Aantal voertuigen voor een OMS

Auteur Topic: Aantal voertuigen voor een OMS  (gelezen 20616 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 9 maart 2005, 19:24:24
Nog een aanvulling, als ze in Zoetermeer naar de gevangenis gaan rijd het hulpverleningsvoertuig mee in plaats van de hoogwerker.

Gr. Ricardo
dat is wel makkelijk ja,met al die beveiligde deuren  ;D


spuit 11

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 9 maart 2005, 20:16:53
Is het per gemeente verschillend ???

Kijk naar de regio Haaglanden:

Den Haag rijdt, sinds kort, met 1 x TS.
Westland rijdt, met 1 x TS (en 1 x RV voor de gemeente waar het RV gepost is)(en soms een OvD).
Leidschendam/Voorburg 2 x TS + 1 x RV
Delft 1 x TS.
Zoetermeer 2 x TS en 1 x RV (en soms de OvD).
Rijswijk 2 x TS en 1 x RV.
enz............................. :o :o ;)
ik weet niet waneer dat is in gegaan maar bij mijn weten rijden in Den Haag vanaf 2 kazernes een TS.
groetjes
peter


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #22 Gepost op: 9 maart 2005, 20:20:35
----------------------------------------------------

In R'dam rijden ze met 1 TS omdat 99% loos is. Het gevaar voor het overige verkeer zou onevenredig zijn als er 2 TS prio 1 door de stad zouden rijden.

Daarnaast zou er, vind ik, door het grote aantal meldingen er een te groot deel van de tijd een te groot deel van de stad zonder dekking zit als er met 2 TS uitgerukt zou worden.

Ik ben het deels met je eens.....Lang niet alle AMB worden hier met 1 tas aangereden, het gebeurd ook regelmatig dat er met 2 tassen wordt gereden.
Dit heeft vaak met de opkomsttijd te maken of met het object zelf.

Het zonder dekking zitten als er met 2 Tassen wordt aangereden is naar mijn idee niet waar. Vergeet niet dat op het moment dat er een automaat is en er zijn 2 tassen onderweg, en er komt een brandmelding binnen dan zal 1 van de 2 tassen van het incident worden afgehaald of de BR wordt gealarmeerd ;) En vooral de BR 20.1 heeft een zeer snelle opkomsttijd ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 9 maart 2005, 21:42:56
Ik ben het deels met je eens.....Lang niet alle AMB worden hier met 1 tas aangereden, het gebeurd ook regelmatig dat er met 2 tassen wordt gereden.
Dit heeft vaak met de opkomsttijd te maken of met het object zelf.

Het zonder dekking zitten als er met 2 Tassen wordt aangereden is naar mijn idee niet waar. Vergeet niet dat op het moment dat er een automaat is en er zijn 2 tassen onderweg, en er komt een brandmelding binnen dan zal 1 van de 2 tassen van het incident worden afgehaald of de BR wordt gealarmeerd ;) En vooral de BR 20.1 heeft een zeer snelle opkomsttijd ;)

Over de oplomsttijd van de BR40.1 zullen we het maar niet gaan hebben  ;)

Volgens mij is het in Rotterdam zo dat als het uitrukvoorstel 2 TS'en aangeeft ze halverwege er niet afgehaald worden door de AC. Pas als ze weer inzetbaar zijn doen ze weer mee

Als de TS21.1 en TS23.1 naar de bijv. delfshaven zouden uitrukken voor een ABM dan red de TS22.1 het echt niet binnen de zorgnorm, tijdens de avond spits, het schieplein over te steken voor een melding bij blijdorp (/binnen de ring)...... :-\ Als dan ook de TS22.2 mee moet heb je totaal geen wagens meer beschikbaar op Noord.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2005, 21:46:04
denbosch
overdag alleen 1 ts muv van verzorgings/zieken huizen

in de avond en nacht 1 ts + 1 rv De ene keer hw de andere kker al ligt aan welk object het is.
Maar NOOIT met 2 ts als het een oms is. Er wordt trouwens nooit op voorhand met 2 ts gereden naar een melding in den bosch. De eerste bevelvoerder schaalt indien nodig wel op.

Voor de post rosmalen (vrijwiliigers) is het anders daar gaat overdag ook een ts van de hoofdpost rijden omdat daar de opkomst niet altijd voor de volle 100% gegeven kan worden. Rukken zij echter uit met volledige bezetting en kunnen zij redelijkerwijs eerder tp zijn dan het voertuig uit den bosch dan keert den bosch om.
Maar is den bosch er eerder dan komt rosmalen rustig ter plaatse en neemt het indien mogelijk van ons over als het de moeite waard is. Wij nemen dan gewoon de auto van hun mee naar onze kazerne en ze komen hem dan wel weer omwisselen. Dit geldt voor alle meldingen overdag. en dus niet alleen voor een oms


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2005, 22:53:47
Dit is geheel afhankelijk van het soort object!!
Hoe modern de vluchweginrichting is, hoeveel en wat voor soort mensen er wonen (bijv. minder validen) etc. etc.

Hier worden tot scenario grote brand gealarmeerd voor bepaalde objecten. Dit blijft gehandhaafd totdat er duidelijkheid is over de oorzaak(bijv:storing oid) en dan wordt direct afgeschaald .
Brandwacht 1e klas + WVD


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2005, 00:07:40
Nog ter aanvulling op Fikkie (allebei hetzelfde korps ;))

OVD wordt in kennis gesteld bij verzorgingshuizen/ziekenhuisen en een aantal grotere panden waar veel personen aanwezig kunnen zijn. Bj de rest wordt deze niet in kennis gesteld.

Hij of zij komt pas tp als er daadwerkelijk iets aan de hand is.


Rene112

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2005, 07:14:58
Maar NOOIT met 2 ts als het een oms is. Er wordt trouwens nooit op voorhand met 2 ts gereden naar een melding in den bosch. De eerste bevelvoerder schaalt indien nodig wel op.

Dus bij een automaatje maar ook bij een binnenbrand in een risico object?

Dat betekent dus dat de voor objecten waar een 2e TS vereist is (op basis van de handleiding brandweerzorg... cq. het dekkingsplan) deze altijd buiten de normtijden zal komen.

En dat betekent dat een aantal mensen wat uit hebben te leggen als bij een incident er een onderzoek wordt ingesteld.

Vreemde zaak..... ik ben dus wel benieuwd hoe dat in het dekkingsplan (dat ongetwijfeld regionaal of specifiek voor jullie stad is opgesteld) is gemotiveerd en afgedekt.

groeten,
René de Caluwé


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2005, 08:42:37
Over de oplomsttijd van de BR40.1 zullen we het maar niet gaan hebben  ;)

Volgens mij is het in Rotterdam zo dat als het uitrukvoorstel 2 TS'en aangeeft ze halverwege er niet afgehaald worden door de AC. Pas als ze weer inzetbaar zijn doen ze weer mee

Als de TS21.1 en TS23.1 naar de bijv. delfshaven zouden uitrukken voor een ABM dan red de TS22.1 het echt niet binnen de zorgnorm, tijdens de avond spits, het schieplein over te steken voor een melding bij blijdorp (/binnen de ring)...... :-\ Als dan ook de TS22.2 mee moet heb je totaal geen wagens meer beschikbaar op Noord.

Nee die BR 40.1 ken beter binnen blijven ja...wij zijn zelfs nog sneller
Ik ben het ook met je eens...maar je praat dan ook over objecten waar een automaatje of 3 a 4 in de week geen uitzondering is....


Ruma

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2005, 11:23:00
Dus ook voor een ziekenhuis of bejaardentehuis??

In eerste instantie wel ja.Als het nodig is dan schalen ze wel op.

Ruud