Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69548 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #40 Gepost op: 8 januari 2013, 11:58:21
Ik vind het juist wel mooi zo. Ik vind die Interpolis streep er echt op misstaan.. Ik vind het goed dat ze ons sponsoren, maar het moet niet op de voer en vaartuigen komen, dan krijg je een te groot RB bloemendaal/538 gehalte!

Ik vind het ook niet heel lelijk, maar wel een beetje verwarrend om een losse 'R' neer te zetten zonder 'EDDINGSBRIGADE'. Zou er dan echt voor kiezen om wel de boei met kroontje daar te plaatsen, maar dan zonder die R.

Voor wat betreft de sponsoring: kun je veel van vinden, maar ik denk dat we ons met z'n allen in de handjes moeten knijpen dat er een commerciele partij is die jaarlijks echt een flink bedrag ophoest voor zulke minimale en subtiele uitingen. Tot nu toe vind ik alle uitingen van Interpolis op de kleding, de vlaggen en ook op dit vaartuig echt smaakvol uitgevoerd. Voor het bedrag, maar ook de ondersteuning die er tegenover staat, mogen ze het er van mij gewoon zo op laten staan.

En voordat mensen met het argument komen dat dit niet past bij een 'echte hulpdienst': het Ministerie van V&J heeft dit aan zichzelf te danken. Toen de onderhandelingen over de nieuwe Nationale Reddingsvloot enige jaren geleden werden gestart, wilde V&J bij lange na niet het bedrag op tafel leggen dat RN nodig heeft om de vloot neer te kunnen zetten en in stand te kunnen houden. In de tekeningen voor de officiele Reddingsbrigade-striping van voer- en vaartuigen van LFR is daarom een bepaald percentage aan ruimte opgenomen voor 'eigen en/of sponsoruitingen'. Zo mogen op een brigadevoertuig met striping en blauwe lampen de achterruiten aan de zijkant voorzien van bijvoorbeeld het eigen brigadelogo of reclame, zoals inderdaad hier van 538:



of Toyota op de auto van RN:



Ik vind het er netjes uitzien en als we daarmee gewoon ons werk kunnen blijven doen, dan moet dat maar...

Overigens zijn we niet de enigen, want in het buitenland worden heel veel reddingsbrigades gesponsord, waarvan ik deze nog wel de mooiste vind, omdat de sponsor dezelfde kleuren heeft als huisstijl:



Maar er zijn ook hele lelijke:



De vraag is ook nog even of alle nieuwe boten deze sponsoruiting krijgen, of alleen deze omdat dit het demo/showmodel is??  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #41 Gepost op: 8 januari 2013, 14:20:57
Ik vind het juist wel mooi zo. Ik vind die Interpolis streep er echt op misstaan.. Ik vind het goed dat ze ons sponsoren, maar het moet niet op de voer en vaartuigen komen, dan krijg je een te groot RB bloemendaal/538 gehalte!

Over smaak valt niet te twisten, maar in deze wil ik wel opmerken dat niet alleen reddingsbrigades reclame-uitingen van sponsoren op hun materieel hebben, maar ook de ambulancediensten en dat daar op landelijk niveau volgens mij goede afspraken over zijn gemaakt om het niet te laten overheersen.

Overigens een lansje voor RB Bloemendaal in deze; van mij mogen ze hun trots zijn over zo'n sponsor best laten blijken en het siert hun dat ze nu toch ook hun materieel in de landelijke striping hebben uitgevoerd. De reclame-uitingen voor hun sponsor vind ik niet overheersend overkomen. Overigens vroeger ook niet want toen was het materieel al goed herkenbaar oranje.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #42 Gepost op: 8 januari 2013, 15:31:50
Tja, smaken verschillen! Gelukkig maar! Maar ruimte voor logo's is wat anders dan de kleurstelling van het vaar/voertuig te veranderen. Zoals hierboven staan er logo's op de ramen. Niets mis mee als je het mij vraagt.
En je hebt inderdaad gelijk met de hudige landcruiser van bloemendaal. Maar dat is wel eens anders geweest.
Als er alleen interpolis op de boot stond vond ik het goed. Maar op deze manier sla je de plank een beetje mis. Overigens is dit de boot van Redned, misschien komt het op de rampenvloot beter tot zijn recht. Dat zullen we af moeten wachten.
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe rampenvloot. Heeft trouwens iemand al de gemoderniseerde vlet? Zo ja, wat is er anders aan geworden?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 8 januari 2013, 15:44:26
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe rampenvloot. Heeft trouwens iemand al de gemoderniseerde vlet? Zo ja, wat is er anders aan geworden?

Likje verf, wat plakstrepen, C2000 radio en een nieuwe buitenboord erachter, zie onder andere het plaatje in de "RVR bulletin". Wel een mooi infoblaadje trouwens, want op de "werkvloer" hoor je niks tot nog minder van IJmuiden over dit soort onderwerpen...

(Wel geinig om jezelf zo eens terug te zien in een foldertje :P )


Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2013, 21:36:11
Op enkele foto's van Ko kun je zien dat er borgpinnen en een scharnier zitten, dus ja, je kunt die beugels inderdaad inklappen. Dat lijkt me ook wel zo prettig voor het transport :)

Op deze foto is het goed te zien: http://www.kovanleeuwen.nl/imgbase/20130101w/kvl_130101_1331200w.jpg

FANTASTISCH! Dankjewel!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2013, 11:03:03
Likje verf, wat plakstrepen, C2000 radio en een nieuwe buitenboord erachter, zie onder andere het plaatje in de "RVR bulletin". Wel een mooi infoblaadje trouwens, want op de "werkvloer" hoor je niks tot nog minder van IJmuiden over dit soort onderwerpen...

(Wel geinig om jezelf zo eens terug te zien in een foldertje :P )

voor de volledigheid hier het RVR bulletin waar -Joost- het over heeft: http://www.reddingsbrigade.nl/upload/docs/rvrbulletin__dec2012.pdf

De 'gemoderniseerde' vlet is inderdaad vooral een flinke onderhoudsbeurt: polyesterreparaties, nieuwe verflaag, hulpverleningsstriping, C2000 radio,nieuw licht/antennemastje en een nieuwe motor:





Wat ik er van heb begrepen zijn vorig jaar alle vletten aan een inspectie onderworpen en worden nu de 40 'beste' gemoderniseerd. De boten die er slechter aan toe zijn worden dan vervangen door de Tinn-Silver. Dit betekent trouwens niet dat de brigades met de slechtste boten een Tinn-Silver krijgen ;) Er gaat gewoon een herverdeling plaatsvinden.

Overigens hebben al een flink aantal vletten een nieuwe motor gekregen, los van de modernisering. Dit past in het vervangingsschema en heeft o.a. te maken met dat de uitlevering van de Tinn-Silver over 3 jaar wordt gespreid.

Ik ben zelf trouwens wel erg te spreken over de nieuwe schroefbeschermer: geeft echt een verbetering van de vaareigenschappen.
En nog een klein detail: de motoren zijn Yamaha....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2013, 11:43:03
Ik ben zelf trouwens wel erg te spreken over de nieuwe schroefbeschermer: geeft echt een verbetering van de vaareigenschappen.

Interessant. Hoe manifesteert zich de verbetering van de vaareigenschappen ?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2013, 23:29:55
Ik ben zelf trouwens wel erg te spreken over de nieuwe schroefbeschermer: geeft echt een verbetering van de vaareigenschappen.

Interessant. Hoe manifesteert zich de verbetering van de vaareigenschappen ?

De oude schroefbeschermer was een dichte tunnel, de nieuwe is meer een roosterwerk. Een tunnel heeft 1 groot nadeel: vermogensverlies. Een deel van de kracht wordt gewoon niet omgezet in voortstuwing. En het andere is een effect dat zowel positief als negatief kan uitpakken: de tunnel vormt een straalbuis wat handig is voor keren in beperkte ruimte, maar wat bij bijvoorbeeld slepen voor een hele gevoelige besturing zorgt waardoor je al heel snel aan het slingeren bent. Met het roosterwerk is de schroef wel beschermd, maar geeft gewoon de normale vaareigenschappen van een 'open' schroef.

Kort gezegd: met die tunnel merkte je echt dat er iets om de schroef zat en met dat rooster voelt het gewoon aan als een normale buitenboordmotor.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #48 Gepost op: 10 januari 2013, 00:21:58
Thor. Je moet een schroef zien als een schuin vlak wat zich door het water beweegt. Doordat het schuin gaat onstaan er 2 krachten. Een kracht in de richting van de draaias, en een kracht die samen met de centrifugale kracht een zijwaarde kracht creeren. Op een normale staart zit boven de schroef een klein vinnetje welke af te stellen is, die heft die zijwaardse kracht op. Zo wordt je stuurknuppel niet uit je handen getrokken. In een tunnelbuis wordt deze kracht door de tunnel weerkaatst waardoor deze ook in de richting gaat van de draaias. Dus een grotere kracht in de richting van de draaias. Men heeft dus een hoger rendement, dus meer vermogen. De stuur eigenschappen zullen beter zijn omdat de straal maar 1 kant op gaat en niet in een trechtervorm uiteen gaan. Ander voordeel is dat je schroef langer meegaat.. Nu hoor ik je denken, waarom zetten we dit niet op alle boten?! Nou, voor op onze vletjes voldoet dit, ga je dit op een snellere boot zetten ontstaat er te weinig water aan de voorkant van de schroef. Er treedt dus vermogens verlies op, en je schroef slijt heel snel (cavetatie). Daarnaast kan er grof vuil in vast blijven zitten. Overigens is dit een nieuw gemaakt motortje met een andere schroef (4 blads as ik de foto zo zie) daarom heb je altijd andere eigenschappen!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 10 januari 2013, 11:28:07
Beide heren bedankt voor de reactie.

Over tunnels :
Er zijn in principe twee uitvoeringen tunnels NSP profiel type 19A en NSP 37.
In eerste instantie met name ontwikkeld voor sleepboten/duwbotenen andere vaartuigen voor een verhoging van de bollard pull/stuwkracht.
19A is met name voor de trekkracht vooruit en geeft een verhoging van ca 20-30 %.
37 is voor een verbetering bollard pull vooruit en achteruit en geeft minder verhoging.

Inderdaad kan de niet speciaal voor hoge snelheden ontworpen tunnel een negatieve invloed hebben op de te behalen snelheden
Ik vraag mij overigens af wat de invloed is van de drie ringen op de snelheid. Die invloed zal ook negatief zijn, maar het primaire doel van die ringen is de bescherming van drenkelingen tegen aanraking met de schroef en de bescherming van de schroef zelf bij ondiep water en strandwerk. Ook als je bij de ringen iets in de schroef krijgt heb je kans dat de boel even vast komt te zitten.