lifepak 12 of gewoon aed

Auteur Topic: lifepak 12 of gewoon aed  (gelezen 14468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #20 Gepost op: 2 oktober 2012, 13:03:13
Maar een ECG lezen leren ze toch ook in de opleiding lijkt mij? ???


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 2 oktober 2012, 13:29:23
Maar een ECG lezen leren ze toch ook in de opleiding lijkt mij? ???

Tot op zekere hoogte, en voor sommige is dat alweer wat jaren terug.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2012, 13:30:57
Tja, maar als arts zijnde vind ik toch dat je dit soort handelingen gewoon moet kunnen uitvoeren en begrijpen (tot op zekere hoogte)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #23 Gepost op: 2 oktober 2012, 15:51:03
De vraag is of het heel erg veel toegevoegde waarde heeft.

Natuurlijk zal er wat toegevoegde waarde zijn, maar het blijft een kosten/baten plaatje. Als het nodig is is de ambulance er binnen een kwartier die het ook kan.

Er is op die manier wel meer diagnose apparatuur te bedenken die nut heeft in een huisartsenpraktijk en natuurlijk willen we allemaal de best mogelijke zorg, maar tegelijkertijd vinden we de zorgpremies te hoog en willen we ook niet meer belasting gaan betalen.

Daarnaast vind ik een AED bij een huisarts nuttiger, die kan hij lekker buiten aan de gevel hangen en aanmelden bij AED alert en kan meteen door iedereen gebruikt worden.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:07:33
Zeker, maar bij de meeste huisartsenposten is zowiezo nog een extra AED aanwezig. ( hier in venray althans )

Over het kostenplaatje heeft ruud al een mooie uitleg gegeven die laat zien dat aanschaf van een dergelijke defibrillator als lifepak juist voordeliger is.

Dat we iedere HAP wagen gaan uitrusten met van allerlei diagnose apparatuur is natuurlijk van den gekke. Daar ben ik het mee eens.
Maar ik vind een Lifepak o.i.d. wel een toegevoegde waarde hebben, er zit een AED functie bij, je kunt gelijk een hartfilmpje maken, en andere metingen doen. En ik denk dat er met regelmaat toch wel een hartfilmpje gemaakt word bij iemand thuis.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:09:50
geloof me...huisartsen kunnen geen enkel ECG lezen (een aantal huisartsen uitgezonderd..maar die zijn op 1 hand te tellen). Ze krijgen al een compliment als ze het papiertje goed houden (en niet ondersteboven)

Huisartsen kunnen prima een ECG lezen.
In het eerste en derde jaar van geneeskunde krijg je veel over het hart en circulatie; tijdens je co-schappen loop je mee met cardiologie en tijdens de huisartsenopleiding loop je in het tweede jaar lange tijd mee op de SEH.

Ik ben het er wel mee eens dat de meerwaarde beperkt is.
In Den Haag sturen we inderdaad ook vaak in als er bij plotselinge cardiale klachten een 'normaal' ECG blijkt te zijn. Dan worden patiënten altijd ingestuurd om de troponines te vervolgen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:28:07
Maar nogmaals...er zijn maar een heel klein handjevol huisartsen die een ECG kunnen lezen. Daarvoor kom ik dan weer om met de gele bus voor te rijden...... ;D ;D ;D

Dus laat de huisarts lekker een AED houden ipv een monitor (Corpuls of Lifepack of een ander soort). Daar kan hij/zij beter mee overweg. 998765


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:43:24
Zoals ik al eerder zei: oudere huisartsen zien het nut niet in van het volgen van een opleiding ECG lezen.
Misschien rijdt Pleegje wel in een regio waar hij alleen maar artsen treft die inderdaad niet bekwaam zijn hierin.
Mijn ervaring is dat de jongere artsen allen ECG's kunnen lezen en ook i.a.v. de ambu al een venflon kunnen prikken.
De manier waarop Pleegje zijn bewering deed kwam ook op mij nogal groen over, maar ja!
Ik heb zelf zeer recent een situatie meegemaakt dat de arts naar aanleiding van zeer vage klachten heeft besloten om als laatste optie nog even een ECG-tje te draaien waarop dat enorm M.I. zichtbaar werd....patiënt had geen klachten die in de richting van een cardio-probleem wezen.
Kortom ik zie alleen maar een meerwaarde indien de HAP-auto een Lifepack aan boord heeft.

Vertel mij dan eens Pleegje.....waarom mopperen jullie dan zo wanneer jullie een ritje voor "niets" rijden alleen voor het maken van de ECG?

Ruud


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #28 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:50:24
Zoals ik al eerder zei: oudere huisartsen zien het nut niet in van het volgen van een opleiding ECG lezen.
Misschien rijdt Pleegje wel in een regio waar hij alleen maar artsen treft die inderdaad niet bekwaam zijn hierin.
Mijn ervaring is dat de jongere artsen allen ECG's kunnen lezen en ook i.a.v. de ambu al een venflon kunnen prikken.
De manier waarop Pleegje zijn bewering deed kwam ook op mij nogal groen over, maar ja!
Ik heb zelf zeer recent een situatie meegemaakt dat de arts naar aanleiding van zeer vage klachten heeft besloten om als laatste optie nog even een ECG-tje te draaien waarop dat enorm M.I. zichtbaar werd....patiënt had geen klachten die in de richting van een cardio-probleem wezen.
Kortom ik zie alleen maar een meerwaarde indien de HAP-auto een Lifepack aan boord heeft.

Vertel mij dan eens Pleegje.....waarom mopperen jullie dan zo wanneer jullie een ritje voor "niets" rijden alleen voor het maken van de ECG?

Ruud

Ik kan niet voor mijn collega's spreken en je hoort mij niet mopperen..... ;D ;D

Maar ik kan je wel vertellen dat er binnen nederland niet zo heel veel verschil zit in huisartsen mbt ecg's lezen...ze kunnen het gewoon niet. Ritmebeoordeling is over het algemeen geen enkel probleem...maar dat is wat heel anders.
Ook een gedeelte van de ambu-plegen heeft moeite met de hogere cardiologie mbt ecg's....

Qua infuus inbrengen is het anders....daar zit hemelsbreed verschil in tussen de stad en het platteland. En dan maakt leeftijd geen enkel verschil.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #29 Gepost op: 2 oktober 2012, 17:36:20
toch heerlijk dat je het op de man gaat spelen ipv de discussie. Misschien is het handiger voor je om je dan eerst eens te verdiepen in de achtergrond van iemand voordat je dit soort opmerkingen maakt. In dit geval zij het je vergeven.

Maar nogmaals...er zijn maar een heel klein handjevol huisartsen die een ECG kunnen lezen. Daarvoor kom ik dan weer om met de gele bus voor te rijden...... ;D ;D ;D


Er zijn ruim 8500 huisartsen in Nederland. Heb je wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de competenties van huisartsen? Heb je ze alle 8500 een toets laten doen en een praktijkexamen laten afleggen en blijkt daaruit dat 8485 huisartsen bewezen NIET competent zijn? Of zit je maar een beetje uit je nek te kletsen.

Je zou hetzelfde kunnen zeggen van de ambulancesector. Te veel ambulanceverpleegkundigen hebben een attitudeprobleempje als het om huisartsen gaat.