GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 205211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Politie roept op weg te blijven uit Haren
RTL Nieuws | 21 september 2012, 20:32

De politie doet via internet een oproep om weg te blijven uit Haren. Inmiddels hebben zich daar al duizenden mensen verzameld.
Velen staan te schreeuwen en te joelen bij de afgesloten Stationsweg, waar het meisje woont dat op Facebook per ongeluk een openbare uitnodiging stuurde voor haar verjaardagsfeestje. Er komen steeds meer politieagenten bij om de menigte in de gaten te houden.

In Haren geldt sinds 18.00 uur een noodverordening. Op grond daarvan is het verboden op straat alcohol te drinken of aangebroken flessen en blikjes met alcoholhoudende drank bij zich te hebben. Voor zover bekend heeft de politie nog niet ingegrepen.
Haren op zijn kop door Facebook-feestje

De gemeente Haren heeft geen idee hoeveel mensen daadwerkelijk komen opdagen. "We houden rekening met verschillende scenario’s, van een kleine groep nieuwsgierigen tot een grote groep met een paar raddraaiers'', aldus de gemeente op de website.
Naar oud voetbalveld

Als er veel mensen daadwerkelijk naar Haren komen, worden de feestgangers opgevangen op een oud voetbalterrein in het dorp. De gemeente heeft mobiele lichtmasten op het terrein geplaatst.

Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/09_september/21/binnenland/politie-roept-op-weg-te-blijven-uit-hareb.xml?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Sorry maar ik deel hier blijkbaar de mening van DB dat ook ik wel erg oud word (en dat op mijn jonge leeftijd  98uiye). Ja ik weet hoe facebook werkt maar als ik een bericht binnenkrijg van iemand die ik niet ken dat er ergens een feestje is dan ga ik er toch echt niet heen. Maar blijkbaar hebben we nog een aantal hersenloze lege zielen die nog minder te doen hebben dan ik (weet even niet hoe ik het anders moet formuleren) die denken overal te mogen en kunnen komen. Ja als ik in het dorp had gewoont was ik misschien even langs gelopen maar meer ook niet. Ik heb echt te doen met het meisje dat zij zo word uitgebuit.

Echter kan ik mij toch echt nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat dit mogelijk een grote hoax/canard is waar iedereen in stinkt. Want hoorde wel een schitterende opmerking vandaag op de radio. Dat Haren het Wassenaar van het noorden is waar niks te beleven is en waar niemand ooit van gehoord heeft, maar nu bekend is over de hele wereld door een stom "foutje". Ik hoor het morge wel hoe het uiteindelijk afgelopen is en verwacht nog steeds dat er morge of volgende week iemand toch naar voren komt met waarom dit verzonnen is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Brantho

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 131

Emile van Marle @emilevanmarle
lol RT @LeroyNas Treinstation van Haren #projectx #haren pic.twitter.com/pmGuPRz2
Dit is Haren niet, bovendien hebben ze oranje kleding aan.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
De Mobiele Eenheid treedt op in Haren. Er wordt gegooid met flessen, dranghekken, vuurwerk en andere spullen. Onbekend is met hoeveel mensen de ME aanwezig is in Haren.

Later meer..

Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113717


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476


lappej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Ondertussen in Haren: Rookbommen, ME en omgegooide hekken



UPDATE Project X Haren houdt de gemeente Haren in Groningen al dagen in de ban. Het begon allemaal met een uitnodiging voor een Sweet-Sixteenfeestje van de 15-jarige Merthe op Facebook. Ze vergat aan te geven dat het om een privé-feestje ging. Een kleine vergissing met grote gevolgen. Meer dan 30.000 mensen meldden zich aan. Inmiddels hebben zich al duizenden mensen verzameld rond de Stationsweg in Haren.

De situatie in Haren lijkt uit de hand te lopen. Jongeren zijn de afgesloten Stationsweg ingerend. Ze hebben hekken omgegooid. De mobiele eenheid heeft de jongeren weer teruggedrongen. Er klinken harde knallen, die waarschijnlijk worden veroorzaakt door rookbommen.

Velen staan te schreeuwen en te joelen bij de afgesloten Stationsweg. Er komen steeds meer politieagenten bij om de menigte in de gaten te houden. Vanuit het centrum loopt een onophoudelijke stroom mensen naar de afgesloten Stationsweg, waar al enkele honderden jongeren stonden. De politie heeft via internet een oproep gedaan om weg te blijven uit Haren. De gemeente Haren roept via Twitter op om naar Groningen te gaan.

De sfeer wordt grimmiger, volgens mensen die daar zijn. Het alcoholverbod dat geldt wordt niet nageleefd. In Haren geldt sinds 18.00 uur een noodverordening. Op grond daarvan is het verboden op straat alcohol te drinken of aangebroken flessen en blikjes met alcoholhoudende drank bij zich te hebben. Voor zover bekend heeft de politie nog niet ingegrepen.

De gehele Stationsweg is inmiddels afgezet. Volgens een verslaggever van De Wereld Draait Door lijkt het net 'Downing Street' (een straat in Londen, vooral bekend vanwege het adres 10 Downing Street, de ambtswoning van de Britse premier, red.). Volgens RTV Noord wordt het wat onrustig aan de Stationsweg. De omroep maakt melding van relletjes en een ontstaan vuurtje.

Een voorlichter van de politie Haren heeft laten weten dat het goed gaat met Merthe. 'Het is voor haar heel vervelend', zegt hij. Volgens hem kunnen feestgangers kiezen: 'naar het dorp of uitwijken naar de voetbalvelden'. Verschillende artiesten, zoals Yellow Claw en Kraantje Pappie, hebben gezegd te komen optreden.

Op het grasveld bij voetbalvereniging Gorecht dat door de politie als alternatieve locatie is aangewezen, staan maar een paar jongeren. Een van hen heeft een gettoblaster waaruit harde muziek klinkt. Zeker vier lichtmasten zijn klaar om te worden ontstoken, maar een muziekpodium en een biertent ontbreken. 'Als het te druk wordt begeleiden we iedereen daarheen, maar ze moeten hun eigen feestje maken', aldus de politie.

Ook op het stationsplein in Groningen staan zo'n 50 jongeren. Die scanderen leuzen als 'Merthe, bedankt' en 'Waar is dat feestje?'. Het is nog onduidelijk of deze jongeren ook naar Haren gaan.

Livestream
Via een livestream van SA Multimedia kunt u de gebeurtenissen live volgen. De livestream heeft al tienduizenden kijkers en is al bijna 800.000 keer bekeken. Via de Storify hieronder kunt u geselecteerde tweets over Project X Haren vinden.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3320182/2012/09/21/Ondertussen-in-Haren-Duizenden-mensen-staan-te-joelen.dhtml


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Verslaggever krijgt klappen terwijl hij door de politie linie probeert te komen maar begrijpt niet waarom.  :|

Bron: http://www.haren.fm/programma/stream.html


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Afrit haren:


@solannewilming


kroezy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Volg me ook op twitter @112mani
    • 112mani
Volg me ook op twitter @112mani