Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 69563 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #110 Gepost op: 13 april 2013, 11:05:35
Overigens lees ik in het eerder genoemde rapport dat bij grotere calamiteiten de reddingsvloot "valt onder de brandweer".
Ik neem aan dat de brandweer dan ook de benzinevoorziening van de vaartuigen zal verzorgen of gaan laten verzorgen.

Assuming is the mother of all fuckups...  ;)

Ik vraag me af of er uberhaupt wel over na is gedacht, maar anyway... In vrijwel alle situaties zijn losse tanks handiger qua logistiek en efficiëntie dan een grote vaste tank. In de "reguliere" situatie hebben wij een voorraad losse tanks staan die aan het einde van de dienst worden bijgevuld, heb je een verse nodig? Kom je binnen en dan is het een kwestie van oude tank eruit, een volle erin en een minuut later ben je weer onderweg. In het geval van een vaste tank zal je al snel met jerrycans e.d. aan de slag moeten... Resultaat je bent een tijd bezig en je schoenen staan vol...

In een rampensituatie zou je ook met een busje o.i.d. naar een centraal punt of de dichtbijzijnde pomp kunnen pendelen ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 13 april 2013, 11:10:32
Reddingsbrigade oefent overstromingsramp




Regio (Regionaal): Zaterdag 13 april oefenen 25 reddingseenheden van de Nationale Reddingsvloot van Reddingsbrigade Nederland op de rivier de Maas en in het recreatiegebied de Gouden Ham bij Appeltern op een overstromingsramp. Zo‟n 130 hulpverleners van Reddingsbrigades, Brandweer en Rode Kruis en circa 60 figuranten en Lotus slachtoffers werken aan deze oefening mee. De oefening wordt georganiseerd door de Reddingsbrigades van Veiligheidsregio Brabant Noord en zal plaatsvinden van 07:00 tot 16:00 uur. De Bossche Reddings Brigade zal tijdens deze oefening als een van de eerste Reddingsbrigades in Nederland varen met de nieuwe Tinn-Silver Rescue, waarvan er de komende jaren 40 zullen worden toegevoegd aan de Nationale Reddingsvloot.
Bron+ volledig persbericht: http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/36369/reddingsbrigade-oefent-overstromingsramp.html


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #112 Gepost op: 13 april 2013, 13:59:55
Overigens lees ik in het eerder genoemde rapport dat bij grotere calamiteiten de reddingsvloot "valt onder de brandweer".
Ik neem aan dat de brandweer dan ook de benzinevoorziening van de vaartuigen zal verzorgen of gaan laten verzorgen.

Naast de brandweer, zoals Peter aangeeft, kun je ook rekenen op Defensie. Als een partij ervaring heeft met logistiek en bevoorrading in moeilijk toegankelijke gebieden, dan zijn zij het wel :)

Sowieso zal Defensie een prominente rol hebben als er sprake is van grootschalige waterhulpverlening en kun je goed gebruik maken van elkaars capaciteiten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #113 Gepost op: 13 april 2013, 14:18:42
Naast de brandweer, zoals Peter aangeeft, kun je ook rekenen op Defensie. Als een partij ervaring heeft met logistiek en bevoorrading in moeilijk toegankelijke gebieden, dan zijn zij het wel :)

Sowieso zal Defensie een prominente rol hebben als er sprake is van grootschalige waterhulpverlening en kun je goed gebruik maken van elkaars capaciteiten.
Laten we defensie zeker niet vergeten dan. O0


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #114 Gepost op: 14 april 2013, 17:47:06
Volgens mij loop je een paar jaar op achter Joost. De door jou afgebeelde losse brandstoftanks werden inderdaad in de Rescue II nog gebruikt, echter beschikt de Rescue 3 "gewoon" over een vaste, ingebouwde tank die middels de vulopening aan de rechterzijde op de boeg kan worden afgetankt.
Geen losse tanks en niks om uit te wisselen dus...

Dat wist ik inderdaad niet...  e050
Wij hebben overigens in onze beide Rescue II's ook een vaste tank laten bouwen   0098 98uiye

Ik ben trouwens niet de enige die een paar jaar achterloopt:

De nieuwe vaartuigen zijn met name ontworpen voor de inzet tijdens grotere calamiteiten zoals overstromingen etc. Dat zal een langdurige en veelal continue inzet vergen.
(N.B.Een buitenboordmotor van 50 pk  Tinnsilver verbruikt globaal 3 maal zoveel brandstof als een 15 pk. van de vlet)
Bij losse tanks van 25 liter moet je dan wel erg vaak bijvullen,verwisselen etc.

Hiernaast kan je de tank van een vlet niet aansluiten op een e-tec iets met mengsmering voor de vletjes en normale benzine voor een e- tec.

Om te beginnen bij Thor: die nieuwe e-tec-motoren zijn extreem zuinig vergeleken met de oude mengsmering-2-takters. Wij hebben 90pk e-tecs die minder dan de helft van de brandstof verbruiken van onze oude 70pk-2-takters. Minder dan de helft aan brandstofverbruik met meer pk's! Ik durf het wel aan om te zeggen dat die 50pk e-tec per uur net zoveel verbruikt als een oude 15pk 2-takt. Ik denk dat je met 2x25 liter makkelijk een hele dag kunt rondvaren waarvan een flink deel ook vol gas. En als je weet dat je ver moet, neem je toch alvast 2 extra tanks mee? Dat is het gemak van losse tanks.

