lifepak 12 of gewoon aed

Auteur Topic: lifepak 12 of gewoon aed  (gelezen 14471 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Gepost op: 30 september 2012, 14:24:15
ik kon het niet vinden op het forum.. Dus vandaar deze vraag, word de lifepak ook bij de huisarts gebruikt of enkel door de ambulance? Of word er gewoon een normale aed gebruikt?




leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2012, 15:12:06
er wordt over het algemeen een 'gewone' AED gebruikt.
Wel een van de betere, over het algemeen de Medtronic (althans bij Meditaxi).

Leo A
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2012, 15:31:24
En dit is omdat deze aan te sluiten is op de lifepak? Maar hoe word er dan een hartfilmpje gemaakt? is daar ook weer een apparte monitor voor? Of gebruiken jullie de 1000?


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2012, 07:53:31
Meeste huisartsen hier kunnen ze toch niet lezen dus komt er een ambu voor het hartfilmpje.
1:87 modelletjes:  


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2012, 08:47:18
Serieus? Huisartsen die geen hartfilmpje kunnen lezen? ? Dat is toch wel heel erg..


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2012, 09:45:02
Vooral de oudere huisartsen willen zich niet meer bekwamen in het lezen van een ECG omdat men dat niet vindt behoren tot de huisartsengeneeskunde.
De jongere artsen zijn wel bekwaam hierin, maar eigenlijk doet dat er niet toe: in de Lifepack 12 zit een module om de ECG rechtstreeks naar de interventiecardioloog op de EHH te sturen waar de beoordeling plaatsvindt.

Wij zijn bezig om de Lifepack op onze auto's te krijgen omdat dit niet alleen behoorlijk in de kosten scheelt voor de gezondheidszorg (lees onze ziektekostenpremie's) wanneer niet voor elke ECG een ambu voor moet komen rijden á raison van 700 Euro maar het ook onwenselijk is om telkens een ambu uit de sterkte kwijt te zijn voor het draaien van een ECG.

Ruud


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2012, 10:08:45
Die module om te versturen hebben we nu bij de lifepack 15 ook.

Dit is echter een optie, die niet alle diensten hebben.
1:87 modelletjes:  


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2012, 10:37:22
Vooral de oudere huisartsen willen zich niet meer bekwamen in het lezen van een ECG omdat men dat niet vindt behoren tot de huisartsengeneeskunde.
De jongere artsen zijn wel bekwaam hierin, maar eigenlijk doet dat er niet toe: in de Lifepack 12 zit een module om de ECG rechtstreeks naar de interventiecardioloog op de EHH te sturen waar de beoordeling plaatsvindt.

Wij zijn bezig om de Lifepack op onze auto's te krijgen omdat dit niet alleen behoorlijk in de kosten scheelt voor de gezondheidszorg (lees onze ziektekostenpremie's) wanneer niet voor elke ECG een ambu voor moet komen rijden á raison van 700 Euro maar het ook onwenselijk is om telkens een ambu uit de sterkte kwijt te zijn voor het draaien van een ECG.

Ruud

Dat excuus van oudere huisartsen is natuurlijk een drogreden. Je taken veranderen geleidelijk met de tijd en daar hoor je als arts ook rekening mee te houden. De medische technologie gaat immers razendsnel, dat hoort bij het vak. Als voor ieder normaal ECG of overduidelijk daverend infarct een cardioloog mee moet kijken kost dat bakken met geld, terwijl een huisarts dit naar mijn mening toch echt zelf zou moeten kunnen herkennen. Bij twijfel snap ik dat de ECG doorgestuurd wordt naar de EHH, maar dit zou niet bij elk ECG zo moeten zijn.

Bij de keuze tussen AED of Lifepack lijkt het doorsturen van het ECG mij echter minder relevant. Dan zijn er sowieso ambulances aanrijdend. Mooi is als het apparaat direct een ECG kan draaien om naar de oorzaak te kunnen kijken. Echter vind ik in dit geval dat de huisarts ook de meest basale dingen zelf al moet kunnen herkennen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2012, 10:57:52
Als voor ieder normaal ECG of overduidelijk daverend infarct een cardioloog mee moet kijken kost dat bakken met geld, terwijl een huisarts dit naar mijn mening toch echt zelf zou moeten kunnen herkennen.

Nu chargeer jij de situatie wel enorm: er zal heus niet voor elk normaal ECG een cardioloog gevraagd worden om mee te kijken, per slot van rekening geeft de Lifepack het zelf al aan wanneer er een afwijkend ECG is.
Bovendien "bakken met geld" waarom? Die cardioloog zit al voor zijn/haar dienst ingeroosterd op de afdeling EHH én krijg al regelmatig vanuit de ambu een ECG voor zijn/haar neus. Het gaat hier niet om honderden extra ECG's! Laten we wel even de extra werkdruk niet overdrijven.

Ik heb zelf al vaak genoeg gezien dat een patiënt nauwelijks symtomen vertoont en toch op de ECG een dijk van een infarct heeft, en ook andersom patiënt met enorme pijn en overduidelijke symptomen waarnaar op de ECG met een vergrootglas gezocht moet worden.
In deze gevallen is het hebben van een Lifepack voor de patiënt mogelijk van levensbelang.

Ruud


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2012, 11:16:21
Een verstandige keuze zou dus de lifepak zijn, alleen het kostenplaatje is denk ik een groot probleem.