Aantal voertuigen voor een OMS

Auteur Topic: Aantal voertuigen voor een OMS  (gelezen 20452 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2005, 11:35:43
Voor een OMS wordt er met één TS gereden.

Als het een OMS betreft die via een particuliere alarmcentrale wordt gemeld dan wordt dit beschouwd als een brandmelding.
Dus dan rijden we met 2 TS en een autoladder.

Maar elke regio of gemeente heeft een andere uitrukregeling.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2005, 11:45:09
Citaat
Dat betekent dus dat de voor objecten waar een 2e TS vereist is (op basis van de handleiding brandweerzorg... cq. het dekkingsplan) deze altijd buiten de normtijden zal komen.

En dat betekent dat een aantal mensen wat uit hebben te leggen als bij een incident er een onderzoek wordt ingesteld.

René,

Als je met één TS en een redvoertuig uitrukt conform procedure kleine brand en bij aankomst blijkt dat er daadwerkelijk iets aan de hand is kan je altijd nog opschalen. Als tijdens het aanrijden blijkt dat bijvoorbeeld bij een automatische melding in een ziekenhuis er daadwerkelijk brand is zal de bevelvoerder eventueel tijdens het aanrijden al opschalen naar middelbrand en rukt de tweede TS overdag ook binnen een minuut uit en in de avond en nacht komen de vrijwilligers van thuis waardoor het iets langer duurt maar dit ook geen drie minuten extra gaat kosten.

Als je bij een risico object aankomt waar brand is en je heb de brand met één TS en een redvoertuig onder controle is er verder ook niets aan de hand. Kleine brand en brandmeester. Blijkt er meer aan de hand te zijn dan is het opschalen en komt de tweede wagen er achter aan, niets aan de hand dan toch?

Kijk je naar het dekkingsplan dan rijden er indien nodig vier TS'en en een redvoertuig de deur uit vanuit twee verschillende posten.

Een uitruk met twee TS'en een redvoertuig vanaf 1 post is overdag voor de beroeps geen probleem. In de avond en nacht situatie zouden er dan extra beroeps aanwezig moeten zijn om ook de tweede TS te bemannen. Het direct mee alarmeren van vrijwilligers is geen optie daar die dan toch niet meer hoeven uit te rukken omdat de 1e beroeps autospuit dan al lang ter plaatse is. Al met al een dure oplossing die weinig meerwaarde heeft in mijn ogen. In die situaties dat er daadwerkelijk brand is doe je gewoon je inzet en is er meer materiaal nodig dan is het er snel. Brand het al zo hard dat een inzet van een tweede TS nodig is dan is er al weinig eer meer te halen, alleen die situaties komen niet al te vaak voor dat je moet rennen voor het vuur.

Als voorbeeld kan ik je nog een verzorgingstehuis noemen waar we in verband me de bereikbaarheid vanaf twee kanten naar toe uitrukken. De ene post is vrijwillig en de andere beroeps. Negen van de tien keer is de beroepsploeg sneller ter plaatse in het verzorgingsgebied van de vrijwillige post dan de vrijwillige post zelf. Doe je dit structureel naar alle objecten wat is dan de meerwaarde van de tweede TS?? Puur omdat het zo omschreven staat in de boeken en voor die ene daadwerkelijke brand??

Dit geldt ook voor alle andere serieuze brandmeldingen overdag waar we in hetzelfde verzorgingsgebied overdag naar toe uitrukken. Alleen als ze uitrukken met een incomlete bezetting zijn ze sneller maar dat is niet toegestaan dus meestal staan we daar ook nog sneller ter plaatse........weinig meerwaarde dus en niet motiverend als je altijd als tweede TS ergens achteraan moet gaan rijden en halfverwege weer terug kan keren, laat staan het onnodig in veiliheid brengen van het verkeer.


Nick

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2005, 12:13:19
in Culemborg met één Tas

Ligt eraan bij wat voor object het alarm
 is afgegaan, bij sommige meldingen rijd de HW ook mee.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #33 Gepost op: 10 maart 2005, 12:24:26
In de regio Zuid-Oost Brabant:

1xTS bij rookmelder

Volgens zorgnorm bij Handbrandmelder en als het alarm via PAC binnenkomt

AC kan namelijk de criteria van een BMC uitlezen.


Smitfire

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2005, 17:52:12
ik weet niet waneer dat is in gegaan maar bij mijn weten rijden in Den Haag vanaf 2 kazernes een TS.
groetjes
peter

Hee Spuit 11, tijd niet van het erf afgeweest  ;) ;D :laugh:, Haaglanden  rijdt  vanaf 1 juli 2004 met (nog maar) 1 TS naar een automatische brand melding.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2005, 20:33:33
rene,

Ik snap wel dat je tegen ons probeert te schoppen en dat mag kunnen we best wel tegen! Sterke schenen :-X ;)
Maar alsje nu even de reatie's leest is het toch wel heel erg opvallend dat de grotere beroepsposten allemaal maar met 1 ts en evt 1 rv rijden. Sommige steden altijd vanaf 2 kanten aan maar dat is een andere oorzaak.

maak het nu asjeblieft niet spannender dan dat het is!!

Ik moet zeggen dat shave het met nette woorden omschreven heeft. Maar hetgene wat bij ons heel erg telt is het GBV oftewel gezond boeren verstand. En ja krijg je eenoms melding van een "risico"object en er mocht tijdens het aanrijden echt iets aan de hand zijn (en dus niet wat lichte rookverschijnselen) dan is er tijdens het rijden alsnog op te schalen en anders wel ter plaatse.

Maar als ik dit onderwerp en de casus van deze maand lees dan snap ik nu wel waarom wij maar zo heel weinig middelbranden en meer hebben.
Ook nog even ter aanvulling als er een woningbrand is met mogelijk so dan gaat er ook maar gewoon 1 ts en 1 rv rijden. De ovd kan dan eventueel beslissen aan de hand van de melding om de kazerne te laten herbezetten voor het geval dat de eerste bevelvoerder alsnog middelbrand maakt. hier pak je dan wel wat tijdswinst maar in de praktijk is het zo kun je de persoon niet met je 1ste ts eruit halen je dan beter een begrafenisondernemer kunt laten komen dan een 2de ts.......


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2005, 20:40:16
Hoi peter,

Bedankt voor de aanvulling Peter, dat wist ik niet althans, nog nooit gehoord op me pieper ik zal eens extra goed gaan luisteren. ;)

Gr, Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Rene112

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 10 maart 2005, 21:12:43
rene,

Ik snap wel dat je tegen ons probeert te schoppen en dat mag kunnen we best wel tegen! Sterke schenen :-X ;)

Ondanks de smilies in je bericht Fikkie...... ik ben absoluut niet aan het schoppen!  Ik stel een aantal vragen en geef mijn mening op basis van feitelijke informatie.

Mensen die de werkwijze/procedure in hun korps nogal opvallend op een forum (in dit onderwerp of in een casus) promoten, kunnen natuurlijk kritische vragen (positief en negatief) verwachten. Als de reacties op andere werkwijzen/procedures vervolgens ook niet zo heel erg serieus zijn... kan je nog kritischere vragen en opmerkingen verwachten.

En daar is m.i. ook helemaal niets mis mee ;) ;D

Citaat
Maar alsje nu even de reatie's leest is het toch wel heel erg opvallend dat de grotere beroepsposten allemaal maar met 1 ts en evt 1 rv rijden. Sommige steden altijd vanaf 2 kanten aan maar dat is een andere oorzaak.

maak het nu asjeblieft niet spannender dan dat het is!!

Zo spannend vind ik het allemaal niet hoor ;)
Maar maak nou niet de denkfout dat de reacties op dit forum "HET" beeld van de brandweer in Nederland weergeven.  

Citaat
Ik moet zeggen dat shave het met nette woorden omschreven heeft. Maar hetgene wat bij ons heel erg telt is het GBV oftewel gezond boeren verstand. En ja krijg je eenoms melding van een "risico"object en er mocht tijdens het aanrijden echt iets aan de hand zijn (en dus niet wat lichte rookverschijnselen) dan is er tijdens het rijden alsnog op te schalen en anders wel ter plaatse.

Het heeft weinig zin om mijn verhaal weer te herhalen. Maar.... ik doe toch maar weer een poging.....  ;)

De handleiding brandweerzorg heeft, zover ik weet, andere uitgangspunten. Voor bepaalde objecten dient een 2e tankautospuit binnen een bepaalde normtijd ter plaatse te zijn.