Overigens zie ik zowel bij rampen als bij ander waterhulpverleningswerk ons nog niet uren achtereen op het water zitten. Je werkt over het algemeen vanuit een uitgangsstelling of iets dergelijks. Bij evacuaties vaar je volgens mij meerdere keren op en neer op een dag, daar is alles op berekend. Dan heb je dus ook de mogelijkheid voor een tankwissel. Zoals -Joost- al aangeeft kan dat in een minuut geregeld zijn.

En voor 9910001: Met de komst van de Tinn-Silvers worden de vletten die wel in dienst blijven grondig gereviseerd, waaronder een nieuwe motor. Om meerdere redenen (milieu-eisen, verbruik, betrouwbaarheid) zijn dit 4-takters geworden, dus geen mengsmering meer! De vletten en de Tinn-Silvers kunnen dus wel gewoon dezelfde brandstof gebruiken.

En voor wat betreft de logistiek: Reddingsbrigade Nederland heeft kleinschalig zelf wel het een en ander: dubbelasser aanhanger, bestelbusje. En verschillende brigades hebben een busje of wagen met laadbak. In Limburg '93 en '95 zijn er gewoon vrachtwagens en busjes gehuurd. Ik kan me ook voorstellen dat het leger, de Brandweer of misschien wel gemeente of provincie (wegenonderhoud etc.) hiervoor mensen en materieel kunnen leveren. Ik heb ook geen idee of daar landelijk afspraken over zijn gemaakt? Vraag is ook of je dat moet willen regelen.

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #115 Gepost op: 14 april 2013, 22:34:08
Geen mengsmering voor de Yamaha van de vlet 2.0? Volgens mij gewoon 1:100 mengen hoor!

Groeten,
Mark


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #116 Gepost op: 15 april 2013, 01:30:07
Heeft Reddingsbrigade Nederland geen convernanten met andere partijen indien er sprake is van een langdurige inzet of gaat men er vanui dat de brandweer dit allemaal regelt?
Ik heb het dan niet alleen over mengsmering maar ook over eten, drinken, toiletten, etc.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #117 Gepost op: 15 april 2013, 10:12:58
Heeft Reddingsbrigade Nederland geen convernanten met andere partijen indien er sprake is van een langdurige inzet of gaat men er vanui dat de brandweer dit allemaal regelt?
Ik heb het dan niet alleen over mengsmering maar ook over eten, drinken, toiletten, etc.
De ingezette eenheden dienen in principe de eerste 24 uur zelfvoorzienend te zijn, hoe de bevoorrading daarna geregeld is weet ik eerlijk gezegd niet.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #118 Gepost op: 15 april 2013, 11:01:02
Het rapport boottype rampenvloot waarop de investeringen en aanpassingen zijn gebaseerd gaat uit van een gereddencapaciteit per etmaal (12/12) van 7200,globaal verdeeld over 4800 bij daglicht (12) en 2400 bij duisternis (12),slecht zicht etc. p.m. bij een inzet van ca 80 vaartuigen.

De 80 vaartuigen zullen de nodige logistiek vereisen.

Hoeveel slachtoffers en getroffenen zijn er te verwachten bij verschillende scenario’s?

In het rapport Veiligheid Nederland in Kaart – Inschatting van het aantal slachtoffers ten gevolge van overstroming Dijkringen 7, 14 en 36 (S.N. Jonkman, P Cappendijk, 2006) wordt voor een drietal dijkringen aantallen getroffenen en dodelijke slachtoffers berekend. Uit de studie blijkt dat bij een overstroming tientallen tot enkele duizenden slachtoffers kunnen vallen, afhankelijk van de plek en de aard van de overstroming. De hoeveelheid getroffenen (Aantal aanwezigen in het getroffen gebied met daarvan afgetrokken het aantal personen aanwezig in hoogbouw) is afhankelijk van het inwoneraantal van het getroffen gebied en de mate waarin evacuatie vooraf plaats kan vinden (zie tabel 1). Hoeveel getroffenen kunnen worden geëvacueerd is afhankelijk van onder andere de voorspelbaarheid van de doorbraak en de ontsluiting van het gebied.

De volgende scenario's overstromingen worden aangehaald :
 
                              Getroffenen Achterblijvers

Westelijke kust          2.290.000    2.267.000 (99%)
Noordelijke kust            876.000      778.000 (99%)
IJsselmeergebied           276.000      138.000 (50%)
Benedenrivierengebied    969.000       484500 (50%)
Rijn-Maas                     687.000          6870 (1%)
Rijn-IJssel                     254.000          2540 (1%)

Bron:brochures Overstromingsscenario’s voor rampenplannen, Rijkswaterstaat, 2007


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #119 Gepost op: 15 april 2013, 15:15:19
Geen mengsmering voor de Yamaha van de vlet 2.0? Volgens mij gewoon 1:100 mengen hoor!

Groeten,
Mark

Ik heb deze motor zelf nog niet gezien, want wij hebben een Tinn Silver gekregen en dus geen vlet 2.0. Ik begreep wel dat het Yamaha wordt, maar ik dacht 4-takt? Zijn het 2-takters dan?

@Thor: ik zie heel veel getallen, maar ik mis even je punt?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch