06-10-2012 Open dag brandweer Uithoorn (NH)

Auteur Topic: 06-10-2012 Open dag brandweer Uithoorn (NH)  (gelezen 6388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2012, 15:48:26
Eigenlijk denk ik dat we voor een "onafhankelijk beeld" eerst een bij het korps Uithoorn moeten vragen of er werkelijk meerdere opendag per jaar zijn, mij lijkt het namelijk een beetje vreemd als dit 3 keer per jaar zou zijn, dat komt neer op elke 4 maanden en dan worden de burgers m.i. erg snel opendagen moe.
Ik ben dus geneigd het aantal opendag zacht gezegd ongeloofwaardig te vinden.

Dat mevrouw even wel een punt kan hebben dat er extra drukte was, van komende en gaande voertuigen kun je terug voeren op het feit dat Uithoorn de opendag organiseerde terwijl de buren in Mijdrecht het landelijke kamioenschap LD voor de jeugd organiseerde, veel jeugdkorpsen grepen de kans om dan ook bij Uithoorn een kijkje te nemen om de tijd te "doden" wat opzich heel begrijpelijk is. Tel daar bij op dat de wedstrijen in Mijdrecht minimaal een half uur achter liepen op schema zodat het in Uithoorn wat langer "onrustig" kon blijven met verschillende jeugdkorpsen en dat dit vermoedelijk de leden van Uithoorn heeft aangespoord om wat langer door te gaan, de aanloop is zeker leuk te noemen natuurlijk.

Ik ben dan ook best wel geneigd te geloven dat, hoewel niet in de tekst te lezen, er voertuigen met OGS een stukje door Uithoorn hebben gereden.

Al met al denk ik dat we het stukje best mogen relativeren naar de omstandigheden en dan moge concluderen dat er vermoedelijk behoorlijk meer "geluid" is geproduceerd dan op een gangbare opendag. Dat de bewoners daar een probleem mee zouden kunnen hebben kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Net zo als dat mevrouw zich wat in haar wiek geschoten voelt omdat ze getracteerd is op een OGS concert bij het verlaten van de kazerne, andere kant ... wellicht heeft de post zich niet optijd bij de vertrekkende jeugd kunnen melden om hen te vragen geen gebruik te maken van de OGS.

De soep zal dus wel een stuk minder heet zijn dan hij hier wordt voorgeschoteld maar, geeft wel aan dat het korps iets heeft om over na te denken bij een volgende opendag
Als het al zo zijn geweest dat er jeugdkorpsen zijn wezen kijken op de open dag kun je het BRW Uithoorn niet direct aanrekenen dat die jeugdkorpsen met OGS weggereden zouden zijn.
Die verantwoordelijkheid ligt namelijk bij de begeleiders van die jeugdkorpsen. Als er al iemand moet na denken ligt die schone taak daar. Zij zijn op pad met de jeugd, en bezoeken met de jeugd de open dag. Bij hun moet het besef liggen.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:23:58
Als het al zo zijn geweest dat er jeugdkorpsen zijn wezen kijken op de open dag kun je het BRW Uithoorn niet direct aanrekenen dat die jeugdkorpsen met OGS weggereden zouden zijn.
Die verantwoordelijkheid ligt namelijk bij de begeleiders van die jeugdkorpsen. Als er al iemand moet na denken ligt die schone taak daar. Zij zijn op pad met de jeugd, en bezoeken met de jeugd de open dag. Bij hun moet het besef liggen.

Daar ligt inderdaad een zeer belangrijke taak voor ze weggelegd.
Alleen voor de buurvrouw maakt het niet uit. Brandweer is brandweer. En waarschijnlijk niet de eerste en enige keer dat dit voorkomt.
Zij zal dus toch BRW Uithoorn er voor aankijken, ligt daar dan niet ook een taak?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:53:06
Daar ligt inderdaad een zeer belangrijke taak voor ze weggelegd.
Alleen voor de buurvrouw maakt het niet uit. Brandweer is brandweer. En waarschijnlijk niet de eerste en enige keer dat dit voorkomt.
Zij zal dus toch BRW Uithoorn er voor aankijken, ligt daar dan niet ook een taak?
Daar heb je gelijk in, voor veel mensen de brandweer 1 pot nat. Ze zien een rode auto, maar niert van welk korps die auto is.
Je weet niet wat er gebeurt/gezegt is tijdens het gesprek tussen deze mevrouw en de mensen van de BRW Uithoorn. In dat soort gevallen zou het handiger geweest zijn om deze mevrouw even door te sturen naar de postcommandant die daar dan netter antwoordt op kan geven


JoeyBrw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:11:46
Ik wil even reageren op deze discussie want vindt dat er nu erg veel richting jeugdbrandweerkorpsen gewezen wordt. Ik ben de afgelopen jaren 2 keer naar de opendag van brandweer Uithoorn geweest en moet zeggen dat alles zeer goed georganiseerd wordt. Maar wat mij wel is opgevallen is de hoeveelheid gebruik van de sirenes en ook op welke moment (plaatsen) dat gebeurt. Met rondritten rijden lijkt het mij logisch dat tijdens een opendag op plaatsen waar het even rustig is of bij vertrek/aankomst op de kazerne de OGS even aangezet wordt maar mij is wel opgevallen dat bij Uithoorn de OGS erg lang wordt aangehouden en zelfs op de kruising naast de kazerne. Ik denk dus dat daar betere afspraken over gemaakt moeten worden dan "de schuld" richting toevallig aanwezige jeugdkorpsen te sturen. Zoveel zijn dat er niet geweest en misschien dat die bij de kazerne een fractie de sirene aan hebben gezet om "gedag te zwaaien" maar die zullen naar mijn inziens zeker niet door Uithoorn gereden hebben met OGS aan.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:23:20
Joey,

Er worden m.i. geen vingers met beschuldigingen gewezen naar de jeugd, er wordt een mogelijke oorzaak aangedragen, waarvan jij net zo goed weet als anderen op dit forum, dat die een oorzaak KUNNEN zijn. (Ik wijs je derhalve even op het verslag op de site van het korps met welke je mee was en van je eigen hand waarin je zelf aangeeft dat het voor extra drukte zorgde)
Als er in dat kader al gewezen moet worden, en dan ben ik het zeker niet met Peter eens, is dat geheel naar het betreffende korps en niet naar enig bezoekend jeugdkorps, immers heeft de organisator de eind verantwoording en zou de jeugdkorpsen bij het gebruik van de OGS, wat ik me levendig kan voorstellen, moeten wijzen op het feit dat men dat liever niet heeft.
Natuurlijk, en ook dat snap ik heel goed, vind het Korps Uithoorn de extra aanloop geweldig en zie hier je hebt de idelae voedingsbodem om te genieten, en in eerste instantie onbewust wat extra overlast te veroorzaken.

Als een omwonende dan haar beklag komt doen en je schiet in de afhandeling daarvan blijkbaar te kort dan heb je dit soort artikelen in de media en tja..... die komen ook op dit forum en dan worden er mogelijkeden aangedragen die de overlast mede hebben KUNNEN veroorzaken.
Anderzijds denk ik ook dat het steeds verder verminderen van de tolerantie een van de redenen is dat er geklaagd wordt.

Wijzen wie daar schuld aanheeft is zinloos, het feit ligt er. Daar komt bij dat de schrijfster het aatal opendagen op jaarbasis ook wat overdrijft (volgens mij) en dus is er nog minder grond om iemand enige schuld in de schoenen te schuiven maar, het feit blijft...

De discussie zie hier gevoerd wordt met het aandragen van mogelijke oorzaken:

- Na verhouding langdurig gebruik van de OGS tijdens rondritjes
- Veelvuldig gebruik van de OGS door kinderen in de geshowde voertuigen
- Een buurvrouw die best wel kan overdrijven
- Extra aanwezigheid van de jeugdkorpsen
- Het trakteren op een OGS concert bij vertrek van de klaagster

Zouden voor de toekomstige opendagen bij korpsen, zeker indien in de directe omgeving wedstrijden plaats vinden, een voorbeeld kunnen zijn van zaken waar men beter rekening mee zal moeten houden. Willen we meer respect voor de hulpverleners dan zul je dit soort artikelen in de media moeten voorkomen.

In dat kader was de discussie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13858.msg1004232#msg1004232 zo gek nog niet. Waarbij ik dan wel wil aantekenen dat deze discussie heel zwart wit werd gesteld.

