Aantal voertuigen voor een OMS

Auteur Topic: Aantal voertuigen voor een OMS  (gelezen 20537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spuit 11

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 11 maart 2005, 21:46:47
Helaas Spuit 11; ik moet je toch telleurstellen: Den Haag rijdt echt maar met 1 x TS naar een OMS, zelfs Parnassia, ziekenhuizen en gevangenissen vallen daaronder !!! Vergis je je niet met woningbranden, want daarop rijden wel 2 x TS en 1 x RV ???
Alleen als vanuit het pand duidelijk wordt dat er echt wat aan de knikker is; sturen we middelbrandpotentieel ;)
Maar in Rijswijk en Leidschendam/Voorburg gaan ze nog wel met 2 x TS en 1 x RV en die liggen dicht tegen Den Haag aan, misschien is dat het ???
ik denk inderdaad dat het dat is en de 45 die regelmatig in rijswijk bijspringt en ik woon aan de grens rijswijk.
en vaak hoor je de eerste helft van de melding niet.
bedankt voor de aanvullende uitleg.
groetjes
peter


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #51 Gepost op: 12 maart 2005, 17:38:24
voor een OMS vind ik het overbodig om met twee TS'en te gaan rijden.

Voor een OMS? Wordt een OMS anders behandeld dan een melding van een binnenbrand? Ik dacht altijd dat een automaatje altijd gezien moest worden als een daadwerkelijke brandmelding, totdat het tegendeel is bewezen.

Dus een OMS bij een bejaardentehuis zou gewoon behandeld moeten worden als een daadwerkelijke brandmelding. Bij dat soort objecten zouden er op voorhand 2 TS'en gealarmeerd dienen te worden. Als er echt brand is dan komt er waarschijnlijk wel een telefonische melding overheen, maar daar mag je mijns inziens niet blindelings vanuit gaan. Misschien is er op het moment van de brand (in geval van daadwerkelijk brand) niemand aanwezig in de omgeving van de betreffende ruimte en wordt hij pas ontdekt als de brandweer net aan komt rijden.

Naar mijn bescheiden mening kun je als 2e TS beter 10x voor niets rijden dan 1x "te laat" bij te worden gealarmeerd. Vervelend om voor niets te rijden, maar je kunt nu eenmaal niet gaan rijden op het moment dat jij vindt dat het rendabel is om te gaan rijden. Dat moment zou bepaald moeten worden door de afweging of de 2e TS wel/niet nodig zou zijn bij een daadwerkelijke brandmelding bij het betreffende object, je moet er immers vanuit blijven gaan dat het een reëele melding betreft, anders kun je beter helemaal niet gaan rijden....

Groeten, Peter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 12 maart 2005, 18:13:27
Voor een OMS? Wordt een OMS anders behandeld dan een melding van een binnenbrand? Ik dacht altijd dat een automaatje altijd gezien moest worden als een daadwerkelijke brandmelding, totdat het tegendeel is bewezen.

......

Groeten, Peter.


Het doel van een brandmeldinstallatie is niet in eerste instantie niet om de brandweer te waarschuwen maar om de interne organisatie op te starten.
In Italië zit er totaal geen doormelding naar de brandweer op een brandmeldinstallatie.........

Als je het normatief brandverloop bekijkt 'win' je met automatische brandmelders ongeveer 8 minuten op een brandmelding zonder automatische melders. Door die tijdswinst 'krijg' je 8 extra minuten om te zorgen dat het gebouw binnen 30 minuten na het ontstaan van brand leeg is. Je kan het mooi zien bij kantoor/onderwijsgebouwen. Pas vanaf 50 meter krijgen die automatische brandmelders. Als je dan de ontruimingstijden gaat bekijken klopt het precies. Zonder die automatische melders red je het niet meer om binnen de tijden je gebouw ontruimt te hebben.

Voor de geinteresseerden staat de tabel met wanneer je een doormelding krijgt en wannneer je niet automatische bewaking (alleen handbrandmelders), gedeeltelijke bewaking (automatische brandmelders in 'verkeersruimten' en speciale ruimten) of volledige bewaking (overal automatische brandmelders) (volgens de 10e wijziging BV) op http://home.planet.nl/~brandveiligheid-regelgeving/brandmeldinstallatie.doc


Als je dus 3 minuten zou vertragen dan win je als brandweer nog 5 minuten...... (tov een gebouw zonder automatische brandmelders)

Een paar berichtjes terug stond een hele mooie oplossing vond ik. Bij een handbrandmelder 2 TS'en en bij automatische melders 1 TS. Een handbrandmelder activeren is een bewuste handeling die door een persoon wordt uitgevoerd.


