Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 119529 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 27 juli 2013, 18:44:37
Citaat van: Frits link=msg=1186727 date=1374928736
Waarom er in de regio massaal TW`s neergezet worden kun je nalezen in dit topic. Met die gedachte kun je met één sb niet de hele regio bedienen.

Zo ver was ik ook ;)
Laat ik het anders zeggen: waarom zou je in z'n algemeenheid een TW willen kopen in plaats van een SB? Terwijl SB's hetzelfde kunnen als een TW, maar nog breder inzetbaar zijn(?) Zijn die SB's dan zoveel duurder?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #71 Gepost op: 27 juli 2013, 19:22:43
Het antwoord op die vraag is eenvoudig: ja!
Bovendien worden SB's (muv. in de industrie) doorgaans als TW gebruikt. De forse extra investering om TW's als SB's uit en in te richten is daarom niet gerechtvaardigd, te meer daar dit weer ten koste gaat van het laadvermogen van een TW. (Dus nog afgezien van het kostenaspect vergt de extra inrichting/opbouw tbv. een TW al snel een fors gewicht (SVM-tank + inhoud, SVM-pomp en/of extra appendages; SVM-monitor etc. = minimaal 1500 -2000 kg) hetgeen weer afdoet aan het primaire doel: het aanvoeren van (blus)water.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #72 Gepost op: 27 juli 2013, 19:34:52
Citaat van: Ton2 link=msg=1186806 date=1374945763
Het antwoord op die vraag is eenvoudig: ja!
Bovendien worden SB's (muv. in de industrie) doorgaans als TW gebruikt. De forse extra investering om TW's als SB's uit en in te richten is daarom niet gerechtvaardigd, te meer daar dit weer ten koste gaat van het laadvermogen van een TW. (Dus nog afgezien van het kostenaspect vergt de extra inrichting/opbouw tbv. een TW al snel een fors gewicht (SVM-tank + inhoud, SVM-pomp en/of extra appendages; SVM-monitor etc. = minimaal 1500 -2000 kg) hetgeen weer afdoet aan het primaire doel: het aanvoeren van (blus)water.

Je haalt me de woorden uit de mond..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #73 Gepost op: 27 juli 2013, 22:33:22
Is er al enige indicatie van hoeveel brandputten/meertjes er in de loop der tijd gaan worden geslagen/aangelegd.
Hoe staat het met het grondwaterpeil in de provincie Drenthe.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #74 Gepost op: 27 juli 2013, 22:57:25
Is er al enige indicatie van hoeveel brandputten/meertjes er in de loop der tijd gaan worden geslagen/aangelegd.
Hoe staat het met het grondwaterpeil in de provincie Drenthe.

Geen flauw idéé hoeveel putten er nog bij komen, der zijn er in ieder geval al een heleboel... Hier in de omgeving binnen 2km altijd een.. grondwaterstand is geen zinnig woord over te zeggen omdat daar ontzettend veel variatie inzit.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 27 juli 2013, 23:07:13
Citaat van: Frits link=msg=1186866 date=1374958645
Geen flauw idéé hoeveel putten er nog bij komen, 1.der zijn er in ieder geval al een heleboel... Hier in de omgeving binnen 2km altijd een.. 2.grondwaterstand is geen zinnig woord over te zeggen omdat daar ontzettend veel variatie inzit.

Bedankt voor je reactie.

1. Dat zijn er dus al heel wat begrijp ik !
2. Er zullen wel zowel ondiepe en diep putten in de loop der tijd bijkomen.
    Ergens moet er informatie bekend zijn over de grondwaterstanden in Drenthe, zal het eens proberen
    te vinden die info.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2013, 23:55:20


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #77 Gepost op: 28 juli 2013, 09:57:36
Citaat van: Maarten link=msg=1186717 date=1374927201
Een SB én een TW?
Is een tankwagen niet erg praktisch om als voeding te dienen voor een SB?

Rekenvoorbeeld: uitgaande van een recente SB (Moerdijk) met een watertank van 15000 liter en een SVM-tank van 3000 liter.
Menging 5% en monitor van 4000 l/min. Dan is de watertank na 3:45 minuten leeg, terwijl er slechts een kwart van de hoeveelheid SVM gebruikt is.
Als ondertussen een TW van 15000 liter aangesloten is op de SB, dan verdubbel je in ieder geval de tijd om een vaste waterwinning op te bouwen. (Of is de klus al geklaard.)
  • Het is maar een rekenvoorbeeld, de cijfertjes kunnen uiteraard afwijken. En de monitor zal waarschijnlijk ook niet continu in bedrijf zijn.
  • Bij de grote industrieën in Emmen is er misschien een vast leidingnet voor waterwinning. Dan zou een aanvullende TW overbodig kunnen zijn.
  • De SB is niet gemakkelijk te verplaatsen als er een TW aanhangt, maar dat geldt voor andere vormen van waterwinning ook.
  • Ik ben geen brandweerman, vandaar de vraag.
Tweede rekenvoorbeeld met een SB van Dordrecht/Zwijndrecht: watertank 6000 liter en SVM 2000 liter.
Wederom uitgaande van 5% en 4000 l/min. Dan is de tank al leeg na 1:30 terwijl je dan nog 1700 liter SVM over hebt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2013, 10:56:45
Citaat van: Rewind link=msg=1186934 date=1374998256
Is een tankwagen niet erg praktisch om als voeding te dienen voor een SB?

