lifepak 12 of gewoon aed

Auteur Topic: lifepak 12 of gewoon aed  (gelezen 14471 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2012, 11:37:22
Kostenplaatje?

Elke HAP in het land laat minimaal 1 keer per week een ambu voorrijden voor het maken van een ECG, waarna blijkt dat die niet afwijkend is én er wordt NIET vervoerd!
De ambu rit kost afgerond 700 Euro.
700 Euro keer 52 weken is 36400 Euro......1 gloednieuwe Lifepack kost 15000 Euro.....terwijl er regelmatig Lifepack's vanuit de GGD economisch worden afgeschreven die voor het gebruik op een HAP nog goed genoeg zijn.

Dus als je deze ambu ritten kunt besparen heb je in 1 jaar het geld terug verdient om 2 Lifepack's te bekostigen.

Ruud


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2012, 12:53:50
Ja dat klopt, maar dat word betaald door de verzekeringvan een patient lijkt me, een  lifepqk zal toch echt door een praktijk moeten worden aangeschaft toch? Eveb eenvraagje los hiervan Maar wat kost het sturen van enkel een hap wagen?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2012, 13:14:35
Uiteindelijk betalen wij dat allemaal in onze zorgpremie's.
HAP-visite ligt rond de 100 Euro

Ruud


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #13 Gepost op: 1 oktober 2012, 13:42:48
en word er ook onderscheid gemaakt tussen een spoedrit of een normale visite?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2012, 15:12:56
Zeker ook wij rijden spoedritten met OGS.
Hebben een locator in de wagen zodat de meldkamer RAV ons kan zien rijden, en we hebben middels C2000 portofoon contact met de meldkamer.
Maar wat prijs betreft is er geen differentiatie tussen de verschillende urgentie's

Ruud


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #15 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:31:14
Even voor de compleetheid: Vrijwel alle ECG monitoren geven een diagnose mee, maar daar moet je echt niet puur naar kijken. De moderne aparaten zitten soms in de goede richting, dus het kan je helpen, maar puur daarop bepalen of een patient door een cardioloog gezien moet worden, nee.

Inderdaad zijn er een hoop huisartsen die zich niet bekwaam achten in het lezen van ECG's, maar zijn er ook steeds meer die het wel in enige mate kunnen. Er zou dan meer scholing moeten volgen en dan inderdaad de aparatuur nog.

Maar even los daarvan: Als een huisarts een ECG wil hebben dan heeft hij al redenen daarvoor. De patient heeft klachten. Het ECG kan alleen een vermoedelijke diagnose bevestigen, maar een vermoedelijke diagnose volledig ontkrachten kan een ECG niet. Denk aan Non ST elevatie infarcten etc.
De patient zal dus waarschijnlijk toch wel ingestuurd worden met een ambulance.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:38:07
Die prijsdifferentiatie is er trouwens in de ambulancezorg wel. Ik ken +/- bedragen:

B vervoer ongeveer 3-400 euro
A2 vervoer ongeveer 6-700 euro
A1 vervoer ongeveer 900 euro

Deze prijzen zijn een soort pakketprijzen waarbij de ene A1 daadwerkelijk veel minder kan kosten, maar de andere weer meer.
Ze hebben gemiddelde bedragen genomen die die ritten kosten. Het verbruik van materiaal en afstanden liggen bij A2 en A1 vaak wat hoger en kunnen niet door een B-auto worden gereden.

Dit werkt in ziekenhuizen ook zo. DBC's voor de ingewijden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2012, 18:31:22
Maar deze prijzen zijn zoals. Ik begrijp enkel voor de rit ? Medicatie etc word nog appart in rekening Gebracht?


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #18 Gepost op: 2 oktober 2012, 11:40:34
Nu chargeer jij de situatie wel enorm: er zal heus niet voor elk normaal ECG een cardioloog gevraagd worden om mee te kijken, per slot van rekening geeft de Lifepack het zelf al aan wanneer er een afwijkend ECG is.
Bovendien "bakken met geld" waarom? Die cardioloog zit al voor zijn/haar dienst ingeroosterd op de afdeling EHH én krijg al regelmatig vanuit de ambu een ECG voor zijn/haar neus. Het gaat hier niet om honderden extra ECG's! Laten we wel even de extra werkdruk niet overdrijven.

Ik heb zelf al vaak genoeg gezien dat een patiënt nauwelijks symtomen vertoont en toch op de ECG een dijk van een infarct heeft, en ook andersom patiënt met enorme pijn en overduidelijke symptomen waarnaar op de ECG met een vergrootglas gezocht moet worden.
In deze gevallen is het hebben van een Lifepack voor de patiënt mogelijk van levensbelang.

Ruud

Ik ben het met je eens dat de Lifepack waarschijnlijk de beste keuze is. Waar ik op doelde is dat ik vind dat de huisarts het grote infarct moet kunnen aflezen van de ECG. Hiervoor moet hij geen cardioloog nodig hebben. Ik heb op de EHH al vaker cardiologen horen schelden op ECG's die zo overduidelijk zijn dat het basisarts niveau is. Dit hoort de huisarts dus te kunnen herkennen.

Dat een cardioloog al ingeroosterd staat is natuurlijk geen excuus. Er dient namelijk wel rekening met de extra ECG's gehouden te worden bij de inroostering van de cardiologen. Tijd aan een extra ECG, is minder tijd voor de patiënt op de EHH.

Bij moeilijke ECG's ben ik het er dus mee eens dat het handig is als cardiologen meekijken, dit is echter niet altijd nodig.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2012, 12:48:53
geloof me...huisartsen kunnen geen enkel ECG lezen (een aantal huisartsen uitgezonderd..maar die zijn op 1 hand te tellen). Ze krijgen al een compliment als ze het papiertje goed houden (en niet ondersteboven)