AED game (via provincie Antwerpen)

Auteur Topic: AED game (via provincie Antwerpen)  (gelezen 3725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Gepost op: 16 september 2012, 13:17:07
Ga de uitdaging aan en red een mensenleven!

Weet jij wat je moet doen als iemand uit je omgeving geen teken van leven meer geeft? Campus Vesta ontwikkelde een ‘serious game’ [Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. (Bron: Wikipedia)] dat je spelenderwijs leert om in geval van nood je koelbloedigheid te bewaren! Stap voor stap leer je welke handelingen je moet uitvoeren om met behulp van een AED-toestel [AED staat voor Automatische Externe Defibrillator] iemands hart opnieuw te laten kloppen.
 
AED-toestellen redden levens
 
De provincie Antwerpen investeert heel wat middelen in de veiligheid van haar inwoners en bezoekers.  Niet minder dan tien AED-toestellen zorgen ervoor dat in geval van nood onmiddellijk kan worden ingegrepen.

Iedereen mag een AED-toestel gebruiken. Het is dus niet enkel voor artsen en EHBO-medewerkers. Wie bang is om een AED-toestel te gebruiken,  kunnen we alvast gerust stellen: het toestel bepaalt zelf of een elektrische schok het slachtoffer kan helpen. Als dat niet het geval is, schokt het toestel niet. Je kunt dus eigenlijk niets verkeerd doen.

Heb je nog nooit zo’n toestel gebruikt, dan is het interactieve spel iets voor jou. Je leert op een speelse manier hoe je met behulp van een AED-toestel mensenlevens kunt redden. Hoe vaker je oefent, hoe groter de overleefkans van het fictieve slachtoffer en hoe meer punten je scoort. Daag ook zeker je vrienden uit via Facebook!


http://www.provant.be/leren/vormingscentra/campus_vesta/opleidingen/virtueel_leren/index.jsp




soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #1 Gepost op: 16 september 2012, 13:50:40
Ben wel nieuwsgierig, maar kan het (nu) niet spelen.
Draai thuis een linux-variant, en dat gaat niet samen met Unity, de plugin nodig om mee te spelen.

Zal maandag op het werk wel ff loeren.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2012, 08:45:07
Heb het net even geprobeerd hier op het werk.
Het werkt hier wel.
Het zou mooier zijn als je niet alleen op de aangegeven plekken zou hoeven te klikken.
Het enige waar je 'verkeerd' lijkt te kunnen klikken (en dat heb ik niet eens geprobeerd) is bij het plaatsen van de elektroden.

Leuk bedacht, om mensen die er NIETS vanaf weten een keer te laten zien wat er zo ongeveer gebeurt, meer ook niet.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2012, 20:37:08
En daarnaast niet via de NRR (en volgens mij ook ERC)-norm. Er wordt geen BLS uitgevoerd voor de AED wordt aangesloten en daarnaast is het 'polsvoelen' niet meer in het protocol opgenomen.
Paar puntjes verbeteren en dan is het best een leuke game om wat 'awareness' mee te kweken, imho.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 23:38:32
Ze gaan er kennelijk vanuit dat je alleen bent en een AED in je broekzak hebt zitten. Dan start je met de AED en daarna pas de de borstcompressies. Maar ehhh...hoe vaak komen we dat tegen in de praktijk? Dan moet je dus EN een AED bij je hebben EN iemand moet pal voor je neervallen.

Stickers plakken ging wat lastig....ik moest 4x klikken voor het spel het met mij eens was. Enne...idd pols voelen doen we ook niet en die stap was ook niet over te slaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #5 Gepost op: 19 september 2012, 00:03:06
erg jammer dit. ik kan hem niet proberen omdat ik linux gebruik en geen beschikking heb over windows...
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


ChiellieNL

  • Aspirant Recherchekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2012, 00:17:01
erg jammer dit. ik kan hem niet proberen omdat ik linux gebruik en geen beschikking heb over windows...

Heb je "Wine" al geprobeerd.. of anders VirtualBox ;-)


Maareuh... vind 'Game' wel een klein tikkeltje overdreven klinken hoor..
na 2 minuten ben je klaar en om te zeggen 'nog een keer! nog een keer! nog een keer!' ... euh.. nee, dat nou ook weer niet ;-)

De boodschap die erachter zit is "iedereen kan m gebruiken, je kunt niks fout doen".
Wat men echter voor t gemak even vergeet, is dat men wel eerst de ademhaling e.d. moet controleren, plus tussen de schokken door nog wél handmatig moet reanimeren....
Dus ja, iedereen kan het apparaat zelf wel gebruiken, maar een reanimatie diploma ernaast is toch wel gewenst lijkt mij.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #7 Gepost op: 19 september 2012, 00:35:37
Zonder borstcompressies krijgt het hart geen goede pompwerking terug na een gelukte schok. Dus ze zijn essentieel.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear