Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69602 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #50 Gepost op: 10 januari 2013, 11:41:49
Het grote verschil tussen de johnson met tunnel en de yamaha met ringen, is de motor zelf. Ik heb die ring weleens van die johnson afgehaald. Nog steeds voerde deze dan slechter dan vergelijkbare motoren. Ik had altijd het idee dat johnson nog even een hele hoop motortjes snel af wilde bouwen voordat ze de lijn gingen sluiten.
Met die Yamaha heb ik nog geen ervaring.
Trouwens: de beste manier om te voorkomen dat drenkelingen in de schroef belanden, is een goede schipper neerzetten.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #51 Gepost op: 10 januari 2013, 17:54:05
Beide heren bedankt voor de reactie.

Over tunnels :
Er zijn in principe twee uitvoeringen tunnels NSP profiel type 19A en NSP 37.
In eerste instantie met name ontwikkeld voor sleepboten/duwbotenen andere vaartuigen voor een verhoging van de bollard pull/stuwkracht.
19A is met name voor de trekkracht vooruit en geeft een verhoging van ca 20-30 %.
37 is voor een verbetering bollard pull vooruit en achteruit en geeft minder verhoging.

Inderdaad kan de niet speciaal voor hoge snelheden ontworpen tunnel een negatieve invloed hebben op de te behalen snelheden
Ik vraag mij overigens af wat de invloed is van de drie ringen op de snelheid. Die invloed zal ook negatief zijn, maar het primaire doel van die ringen is de bescherming van drenkelingen tegen aanraking met de schroef en de bescherming van de schroef zelf bij ondiep water en strandwerk. Ook als je bij de ringen iets in de schroef krijgt heb je kans dat de boel even vast komt te zitten.

Die oude tunnel voldeed volgens mij aan geen enkel profiel of ontwerp: het zag er uit alsof ze van een hele lange buis met een snijbrander een heleboel ringen hadden gemaakt en die met 4 boutjes onder de motor hadden vastgezet. Het effect dat THOR beschrijft trad volgens mij bij onze vletten ook al op: op volle snelheid kreeg de schroef te weinig water en was er, zeker als je daarbij een bocht maakte, sprake van continue cavitatie. Het was dan ook niet een echte tunnel zoals die worden ontworpen voor sleepboten, want daar is de rompvorm vaak zo aangepast dat er voldoende water naar de tunnel wordt geleid. Dat is bij een vlet totaal niet het geval: door de vlakke spiegel en de skeg krijg je juist wervelingen precies voor de schroef.

Beide beschermers bieden overigens geen oplossing tussen takken of lichaamsdelen die recht de schroef in gaan. Het is alleen maar bescherming rondom. We hebben naast de vletmotor nog 2 kleine Yamaha-motoren en dat bevalt echt prima!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Lifesaver1990

  • Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • So others may live
Reactie #52 Gepost op: 13 februari 2013, 09:59:58
Weten insiders (of anderen  ::)) of de boot straks geleverd wordt incl of excl overlevingspakken en vesten?
Aangezien RN ook een aanbesteding heeft gedaan voor nieuwe werkpakken...


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2013, 21:58:18
Weten insiders (of anderen  ::)) of de boot straks geleverd wordt incl of excl overlevingspakken en vesten?
Aangezien RN ook een aanbesteding heeft gedaan voor nieuwe werkpakken...

Hey Inge, Volgens mij zijn dat twee losse trajecten. Raar maar waar, bij onze brigade kregen we voor periodiek onderhoud aan de 'rampen'vlet een rekening opgestuurd. Bij onze brigade zijn we nu zelf bezig met het aanschaffen van nieuwe overlevingspakken.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #54 Gepost op: 17 februari 2013, 20:54:33
Hey Inge, Volgens mij zijn dat twee losse trajecten. Raar maar waar, bij onze brigade kregen we voor periodiek onderhoud aan de 'rampen'vlet een rekening opgestuurd. Bij onze brigade zijn we nu zelf bezig met het aanschaffen van nieuwe overlevingspakken.

Op zich is het niet raar dat verschillende materialen niet tegelijkertijd vervangen worden: ze hebben allemaal een eigen levensduur en afschrijftermijn? Bij iedere vlet hoort een complete uitrusting met pakken, vesten, zaklamp, ehbo-trommel, communicatieset etc. etc. De vervanging gebeurt niet steeds voor het hele pakket in 1x, maar voor ieder onderdeel is er een bepaalde vervangingstermijn. Volgens mij hebben we 2 jaar terug ofzo nog nieuwe pakken gehad, dan is het toch niet nodig om ze te vervangen als je de boot vervangt??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2013, 18:43:49
De eerste boten komen eraan, denk ik:


Bron: reddingsbrigade Paal 13 (Facebook)

Groeten,
Mark


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #56 Gepost op: 26 februari 2013, 10:38:58
De eerste boten komen eraan, denk ik:


Bron: reddingsbrigade Paal 13 (Facebook)

Groeten,
Mark

Ziet er goed uit, en deze zijn zonder Interpolis-stickers ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #57 Gepost op: 26 februari 2013, 11:28:14
Citaat
Ziet er goed uit, en deze zijn zonder Interpolis-stickers ;)

Je zal nooit meer iets van interpolis tegenkomen, aangezien Interpolis de financiële samenwerking met RN per direct heeft opgezegd. Dus ook geen stickers op de boten, auto's, vlaggen, polsbandjes etc. etc.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #58 Gepost op: 26 februari 2013, 11:49:49
Je zal nooit meer iets van interpolis tegenkomen, aangezien Interpolis de financiële samenwerking met RN per direct heeft opgezegd. Dus ook geen stickers op de boten, auto's, vlaggen, polsbandjes etc. etc.

Waar komt dat dan zo in een keer vandaan?


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #59 Gepost op: 26 februari 2013, 11:52:54
Ik zou het niet weten. Ik gok een combinatie tussen de economische crisis en het niet nakomen van afspraken of iets dergelijks?