Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 51688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #160 Gepost op: 29 mei 2014, 22:53:14
Citaat van: joostvankempen link=msg=1271649 date=1401394242
Ik vind dit ook wel een gemiste kans: door de aanwezigheid van de AIS-transponder wordt de benodigde data al verzameld, met een kaartplotter had deze ook meteen meerwaarde gekregen bij een inzet. Nu is de AIS-transponder vooral nuttig voor een walploeg of andere diensten om je te traceren, dat is goed voor de veiligheid, maar de bemanning heeft er zelf niet direct iets aan.

Een kaartplotter werkt niet als een TomTom met 'wegen', maar kun je zien als een 'gescande papieren kaart' waar met GPS jouw positie op geplot wordt. Soms met wat toegevoegde intelligente kaartlagen met boeien enzo. Als je bij een overstroming dus over land vaart, blijft ie dat gewoon doen, je positie wordt gewoon op land afgebeeld. Dat kan juist heel nuttig zijn, je hebt dan een goed beeld van wat er onder die enorme plas water zit.

Volgens mij is er voor de aanbesteding eerst een (richt)prijs per boot vastgesteld, waarna er gezocht is naar de beste prijs/kwaliteit combinatie. Ik denk dat het gewoon is gesneuveld op prijs, voor 40 boten een goede plotter erbij is toch veel geld...

Stentec is doende met de ontwikkeling van de Stentec electronische kaarten op de i-pad. Maar ook nu kun je natuurlijk AIS van Marine Traffic op je i-pad gebruiken. Weliswaar zie je dan geen boeien maar die liggen toch niet boven het ondergelopen land maar je weet wel waar je precies vaart.
Investering zal dus een i-pad zijn en dat zijn tegenwoordig geen enorme bedragen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #161 Gepost op: 30 mei 2014, 09:52:20
Als je het zo bekijkt is het zeker een gemis. Wat @thor zegt over ipad is leuk maar hoe lang is zo'n ding waterbestendig / blijft die heel? Je gaat er toch van uit dat je met slecht weer op het water zit dus dan lijkt een i-pad mij weer niet handig, dan kan er beter wat in je console ingebouwd zijn!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #162 Gepost op: 30 mei 2014, 10:26:15
Raymarine heeft die units wel hoor, zitten bijvoorbeeld op de FRISC. Je moet alleen even een slimme truc uithalen om er ook landkaartlaag in te zetten, maar dat is een triviaal werkje.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #163 Gepost op: 30 mei 2014, 10:43:06
Citaat van: Markvniel link=msg=1271681 date=1401436340
Als je het zo bekijkt is het zeker een gemis. Wat @thor zegt over ipad is leuk maar hoe lang is zo'n ding waterbestendig / blijft die heel? Je gaat er toch van uit dat je met slecht weer op het water zit dus dan lijkt een i-pad mij weer niet handig, dan kan er beter wat in je console ingebouwd zijn!

Ingebouwd in een console is natuurlijk meer weerbestendig maar ook aanzienlijk prijziger dan een i-pad oid.
Ook het scherm kan groter zijn hetgeen de afleesbaarheid ten goede komt en mogelijk ook wat meer instellingen voor dag en nacht.
Er zullen best wel mooie waterdichte hoesjes voor die i-pads oid op de markt zijn.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #164 Gepost op: 1 juni 2014, 00:45:33
Citaat van: Thor link=msg=1271700 date=1401439386
Ingebouwd in een console is natuurlijk meer weerbestendig maar ook aanzienlijk prijziger dan een i-pad oid.
Ook het scherm kan groter zijn hetgeen de afleesbaarheid ten goede komt en mogelijk ook wat meer instellingen voor dag en nacht.
Er zullen best wel mooie waterdichte hoesjes voor die i-pads oid op de markt zijn.

Het gaat niet alleen om weersbestendigheid, maar ook om de bediening in regen en buiswater, zichtbaarheid in vol zonlicht, het gebrek aan internetverbinding etc. Een iPad is leuk op een groot schip met flink stuurhuis, maar op een open boot wil je een vaste unit die bij voorkeur is gekoppeld aan je andere instrumenten zoals AIS, GPS, dieptemeter en evt. motorinstrumenten. Die je in de stromende regen kunt aflezen en bedienen en waar de kaarten gewoon in opgeslagen zitten, zodat je kaarten niet leeg zijn zodra 3G wegvalt ;)

Zie bijvoorbeeld: http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Navigatie+apparatuur/Kaartplotter/paragraaf.aspx
Dat begint bij zo'n 800 en kan tot meer dan 2000 euro kosten, erg nuttig, maar ook erg prijzig dus  0098
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #165 Gepost op: 1 juni 2014, 10:10:09
Citaat van: joostvankempen link=msg=1272014 date=1401576333
Het gaat niet alleen om weersbestendigheid, maar ook om de bediening in regen en buiswater, zichtbaarheid in vol zonlicht, het gebrek aan internetverbinding etc. Een iPad is leuk op een groot schip met flink stuurhuis, maar op een open boot wil je een vaste unit die bij voorkeur is gekoppeld aan je andere instrumenten zoals AIS, GPS, dieptemeter en evt. motorinstrumenten. Die je in de stromende regen kunt aflezen en bedienen en waar de kaarten gewoon in opgeslagen zitten, zodat je kaarten niet leeg zijn zodra 3G wegvalt ;)

Zie bijvoorbeeld: http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Navigatie+apparatuur/Kaartplotter/paragraaf.aspx
Dat begint bij zo'n 800 en kan tot meer dan 2000 euro kosten, erg nuttig, maar ook erg prijzig dus  0098


Het is te hopen dat deze vaartuigen > 99% van de tijd zullen worden ingezet voor andere zaken dan grootschalige rampen, alhoewel ze ook bij grootschalige rampen zullen worden ingezet.
@mark:een vaste unit die bij voorkeur is gekoppeld aan je andere instrumenten zoals AIS, GPS, dieptemeter en evt. motorinstrumenten. Is dat alles volgens jou echt noodzakelijk of zou het mooi of handig zijn voor het normale werk of de inzet bij grootschalige rampen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #166 Gepost op: 1 juni 2014, 10:25:42
@mark moet zijn @ joost


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #167 Gepost op: 1 juni 2014, 10:29:56
Er zijn niet veel dingen noodzakelijk maar wel handig en het verbeterd de kwaliteit die je kan leveren. Ben Bang dat dit omwille van het geld het niet heeft gehaald.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #168 Gepost op: 1 juni 2014, 17:00:02
Citaat van: Thor link=msg=1272065 date=1401610209

Het is te hopen dat deze vaartuigen > 99% van de tijd zullen worden ingezet voor andere zaken dan grootschalige rampen, alhoewel ze ook bij grootschalige rampen zullen worden ingezet.
@mark:een vaste unit die bij voorkeur is gekoppeld aan je andere instrumenten zoals AIS, GPS, dieptemeter en evt. motorinstrumenten. Is dat alles volgens jou echt noodzakelijk of zou het mooi of handig zijn voor het normale werk of de inzet bij grootschalige rampen.

Thor, de inzet zal inderdaad voor 99% (misschien wel 100% binnen afschrijvingstermijn?) anders zijn dan rampen. Maar ook preventieve bewakingen, zoekacties etc. hebben kenmerken in zich die vergelijkbaar zijn met dat werk.

Als ik naar onze situatie kijk (en ik denk vergelijkbaar met andere brigades) dan biedt een dergelijk apparaat echt wel toegevoegde waarde, mits het ook echt een robuust en eenvoudig systeem is. We hebben veel wisselende bemanningen, wisselende locaties, en heel erg wisselende weersomstandigheden. Jouw idee van een iPad is leuk voor je privé sloepje, maar als het bij ons niet vastzit, dan is het zo weg. Als het niet stevig is, is het zo kapot. En als het niet permanent aan de stroom zit, vergeet altijd wel iemand het op te laden. Wij werken alleen met vrijwilligers, geen betaalde krachten die achter ons de rotzooi opruimen. Daarom is die Tinn-Silver ideaal: grote stalen bak waar weinig stuk aan kan. Als je op die boot, voor die situaties, een kaartplotter met AIS wil, dan moet je zo'n dure, vaste, waterdichte doos kopen, anders is de investering weggegooid geld.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch