Tracking door middel van gratis Sleutelhangers?

Auteur Topic: Tracking door middel van gratis Sleutelhangers?  (gelezen 9074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 4 oktober 2012, 13:07:20
Vraagje voor de mensen in de blauwe hoek of dit nu een broodje aap verhaal is of dit dus echt waar is.

Kreeg van mail van mijn leidinggevende (en die weer van iemand.... ja ja ) zelf geloof ik het niet zo. lijkt me een aardige investering. Maar dit is de inhoud van de vraag.

Onderstaande mail ontving ik van een kennis, ff goed lezen;
Hier een waarschuwing voor jullie en voor vele anderen wellicht.
Er worden op moment  veel sleutelhangers, stickers, hangertjes voor in de auto enz. enz. uitgedeeld bij de tankstations. Zogenaamd gratis.....
Neem deze niet aan..... er zit een chip in verwerkt. Criminelen volgen je vanaf het tankstation naar huis en kunnen zo op deze manier te weten komen wanneer je niet thuis bent.
Ze kunnen jou dus in je eigen auto volgen via de chip wanneer je weer naar huis komt. En zo kan de crimineel weer op tijd uit jouw huis vertrekken.
Dit gebeurde al bij een collega vorige week in Nijmegen. En er is ook ingebroken voordat ze op vakantie gingen. Volgens de politie zit er een chip in verwerkt en is dit het werk van Roemenen. Nieuwe vorm van criminaliteit.


Mijn vraag is of waar is of niet, Internet staat er vol van dus mogelijk dat iemand van de blauwe kolom ervaring ect hebben.
Of dat het dus een broodje aap is   ^-^




leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:30:49
Of dat het dus een broodje aap is   ^-^

Houd het maar op een broodje aap.  98uiye
Het bericht gaat al langere tijd over internet, dus dat is de hoax.

Groet, Leo A
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:36:46
Waarom niet?

Het idee wat nu geschetst wordt is als een soort van realtime GPS transmitter, dat lijkt me een vrij prijzige oplossing. Maar met simpele RFID chips kom je al een heel eind.

Een onschuldig idee voor persoonlijk gebruik,

http://www.ehow.com/how_7468619_locate-using-rfid-reader-tags.html

kan natuurlijk ook op andere manieren worden gebruikt....
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:57:28
Zoals ik die RFID tracker lees moet je een andere apparaatje hebben welke jou aanwijzingen geeft waar deze ligt. Je moet dus in de buurt zijn om het te zien. Dit is een zelfde fabel als dat mensen jou kunnen opsporen doormiddel van jou GPS telefoon, de GPS die de meeste mensen hebben zijn ontvangers en geen zender. Dat jou telefoon kan worden opgespoord is doormiddel van de telefonie/internetvebinding die je maakt.

Voor de leek klinkt het allemaal heel erg logisch in de oren, echter zit er wel een grote Maar in het verhaal.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


secureinair

  • Observatie naar een hoger niveau
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Luchtopnames met robothelikopters
    • Onbemande Robothelikopters voor luchtopnames
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:08:42
Ik ken verder de kwaliteit niet maar dit is een van de eerste google hits :)

http://www.dpl-surveillance-equipment.com/1000066086.html

Als inbreker zou ik het wel handig vinden om enkele 100 meters van te voren te horen te krijgen als t baasje thuis komt :)
Inzet van robothelikopters bij calamiteiten:  http://www.robothelikopters.nl


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2012, 14:50:22
Mijn vraag is of waar is of niet, Internet staat er vol van dus mogelijk dat iemand van de blauwe kolom ervaring ect hebben.
Of dat het dus een broodje aap is   ^-^

Ik kom niet uit de blauwe hoek maar vroeg me onlangs ook af of dit een broodje aap was.

Het originele bericht schijnt oorspronkelijk uit België te komen, al in 2008. De afgelopen maanden was het weer in het nieuws omdat een woordvoerder van een Belgisch Politie korps dit als "waar" bevestigd. Maar de instantie die hij als bron aangeeft kan het bericht zelf niet als juist of onjuist bevestigen.

Citaat
ASSE - ‘Pas op voor mensen die gratis sleutelhangers uitdelen. Er zit misschien een zendertje in!' De politie van Asse waarschuwde gisteren voor boeven die u zo zouden achtervolgen tot aan uw huis. Maar het onrustwekkende verhaal lijkt verzonnen.

‘De hangers worden uitgedeeld op plaatsen waar veel volk passeert, zoals warenhuizen en tankstations', zo vertelde politiewoordvoerder Daniël Noens gistermiddag. ‘Het is geen rommel: ze zien er heel aantrekkelijk uit.'

Maar volgens Noens zijn ze allerminst te vertrouwen. ‘De daders hebben het immers gemunt op welgestelde mensen. Ze kijken naar uw kleding en naar uw auto. En door een chip volgen ze u tot aan uw woning. Daarmee zien ze ook wanneer u niet thuis bent, en kunnen ze dan inbreken.'

Zelf hadden ze in Asse nog geen exemplaar kunnen onderscheppen. ‘De daders zijn rondtrekkende bendes uit Oost-Europa', wist Noens wel.

Het korps haalde zijn informatie naar eigen zeggen bij CEPOL. Dat is de Europese Politieacademie, die opleidingen organiseert voor officieren. Maar bij CEPOL viel iedereen gisteren uit de lucht. Ook Europol en de Belgische federale politie kennen de techniek niet.

Even zoeken op het internet leert ons dat het verhaal over de sleutelhangers een stadslegende is, die via e-mails wordt rondgestuurd. De mythe ontstond nadat een Zuid-Afrikaans bedrijf in 2008 sleutelhangers uitdeelde aan tankstations. Eén van die klanten belde in paniek naar een radiostation, omdat hij in de hanger elektronica had gevonden. Maar de elektronica diende enkel om een schermpje te doen oplichten.

‘Ik kan bevestigen noch ontkennen dat het om een stadslegende gaat', reageert Noens. ‘Onze informatie komt van CEPOL', houdt hij vol.
Bron: Nieuwsblad.be


Persoonlijk geloof ik niet dat het loont om massaal tags (zijnde GPS of RFID) uit te delen in de vorm van sleutelhangers. De kosten voor de techniek zijn daarvoor te hoog. Het zou wel kunnen lonen als men het aan 1 of 2 specifieke personen uitdeelt, bijvoorbeeld met auto's uit de hoogste prijsklassen, om zodoende te kijken waar die persoon woont. (Eventueel met het uitdelen van "normale" sleutelhangers aan overige aanwezigen als dekmantel)

@RFID chips:
Er zijn wel degelijk RFID chips waarbij je niet in de buurt hoeft te zijn om een signaal op te vangen, dit zijn actieve rfid chips met een batterij. (Tegenover de passieve chips, zonder batterij, die hun energie onttrekken aan het elektromagnetisch veld van de tracker/lezer, en dus slechts een klein bereik hebben tot een paar meter. Voorbeeld: de OV chipkaart)
Je zult voor "track and trace" toch actieve RFID chips nodig hebben met enig bereik (Minstens een kilometer), en die vallen in dezelfde prijsklasse als GPS transmitters. Nadeel van RFID: het is omslachtig om op zo'n afstand de locatie van een chip vast te stellen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:51:44
ha nog beetje verder zoeken kom je toch nog wat meer tegen

http://politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/120816waarschuwingsberichtsleutelhangersnietvandepolitie.asp

Waarschuwingsbericht sleutelhangers niet van de politie
Nijmegen, 16-08-2012 • Op internet gaat een bericht rond over een waarschuwing vanuit de politie Gelderland-Zuid met betrekking tot het uitdelen van onder andere sleutelhangers en stickers in Nijmegen. Dit bericht is niet door Politie Gelderland-Zuid verstuurd.

De politie ontving meerdere bezorgde mailtjes van burgers die zich afvragen of het een officieel politiebericht is. In het bericht zou staan dat er in Nijmegen veel sleutelhangers, stickers, hangertjes voor in de auto, enzovoorts worden uitgedeeld bij tankstations. In deze spullen zou een chip zitten. Het bericht is niet van de politie afkomstig. Ook is er op dit moment geen enkele melding of aangifte binnen gekomen over deze actie.

Heeft u bij een tankstation in Nijmegen toch een sleutelhanger of iets anders gekregen? Meld dit dan en breng het voorwerp naar de politie.  


Denk dat dit nu toch aardig broodje aap wordt  0098


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2012, 07:41:09
even los van de kosten... maar als je een kat kan uitrusten met
http://www.pawtrack.com/
http://www.wpcat.nl/
dan zijn die dingen dus klein genoeg om redelijk onschuldig te lijken denk ik zo...
je laat een kat tenslotte ook niet met een koelkast rondsjouwen :)
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2012, 09:54:41
Ik heb afgelopen week ook een sleutelhanger van de BP gekregen, een leuk klein olievat met BP erop. Handig om een chip in te verstoppen! ::) Ik denk niet dat BP zo met criminelen gaat samenwerken...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.