Bedenk je bijvoorbeeld wat het effect zou zijn als de  scholendag (eens per twee jaar) bij je eigen korps gelijk zou vallen met wedstrijden in Andijk of Stedebroec. Ik geef je open een briefje dat je dan ook DE ingredienten hebt voor klachten van omwonenden. Je gaat mijn namelijk niet wijsmaken dat wanneer het ophalen van de schoolkinderen met gebruik van de OGS (en heel terecht overigens want het is een van de hoogte punten van de dag voor die kinderen) geschied eventueel bezoekende (jeugd)korpsen hun OGS uit zullen laten en dan is het zomaar opeens twee keer zo'n groot OGS feest. Ik weet dat er nu al omwonenden zijn die deze dag bewust naar elders vertrekken (is ook een oplossing ipv klagen) Het is dus echt wel iets omrekening mee te houden zeker als we de duitse (waar ik overigens best wel voorstander van ben maar om een andere reden) voorschriften willen voorkomen. Daar is het namelijk absoluut niet toegestaan om de OGS buiten een uitruk te gebruiken, zelfs niet bij een feest voor het X jarige bestaan van je korps met de bijbehorende optocht (kan je eventueel de ontheffing laten zien waarin staat dat ik het op de bus mocht hebben maar ook tijdens de optocht in Nordhorn niet mocht gebruiken)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:43:16
Het is heel simpel, en dan ga ik wel direct wijzen met een vinger.
Bij een open dag van de brandweer is het gebruik van OGS onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat er gelijktijdig een wedstrijd voor jeugdkorpsen in Mijdrecht zijn, daar kan de BRW Uithoorn niets aan doen. Daar hebben zij niet om gevraagt, het zij zo.
Komen er dan jeugdkorpsen kijken op de open dag is dat leuk, maar doen jeugdkorpsen dit uit eigen beweging. Zij dienen zich dan zeer zeker te gedragen als normale verkeersdeelnemers, en is het gebruik van OGS door hun uit den boze. Die verantwoordelijkheid ligt direct bij de begeleiders van de jeugdkorpsen, en zij dienen dan daarop ook te worden aangesproken.

Let wel, door dit soort berichten zou het zomaar kunnen zijn dat het aantal open dagen van brandweerkorpsen drastisch zouden kunnen gaan dalen. Simpelweg omdat korpsen hun vingers hier niet meer aan willen branden. Ja organiserende korpsen dienen ervoor te zorgen dat de eventuele overlast binnen de perken blijven. Maar er ligt hier ook zeer zeker een grote rol in bij eventueel bezoekende korpsen/ploegen.


JoeyBrw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2012, 12:01:18
Ik vindt het persoonlijk toch kort door de bocht om te zeggen dat de extra jeugdbrandweerkorpsen welke er geweest zijn voor extra overlast hebben gezorgd. Ten eerste maak ik uit de klachtenbrief van de beste mevrouw op dat het tijdens elke opendag in Uithoorn zo gaat en dat was ze nu welletjes.

Vanuit de organisatie is bij brw Mijdrecht neergelegd dat jeugdkorpsen bij de open dag konden komen kijken, dit lijkt mij niet alleen voor de jeugdkorpsen een leuke tijdsbesteding maar is voor het korps Uithoorn (maak ik uit hun reacties op) ook een keer leuk. Echter waren al deze jeugdkorspen er niet gelijktijdig en zal er verspreid over de dag af en toe eens een korps langs zijn geweest (want ook niet elk korps kiest voor deze tijdsbesteding). En ik hoop dat ik namens alle jeugdkorpsen mag spreken dat deze niet met toeters en bellen door Uithoorn hebben gereden, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Zoals ik zei zal misschien bij het wegrijden een fractie de sirene aangezet zijn om "gedag te zwaaien naar de collega's" (zo gaat dat binnen de brandweerwereld nu eenmaal), maar je kan mij niet vertellen dat die overlast daar door komt. In de tijd dat ik daar heb rondgelopen heb ik continu sirenes gehoord en was ik er echt verbaasd van dat deze op de kruising en zelfs de weg erna aanbleven, en dat was niet alleen tijdens deze open dag, ook tijdens mijn bezoek een aantal jaar geleden.

We kunnen nu dus wel gaan praten over afspraken die er gemaakt moeten worden vanuit de organisatie met de vertrekkende jeugdkorpsen, maar zoals ook al wordt aangegeven ligt die verantwoordelijkheid bij de korpsen zelf en is daar naar mijn inziens op een verantwoordelijke wijze mee omgesprongen. Ik denk dat, helemaal met de klachtenbrief van mevrouw, dat er gekeken moet worden wat er structureel aan overlast veroorzaakt wordt en dat er afspraken komen over het feit dat er bijvoorbeeld niet op de kruising met OGS gereden wordt en alleen op rustige stukken weg.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2012, 12:25:12
Peter, tot op behoorlijk grote hoogte kan ik met je mee gaan maar....

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat twee buurkorpsen echt van elkaar weten wat er waar te doen is, zo slecht zal de onderlinge communictie toch niet zijn....althans dat mag ik hopen. (men wist het van elkaar gezien de reactie van Joey)

Dat de verantwoording voor het gebruik van de OGS ligt bij de chauffeur van het voertuig heb je gelijk in toch, denk ik dat je als het organiserendekorps ook je verantwoording hebt en moet durven nemen door eventueel voertuigen van buiten op het oneigenlijke gebruik van de OGS te wijzen. Ik denk echter dat dit met de mantel der leifde wordt gedekt en dat kan ik nog begrijpen ook (van beide kanten) Het probleem is echter dat wij het wel kunnen of willen begrijpen maar dat je te maken hebt met omwonenden die dat niet kunnen of willen en daar ook nog een punt mee hebben.

We mogen dus (denk ik) terecht stellen dat e.e.a. een wisselwerking heeft, de een denkt ach het is toch een opendag dus ff de OGS op het voertuig aan kan geen kwaad, de ander denkt ach het is een opendag dus als ze de OGS even aanzetten dan is dat geen ramp. Gevolg.... er worden op verschillende voertuigen van buiten OGS aangezet, niemand bedenkt zich dat als we dat allemaal doen het wel erg druk wordt met de OGS zeker als het korps zelf op de voertuigen ook de OGS met regelmaat aan (laten) zetten.

Jij weet ik hoe ik over het gebruik van OGS bij dergelijke dagen denk, misschien heb ik er zelfs minder moeite mee dan jij :-). Ik heb je weleens gezegd dat bij sommige brandweer evenementen de grootste kinderen achter het stuur van het voertuig zitten en daar ben ik zelf (gelukkig) geen uitzondering op  998765
Gelukkig zijn tijdens dit soort dagen de OGS en de dag opzich een vast koppel maar dat moeten we dan wel zo zien te houden door er even zo goed vanuit alle partijen verstandig mee om te gaan.

Citaat
Let wel, door dit soort berichten zou het zomaar kunnen zijn dat het aantal open dagen van brandweerkorpsen drastisch zouden kunnen gaan dalen. Simpelweg omdat korpsen hun vingers hier niet meer aan willen branden. Ja organiserende korpsen dienen ervoor te zorgen dat de eventuele overlast binnen de perken blijven. Maar er ligt hier ook zeer zeker een grote rol in bij eventueel bezoekende korpsen/ploegen.

En daar zit nu net de angel van het verhaal, dit soort media aandacht is het laatste wat je wilt. Daar heeft in principe elke chauffeur een verantwoording en het organiserende korps als eind verantwoordelijke. Zoals ik eerder stelde denk ik ook dat de extra aanloop, met eventuele extra gebruik van de OGS, de bekende druppel is geweest.

@ Joey
Ik maak uit de klachten brief van mevrouw vooral op dat het lastig is te tellen hoeveel opendagen er per jaar bij het korps zijn....feit blijft dat tijdens de laatste opendag de emmer is overgelopen dat eerdere opendagen daar een rol in hebben gespeeld kan niet anders want het emmertje heeft zich gevuld daarom ook ben ik het niet helemaal met Peter eens.
Het gegeven dat juist niet alle jeugdkorpsen gelijktijdig zijn geweest zal de klaagster hebben doen ervaren dat het extra druk was. Immers een paar voertuigen per uur lijkt drukker dan 15 voertuigen in een keer.

