Aantal voertuigen voor een OMS

Auteur Topic: Aantal voertuigen voor een OMS  (gelezen 20615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #40 Gepost op: 11 maart 2005, 14:14:22
Een van de redenen dat het ingevoerd is hier is om:
1. om te voorkomen dat het overig wegverkeer onnodig gevaar loop (2xts+AL+OVD).
2. Er zijn hier heel veel onnodige meldingen door BMC's dit wordt ook door handhaving aangepakt.
3. Het is ook niet uit te leggen aan de werkgevers van brandweer mensen dat ze 2x per dag alles uit hun hand laten vallen voor een (loos) alarm. Tevens neemt de frustratie bij beroepsbrandweer mensen hand over toe.

De AC gaat volgens procedure contra-bellen met het pand. Als er via dit kanaal de melding komen dat er daadwerkelijk iets aan de hand is dan wordt alsnog de 2e ts + AL en Ovd gestuurd. De 2e TS komt, als de ac contact kan krijgen met het pand nog binnen de 8 minuten ter plaatse.

Ik ben het natuurlijk eens als er gezegd wordt dat je niet onnodig mensen in gevaar moet brengen. Maar ik denk ook dat je eens heel goed moet kijken naar de zorgnorm voor objecten met een BMC.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2005, 14:27:37
Ik zal iets duidelijker zijn dan hahaha.....voor een OMS vind ik het overbodig om met twee TS'en te gaan rijden.

Een woningbrand met mogelijke slachtoffers weet je nooit precies hoe en wat dus dan zou je daar altijd met twee TS'en op uit moeten rukken. Zoals ik al aangeef is het afhankelijk van de melding en de situatie ter plaatse. Een oud pand in de binnenstad met allemaal kruipdoor en sloopdoor gangetjes en kamertjes zal eerder middelbrand worden dan een nieuwbouw woning bijvoorbeeld.

Zoals ik zeg bepaald bij ons de bevelvoerder of er opgeschaald wordt. Je kan met 8 man veel doen en ik heb ook situaties meegemaakt dat er een portiekwoning op de begane grond in brand stond en op 3 hoog al een paal zwarte rook door de ramen naar buitenkwam waar de mensen nog uit het raam hingen te schreuwen en er vanaf 2 hoog mensen naar beneden waren gesprongen. Je rukt uit voor een melding van een schuurbrand die mogelijk overgeslagen is naar de woning en dan treft je dit aan. In die situaties werd het ook middelbrand na het zien maar voor de tweede TS ter plaatse was was het kleine brand brand meester en waren alle mensen (5 stuks) geredt en de woning die volledig in brand stond met 1 HD geblust. Een tweede TS is dan wel handig idd als je die gelijk bij heb maar het gaat nog steeds om tijd waar we het over hebben en ik denk, of weet het wel zeker, dat onze tweede TS net zo snel ter plaatse is als jullie tweede TS. Als je binnen een minuut uitrukt heb je al een voorsprong in tijd op een vrijwillig korps en tegen de tijd dat een vrijwillig korps uitrukt zijn wij al ter plaatse......... ;)

Maar overal zijn uitzonderingen op en er zullen ongetwijffeld situaties zijn dat je snel een tweede wagen nodig heb en dat het dan even zweten en aanpakken is.


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2005, 15:21:38
In Amstelveen rijden ze ook met 1 TAS en 1 AL voor een OMS.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen


Rene112

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2005, 16:43:44
Ik zal iets duidelijker zijn dan hahaha.....voor een OMS vind ik het overbodig om met twee TS'en te gaan rijden.

Een woningbrand met mogelijke slachtoffers weet je nooit precies hoe en wat dus dan zou je daar altijd met twee TS'en op uit moeten rukken. Zoals ik al aangeef is het afhankelijk van de melding en de situatie ter plaatse. Een oud pand in de binnenstad met allemaal kruipdoor en sloopdoor gangetjes en kamertjes zal eerder middelbrand worden dan een nieuwbouw woning bijvoorbeeld.

Zoals ik zeg bepaald bij ons de bevelvoerder of er opgeschaald wordt. Je kan met 8 man veel doen en ik heb ook situaties meegemaakt dat er een portiekwoning op de begane grond in brand stond en op 3 hoog al een paal zwarte rook door de ramen naar buitenkwam waar de mensen nog uit het raam hingen te schreuwen en er vanaf 2 hoog mensen naar beneden waren gesprongen. Je rukt uit voor een melding van een schuurbrand die mogelijk overgeslagen is naar de woning en dan treft je dit aan. In die situaties werd het ook middelbrand na het zien maar voor de tweede TS ter plaatse was was het kleine brand brand meester en waren alle mensen (5 stuks) geredt en de woning die volledig in brand stond met 1 HD geblust. Een tweede TS is dan wel handig idd als je die gelijk bij heb maar het gaat nog steeds om tijd waar we het over hebben en ik denk, of weet het wel zeker, dat onze tweede TS net zo snel ter plaatse is als jullie tweede TS. Als je binnen een minuut uitrukt heb je al een voorsprong in tijd op een vrijwillig korps en tegen de tijd dat een vrijwillig korps uitrukt zijn wij al ter plaatse......... ;)

Maar overal zijn uitzonderingen op en er zullen ongetwijffeld situaties zijn dat je snel een tweede wagen nodig heb en dat het dan even zweten en aanpakken is.

Tja... het heeft weinig zin om mijzelf weer te gaan herhalen....  :'(

Ik was in ieder geval in de 5,5 jaar bij mijn vorige korps  blij dat bijvoorbeeld naar OMS-meldingen in één van de drie gevangenissen, standaard met twee tankautospuiten werd uitgerukt.

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 11 maart 2005, 17:01:17
Naar de PI's/HvB/detentiecentra in Rotterdam:
De Schie, Noordsingel, Zestienhoven, detentievloot ( ;D) (tot 6 man op één cel!!! :-X), rechtbank en doelwater allemaal met 1 TS. Mocht er uit telefonischcontact blijken dat er daadwerkelijk wat aan de hand is dan wordt direct opgeschaald.
Als je soms 3x per dag naar een object moet dan is het snel over om met 2 TS + AL er naar toe te rijden.... >:(

Ze hebben tegenwoordig wel een leuke manier om loze meldingen tegen te gaan in sommige complexen. De cel die moedwillig een melding veroorzaakt gaat één week de isoleer in......  ;D Werkt echt.....  ;D ;D ;D De meldingen vanuit die complexen lopen enorm terug  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #45 Gepost op: 11 maart 2005, 17:25:00
Bij ons wordt dan wel het redvoertuig meegestuurd en wordt de ovd in kennis gesteld.


spuit 11

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 11 maart 2005, 19:55:20
Hee Spuit 11, tijd niet van het erf afgeweest  ;) ;D :laugh:, Haaglanden  rijdt  vanaf 1 juli 2004 met (nog maar) 1 TS naar een automatische brand melding.
nou ik hoor toch regelmatig 2x ts naar een automaatje rijden dan is het waarschijnlijk alleen bepaalde objecten.
en zie ze ook daadwerkelijk van 2 kanten aankomen rijden.


Smitfire

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2005, 20:29:28
nou ik hoor toch regelmatig 2x ts naar een automaatje rijden dan is het waarschijnlijk alleen bepaalde objecten.
en zie ze ook daadwerkelijk van 2 kanten aankomen rijden.
Helaas Spuit 11; ik moet je toch telleurstellen: Den Haag rijdt echt maar met 1 x TS naar een OMS, zelfs Parnassia, ziekenhuizen en gevangenissen vallen daaronder !!! Vergis je je niet met woningbranden, want daarop rijden wel 2 x TS en 1 x RV ???
Alleen als vanuit het pand duidelijk wordt dat er echt wat aan de knikker is; sturen we middelbrandpotentieel ;)
Maar in Rijswijk en Leidschendam/Voorburg gaan ze nog wel met 2 x TS en 1 x RV en die liggen dicht tegen Den Haag aan, misschien is dat het ???


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 11 maart 2005, 20:30:57
Ik denk dat die daar mis mee is want ik hoor escamp regelmatig naar rijswijk komen  ;)


Niels.

  • Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 732
Reactie #49 Gepost op: 11 maart 2005, 21:15:24
ja als het alarm afgaat in het gemeentehuis..