Het halen van die opkomsttijd door de 1e bevelvoerder als het nodig is op te laten schalen betekent niet dat pas vanaf dat moment de tijd voor de 2e TS gaat lopen.

Als voor dat type object een 1e TS binnen 6 minuten en een 2e TS binnen 8 minuten nodig is (volgens de handleiding brandweerzorg) dan gaan die 8 minuten niet in na de opschaling door de bevelvoerder. Die 8 minuten gaan lopen bij de 1e melding die binnenkomt.......

Citaat
Maar als ik dit onderwerp en de casus van deze maand lees dan snap ik nu wel waarom wij maar zo heel weinig middelbranden en meer hebben.

Tja... dat is nou typisch een denkfout die, naar mijn mening, binnen de brandweer nog veel te veel gemaakt wordt. Bevelvoerders (en hun ploegen) zien het opschalen naar middelbrand nog veel te vaak als een soort verlies, afgang of iets dat niet goed is....

En dat is, naar mijn mening, iets dat in de cultuur bij veel korpsen (beroeps en vrijwillig) zit opgesloten en in meerdere gevallen heeft geleid tot meer schade en grotere risico's voor het eigen personeel dan nodig was geweest.

Wij leren en trainen trouwens bevelvoerders nog veel te weinig om op basis van informatie (feiten) en beeldvorming/situatieherkenning zonodig eerder op te schalen. Het opschalen gebeurt nu nog veel te vaak pas op het moment dat de bevelvoerder ziet dat het echt niet gaat lukken met één eenheid.

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2005, 21:46:01
Citaat
Tja... dat is nou typisch een denkfout die, naar mijn mening, binnen de brandweer nog veel te veel gemaakt wordt. Bevelvoerders (en hun ploegen) zien het opschalen naar middelbrand nog veel te vaak als een soort verlies, afgang of iets dat niet goed is....

René,

Ik ben het grotendeels met je verhaal over promoten en vragen stellen eens. Alleen als het gaat om het stukje citaat wat ik bijgevoegd heb is het nog steeds zo dat als er aanleiding voor is er ook zonder pardon opgeschaald wordt indien nodig zelfs naar grote brand nog voordat een bevelvoerder of ovd ter plaatse is. Dit is maar net welke informatie de alarmcentrale mee geeft aan het eerste voertuig.

Bij aankomst zie je snel genoeg of een brand wel of niet te houden is met 1 TS en een redvoertuig, maar als je leest en ziet hoe het er in andere korpsen aan toe gaat dan denk ik dat Fikkie bedoelt dat er vaak met een hoop materiaal wordt uitgerukt terwijl het ook met minder kan. Als je zo nu en dan op internet surft en je leest wat voor een voertuigen er voor een simpele woningbrand of noem maar op uitrukken en je dan weet hoe het er bij jezelf aan toe gaat dan kan ik me voorstellen dat je je daar soms dingen over afvraagt.

En misschien zijn wij ook wel trots dat we bij een korps werken dat nog steeds autobranden blust met 4 man en een uitslaande woningbrand uitkrijgen met 2 HD  ;) ;) ;D ;D

Zoals ik al eerder aangaf laten we elkaar gewoon doen en iedereen heeft zijn eigen manier van werken en procedures. Ik heb ze ook niet verzonnen maar ben er wel trots op dat het ons lukt met hetgeen wat we meenemen naar een brand ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 11 maart 2005, 13:49:49
Het is een heel mooi verhaal wat je opschrijft, maar wat is het probleem als je voor bepaalde objecten bijvoorbeeld twee TS laat rijden. Echt duidelijk ben je daar ook weer niet in.

Het is leuk en aardig dat je trots bent dat je het met één TS allemaal afkan, maar indien je van de AC doorkrijgt dat er bijvoorbeeld bij een woningbrand nog mensen in de woning aanwezig zijn dan schalen wij tijdens het aanrijden op naar middelbrand hoor. En blijkt achteraf dat je hem niet nodig hebt dan laat je de tweede TS terugkeren of bedank je ze voor hun inzet. Maar dan hebben wij ook met één TS de brand geblust hoor, maar dan hebben we wel "voor als het nodig mocht zijn" die tweede TS aanrijdend.