Even terug naar het uitgangspunt het vervangen van brandkranen (60 m3/uur) door een aantal watertankwagens van ca 15 m3 met een pompcapaciteit van 4000 l/minuut.

Ook de door jou genoemde waterkanonnen en hoogwerkers kun je niet bedienen middels brandkranen van 60 m3/uur. In die gevallen zal ook bij brandkranen additioneel wateraanvoer nodig zijn in de vorm van tankwagens, GWT etc.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 420
Reactie #48 Gepost op: 23 juli 2013, 09:34:56
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1185313 date=1374530792
Ben ik niet met je eens!
Je kan ook een inzet doen HD (binnenaanval) en tijdens de inzet moet je gebruik maken van de WAWA dan kan je dit niet doen vanuit een bassin.
Dus voordat je gelijk een blusmethode in twijfel trekt eerst even praktijk van de theorie scheiden!

Niet elke TAS heeft een tankinhoud van >5000L, een "stads" TAS met 1500L zal bij een inzet met een slechte watervoorziening eerder gebruik moeten maken van de WAWA.
Als je het niet red met een tank van 1500 liter is HD niet de goede keuze.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 23 juli 2013, 13:45:10
Tankwagens en de alternatieven v.w.b o.a. vervanging brandkranen.

0.Het vervallen van de brandkranen 60 m3/uur zou op den duur kunnen worden opgevangen door :
 
1. Watertankwagens van voldoende aantal en capaciteit.
2. Aangepast GWT op strategische punten
3. Een uitgebreid netwerk van geboorde putten en/of meertjes.
4. Autospuiten met een grote tankcapaciteit.
5. Combinaties van 1 t/m 4 al naar de lokale omstandigheden en bluswaterbehoefte

Enige opmerkingen :

ad 0 : Brandkranen 60 m3/uur leveren zeker niet voldoende water voor grote branden.
          Bij grote en middelbranden zal op korte termijn dus ook momenteel additionele  
          bluswatervoorziening moeten worden geregeld.
ad 1 : Watertankwagens vergen investeringen,onderhoud en extra personeel hetgeen terug
          gaat komen in hogere jaarlijkse kosten
ad 2 : Met het mobiliseren,opstellen, uitrijden en vullen van GWT is in de regel ruim een uur
          gemoeid bij het huidige materieel en methoden.
ad 3 : Drenthe is globaal 2600 km2 met daarbij geschat ca 300 km aan watertjes,kanalen etc.
          waaruit ook bluswater kan worden betrokken. Daarbij nog een aantal meertjes.
          Gelet op de geografie van Drenthe moet je toch met 300-400 geboorde putten en
          meertjes een heel eind kunnen komen met het veilig stellen van bluswatervoorziening
          in de min of meer directe nabijheid.
          Geboorde putten op strategische locaties zullen n.m.m steeds meer gaan voorkomen,
          natuurlijk wel afhankelijk van het grondwaterpeil.
          (N.B. Het leger,de genie heeft geschikt materieel om waterputten te boren. Dus een
           mooie oefening en relatief lage kosten.)
          Daar waar het grondwaterpeil problemen geeft putten waarin een dompelpomp kan of
          meertjes van zeg 2000 m3, bodem vijverfolie, met bijvullen tijdens het gebruik en
          daarna. En natuurlijk regelmatig normaal bijvullen bijv. middels gecontracteerde
           agrariers/loonwerkers oid
 ad 4 : Autospuiten met een grotere tankcapaciteit kunnen meer self- supporting zijn, o.a. bij    
          kleine branden,waar noodzakelijk ook dienen als watertransportwagen etc.
          Zou investeringen in watertankwagens en kosten onderhoud en bemanning aanzienlijk
          kunnen beperken.

Naast de vervanging van de brandkranen zijn er de andere toepassingen zoals bij natuurbranden die duidelijk moeten worden overwogen bij de verschillende alternatieven en mogelijke combinaties.