Verder heeft het met het maken van afspraken niets te maken maar wel met het aanspreken van elkaar, juist dat wat we in de hele samenleving willen maar waar anderen kennelijk moeite hebben om te luisteren. Hetgeen Peter aangeeft is dus juist hetgeen we met ons allen moeten voorkomen, chauffeurs, bezoekende en organiserende korpsen en in mijn geval particulier eigenaar want, ook bij mij in het voertuig wordt weleens gevraagd of de OGS aan mag (en dan echt niet door mijn juniorlid.) En ook ik weet verdraaid goed dat er bij vertrek vaak even OGS aan en uit gaat. Dit verhaal moet ons aan het denken zetten of we daar allemaal wel zo slim aan doen....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2012, 13:11:41
Ik ben betrokken bij de open dag in Uithoorn. Ik snap dat de briefschrijver last heeft van de sirenes, ze wonen tenslotte tegenover de kazerne. Er is afgesproken dat men alleen de sirenes even aanzet bij vetrek en aankomst op de kazerne. Er wordt niet door rood of boven de maximale snelheid gereden.
Ik vind het erg jammer dat er in de ingezonden brief een aantal onwaarheden staan. Wij houden de open dag 1 keer per jaar, dit wordt ook ruim van te voren en breed naar alle omwonenden gecommuniceerd. Het is dan ook jammer dat er in de brief wordt gesproken over 3 x per jaar. Ook zijn er voor de rest geen klachten uit de buurt en krijgen we juist heel veel complimenten en leuke reacties. Het is dan ook erg jammer dat de briefschrijver de hele buurt betrekt in zijn mening. Ook het stukje "vrijwilligers/hobbyisten die een brandje weten te blussen" vind ik erg denigrerend klinken. We doen tenslotte meer dan alleen "brandjes blussen"... De briefschrijver had ook rustig even naar de organisatie toe kunnen komen ipv boos roepen naar een aantal bezoekende brandweercollega's, dan hadden we zeker het een en ander kunnen oplossen.
Ik en mijn collega's zijn dan ook erg teleurgesteld dat er in de krant alleen een stukje verschijnt van de briefschrijver en niets positiefs over deze dag. Tenslotte moeten we niet vergeten hoe groot succes het ieder jaar weer is. Heel veel kinderen verheugen zich al maanden op de open dag en dan vooral het rondje in de brandweerauto. Als ik zie hoeveel kinderen en hun ouders we ieder jaar weer een leuke dag bezorgen is dat alleen maar meer motivatie om er zoveel vrije tijd in te steken. Natuurlijk moeten we kijken wat wel en niet kan. Even de sirenes bij de kazerne aanzetten moet kunnen vindt ik. Het zou voor de kinderen erg jammer zijn als dit niet meer mogelijk is.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2012, 13:25:16
Zou je dan over deze twee uitspraken wat meer uitleg kunnen geven want dit is de mening van een bezoeker.

Citaat
In de tijd dat ik daar heb rondgelopen heb ik continu sirenes gehoord en was ik er echt verbaasd van dat deze op de kruising en zelfs de weg erna aanbleven, en dat was niet alleen tijdens deze open dag, ook tijdens mijn bezoek een aantal jaar geleden.

Citaat
Maar wat mij wel is opgevallen is de hoeveelheid gebruik van de sirenes en ook op welke moment (plaatsen) dat gebeurt. Met rondritten rijden lijkt het mij logisch dat tijdens een opendag op plaatsen waar het even rustig is of bij vertrek/aankomst op de kazerne de OGS even aangezet wordt maar mij is wel opgevallen dat bij Uithoorn de OGS erg lang wordt aangehouden en zelfs op de kruising naast de kazerne

Hoe is de communicatie naar de buren van Mijdrecht geweest, is daar bijvoorbeeld aangegeven dat de OGS van de jeugdvoertuigen niet gebruikt mocht worden....
Hebben jeugdvoertuigen gebruik gemaakt van OGS bij aankomst of vertrek...
Is er inderdaad een OGS Concert geweest bij het vertrek van de klaagster...
Heeft zij inderdaad korpsleden aangesproken of waren dat leden van de bezoekende (jeugd)korpsen en is de klacht niet aangekomen

Ik denk dat er al met al best de nodige leer momenten zijn geweest in deze editie en dat er in elk geval een behoorlijke nuance in het verhaal mag worden gelezen wat niet weg neemt dat het toch de media bereikt heeft
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend