Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69786 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #80 Gepost op: 7 april 2013, 21:36:46
Ik ben ook zéér benieuwd naar de vaareigenschappen, mijn ervaring met aluminium boten is niet heel positief zegmaar. Maar ik sta voor alles open, dus we gaan het meemaken ;)

Het zal wel prettig bedienen zijn die communicatieset... even statussen hoor *golf = auw = gat in je hoofd*... Aan de andere kant gebruik je die set hooguit een paar keer per jaar, voor de rest zal het toch portowerk worden binnen de regio.

Joost,

binnen RN status je niet. En je mag hem alleen bij een oefening gebruiken. Trap die troep eruit en gebruik een portofoon die uitgereikt wordt als je je meldt bij de te water laat plaats, waar je de VC dan ook neerzet. Kijk er nu al naar uit wanneer ze het weer gaan proberen.

Maar ff on-topic, ik ken het bestek niet waar binnen deze boot past. Als ik kijk naar de binnen waterbrigades, lees ik frequent dat zij sleepwerk verrichten of nautisch ondersteunend/ logistiek ten behoeve van de brandweer zijn. Dan denk ik ook direct aan brandweerduikers. Moeten die blijven staan??? En voor het slepen is een centraal punt het makkelijkste om te manoeuvreren en te slepen.

Ach waarschijnlijk ben ik te kritisch. Leg hem maar de kust van Zandvoort en dan ga ik wel kijken of de klinknagels erin blijven.

 098uo   098uo   098uo
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #81 Gepost op: 7 april 2013, 22:05:46
Joost,

binnen RN status je niet. En je mag hem alleen bij een oefening gebruiken. Trap die troep eruit en gebruik een portofoon die uitgereikt wordt als je je meldt bij de te water laat plaats, waar je de VC dan ook neerzet. Kijk er nu al naar uit wanneer ze het weer gaan proberen.

Maar ff on-topic, ik ken het bestek niet waar binnen deze boot past. Als ik kijk naar de binnen waterbrigades, lees ik frequent dat zij sleepwerk verrichten of nautisch ondersteunend/ logistiek ten behoeve van de brandweer zijn. Dan denk ik ook direct aan brandweerduikers. Moeten die blijven staan??? En voor het slepen is een centraal punt het makkelijkste om te manoeuvreren en te slepen.

Ach waarschijnlijk ben ik te kritisch. Leg hem maar de kust van Zandvoort en dan ga ik wel kijken of de klinknagels erin blijven.

 098uo   098uo   098uo

Moet wat als voorbeeld gebruiken ;D Afgelopen oefening eerst een cursus moeten geven voor de halve groep, aangezien vrijwel niemand ooit had gehoord over schakelen en dergelijke... 098uo

De sleepinrichting is echter wel top geregeld zo te zien. Ik ben de naam van het systeem even kwijt, maar die beugel die je achterop ziet is (hopelijk) de sleepinrichting. Veel in gebruik op binnenwater, het idee is dat de sleep altijd netjes achter je blijft hangen. ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #82 Gepost op: 7 april 2013, 23:02:17
Volgens mij heb ik het al eerder genoemd in dit topic, maar volgens mij heeft Reddingsbrigade Nederland nog nooit zo'n gedegen traject doorlopen bij welk project dan ook: een internationaal onderzoek naar boten voor oppervlakteredding, interviews met brigades, analyses, reddingscapaciteitsberekeningen en een programma van eisen wat als boek gedrukt kan worden....

Vind de reacties hiervoor wel erg makkelijke kritiek van mensen die alleen uitgaan van hun eigen situatie. Reddingsbrigade Nederland heeft eindelijk eens iets gedaan vanuit een grondige visie en aanpak in plaats van de inviduele snelle acties uit het verleden. En dat levert blijkbaar voor sommige mensen een verrassende keuze op? Deze boot past volgens mij helemaal in de visie op de waterhulpverlening van de toekomst, zowel incident als ramp. Er is dit keer bijvoorbeeld ook eens gekeken naar wat anderen (brandweer, leger, knrm) al hebben en wat de Reddingsbrigade daaraan kan toevoegen! En ja, voor zee is deze boot waarschijnlijk minder (of zelfs niet) geschikt, maar daar is hij ook niet voor bedoeld?? Daar hebben we Rescue's voor en RIB's? Ik bedoel: wat is de kans op een overstroming op zee?? Deze boot vervangt deels de vlettenvloot en moet ook die taken gaan overnemen, maar dan toekomstgericht. Welke kustbrigade gebruikt zijn rampenvlet voor de reguliere taken? Volgens mij geeneen...