Rekenvoorbeeld: uitgaande van een recente SB (Moerdijk) met een watertank van 15000 liter en een SVM-tank van 3000 liter.
Menging 5% en monitor van 4000 l/min. Dan is de watertank na 3:45 minuten leeg, terwijl er slechts een kwart van de hoeveelheid SVM gebruikt is.
Als ondertussen een TW van 15000 liter aangesloten is op de SB, dan verdubbel je in ieder geval de tijd om een vaste waterwinning op te bouwen. (Of is de klus al geklaard.)
  • Het is maar een rekenvoorbeeld, de cijfertjes kunnen uiteraard afwijken. En de monitor zal waarschijnlijk ook niet continu in bedrijf zijn.
  • Bij de grote industrieën in Emmen is er misschien een vast leidingnet voor waterwinning. Dan zou een aanvullende TW overbodig kunnen zijn.
  • De SB is niet gemakkelijk te verplaatsen als er een TW aanhangt, maar dat geldt voor andere vormen van waterwinning ook.
  • Ik ben geen brandweerman, vandaar de vraag.
Tweede rekenvoorbeeld met een SB van Dordrecht/Zwijndrecht: watertank 6000 liter en SVM 2000 liter.
Wederom uitgaande van 5% en 4000 l/min. Dan is de tank al leeg na 1:30 terwijl je dan nog 1700 liter SVM over hebt.

Even buiten beschouwing gelaten het nut en de noodzaak en de uiteindelijke "effectiviteit van schuim" bij branden en dan met name bij andere branden dan vloeistofbranden.

Schuim wordt pas (al dan niet zinvol) ingezet nadat de brand en de omgeving van de brand voldoende is afgekoeld en dat koelen neemt in de regel veel tijd en veel koelend vermogen in de vorm van puur water.

Als het gaat om een brand van een beetje omvang heb je toch al gelet op de te overbruggen afstand al gauw 3000 liter/minuut per waterkanon nodig, dus per twee ca 6000 liter per minuut.

In feite moet je voldoende koelen met twee stralen en van buiten naar binnen steeds verder naar de brand toewerken.
Als de omgeving voldoende is afgekoeld dan eventueel schuim op de alsnog brandende resten.

Dosering schuim zeg normaal  3%. Dus bij een schuimaanval met een tank van 15000 liter water verbruik je 450 liter schuim voor een eerste aanval. Lukt die aanval niet in een keer dan zal je nog een aanval moeten doen.

Schuim is een verhaal apart, het uiteindelijke effect van schuim is in brede kringen nog steeds vollop in discussie omdat het effect eigenlijk niet zo goed objectief meetbaar is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2013, 11:31:12
In grote lijnen zitten aan de bluswatervoorziening de volgende aspecten :

1. Hoeveelheden bluswater.
2. Continuïteit bluswatervoorziening aan het/de water leverende voertuig(en).(lokaal)
3. Zekerheid m.b.t de algehele bluswatervoorziening (afstanden)

ad 1: Al naar de te overbrengen afstand brand tot de bron, de hoeveelheden benodigd bluswater en de gemiddelde transporttijden bluswater (winnen, transporteren, afgeven en weer terug rijden naar de bron) kaheidn bij een gegeven tankcapaciteit, gemiddelde snelheid etc. worden berekend hoeveel tankwagens er ingezet moeten worden.

ad 2: Je zal voor de continuiteit ter plekke een redelijke buffervoorraad moeten hebben.

ad 3 : Een slang kan barsten, opnieuw vullen en opbouwen kan afhankelijk van de afstand de nodige tijd nemen.
          De aandrijving GWT kan uitvallen.
          Tankauto's kunnen defect raken en in het rijden en in het pompen.
          Brandkranen, waterputten kunnen tijdens het verbruik minder opbrengst gaan leveren.

Om op zekerheid te kunnen rekenen is het natuurlijk aan te bevelen te komen tot combinaties.