Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 119529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #60 Gepost op: 26 juli 2013, 12:39:36
Citaat van: Quintus Sertorius link=msg=1184534 date=1374255514
Onze nieuwe tankwagens zijn vandaag afgeleverd:





03 8865 Post Coevorden
03 8867 Post Zwinderen

po


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #61 Gepost op: 26 juli 2013, 12:45:05
Citaat van: Quintus Sertorius link=msg=1184534 date=1374255514
Onze nieuwe tankwagens zijn vandaag afgeleverd:





03 8865 Post Coevorden
03 8867 Post Zwinderen
03 8868 Post Schoonoord
03 8765 Post Emmercompascuuem
03 8767 Post Schoonebeek
03 8565 Post Borger
03 8567 Post 2de Exloermond
03 8665 Post Emmen

po


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 27 juli 2013, 14:13:21
Citaat van: Frits link=msg=1185332 date=1374533713
Post Emmen krijgt straks de beschikking over een sb en een tw.

Een SB én een TW? Ik ben geen brandweermens, maar even een kleine analyse ;)
Een TW heeft een grote tank met water en een pomp.
Een SB heeft een grote tank met water, een tank met schuimvormend middel, een pomp en iets om de handel met elkaar te mengen. Vaak zit er dan ook nog een monitor op het voertuig.

Dan kun je een SB toch ook prima als TW gebruiken? Sterker: waarom zou je als regio überhaupt TW's aanschaffen, terwijl je een SB ook voor dat doel kunt gebruiken en breder kunt inzetten? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #63 Gepost op: 27 juli 2013, 14:38:56
Citaat van: Maarten link=msg=1186717 date=1374927201
Een SB én een TW? Ik ben geen brandweermens, maar even een kleine analyse ;)
Een TW heeft een grote tank met water en een pomp.
Een SB heeft een grote tank met water, een tank met schuimvormend middel, een pomp en iets om de handel met elkaar te mengen. Vaak zit er dan ook nog een monitor op het voertuig.

Dan kun je een SB toch ook prima als TW gebruiken? Sterker: waarom zou je als regio überhaupt TW's aanschaffen, terwijl je een SB ook voor dat doel kunt gebruiken en breder kunt inzetten? :)

Waarom er in de regio massaal TW`s neergezet worden kun je nalezen in dit topic. Met die gedachte kun je met één sb niet de hele regio bedienen.

De logica van een TW en een SB op dezelfde post ontgaat mij vooralsnog ook even. Een reden die dat misschien verklaart is dat Emmen een beroepspost is, en er bij langere uitrukken standaard wordt gepiept voor herbezetting. Er is dan ook een TS beschikbaar voor de herbezetting. Als je de TW ipv de brandkraan gebruikt als primaire bluswater voorziening moet je ook zorgen dat die dus vervolgens weer beschikbaar is, anders moet je uitrukken als herbezetting met de eerste TW op 20 minuten rijden.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #64 Gepost op: 27 juli 2013, 15:01:50
Citaat van: Frits link=msg=1186727 date=1374928736
Waarom er in de regio massaal TW`s neergezet worden kun je nalezen in dit topic. Met die gedachte kun je met één sb niet de hele regio bedienen.

De logica van een TW en een SB op dezelfde post ontgaat mij vooralsnog ook even. Een reden die dat misschien verklaart is dat Emmen een beroepspost is, en er bij langere uitrukken standaard wordt gepiept voor herbezetting. Er is dan ook een TS beschikbaar voor de herbezetting. Als je de TW ipv de brandkraan gebruikt als primaire bluswater voorziening moet je ook zorgen dat die dus vervolgens weer beschikbaar is, anders moet je uitrukken als herbezetting met de eerste TW op 20 minuten rijden.

Ik vermoed dat je het in Emmen moet gaan zoeken dat er ook een sb komt doordat men daar emmtec heeft zitten. Het verzamel park met technische en chemische bedrijven. (DSM, Sunoil, Teijin, Imtech enz.)


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #65 Gepost op: 27 juli 2013, 15:38:25
Ik vermoed dat je het in Emmen moet gaan zoeken dat er ook een sb komt doordat men daar emmtec heeft zitten. Het verzamel park met technische en chemische bedrijven. (DSM, Sunoil, Teijin, Imtech enz.)
de discussie gaat ook niet over of een SB gerechtvaardigd is( tuurlijk nodig ivm emmtec e.d.), maar over of daarnaast een tw op die post nodig is ;)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #66 Gepost op: 27 juli 2013, 16:39:37
Citaat van: Thor link=msg=1185334 date=1374534515
Dus globaal een tankwagen (2 man) op een autospuit (6 man) ca 35 om 35 wagens.
Gelet op het kostenaspect bemanning, plannen bem reductie, aanschaf en onderhoud materieel, de inzet, merendeel toch kleine/middelbrand vraag ik mij af waarom niet is overwogen/gekozen voor grotere autospuiten met een beduidend grotere tankcapaciteit 10 m3 of zelfs meer.
Deze wagens kunnen dan zowel voor de normale inzet (kleine brand etc.) als ook als waterwagen (middelbrand en mogelijk groter) worden gebruikt bij langdurige inzetten, waarbij ik dan even voorbij ga aan het WTS.
Lijkt mij zo op het eerste gezicht aanmerkelijk kostenbesparend en effectiever voor het merendeel der uitrukken.

