Compronet en de app Meld! (meer HeterdaadKracht)

Auteur Topic: Compronet en de app Meld! (meer HeterdaadKracht)  (gelezen 8052 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2013, 13:16:12
Hierbij wat update informatie over compronet.
http://socialmediadna.nl/compronet/


Ook vooral de sheets in : http://www.slideshare.net/OpeningUp/compronet-politie-en-veiligheid-20
Sheet 17 geeft mooi weer hoe de communicatie en informatie stromen lopen bij een alarm.
 
Ondernemers waren erg positief over deze pilot/project.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2013, 18:03:57
Wéér zo'n achterlijk project door de socialmedia-/app rage onder bestuurders/organisaties. Tegenwoordig moet overal een app voor zijn, de ene met een nog mooiere naam dan de andere... Ondertussen worden er bakken met geld uitgegeven om dit allemaal te ontwikkelen en ik moet nog maar zien of dit ooit gaat werken.

Ik ben een reguliere gebruiker van socialmedia en diverse apps, maar al deze onzin moet ik niet. Een project als Burgernet werkt wel, dat is toegankelijk, simpel, helder en het past binnen het normale gebruik van je telefoon. Van een naam als "HartslagNu" krijg ik al kriebels, laat staan met allemaal 'help elkaar' en EHBO apps ::)


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2013, 10:23:41
Ik sta er eerlijk gezegd ook heel sceptisch tegenover. Laat dit over aan burgernet en de hulpdiensten zelf... Moet niet hebben dat de burger doodleuk die juwelier binnen loopt (zie filmpje)

Daarnaast is het zeer onwenselijk dat die medewerker de app op moet starten om op alarm te drukken. Dadelijk doet ze dat en NIET de echte overvalsknop wat resulteert in helemaal geen politie TP


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2013, 13:33:17
Compronet is wel degelijk een initiatief dat plaats vindt vanuit Politie Nederland. De pilots die plaats vinden/hebben gevonden zijn gedaan met medewerking van (toen nog) Politie Noord Nederland.

Dit artikel geeft een goed overzicht van de ontstaansgeschiedenis, is wel in het Engels.

Logica/CGI is het bedrijf dat de ICT infrastructuur levert.
De kern van dit systeem is dat het geautomatiseerd meldingen verwerkt, en de juiste betrokkenen inschakelt gebaseerd op soort melding, rol en locatie. Het koppelt bijv de dichtstbijzijnde agenten aan een melding, en evt betrokken burgers (denk aan winkeliers). Die kunnen dan alle informatie met elkaar delen, om verdachten zo veel mogelijk op heterdaad te kunnen betrappen. Uitgangspunt is dat burgers dit soort informatie normaal toch op social media gooien, waar de politie er dan pas later wat aan heeft.

Het is dus niet hetzelfde als Burgernet, wat puur een push systeem is.

In het artikel komt een pilot in Assen ter sprake, waar ook resultaat is geboekt
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2013, 14:29:54
Kleine update over Burgernet, deze zal ook als App komen. Waardoor je niet postcode afhankelijk bent.

Tevens een groot verschil tussen Burgernet en deze app (als die er ooit komt). Voor Meld! moet jezelf van overtuigd zijn  dan je wilt helpen, dit is ook NIET anoniem. Aanmelden geschied via DIGI-D

Burgernet daartegen is anoniem (zo ver voor ontvangen van berichten dan).

Nog groot verschil, Burgernet (meldkamer) stuurt berichten naar ontvangers.  Tussen melding en bericht kan best wel een tijd tussen zitten.
Meld daartegen stuurt een deelnemer gelijk een alarm uit.

Voordeel:  Tijdwinst!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2013, 10:06:59
Citaat van: TheBeast link=msg=1164959 date=1369225794
Kleine update over Burgernet, deze zal ook als App komen. Waardoor je niet postcode afhankelijk bent.

Tevens een groot verschil tussen Burgernet en deze app (als die er ooit komt). Voor Meld! moet jezelf van overtuigd zijn  dan je wilt helpen, dit is ook NIET anoniem. Aanmelden geschied via DIGI-D

Burgernet daartegen is anoniem (zo ver voor ontvangen van berichten dan).

Nog groot verschil, Burgernet (meldkamer) stuurt berichten naar ontvangers.  Tussen melding en bericht kan best wel een tijd tussen zitten.
Meld daartegen stuurt een deelnemer gelijk een alarm uit.

Voordeel:  Tijdwinst!

Wat is er mis met een overvalknop (tegenwoordig zelfs in combinatie met live videobeelden) en het bellen van 112. Als ik 112 bel of de wijkagent mail ben ik toch echt overtuigd van het feit dat ik wil helpen. Als ik meer info wil hebben n.a.l. van een burgernetmelding stuur ik wel even een bericht naar de wijkagent of vraag ik het aan een auto die staat te posten.