En de antwoorden op de andere reacties:

De sleepbeugel is een TurboSwing (http://www.turboswing.com/), inderdaad een geniale constructie die slepen echt zoveel makkelijker maakt! Je kunt er trouwens ook prima achter waterskien ;)

Dekkingsplan is bekend gemaakt aan de betrokken brigadebesturen, ik heb hem, maar ga hem niet delen op internet. Ik zou zeggen: vraag het aan je eigen brigadebestuur, die zouden wat mij betreft jou moeten informeren.

Alle Tinn-Silvers die nu worden uitgeleverd worden door RN in bruikleen gegeven aan de brigades, volgens mij heeft niemand hem nog zelf besteld. En als ik de kostprijs mag schatten zie ik ook geen enkele brigade zo'n boot zelf aanschaffen: voor de meeste binnenbrigades te duur en voor de kust zijn er handigere boten te koop voor dat geld.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #83 Gepost op: 9 april 2013, 11:39:25
Hier en daar bespeur ik wat vraagtekens m.b.t het nieuwe vaartuig RN.

Een vaartuig ontwikkeld vanuit een breed eisenpakket voor verschillende typen inzet,onder verschillende omstandigheden en op een grote verscheidenheid van wateren kan (vrijwel) nooit optimaal zijn per deeleis.
Als er wordt gekozen voor een zo universeel mogelijk (qua inzet,omstandigheden en vaargebied) vaartuig impliceert dit dat je als gebruiker te maken kunt krijgen met compromissen.
Je kunt je bij een dergelijk universeel ontwerp altijd afvragen of de zwaartepunten goed zijn gelegd en of een universeel ontwerp uit operationeel/technisch oogpunt uiteindelijk in de praktijk wel de juiste keuze zal blijken te zijn.
Ik neem aan dat aan de hand van diverse evaluaties er met betrekking tot het ontwerp zo nodig aanpassingen kunnen en zullen worden doorgevoerd,dat is de normale gang van zaken.
Naast de operationeel/technische kwaliteiten hangt er ook een prijskaartje aan een keuze.
Een prijskaartje qua investering,onderhoud en reparatie en periode van afschrijving,( de verwachte operationele en technische levensduur).

De titel luidt : Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN).

Het valt te verwachten en te hopen dat het nieuwe vaartuig voor het overgrote gedeelte
niet zal worden ingezet m.b.t rampen maar tijdens de gebruikelijke inzet van de diverse reddingsbrigades.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #84 Gepost op: 9 april 2013, 12:01:07

De titel luidt : Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland.

Het valt te verwachten en te hopen dat het nieuwe vaartuig voor het overgrote gedeelte
niet zal worden ingezet m.b.t rampen maar tijdens de gebruikelijke inzet van de diverse reddingsbrigades.

Daar ligt bij dit vaartuig ook juist de kracht! De oude vletten zijn leuk voor opleiding en rampengebieden, maar ik weet niet of je wel eens een prio hebt gevaren met zo'n ding?

Dit vaartuig is een stuk minder geschikt voor inzet in ondergelopen gebieden, maar biedt wel veel meer mogelijkheden op het gebied van "reguliere" inzet op lokaal of regionaal niveau.  O0


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #85 Gepost op: 9 april 2013, 14:09:01
Daar ligt bij dit vaartuig ook juist de kracht! De oude vletten zijn leuk voor opleiding en rampengebieden, maar ik weet niet of je wel eens een prio hebt gevaren met zo'n ding?

Dit vaartuig is een stuk minder geschikt voor inzet in ondergelopen gebieden, maar biedt wel veel meer mogelijkheden op het gebied van "reguliere" inzet op lokaal of regionaal niveau.  O0

Een nieuwe boot voor de rampenvloot is toch het onderwerp. Een boot die volgens Joost dus minder geschikt is voor inzet in ondergelopen gebieden. Nou ik ben de draad een beetje kwijt als ik hem al had hoor.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #86 Gepost op: 9 april 2013, 14:25:26
Een nieuwe boot voor de rampenvloot is toch het onderwerp. Een boot die volgens Joost dus minder geschikt is voor inzet in ondergelopen gebieden. Nou ik ben de draad een beetje kwijt als ik hem al had hoor.

Het is niet voor niks dat het inmiddels niet meer de 'Nationale Rampenvloot', maar de 'Nationale Reddingsvloot' is geworden. Vanuit het verleden is (overstromings-)rampenbestrijding een belangrijke taak van Reddingsbrigade Nederland, maar in de loop der jaren is het oude concept van de rampenvloot achterhaalt. Binnen RN zijn er op lokaal, regionaal en landelijk niveau ontwikkelingen gaande om meer aansluiting te zoeken bij de reguliere hulpdiensten. Dit gebeurt al heel duidelijk binnen taken als kusthulpverlening. Door het verbreden van de mogelijkheden van de standaard "nationale" reddingseenheden kunnen deze (zowel direct als in de toekomst) véél breder worden ingezet binnen de waterhulpverlening.

Ik heb persoonlijk ook de zienswijze dat we (qua NRV) moeten naar een landelijke spreiding van gestandaardiseerde eenheden die breed ingezet kunnen worden op verschillende 'schalen'. Deze eenheden kunnen dan bijvoorbeeld lokaal op een evenement worden ingezet, of binnen RVR verband uitrukken naar een waterongeval. Men kan dan naar gelang het optreden c.q. het incident uiteindelijk opschalen tot compagnie niveau, wat dus in feite de oude 'rampeninzet' zou zijn. Dit kan op alle schalen dan weer worden aangevuld met andere (speciale) eenheden in gebruik bij brigades.

Het zou bijvoorbeeld in zo'n geval goed mogelijk zijn om bij de evacuatie van een passagiersschip op binnenwater een "reddingsgroep" (= 4 RE) te laten alarmeren om snel veel vaartuigen-capaciteit ter plaatse te krijgen. Dit terwijl de eerste inzet misschien wel door SAR-eenheden (RB/KNRM) is geweest, waarbij de RG als ondersteuning ter plaatse komt.

(Nu nog wachten op goed uitgeruste voertuigen voor de reddingseenheden...)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #87 Gepost op: 9 april 2013, 21:59:43
Even een beknopt stukje over de ontwikkeling rampenvloot ontstaan vanuit de BB.

De Bescherming Bevolking (BB) was een civiele beschermingsorganisatie die in 1952 werd opgericht om de Nederlandse bevolking in tijd van oorlog te kunnen beschermen
De taak die de overheid aan de BB had toebedeeld, was die van het verrichten van steun aan de bevolking onder bijzondere omstandigheden zoals de gevolgen van oorlogshandelingen, maar ook grootschalige rampenbestrijding. Ze kende onder meer een brandweer-, een eerste hulp- en een reddingsdienst. De geplande sterkte was 200.000 in eerste instantie grotendeels vrijwilligers
De BB werd opgeheven in 1968.Het materieel werd vervolgens deels ondergebracht bij de brandweer en deels bij de KNBRD.


De bondsreddingvlet

Sedert 1956 is de bondsreddingsvlet  in  gebruik.
De vlet is ontstaan uit de behoefte aan kleine reddingsvaartuigen bij eventuele rampsituaties.
Toen :De KNBRD prijst zich gelukkig, dat de technici er in geslaagd zijn een dergelijk schaap met vijf poten te ontwerpen. Er is ten voile aan de opdracht voldaan.
 De vletten worden gebouwd bij de Fa. Mulder en Rijke te IJmuiden.

De eerste inzet was vlugger dan verwacht en wel in Tuindorp-Oostzaan.
overstromingsramp in Tuindorp-Oostzaan te Amsterdam-Noord,
op 14 januari 1960 en de volgende dagen.

In het overstroomde gebied bevonden zich 2600 woningen, waaronder
38 noodwoningen, met 11.250 inwoners.

De toenmalige inzet :

Van het Nationaal Rampenfonds 15 vletten
Van de Kon. Ned. Bond tot redden van drenkelingen 50 man personeel, onder leiding van een
hoofdinspecteur van Politie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #88 Gepost op: 9 april 2013, 22:40:15
Voor de snelle inzet zijn voertuigen nodig. De discussie is hoe snel wil je inzet hebben en welk budget is hiervoor beschikbaar. Nu is er een keuze voor een minder snelle inzet zonder voertuig. Binnen 24 uur is een inzet zonder voertuig en volledig vrijwillig.

9910001
9910001


Klaaskuup

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #89 Gepost op: 10 april 2013, 18:32:29
Weet iemand al het spreidingen plan van de bond, met de datums er bij is??

Ik heb vernomen dat Maastricht hun Rescue 3 (bonds boot) moeten inleveren; en hiervoor in de plaats komt een tinn silver.

Op de huidige rescues staat bijv. Limburg Zuid , Maastricht en dan MST 0X9 op de boot. Weet iemand of dit bij de tinn silvers ook gaat gebeuren;
of komen er aparte roepnummers (RB0XX) en de Regio naam Nederland , Calamiteiten  bijv.?????