Wel of niet naar de linkerrijbaan?????

Auteur Topic: Wel of niet naar de linkerrijbaan?????  (gelezen 5111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2005, 16:30:08
Inderdaad, het enige dat de wet zegt is dat je "zoveel mogelijk" rechts moet houden. Echter, van een automobilist wordt verwacht dat hij enig samenspel met overige weggebruikers tentoonspreid. Een gebrek aan dit inzicht tot samenspel is zelfs een grond voor het innemen van het rijbewijs en een onderzoek te laten doen naar de rijvaardigheid/geschiktheid van de bestuurder op grond van art. 130 WvW'94. Uiteraard gaat dat in deze casus wel erg ver. ;)

Het maken van ruimte voor invoegend verkeer behoort mijn inziens zeker tot dit samenspel en men verwacht dat ook als de ruimte er is. Uiteraard wil dit niet zeggen dat men maar bot de richtingaanwijzer aan moet doen en zichzelf er tussen moet proppen. Ook dan is er een gebrek aan samenspel en soms zelfs sprake van een verkeersovertreding.

Wel doen dus, mits er ruimte is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2005, 09:44:42
Het invoegen vanaf de oprit met te weinig snelheid er op rekenend dat het rechtsrijdende verkeer (zelfs vrachtauto's) wel naar links gaat en zo ruimte maakt is file veroorzaker no 1 na wegwerkzaamheden. Dat de wegbeheerder dat ongewenst gedrag vindt bewijzen de doorgetrokken strepen (die waarvan ik weet dat ze er zijn, er zijn er vast veel meer) ter hoogte van de opritten op de A1 en A28 (leusden, woudenberg, Amersfoort, Maarn) die dat gedrag moeten verhinderen. De auto met te weinig snelheid voegt in, jij gaat naar links haalt even in maar dan gaat de invoeger pas gas geven en als het even kan haalt ie je dan rechts in en gaat vòòr je rijden op de linker rijstrook.

Terwijl de eerste optie niet moet zijn het naar de linker rijstrook gaan maar voldoende snelheid van de invoeger (snelheid aanpassen aan het overige verkeer) om in de ruimte tussen twee voertuigen te ritsen. Geef de ritser de ruimte wil niet zeggen dat je van rijstrook moet gaan wisselen maar voldoende ruimte tussen jou en je voorligger laten dat er iemand tussenpast.  

Citaat
Inderdaad, het enige dat de wet zegt is dat je "zoveel mogelijk" rechts moet houden. Echter, van een automobilist wordt verwacht dat hij enig samenspel met overige weggebruikers tentoonspreid. Een gebrek aan dit inzicht tot samenspel is zelfs een grond voor het innemen van het rijbewijs en een onderzoek te laten doen naar de rijvaardigheid/geschiktheid van de bestuurder op grond van art. 130 WvW'94.

Het verbaast me dat een zo hinderlijk en gevaarlijk gedrag kennelijk zo ingeburgerd is geraakt dat zelfs de wetsdienaars gaan zwaaien met "iname van het rijbewijs" als je dat niet vertoont. Naar links gaan heeft alleen zin als de invoeger het wel in de wet omschreven "invoegen zonder het overig verkeer te hinderen of in gevaar te brengen"  niet in acht neemt.
De invoeger die er op rekent dat je wel even naar links gaat kan nooit overzien of dat voor jou wel mogelijk is zonder verkeer te hinderen, dat verkeer zit vaak ook nog in zijn dode hoek.  

Sinds de invoering bijvoorbeeld de doorgetrokken strepen (je mag wel naar rechts maar niet meer naar links) in de richting Amsterdam op de A1 ter hoogte van de opritten van Laren/Blaricum, Huizen/Bussum staan daar vrijwel geen files meer en het is er een stuk minder gevaarlijk geworden. Wellicht dat binnenkort dat inzicht ook bij de politie ingang vindt.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2005, 10:04:35

Sinds de invoering bijvoorbeeld de doorgetrokken strepen (je mag wel naar rechts maar niet meer naar links) in de richting Amsterdam op de A1 ter hoogte van de opritten van Laren/Blaricum, Huizen/Bussum staan daar vrijwel geen files meer en het is er een stuk minder gevaarlijk geworden. Wellicht dat binnenkort dat inzicht ook bij de politie ingang vindt.

