Lastige (dronken) gast in hotel en de politie

Auteur Topic: Lastige (dronken) gast in hotel en de politie  (gelezen 5259 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 29 september 2012, 18:00:42
afgesplitst uit: Zelf bellen naar alarmnummer 112

Vannacht op het werk nog even de politie over de vloer gehad, helaas ben ik niet tevreden met het verloop van de situatie. Dus hopelijk willen een paar agenten die mee lezen me vertellen waarom er gehandeld is zoals er gehandeld is. Ik werk in het weekend als nachtreceptionist in een hotel, we zijn met 2 personen op dienst in een groot hotel (bijna 350 kamers)

We hadden een vrij drukke dienst, veel mensen die nog laat aankwamen, heel de nacht veel verkeer in de lobby en hotel (mensen die uit de stad komen, terug de stad in gaan etc.) Dus ik ben praktisch de hele nacht aan de wandel geweest door het hotel, deuren openen, roomservice bezorgen, problemen oplossen, verzin het maar.

Vanwege een evenementen ergens in de omgeving dit weekend hadden we een groep britten van een man of 20 in huis, die natuurlijk goed van het weekend en de mogelijkheden de kroeg in te duiken wilde gebruiken. Tussen 3:00 en 7:00 ben ik dus eigenlijk alleen bezig geweest met dat groepje, steeds mensen die er in of uit moesten, dingen moesten weten, ze proberen wat stil te houden op de gangen. Eigenlijk gewoon babysitten op volwassen mannen (30ers)

Om 4:45 ben ik bezig met het lopen van een ronde als ik van mijn collega bij de receptie de melding krijg dat in een andere vleugel er op de 3e etage iemand belde dat er een dronken kerel op deuren loopt te bonken en schreeuwen. Of ik daar even heen kan. Zo gezegd zo gedaan, paar minuten later loop ik die etage op, als ik de hoek omkom lopen zie ik aan het eind van de gang een harige vent in zijn boxershort die zijn blaas tegen de muur aan het legen is. (binnen in het gebouw). Hij ziet me en zet het op een lopen het noodtrappenhuis in. Dus ik bel de receptie en vraag mijn collega "bel de politie maar vast, deze gaan we er zo uitzetten, ik ga er achteraan."

Een etage hoger had ik hem weer gevonden, achter een muurtje zat er een grote half naakte brit stomdronken zichzelf voor me te verstoppen. Maar ja, nu moest hij nog mee naar beneden. Hij was ongeveer 1,85, 90 kilo schoon aan de haak wat ik zo schat. Ik 1,70 en een kilo of 65. Dat mocht ik dus "diplomatisch" gaan aanpakken. Goed, schouders recht, borst vooruit en ik spreek hem aan, uiteraard even letten op mijn intonatie, even zorgen dat ik wel duidelijk de alpha man van het gesprek ben en hij weet, "er wordt nu niet moeilijk gedaan ik ga maar even mee." (het moet er echt hilarisch uitgezien hebben.) "Good evening!, come walk with me to the lobby!" Hij begint wat kamer nummers op te noemen waar hij dan in zou zitten, "not really usefull, come on walk in front of me, we're going downstairs." Met mijn maglite in de hand wijs ik welke kan ik wil dat hij oploopt en met mijn andere hand op zijn bovenrug stuur ik hem wat die richting op. Hij begint te lopen, of ja iets wat daar op lijkt, en ik neem maar weer wat meer afstand tot anderhalve armlengte. Plots komen we langs een kamer en begint hij op de deur te rammen "my room open up the door" is het enige wat er uit komt. Wederom doe ik dat schouders recht borst vooruit trucje en zeg hem dat we eerst naar beneden gaan en dan eens zullen uitzoeken welke kamer van hem is.

Hij wil niet doorlopen, ik duw hem van de deur weg zodat hij stopt met kloppen, maar dat was natuurlijk al te laat, de deur ging open en een gast doet open. DIe gast had geen idee wie die dronken halfnaakte Brit was, zoals ik al verwachte. Dus ik geef hem nu maar even een iets betere duw weg van de deur, verhef mijn stem en zeg hem nogmaals dat hij moet gaan lopen. Even een adrenaline momentje want als hij besloten had dat hij het fysiek zou oplossen ging ik het zeker afleggen. Maar hij gaat toch weer lopen! Ik excuseer me voor de overlast bij de man die wakker geklopt was en we komen bij de liften aan.

Ik had geen zin om met hem de lift in te gaan, dus stuur hem richting de trap. Hij liep nog steeds voor me en kon ineens niet meer goed lopen, hij deed alsof hij door zijn enkel was gegaan, 7 hernia's had en zijn knie gewricht niet meer kon buigen, zo maar ineens, dus ik zeg hem dat het goed met hem is. Toen hij me aan zag komen kon hij immers ook rennen. Het ging ook ineens weer een stuk beter. Paar keer gedacht "die dondert zo nog van de trap af, maar dat zien we dan wel weer."

We komen beneden in de lobby aan, waar mijn collega verbaasd staat te kijken "je hebt hem meegekregen?" De politie was gebeld door mijn collega, ik vroeg of ze gezegd hadden zo lang het gaat duren. "zodra er een wagen was zouden ze die even langs sturen." (5:00 inmiddels)
Dus ik zeg mijn collega, bel nog even dan want de vorige keer dat ik dat antwoord kreeg heeft dat 60 minuten geduurd en toen waren er al klappen gevallen omdat we gewoon op de "to do list" van die avond stonden. Dus mijn collega belt opnieuw. Ik luister mee terwijl ik mijn britse gast in het oog houdt. Ik hoor mijn collega aan de telefoon zeggen "Ja we hebben hem uit het gebouw gehaald en nu hier in de lobby staan en kunnen hem hier dus niet heel lang alleen houden." even later komt mijn collega terug naar mij "er is even niemand beschikbaar want de cafe's zijn aan het sluiten het gaat even duren."

Fijn dus. We overleggen wat we dan met hem aan moeten vangen. We hadden inmiddels ontdekt in welke kamer hij hoorde, maar hem hadden we dat nog niet verteld. Hij wist ook nog niet dat we hem er uit wilde hebben, dat wilde we hem pas vertellen als de politie er bij was omdat we geen zin hadden dat hij vervolgens agressief zou worden en we daar dan weer mee zaten. De politie zou dus echter op zich laten wachten. Na 20 minuten lopen er plots toch twee agenten binnen, eerder dan verwacht. Al die tijd hadden we hem maar op een stoel gezet en waren we tijd aan het rekken.

We leggen de situatie uit, (iets beknopter dan hierboven) en krijgen als antwoord van de agent: "Kan hij niet blijven want anders staat hij heel de nacht op straat te rotzooien en kunnen we over een uur voor hem terug komen en blijkt hij ook nog eens te zat te zijn om hem in te sluiten."

Ik was dus stomverbaasd, dat iemand dus het halve hotel wakker kan maken, in ons gebouw staat te pissen, met enige moeite naar de deur gewerkt is en de politie vervolgens eigenlijk zegt "sorry we willen jullie hier eigenlijk niet verder mee helpen want dan wordt jullie probleem ons probleem." We hebben hem dus maar even toe gesproken, geen idee of hij door had dat er twee agenten bij stonden. En dat ook met een paar van zijn groepsgenoten gesproken, die ook goed zat waren maar toch iets helderder leken, dat we dat gedrag toch echt niet tolereerde. Maar uiteindelijk, heeft hij dus gewoon vanochtend heerlijk zijn roes kunnen uitslapen in een luxe hotelbed, waar hij dus ook nog flink wat overlast voor andere gasten mocht verzorgen en de muur als toilet gebruiken. Op zijn rekening hebben we wat schoonmaak kosten gezet (150,-), nu maar hopen dat hij die betaalt. 's ochtends hebben we nog even met iemand uit het management overlegt, en besloten dat als 1 van de 20 man zich vandaag op vannacht weer misdraagt ze alle 20 onmiddellijk kunnen vertrekken. Hopen dat we dan dus wel op wat medewerking van de politie kunnen regelen als die situatie zich voordoet.

Maar goed, dat was dus mijn ervaring vannacht, ik had toch wat meer daadkracht van de politie verwacht en gehoopt dat ze toch wat behulpzamer waren voor mensen die 's nachts toch proberen een hotel rustig en veilig te houden en niet de kant van een stomdronken baldadige toerist.




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2012, 19:01:23
Maar goed, dat was dus mijn ervaring vannacht, ik had toch wat meer daadkracht van de politie verwacht en gehoopt dat ze toch wat behulpzamer waren voor mensen die 's nachts toch proberen een hotel rustig en veilig te houden en niet de kant van een stomdronken baldadige toerist.

Je verwacht daadkracht, maar eigenlijk is er geen spraken van strafbare feiten. Dus optreden wordt erg lastig. Kennelijk heeft de man alleen het hotel reglement overtreden. Er is dus spraken van een civielrechtelijk conflict tussen het hotel enerzijds en de man anderzijds. Je zou kunnen denken aan vorderen en lokaal vredebreuk echter is dat voor een hotel gast juridisch erg lastig.

Ik weet dat er in Amsterdam bijna geen hotel is dat grote groepen Engelse toelaat. Om ellende te voorkomen met groepen welke onder invloed de boel verstieren. Het is dus makkelijk het probleem bij de politie neer te leggen. De vraag is of het daar thuis hoort......


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2012, 19:19:36
Je verwacht daadkracht, maar eigenlijk is er geen spraken van strafbaretfeiten. Dus optreden wordt erg lastig. Kennelijk heeft de man alleen het hotel reglement overtreden. Er is dus spraken van een civielrechtelijk conflict tussen het hotel enerzijds en de man anderzijds. Je zou kunnen denken aan vorderen en lokaal vredebreuk echter is dat voor een hotel gast juridisch erg lastig.

Ik weet dat er in Amsterdam bijna geen hotel is dat grote groepen Engelse toelaat. Om ellende te voorkomen met groepen welke onder invloed de boel verstieren. Het is dus makkelijk het probleem bij de politie neer te leggen. De vraag is of het daar thuis hoort......
Maar tegelijker tijd lijkt het me dat je iemand wel kan verplichten om te vertrekken? Als iemand dan agressief wordt is er wel een strafbaar feit!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2012, 19:26:06
Maar tegelijker tijd lijkt het me dat je iemand wel kan verplichten om te vertrekken? Als iemand dan agressief wordt is er wel een strafbaar feit!

Agressief worden is geen strafbaar feit opzicht. Ik neem aan dat je mishandeling bedreiging oid bedoeld....

Kleine zaken klein houden. Die dronken kerel zsm in zijn bed. En de volgende dag als hij nuchter is de rekening presenteren van de schoonmaak kosten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2012, 19:33:32

Ik weet dat er in Amsterdam bijna geen hotel is dat grote groepen Engelse toelaat. Om ellende te voorkomen met groepen welke onder invloed de boel verstieren. Het is dus makkelijk het probleem bij de politie neer te leggen. De vraag is of het daar thuis hoort......

Als mensen als groep reserveren is dat inderdaad te overwegen. Probleem is dat veel van die groepjes allemaal individueel reserveren en je pas als ze voor je neus staan met 20 man je weet dat die kamers bij elkaar horen.

En of de vraag bij de politie hoort, als je googled op "urineert tegen politieauto" http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=urineert+tegen+politieautokrijg je een hele waslijst van nieuwsberichten over dronken mensen die tegen politieauto's urineren en waar actie op wordt ondernomen. Als iemand in een hotel tegen de muur plast is dat ineens een heel ander verhaal?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2012, 19:40:11
Ja maar dat is wildplassen/ schennis pleging in de openbare ruimte, is weer iets andere tak van wetgeving waar je dan in zit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2012, 19:41:14
Als mensen als groep reserveren is dat inderdaad te overwegen. Probleem is dat veel van die groepjes allemaal individueel reserveren en je pas als ze voor je neus staan met 20 man je weet dat die kamers bij elkaar horen.

En of de vraag bij de politie hoort, als je googled op "urineert tegen politieauto" http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=urineert+tegen+politieautokrijg je een hele waslijst van nieuwsberichten over dronken mensen die tegen politieauto's urineren en waar actie op wordt ondernomen. Als iemand in een hotel tegen de muur plast is dat ineens een heel ander verhaal?

Politie auto staat buiten, dus niet te vergelijken met urineren binnen. Buiten is strafbaar gesteld in de APV. Binnen niet. Opzettelijk wordt er op een politie auto geürineerd. De brit doet dat gok ik niet. Hij is gewoon zo dronken dat hij niet meer door heeft wat hij doet.

Ofwel appels met peren vergelijken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2012, 19:45:29
Hij is gewoon zo dronken dat hij niet meer door heeft wat hij doet.


Slecht excuus als je het mij vraagt, ik heb geleerd dat ik als volwassen vent zelf verantwoordelijk ben voor mijn daden. Alcohol is dan een heel makkelijk excuus om met dingen weg te komen. Als je er niet tegen kunt of jezelf daardoor niet meer kunt gedragen moet je minder drinken.

Maar goed dat is mijn mening.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2012, 19:53:24
Slecht excuus als je het mij vraagt, ik heb geleerd dat ik als volwassen vent zelf verantwoordelijk ben voor mijn daden. Alcohol is dan een heel makkelijk excuus om met dingen weg te komen. Als je er niet tegen kunt of jezelf daardoor niet meer kunt gedragen moet je minder drinken.

Maar goed dat is mijn mening.

Ben ik grote lijnen met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat vernieling(350 SR) niet op gaat naar mijn idee. Omdat de opzet ontbreekt. Bij de politieauto wordt willens en wetens gehandeld. Dat is het juridisch verschil.

Optreden van de politie zal altijd een wettelijke basis moeten hebben in Nederland.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2012, 20:00:00
Ben ik grote lijnen met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat vernieling(350 SR) niet op gaat naar mijn idee. Omdat de opzet ontbreekt. Bij de politieauto wordt willens en wetens gehandeld. Dat is het juridisch verschil.

Optreden van de politie zal altijd een wettelijke basis moeten hebben in Nederland.

Akkoord, maar ik weet dus ook wel hoe ik dit de volgende keer anders ga aanpakken. Waarschijnlijk zijn jullie er als agenten minder blij mee, maar als in een toekomstige situatie in mijn ogen of die van mijn werkgever, (tijdens de nachtdiensten ben ik meestal manager on duty dus mag ik van mijn werkgever beslissen iemand de toegang te ontzeggen) dan zet ik gewoon wat interne procedures in gang, bel ons hoofdkantoor, deel ze mee dat ik hem de toegang ga ontzeggen, bel mijn directe baas om dat mede te delen en vervolgens vorder ik deze persoon het pand te verlaten. Doet hij dat niet dan heb je dus een geval huisvredebreuk en kan ik alsnog de politie laten komen......