Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #100 Gepost op: 11 april 2013, 22:28:34
Neem van mij aan: er is proefgevaren in de branding en dat zal wel niet meer gaan gebeuren. Zoals je hebt kunnen lezen, geven meer mensen dat het geen boot voor in de branding is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #101 Gepost op: 12 april 2013, 16:14:49
Uit het rapport : Boottype rampenvloot na 2010

4.5 Eisen gesteld aan de totale rampenvloot
In de keuze voor de huidige vloot is gereddencapaciteit geen criterium geweest. Berekeningen tonen aan dat de huidige vloot een reddingscapaciteit van 3600 personen per etmaal heeft. Er wordt gestreefd naar een verdubbeling van deze reddingscapaciteit, te bereiken met 84 reddingseenheden. Zie bijlagen 5 en 7 voor een berekening van de reddingscapaciteit.

5.3.1 Capaciteitsberekening
In paragraaf 4.5 is gesteld dat de huidige vlettenvloot een gereddencapaciteit heeft van 3600 personen per etmaal, en dat deze capaciteit vanaf 2010 verdubbelt dient te worden. De huidige reddingsvlet is een veelgebruikt boottype bij reddingsbrigades, en het vaartuigtype is bewezen geschikt te varen in overstroomd gebied.
In het derde scenario voor invulling van de rampenvloot na 2010 wordt daarom uitgegaan van twee boottypen, waarvan er één bestaat uit de huidige (Roodnat- of Mulder en Rijke) vlet. In het scenario wordt aangenomen dat 75% van de eenheden wordt uitgerust met een vlet. In de capaciteitsberekeningen houdt dit in dat allereerst wordt berekend hoe groot de gereddencapaciteit van deze vaartuigen is, en vervolgens wordt berekend hoe groot de capaciteit moet zijn van de overige vaartuigen, die gezien hun

scenario 3: behoud van de vlet en aanvulling met een vaartuig met grotere capaciteit
De huidige vlettenvloot en het boottype vlet voldoet als vaartuig in ondiep, overstroomd gebied, waarin beperkte afstanden moeten worden afgelegd. De hoeveelheid personen die vervoerd kunnen worden en de snelheid waarmee dat gebeurt beperken echter de gereddencapaciteit. In Scenario 3 wordt daarom het huidige vaartuig, de vlet, gecombineerd met een beperkt aantal grotere vaartuigen, die sneller, grotere groepen of groter materieel kunnen vervoeren. De verhouding tussen deze twee vaartuigen is 75% - 25%.

Volgens opgave waren er 90 vletten. Er komen nu 50 Tinn Silvers bij.

Hoe wordt de uiteindelijke verdeling ?


Technisch/operationeel : ik kan nergens ontdekken een eis mbt de bunkercapaciteit van de nieuwe vaartuigen.
Het lijkt mij dat het bij een werkelijk grote overstroming problematisch kan worden mbt de brandstofvoorziening. Daarom lijkt het mij geen overbodige luxe dat er een ruime tankcapaciteit is.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #102 Gepost op: 12 april 2013, 19:37:53
Er komen 40 Tinnsilvers, 40 vletten krijgen een make-over. Daarbij mag je nog 5 R3's optellen.

Er komen 10 compagnieën. Iedere compagnie bestaat uit 2 reddingsgroepen (4x Tinnsilver en 4x Mulder en Rijke vlet). De R3 wordt ingezet voor commandotaken.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #103 Gepost op: 13 april 2013, 00:01:29
Technisch/operationeel : ik kan nergens ontdekken een eis mbt de bunkercapaciteit van de nieuwe vaartuigen.
Het lijkt mij dat het bij een werkelijk grote overstroming problematisch kan worden mbt de brandstofvoorziening. Daarom lijkt het mij geen overbodige luxe dat er een ruime tankcapaciteit is.


Daar hebben ze naar mijn idee iets heel slims op gevonden: de boot heeft geen vaste tank maar dezelfde draagbare kunststof brandstoftanks die ook in de vletten én de rescue's worden gebruikt. De hele vloot heeft dus dezelfde brandstofsoort in dezelfde uitneembare tank. Bunkeren is dus vooral een kwestie van genoeg extra tanks meenemen en deze steeds wisselen en vullen bij een centraal punt. Alle boten (vletten, tinn-silvers en rescue's) hebben ook minimaal 2 tanks, waardoor je nooit ongemerkt kunt leegvaren, maar waardoor je ook gewoon de tank van je vlootgenoten kunt lenen om thuis te komen. Het gaat om deze tanks:



Duratank van Johnson (Bombardier)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #104 Gepost op: 13 april 2013, 08:14:03
Daar hebben ze naar mijn idee iets heel slims op gevonden: de boot heeft geen vaste tank maar dezelfde draagbare kunststof brandstoftanks die ook in de vletten én de rescue's worden gebruikt. De hele vloot heeft dus dezelfde brandstofsoort in dezelfde uitneembare tank. Bunkeren is dus vooral een kwestie van genoeg extra tanks meenemen en deze steeds wisselen en vullen bij een centraal punt. Alle boten (vletten, tinn-silvers en rescue's) hebben ook minimaal 2 tanks, waardoor je nooit ongemerkt kunt leegvaren, maar waardoor je ook gewoon de tank van je vlootgenoten kunt lenen om thuis te komen. Het gaat om deze tanks:



Duratank van Johnson (Bombardier)
Volgens mij loop je een paar jaar op achter Joost. De door jou afgebeelde losse brandstoftanks werden inderdaad in de Rescue II nog gebruikt, echter beschikt de Rescue 3 "gewoon" over een vaste, ingebouwde tank die middels de vulopening aan de rechterzijde op de boeg kan worden afgetankt.
Geen losse tanks en niks om uit te wisselen dus...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #105 Gepost op: 13 april 2013, 10:17:30
De nieuwe vaartuigen zijn met name ontworpen voor de inzet tijdens grotere calamiteiten zoals overstromingen etc. Dat zal een langdurige en veelal continue inzet vergen.
(N.B.Een buitenboordmotor van 50 pk  Tinnsilver verbruikt globaal 3 maal zoveel brandstof als een 15 pk. van de vlet)
Bij losse tanks van 25 liter moet je dan wel erg vaak bijvullen,verwisselen etc.
Het ware toch verstandig geweest de vaartuigen te voorzien van een vaste tank van behoorlijke capaciteit zeg > 100 liter.
Deze tank zou dan tbv van de inzet bij langdurige calamiteiten kunnen worden opgevuld.

Ik voorzie bij echt grotere calamiteiten de nodige logistieke problemen o.a. mbt de brandstofvoorziening in de buurt,met alle mogelijke vertragingen van dien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #106 Gepost op: 13 april 2013, 10:27:27

Ik voorzie bij echt grotere calamiteiten de nodige logistieke problemen o.a. mbt de brandstofvoorziening in de buurt,met alle mogelijke vertragingen van dien.
Je spreekt over grotere clamiteiten, veelal zijn dan de veiligheidsregio's in de vorm van brandweer, politie en ambulancediensten dan ook ingezet. En de brandweer zal dan op logistiek gebied ook het een en ander gaan opzetten, waaronder brandstof voorzieningen. Dan kan de reddingsbrigade daar toch mooi bij aansluiten?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #107 Gepost op: 13 april 2013, 10:41:52
Hiernaast kan je de tank van een vlet niet aansluiten op een e-tec iets met mengsmering voor de vletjes en normale benzine voor een e- tec. Maar losse tanks zijn wel beter om bij te vullen. Een vaste tank ka alleen bij een pomp of met losse jerrycans waarbij er vaak allemaal kleirtjes op het water verschijnen.
9910001


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #108 Gepost op: 13 april 2013, 10:56:17
Je spreekt over grotere clamiteiten, veelal zijn dan de veiligheidsregio's in de vorm van brandweer, politie en ambulancediensten dan ook ingezet. En de brandweer zal dan op logistiek gebied ook het een en ander gaan opzetten, waaronder brandstof voorzieningen. Dan kan de reddingsbrigade daar toch mooi bij aansluiten?

De brandweer gebruikt tegenwoordig voornamelijk diesel,politie en ambulancediensten zullen als ze brandstof verbruiken kunnen bijtanken in het (verre) "achterland".
De hoeveelheid benzine die de brandweer ter plekke zal verbruiken zal een fractie zijn van die van de vaartuigenvloot.
De buitenboord motoren verbruiken benzine en dan ook nog eens mengsmering.
Vrijwel overal waar de brandweer kan komen kan ook een tankwagen(tje) met diesel komen.
Benzine wordt in de regel niet meer aangevoerd met tankwagen (tjes) en de aanlandingsplekken voor de waterhulpverleners zullen zich in de regel niet al te makkelijk lenen voor het aan boord brengen van brandstof.
Een grote tank die normaliter niet gebruikt wordt maar met de juiste aansluitingen is een groot voordeel en hoeft geen nadeel te leveren.

Overigens lees ik in het eerder genoemde rapport dat bij grotere calamiteiten de reddingsvloot "valt onder de brandweer".
Ik neem aan dat de brandweer dan ook de benzinevoorziening van de vaartuigen zal verzorgen of gaan laten verzorgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #109 Gepost op: 13 april 2013, 11:03:49
De brandweer gebruikt tegenwoordig voornamelijk diesel,politie en ambulancediensten zullen als ze brandstof verbruiken kunnen bijtanken in het (verre) "achterland".
De hoeveelheid benzine die de brandweer ter plekke zal verbruiken zal een fractie zijn van die van de vaartuigenvloot.
De buitenboord motoren verbruiken benzine en dan ook nog eens mengsmering.
Vrijwel overal waar de brandweer kan komen kan ook een tankwagen(tje) met diesel komen.
Benzine wordt in de regel niet meer aangevoerd met tankwagen (tjes) en de aanlandingsplekken voor de waterhulpverleners zullen zich in de regel niet al te makkelijk lenen voor het aan boord brengen van brandstof.
Een grote tank die normaliter niet gebruikt wordt maar met de juiste aansluitingen is een groot voordeel en hoeft geen nadeel te leveren.

Overigens lees ik in het eerder genoemde rapport dat bij grotere calamiteiten de reddingsvloot "valt onder de brandweer".
Ik neem aan dat de brandweer dan ook de benzinevoorziening van de vaartuigen zal verzorgen of gaan laten verzorgen.
De brandweer zal altijd ook aan benzine met mengsmering moeten kunnen komen, aangezien we nog altijd een groot aantal aggregaten hebben die op mengsmering draaien. In die zin is het een kleine moeite om meteen de brandstofvoorziening voor de reddingsbrigades daarin mee te nemen. Ik neem aan dat de mensen van de reddingsbrigades na een paar uur inzet ook wel een broodje en een kop koffie zullen lusten, die kunnen dan ook mee liften in de catering van een veiligheidsregio. De politie weet die logistiekcontainers ook altijd vlot te vinden ;) ;D ;D