Alleen gaat zo'n grote watertank ten koste van de wendbaarheid en dus snelheid van het voertuig.
Want bij een watertankinhoud van ± 10.000 liter krijg je te maken met het onderstaande soort TSsen.

 

En bij meer als 10.000 liter watertank mag er nog een extra as bij dan krijg je het onderstaande idee.

bron foto's: www.brandweervoertuigenonline.nl

Dan heb je een dusdanig lomp voertuig dat je in het gemiddelde oude stadje of moderne nieuwbouwwijk veel extra tijd kwijt bent om ter plaatse te komen als je al ter plaatse kunt komen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #67 Gepost op: 27 juli 2013, 17:51:16
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1186762 date=1374935977
Alleen gaat zo'n grote watertank ten koste van de wendbaarheid en dus snelheid van het voertuig.
Want bij een watertankinhoud van ± 10.000 liter krijg je te maken met het onderstaande soort TSsen.

 

En bij meer als 10.000 liter watertank mag er nog een extra as bij dan krijg je het onderstaande idee.

bron foto's: www.brandweervoertuigenonline.nl

Dan heb je een dusdanig lomp voertuig dat je in het gemiddelde oude stadje of moderne nieuwbouwwijk veel extra tijd kwijt bent om ter plaatse te komen als je al ter plaatse kunt komen.

De tankwagens van 15 m3 zijn ook geen kleine jongens en als ik het goed begrijp zullen op den duur vrijwel alle brandkranen verdwijnen. Dus uiteindelijk zullen die tankwagens ook in oude stadjes etc. water moeten gaan leveren. Om de afmetingen van de autospuiten met eventueel de grotere tankcapaciteit binnen de perken te houden zal je inderdaad moeten zoeken naar optimum afmetingen en daaraan de mogelijke tankinhoud moeten aanpassen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #68 Gepost op: 27 juli 2013, 17:59:43
Citaat van: Peter71 link=msg=1185527 date=1374600963
Lijkt me sterk. Als er via HD wordt gewerkt wordt er via de tank gewerkt, 1) moeten ze de klep waar je anders het open water aanzuigt sluiten. Bij eventuele waterwinning met een dubbele aanvoer komt het water binnen via het verzamelstuk. Bij een enkele aanvoer kan de waterwinning rechtstreeks op de tank.

2) Bij een HDinzet wordt er 30a40 bar weggegeven op de stralen, en dat kan alleen omdat je apart de HDpomp erbij inschakelt om de HDstralen te voeden. Dan kun je dus alleen water ontvangen wat vanuit de waterleiding komt omdat de pomp dat niet apart aan hoeft te zuigen, of water wat word aangeleverd door een waterwagen.

1) Peter, hoe gaat het dan als je met een dubbele slang via het verzamelstuk water aanvoert aangezien de klep dan precies het zelfde moet staan als bij het aanzuigen via de zuigslang.

2) Na dat je via de ontluchtingspomp de LD pomp hebt vacuüm getrokken zal de luchtdruk het water in de LD pomp drukken met een kleine bar, dus in feite hetzelfde als uit de watertank met dezelfde inkomende druk, of als via een brandkraan of andere pomp alleen met een kleinere inkomende druk, en je zegt het zelf al de hogedruk pomp schakel je apart bij waarbij de LD pomp met een voordruk de HD pomp voedt, die de druk weer verhoogt tot HD niveau, waarom zou die LD pomp ineens totaal ander gaan functioneren ?

De belangrijkste reden dat er de combinatie open water met HD blussing niet word toegepast is dat de kans dat open water vervuiling in zich heeft die met name de HD straalpijp storingsgevoelig maakt groter is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #69 Gepost op: 27 juli 2013, 18:11:12
Citaat van: Thor link=msg=1186787 date=1374940276
De tankwagens van 15 m3 zijn ook geen kleine jongens en als ik het goed begrijp zullen op den duur vrijwel alle brandkranen verdwijnen. Dus uiteindelijk zullen die tankwagens ook in oude stadjes etc. water moeten gaan leveren. Om de afmetingen van de autospuiten met eventueel de grotere tankcapaciteit binnen de perken te houden zal je inderdaad moeten zoeken naar optimum afmetingen en daaraan de mogelijke tankinhoud moeten aanpassen.

Alleen kun je bij een tankwagen zeggen die zetten we op een 200 meter van het brandadres en rollen toevoerslangen uit naar de TS.
En een TW heeft de tijd wel om er langer over te doen om ter plaatse te komen die een TS niet heeft.
Het verschil, de TS hoort officieel met 7 minuten ter plaatse te zijn en daarna heeft de TW nog 15 minuten om ter plaatse te komen en de TS van water te voorzien.
Dus de TW heeft 15 tot 20  minuten meer tijd ter beschikking om ter plaatse te komen, want dat is de tijd die de TS zelfvoorzienend moet zijn met de watertank van 1500 liter.