Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69561 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Ik kwam dit artikel tegen (na een Tweet van Van Vossen):

http://www.nieuwsnet-steenwijkerland.nl/index.php/bedrijfsnieuws/1973-reddingsbrigade-kiest-voor-aluminium-boot-uit-giethoorn


Foto: Twitter @Vossengiethoorn

Groeten,
Mark




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2012, 13:40:28
echt revolutionair is dat niet, wij voeren 25 jaar geleden allemaal (reddingsbrigades Randmeren) al met zo'n boot:



foto uit 1989, archief reddingsbrigade-huizen.nl:



bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2012, 14:09:16
Hij hoeft toch ook niet revolutionair te zijn? De boot zal uit de voorselectie het meest praktisch geweest zijn. THW vaart ook met dit soort boten en Politie IJsselland heeft iets vergelijkbaars aangeschaft. Wel vind ik dat deurtje een interessante toevoeging.

Oh ja: mooi stukje nostalgie, Henk!  :)

Groeten,
Mark


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2012, 16:04:45
echt revolutionair is dat niet, wij voeren 25 jaar geleden allemaal (reddingsbrigades Randmeren) al met zo'n boot:



foto uit 1989, archief reddingsbrigade-huizen.nl:



Dat is relatief: als je het afzet tegen de boot die het moet gaan vervangen, vind ik het aardig revolutionair ;)



Overigens vraag ik me wel af of Van Vossen hier niet een beetje voorbarig is!? En of hij daarmee niet zijn eigen glazen ingooit?

Het vervangen van de rampenvloot verloopt via een aanbestedingsprocedure waar uiteindelijk het bondsbestuur een besluit over moet nemen. Naar mijn weten is er wel na uitgebreide vergelijkingen, zowel op papier als dmv proefvaarten, een selectie gemaakt. En ik kan me inderdaad zo voorstellen dat de werkgroep die de aanbesteding uitvoert er nu wel uit moet zijn. Maar zolang het bestuur de aanbesteding nog niet formeel heeft gegund, loopt de aanbesteding nog en mogen partijen de winst niet 'opeisen'. Dat kan zelfs tot uitsluiting leiden....

Overigens is er ook nog met deze boot proefgevaren


meer foto's: https://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.4152365883784.2173411.1122991054&type=3

Ik had het bericht van Vossen ook al gezien op Twitter, maar ik wacht nog even op de berichtgeving van RN.....  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2012, 16:24:22
Zijn er al meer beelden beschikbaar van de versie van 'Van Vossen'?

Ik heb de beelden rond de pilotboot van Tenderline gezien en ik weet dat veel collega's daar wel brood in zagen. En dan heb ik het niet over de 90PK motor, maar vooral over de indeling en uitrusting van de boot. Natuurlijk zou ik eerst wat praktijkervaring ermee moeten opdoen, maar het concept leek bijzonder geschikt voor reguliere inzetten op (klein tot middelgroot) binnenwater. Zaken als een sleepinrichting (de beugel achter de motor), mogelijkheid om (veilig) achter de motor te werken, veel opbergruimte, grote console met goede zitmogelijkheden en veel werkruimte zijn zeer belangrijk bij het reguliere werk en dan voorname de technische hulpverlening op het water.    

De 'Van Vossen' is misschien wel praktischer voor rampenbestrijding, maar voor het reguliere werk moet ik het nog maar zien... Uiteraard is zo'n beetje alles beter dan een vlet is de meeste situaties, maar of dit type een snelle boot voor lokale inzet kan vervangen weet ik zo net nog niet...

Zo ben ik nogal benieuwd naar de vaareigenschappen, ik heb wat ervaring met een aluminium boot van ongeveer dit formaat en dat was niet al te positief in slecht weer op ruim water... Kortom iemand die al meer weet?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2012, 16:39:14
De keuze zal altijd een compromis zijn, de ideale boot voor alle omstandigheden bestaat niet. Aluboten lijken mij niet de oplossing voor ruimere binnenwateren maar daar ligt niet de hoofdtaak voor een rampenvloot. Voor mijn gevoel is een boot die makkelijk overal te water kan van groter belang. Maar ik ken de eisen gesteld door de bond niet.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2012, 17:42:32
De keuze zal altijd een compromis zijn, de ideale boot voor alle omstandigheden bestaat niet. Aluboten lijken mij niet de oplossing voor ruimere binnenwateren maar daar ligt niet de hoofdtaak voor een rampenvloot. Voor mijn gevoel is een boot die makkelijk overal te water kan van groter belang. Maar ik ken de eisen gesteld door de bond niet.

9910001

Uiteraard is er geen boot voor alle omstandigheden. Maar voor de rampenvloot zou ik kijken naar een vaartuig wat het meest geschikt is voor multifunctionele inzet binnen het 'binnenwaterdomein', zeker met het oog op het eventueel uitbereiden van de taken van de RB's in de toekomst. Je moet niet vergeten dat het (vooralsnog) de bedoeling is dat er ook nog vletten in dienst blijven, welke dus voor het overstromingswerk in dorpjes/steden ingezet kunnen worden...

Ik heb het ook niet over "ruim binnenwater", maar over "middelgroot binnenwater". Voor ruim binnenwater kan je beter een RIB gebruiken, maar op het wat kleinere water maakt het wat minder uit. Je zou met de grotere variant eventueel ook op het IJselmeer kunnen bijspringen, ondanks dat het geen perfect vaartuig ervoor is...

Er zijn uiteraard veel afwegingen die je moet maken, zoals de makkelijk vervoeren/te water laten, daarbij is de kleinere variant weer handiger. Ik hoor graag wat praktijk ervaringen, zodat ik een betere mening kan vormen. O0


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2012, 20:53:18
Mooi bootje, ook wel erg nieuwschierig naar de vaareigenschappen. Ook benieuwd naar hoe de bond tot deze keuze gekomen is. Kortom toch de bericht geving van RN maar afwachten!  ;)

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2012, 22:02:11
Je hoort ze al van verre aankomen, dat is zeker!


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #9 Gepost op: 27 september 2012, 00:12:07
Vraag me af hoe diep die in het water ligt, aangezien de vletjes erop gebouwd zijn om niet te diep te liggen. En dan nog iets. Hier in Noord-Holland worden momenteel de vletten terug gehaald naar ijmuiden om er c2000 in te zetten. Lijkt me een duur geintje als ze toch overgaan op deze boten. Weet iemand wanneer ze willen beginnen hiermee?