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #53 Gepost op: 12 maart 2005, 19:56:05
???
Het doel van een brandmeldinstallatie is niet in eerste instantie niet om de brandweer te waarschuwen maar om de interne organisatie op te starten.
In Italië zit er totaal geen doormelding naar de brandweer op een brandmeldinstallatie.........

Dit is Nederland Palmpie. Als je een goede vergelijking wilt maken dan moet je ook Italie repressief bekijken.
Ik blijf herhalen, zoals ook al in eerdere post over brandmeldinstallatie schreef : Een brandmeldinstallatie is voor het detecteren van brand  (wel geinig dat glow effect) en nergens anders voor. Voor ontruiming is een ontruimingsinstallatie (huidige regelgeving) Wat betreft de brandkromme klopt je verhaal wel.


Voor de geinteresseerden staat de tabel met wanneer je een doormelding krijgt en wannneer je niet automatische bewaking (alleen handbrandmelders), gedeeltelijke bewaking (automatische brandmelders in 'verkeersruimten' en speciale ruimten) of volledige bewaking (overal automatische brandmelders) (volgens de 10e wijziging BV) op http://home.planet.nl/~brandveiligheid-regelgeving/brandmeldinstallatie.doc


Dit is inderdaad de nieuwe regelgeving . Een ontruimingsinstallatie is een handbrandmeldinstallatie zonder doormelding geworden. Dit is in beginsel gedaan om de verwarring die er was omtrend handbrandmeldinstallatie's in combinatie met een ontruiming uit de wereld te helpen. (hele verbetering ook andere NEN-norm).  In alle andere gevallen is een ontruimingsinstallatie door het hebben van een brandmeldinstallatie verplicht. Hierin zijn wel een aantal varianten. Niet in alle gevallen wordt namelijk direct een slow-whoop aanstuurd. Denk aan bijvoorbeeld ziekenhuizen. Dit is niet logisch als er meteen een slow-whoop afgaat in het hele ziekenhuis als de kok in de keuken de broodjes verbrand.

Een paar berichtjes terug stond een hele mooie oplossing vond ik. Bij een handbrandmelder 2 TS'en en bij automatische melders 1 TS. Een handbrandmelder activeren is een bewuste handeling die door een persoon wordt uitgevoerd.

Zo wordt het trouwens ook geleerd aan de mensen die een preventie opleiding volgen.

Nu niet meer vergeten he  ;D ;D ;D ;)

Groeten McFozzy


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 12 maart 2005, 22:10:45
???Dit is Nederland Palmpie. Als je een goede vergelijking wilt maken dan moet je ook Italie repressief bekijken.
Ik blijf herhalen, zoals ook al in eerdere post over brandmeldinstallatie schreef : Een brandmeldinstallatie is voor het detecteren van brand  (wel geinig dat glow effect) en nergens anders voor. Voor ontruiming is een ontruimingsinstallatie (huidige regelgeving) Wat betreft de brandkromme klopt je verhaal wel.
 

Dit is inderdaad de nieuwe regelgeving . Een ontruimingsinstallatie is een handbrandmeldinstallatie zonder doormelding geworden. Dit is in beginsel gedaan om de verwarring die er was omtrend handbrandmeldinstallatie's in combinatie met een ontruiming uit de wereld te helpen. (hele verbetering ook andere NEN-norm).  In alle andere gevallen is een ontruimingsinstallatie door het hebben van een brandmeldinstallatie verplicht. Hierin zijn wel een aantal varianten. Niet in alle gevallen wordt namelijk direct een slow-whoop aanstuurd. Denk aan bijvoorbeeld ziekenhuizen. Dit is niet logisch als er meteen een slow-whoop afgaat in het hele ziekenhuis als de kok in de keuken de broodjes verbrand.

Zo wordt het trouwens ook geleerd aan de mensen die een preventie opleiding volgen.

Nu niet meer vergeten he  ;D ;D ;D ;)

Groeten McFozzy

Een brandmeldinstallatie is om de interne organisatie op te starten..... Als de interne organisatie het nodig vind om te gaan ontruimen kunnen ze de ontruimingsalarminstallatie gebruiken. ;)

Als de brandmeldinstallatie alleen is om de brandweer te waarschuwen zitten we nog steeds met een tijdsprobleem om sommige gebouwen te ontruimen.
Ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de interne organisatie niet moet wachten met actie te ondernemen totdat de brandweer hun komt vertellen dat er wat aan de hand is.......

De regelgeving gaat ervanuit dat ieder compartiment binnen 1 minuut ontruimt kan worden, daar kan de brandweer niet tegen op......  ;) Daarom zijn in sommige gebouwen de compartimenten ook extra klein (verzorging/logies). Dus een gebouw is in basis al zo veilig dat iedereen op tijd kan vluchten.

Wij gaan proberen om in de agendapost voor de 10e wijziging op te laten nemen dat bij logies bij een automatische melding, automatisch de oai gaat lopen in het betreffende subbrandcompartiment.....
We vinden het op de afdeling onzin dat je bij een huisbrandmeldinstallatie (200 euri) je wel direct gewaarschuwd wordt en dat je in het slechtste geval in een hotel bij een automatische melding (20000 euri??) ineens de brandweer op je deur klopt zonder dat je wat in de gaten hebt....

We hebben pas geleden nog een dode gehad in een verzorgingsflat. Deze mevrouw was zelfredzaam, alleen was ze in slaap gevallen..... Er zat een automatischebrandmeldinstallatie in de keurig zijn werk gedaan heeft en direct heeft doorgemeld aan de brandweer. Over hoe de interne organisatie gereageerd heeft heb ik geen info.
Als er in haar subbrandcompartiment bij het aanspreken van de automatische melder direct de ontruming in haar subbrandcompartiment was afgegaan had ze nog geleeft..... M.a.w. ze zou gered zijn door een huisbrandmelder.........

Dus gaan we proberen om in gebouwen waar geslapen wordt en waar automatische brandmelders vereist zijn een automatische ontruiming voor te gaan schrijven in het desbetreffende subbrandcompartiment.....

We vinden het trouwens raar dat er nog nooit iemand eerder met dit idee gekomen is.....

Je hoeft mij niet uit te leggen wanneer er wel/niet een slowwhoop aan wezig moet zijn.... Ik heb de opleiding al een aantal jaartjes geleden gedaan..... We doen bij ons op de afdeling niet alleen de kleinere gebouwtjes  ;)

Maar laten we niet te veel Off topic gaan....  ;D


Rene112

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 12 maart 2005, 22:45:58
Dus gaan we proberen om in gebouwen waar geslapen wordt en waar automatische brandmelders vereist zijn een automatische ontruiming voor te gaan schrijven in het desbetreffende subbrandcompartiment.....

We vinden het trouwens raar dat er nog nooit iemand eerder met dit idee gekomen is.....

Hmmm... dat is eigenlijk zeker een vreemde zaak.
Ik kan mij (vanuit mijn preventieperiode in Zandvoort) zat discussies herinneren over wel/niet ontruimingsalarm en wel/niet direct doormelden van kleinere logiesgebouwen.

Het automatisch ontruimen van het betreffende subcompartiment is toen eigenlijk nooit ter sprake geweest... misschien dat de techniek van de kleinere bmi's er toen ook nog niet klaar voor was!  ;)

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 12 maart 2005, 23:16:28
Bij de moderne systemen kan er in de meldersokkel een slowwhoop geintergreerd worden. Dus je krijgt de meldersokkel, daarna een slowwhoop element en daarna de rookmelder.... :)

Nog wat isolatoren in de lus opnemen en het systeem is er helemaal klaar voor  ;D


Smitfire

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 13 maart 2005, 01:30:52
ik denk inderdaad dat het dat is en de 45 die regelmatig in rijswijk bijspringt en ik woon aan de grens rijswijk.
en vaak hoor je de eerste helft van de melding niet.
bedankt voor de aanvullende uitleg.
groetjes
peter

Hoi Peter,

Als je daar woont kan het met een zekere regelmaat gebeuren dat er een TS van buro Escamp richting Rijswijk gaat. Ook de TS van Haagse Hout gaat regelmatig richting Leidschendam/Voorburg.
Helaas is het regionaal denken/werken nog niet in iedere gemeente binnen Haaglanden uitgewerkt  ;) ;) De tijd zal het leren.

You're welcome !!!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #58 Gepost op: 13 maart 2005, 03:34:14
Een handbrandmelder activeren is een bewuste handeling die door een persoon wordt uitgevoerd.

Dat gaat ook niet altijd op. Naar mijn bescheiden mening hoor ik meer loze handbrandmeldingen dan daadwerkelijke meldingen. Veelal gaat het dan om baldadigheid of het van de muur rijden van zo'n melder door bijvoorbeeld een heftruck...

Groeten, Peter.


Smitfire

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 14 maart 2005, 01:10:41
Wat te denken van de "schoonmakedienst" die weer eens een bezem tegen handbrandmelder laat vallen, of de TD die een glaasje aan het vervangen is en ineens vergeten is de RAC hiervan op de hoogte te brengen. Legio voorbeelden kunnen we bij de RAC opnoemen.