lifepak 12 of gewoon aed

Auteur Topic: lifepak 12 of gewoon aed  (gelezen 14470 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 2 oktober 2012, 18:14:30
Ik ken 8 huisartsen (deels in opleiding) die prima een ECG kunnen lezen, en ja, wel allemaal jonge huisartsen. Dus dat alleen al zijn meer huisartsen dan op de vingers van een hand passen.
Veel huisartsen hebben op de SEH gewerkt, allemaal volgen ze nu de START class voor acute geneeskunde.

En ja: er zijn er die het voor geen meter kunnen.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2012, 18:31:24
Er zijn ruim 8500 huisartsen in Nederland. Heb je wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de competenties van huisartsen? Heb je ze alle 8500 een toets laten doen en een praktijkexamen laten afleggen en blijkt daaruit dat 8485 huisartsen bewezen NIET competent zijn? Of zit je maar een beetje uit je nek te kletsen.

Je zou hetzelfde kunnen zeggen van de ambulancesector. Te veel ambulanceverpleegkundigen hebben een attitudeprobleempje als het om huisartsen gaat.

Nou nou, dat is weer scherpe taal. Er is een enkeling met een attitudeprobleem maar het zijn er niet veel. Althans, niet bij ons.
De vraag moet zijn: behoort het beoordelen van een ECG tot de kerncompententies van een huisarts. Zo ja dan moet iedereen het kunnen. Wat zegt de NHG, eigenlijk?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #32 Gepost op: 2 oktober 2012, 18:39:50
Maar effe serieus....ik denk dat er zeer weinig attitudeproblemen zijn vanuit de ambulancezorg richting huisartsen en vica versa. Dit omdat het 2 totaal verschillende werelden zijn met allebei een andere invalshoek op de (acute) hulpverlening thuis en op straat.

En ik denk dat CM een goed punt eruit haalt mbt de (kern)competenties. Ik denk dat het voor een huisarts van belang is om een stuk ritmeherkenning te kunnen uitvoeren doch ECG's is van een ander genre. Ook als (ambu/ICU/CCU/SEH/Anaesthesie)verpleegkundige is dit een competentie die je moet blijven uitvoeren om de handigheid erin te blijven houden. En een scholing volgen voor iets wil niet zeggen dat je het dan ook kunt.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2012, 10:48:49
De NHG standaard ACS  stelt:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M80_svk.htm
Citaat
Aanvullend onderzoek
ECG (verricht door ambulanceverpleegkundigen).

Citaat
De ambulanceverpleegkundigen nemen bij aankomst de regie over. Zij zijn verantwoordelijk voor triage voor PCI of prehospitale trombolyse op grond van anamnese, lichamelijk onderzoek én ECG (indien verricht), en voor het starten van prehospitale trombolyse, tenzij regionaal anders is afgesproken.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2012, 10:58:55
In de dagsituatie beschikt bijna elke praktijk over een ECG apparaat bedient door de doktersassistente, in de avond/weekenduren in de consulten op de HAP zelf beschikt men over een ECG apparaat ook hier bedient door de doktersassistente.....maar de visitearts van diezelfde HAP beschikt onderweg niet hierover.
En raad eens waar je tijdens een visite mee geconfronteerd wordt?

Ruud


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #35 Gepost op: 9 oktober 2012, 10:40:08
De NHG standaard ACS  stelt:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M80_svk.htm


Nou, dat lijkt me duidelijk: er wordt niet van de huisarts geëist dat hij/zij een ECG kan beoordelen.
Wel is het handig als hij het kan. Ik heb in mijn ervaring een paar mooie anekdotes van huisartsen en ECG's. Waarschijnlijk wisten ze het in de meeste andere gevallen wel goed.

Ik vind het veel knapper dat huisartsen met hun niet-pluis gevoel en ABCD-resultaten een zieke patiënt insturen voor nadere diagnostiek, meestal met een vrij adequate werkdiagnose, dan dat ze geweldig ECG's kunnen lezen en alle NSTEMI's, aortadissecties en longembolieën thuis laten omdat het ECG niet afwijkend is. Ik heb er respect voor!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 9 oktober 2012, 10:46:35


Nou, dat lijkt me duidelijk: er wordt niet van de huisarts geëist dat hij/zij een ECG kan beoordelen.
Wel is het handig als hij het kan. Ik heb in mijn ervaring een paar mooie anekdotes van huisartsen en ECG's. Waarschijnlijk wisten ze het in de meeste andere gevallen wel goed.

Ik vind het veel knapper dat huisartsen met hun niet-pluis gevoel en ABCD-resultaten een zieke patiënt insturen voor nadere diagnostiek, meestal met een vrij adequate werkdiagnose, dan dat ze geweldig ECG's kunnen lezen en alle NSTEMI's, aortadissecties en longembolieën thuis laten omdat het ECG niet afwijkend is. Ik heb er respect voor!

 O0 O0 O0
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2012, 15:59:27
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #38 Gepost op: 12 oktober 2012, 10:39:20


Nou, dat lijkt me duidelijk: er wordt niet van de huisarts geëist dat hij/zij een ECG kan beoordelen.
Wel is het handig als hij het kan. Ik heb in mijn ervaring een paar mooie anekdotes van huisartsen en ECG's. Waarschijnlijk wisten ze het in de meeste andere gevallen wel goed.

Ik vind het veel knapper dat huisartsen met hun niet-pluis gevoel en ABCD-resultaten een zieke patiënt insturen voor nadere diagnostiek, meestal met een vrij adequate werkdiagnose, dan dat ze geweldig ECG's kunnen lezen en alle NSTEMI's, aortadissecties en longembolieën thuis laten omdat het ECG niet afwijkend is. Ik heb er respect voor!

Dat heet ervaring, geloof ik...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2012, 19:35:08
En nog even als mosterd na de maaltijd (misschien is dit al gezegd, net twee hele pagina's van dit topic slechts vluchtig gescand): een ecg is niet zaligmakend. Het is het totaal plaatje van labwaarden, klachten, voorgeschiedenis enzovoorts. Een huisarts zal geen ambulance laten komen voor een ecg en bij een 'normaal' ecg de patient dan thuis laten. Als er aanleiding is om een ambu te laten komen, dan is er ook aanleiding om te vervoeren voor uitgebreidere diagnostiek in het ziekenhuis.

ECG's goed lezen moet je met regelmaat doen anders verleer je het, hoe veel je het ook in de opleiding hebt gehad. Het zegt dus niks over de kwaliteit in het algemeen van huisartsen dat een goed deel het niet kan, maar zegt wel iets over de noodzaak om een lifepak op de HAP auto te hebben: zonde van de investering op dit moment.

Vergeet overigens niet dat je ook alle chauffeurs weer moet opleiden om het ding te bedienen en de plakkers op de juiste plek te plakken, want je hebt alleen iets aan een 12 kanaals afleiding! Met de aanschaf alleen ben je er nog niet...