Henk
die strepen hebben helemaal niets geholpen,het is net zo,n puinhoop als anders zoniet nog een grotere puinhoop.
Ik zie vrijwel dagelijks dat de bestuurders geen bal aantrekken van die strepen,en er gewoon overheen rijden.Of stug snelheid houden,met de gedachte "ik mag niet van baan veranderen,dus je ziet maar hoe je er tussen komt"
Het ligt aan de mentalitieit van de huidige weggebruiker,ze gunnen elkaar geen enkele meter asfalt als ikke ikke maar vooraan kan staan in de file.

Het is van de gekke dat er mensen lijntjes op de weg nodig hebben om normaal te kunnen rijden,anticiperen op elkaar was dat mooie woord he


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2005, 10:58:21
Als ik bij het invoegen eenmaal mijn snelheid aangepast heb aan het overige verkeer is er voor mijn 5 meter lang busje altijd wel ruimte om tussen twee ato's in te voegen, zonder dat iemand naar links hoeft. Mensen kunnen niet meer rijden.

En bij Blaricum heeft het naar mijn mening wel geholpen. Maar zonder daar over in discussie te gaan ben ik dus niet de enige die het naar de linker rijbaan gaan omdat iemand met een lagere snelheid invoegd hinderlijk vind. De doorgetrokken strepen blijven het bewijs van in iedergeval een poging om dit gedrag aan te pakken door niet de minste, de weg beheerder.

Henk


Sven

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2005, 15:02:31
Tot zover ik weet zijn deze doorgetrokken strepen bedoeld om te voorkomen dat men van de de invoegstrook direct doorschuift naar de linkerbaan, hetgeen files veroorzaakt door verkeer dat af moet remmen.

Deze doorgetrokken strepen heeft men ook aangebracht op de Ringweg A10 (west) alwaar het sindsdien kops-staartaanrijdingen regent.

Je kan mij niet wijsmaken dat ruimte maken voor invoegend verkeer files veroorzaken, zeker gezien het feit ik duidelijk heb gezegd dat de ruimte er wel moet zijn. Het feit dat men toch moet afremmen voor iemand die netjes met 100 km/h een baantje naar links opschuift ligt meer in het feit dat men zich niet houdt aan de geldende maximum snelheden.


Karim

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2005, 20:01:08
ik vind mensen die stug blijven doorrijden maar irritant  >:(

Ik moest vanmiddag invoegen samen met 'n paar andere auto's, ik was 3e of 4e auto op de invoegstrook, en de 2e was een touringcar.

De linkerbaan is volledig leeg, en rechts rijden 5-6 auto's, die touringcar geeft richting aan, net als de rest van de auto's, maar niet dat die sukkels van de rechterbaan even opschuiven dan, neeee, gewoon stug doorblijven rijden

De 1e auto die wou invoegen moest dus in de remmen omdat hij geen ruimte kreeg, maar de touringcar schoof gewoon voorzichtig naar de rechterbaan, waardoor enkele auto's wel op moesten schuiven, wel onder luid getoeter.

Is het dan zo moeilijk om even op te schuiven zodat die andere kunnen invoegen ??


bartdejong

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 8 april 2005, 11:53:29
Ik rijd altijd links, wat is nu het probleem :D
groetjes

Bart


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 8 april 2005, 12:26:58
Ik rijd altijd links, wat is nu het probleem :D
groetjes

Bart

Met een touringkar onder het motto "wie doet me wat!!!"  ;D

Henk


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #18 Gepost op: 8 april 2005, 22:45:36
Juist, beste Bart, jij bent dus ook zo'n linkshanger die niet weet hoe ut moet, en binnekort  weer een prent krijgt wegens onnodig linkshangen, eige schult joggie.


Karim

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2005, 22:53:15
Juist, beste Bart, jij bent dus ook zo'n linkshanger die niet weet hoe ut moet, en binnekort  weer een prent krijgt wegens onnodig linkshangen, eige schult joggie.

Maar goed dat je geen prent kan krijgen voor spelfouten en/of het verneuken van de Nederlandse taal he....