Of willen we dat iedereen als een blind paard achter een overvaller gaat aanrijden?


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2013, 12:37:02
antwoord... door veel mensen ter plaatse te laten komen ja..

En met compronet kan je dan ook mobiel achter de dader aan blijven gaan.

Zoals je ziet staat er dus ook: Grijp In! Bied Hulp.

Daarvan moet je dus wel een overwogen beslissing van jezelf laten meetellen of je dit ook echt wilt.
Daarom is aanmelden ook via DIGI-D, niet anoniem.

Zoals meneer de Jonge ook zei tijdens de presentatie; er zullen agenten zijn die moeite hebben met deze andere manier van werken.
Het kan zelfs zo zijn dat de lead dan even bij de burger ligt.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2013, 13:30:01
Citaat van: -Joost- link=msg=1167217 date=1369728419
Of willen we dat iedereen als een blind paard achter een overvaller gaat aanrijden?

Dat is volgens mij niet de insteek van Compronet.
Het uitgangspunt is dat als je van burgers verwacht dat ze waakzaam en alert zijn, je ze ook informatie moet geven waardoor ze effectief zijn. Als alle informatie via een centraal punt gedeeld wordt, zoals een meldkamer, dan is veel van die informatie niet meer actueel.

Zo als ik het begrijp kan je de logica die de meldingen behandeld aanpassen, ook aan het type melding.
Voorbeeld: Je kan dus een melding "overval met vuurwapen" anders behandelen dan "winkeldief ontvlucht". Bij de eerste kan de melding dan komen bij specifieke profielen, bijv politieagenten en winkeliers in de directe omgeving. Bij de laatste kunnen bijv. alle profielen in de buurt gealarmeerd worden.  Ik weet alleen niet of men dit ook zo toepast..

Uit de pilots lijkt mij dit vooral een effectief middel te zijn, als je het inzet als onderdeel van een groter geheel. Daar horen dus ook afspraken bij met de betrokkenen over hoe te handelen, e.d. Denk aan: overval briefings voor winkeliers, afspraken met Horeca portiers, e.d.  Het lijkt me minder effectief als je het puur als communicatie middel gebruikt.

Mijn interesse gaat meer uit naar de beveiliging, en ook de privacy aspecten. Maar daar is nog niet veel over te vinden...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2013, 13:59:28
Citaat van: zwelgje link=msg=1167268 date=1369740601


Zo als ik het begrijp kan je de logica die de meldingen behandeld aanpassen, ook aan het type melding.
Voorbeeld: Je kan dus een melding "overval met vuurwapen" anders behandelen dan "winkeldief ontvlucht". Bij de eerste kan de melding dan komen bij specifieke profielen, bijv politieagenten en winkeliers in de directe omgeving. Bij de laatste kunnen bijv. alle profielen in de buurt gealarmeerd worden.  Ik weet alleen niet of men dit ook zo toepast..

Uit de pilots lijkt mij dit vooral een effectief middel te zijn, als je het inzet als onderdeel van een groter geheel. Daar horen dus ook afspraken bij met de betrokkenen over hoe te handelen, e.d. Denk aan: overval briefings voor winkeliers, afspraken met Horeca portiers, e.d.  Het lijkt me minder effectief als je het puur als communicatie middel gebruikt.

Dus een horecaportier die staat te knokken of wordt bedreigd met een vuurwapen gaat dat even twitteren naar z'n collega portiers en de politie... ::) (Zie pilot met de "horecaportofoon", dat werkt wel.. in binnen- en buitenland).

Het gaat mij erom dat het op papier allemaal prachtig is, maar in de praktijk wordt het (helaas) een ander verhaal schat ik zo.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2013, 17:02:45
Sorry Joost, maar je hebt het Mis.

Door slecht 2 drukken op je App heb je collega's en de politie gewaarschuwd.

Horaca telefoon werkt veel omslachtiger.

De test met deze app was een groot succes tijdens de pilot in de Stad Groningen onder de portieren.

Waarom, de telefoon kan maar 1 op 1 communiceren. De app gelijk een groep. En is sneller (geen schakel meer tussen) Positie waar het gebeurd is nauwkeurig.


ZIe FB: https://www.facebook.com/CompronetNL
Als je dan toch wat reacties van de Horeca ( burgerparticipatie) wilt posten, wil ik je deze reactie ook niet onthouden. Dit was een reactie uit " de 9e cirkel" n.a.v. een Compronet melding van hun over een lastige groep mannen die de beveiligers bedreigden