Hoeveel personen ademlucht?

Auteur Topic: Hoeveel personen ademlucht?  (gelezen 4528 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2005, 16:59:33
Ja dat is maar net waar je de prioriteit legt denk ik. Bij ons is het gebruikelijk om bij de meeste brandjes om te hangen, of ze moeten zo uit te trappen zijn.

Bij OMS is het ook standaard. Zeker als je een groot pand heb en je moet een heel eind lopen om bij de melder te komen dan verlies je veel tijd als je weer terug moet om om te hangen. Bij woningbranden is dat bij ons hetzelfde. Als het enigszins brand dan kun je direct met twee stralen naar binnen. Het aanwezig zijn van slachtofers speelt bij ons geen rol. Het is altijd omhangen.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2005, 17:53:41
Ja dat is maar net waar je de prioriteit legt denk ik. Bij ons is het gebruikelijk om bij de meeste brandjes om te hangen, of ze moeten zo uit te trappen zijn.

Bij OMS is het ook standaard. Zeker als je een groot pand heb en je moet een heel eind lopen om bij de melder te komen dan verlies je veel tijd als je weer terug moet om om te hangen. Bij woningbranden is dat bij ons hetzelfde. Als het enigszins brand dan kun je direct met twee stralen naar binnen. Het aanwezig zijn van slachtofers speelt bij ons geen rol. Het is altijd omhangen.

Ik ben het met je eens. Als je een snelle binnenaanval wil doen, is het handig om iedereen met ademlucht uit te rusten. Ook zie ik, zoals ik al eerder zei, een rol voor 3+4 als standby ploeg, direct inzetbaar, mochten 1+2 hulp nodig hebben. Het is onnodig tijdverlies als 3+4 eerst nog moeten omhangen.


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2005, 18:57:28
Ik ben het met je eens. Als je een snelle binnenaanval wil doen, is het handig om iedereen met ademlucht uit te rusten. Ook zie ik, zoals ik al eerder zei, een rol voor 3+4 als standby ploeg, direct inzetbaar, mochten 1+2 hulp nodig hebben. Het is onnodig tijdverlies als 3+4 eerst nog moeten omhangen.

Juist, en 3+4 kunnen slangen uitrollen met de flessen op ook, die wegen toch niks meer tegenwoordig... ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2005, 21:09:39
kun jij het snappen dat ik onderhand grijze haren van jullie korps krijg  :-X
Jullie gaan niet met 2 TSen naar een OMS,maar jullie hangen wel allemaal om met een OMS ??? ???

Peter,

Snap je nu waarom ik al een paar dagen niet meer op verschillende dingen aanhet reageren ben.
Wij gaaninderdad maar met 1 ts rijden maar wel met allemaal mensen die direct inzetbaar zijn. En niet 12 mensen laten rijden om maar te zorgen dat we de normen maar niet overschrijden maar dan daar tp zijn en maar ergens staan te wachten zinder ademlucht om.

En ja ik weet niet hoe het bij jullie korps geregeld is maar hier doen we nog wel eens een binnenaanval waarbij oh zo vaak blijkt dat je met hd veel HEEL veel uit kunt krijgen. En voor een klein binnenbrandje word er in eerste instantie nog niet eens een waterwinning opgebouwd. Daar heb je je tank voor! En ja moet je met ld aan de gang dan is de waterwinning zo in orde gemaakt.
In de praktijk is het vaak zo dat wanneer het redvoertuig niet direct ingezet word deze de waterwinning al in orde hebben.

Heb net ook nog gelezen dat een pompbediener niet meer dan 1 lengte van de wagen af mag. Heeft hij dan  een touw om zijn middel dat hij niet verder mag? Ja je hebt gelijk dat als je wedstrijden gaat spelen dit absoluut niet mag want dan krijg je punten in mindering maar ik denk dat je hier toch over de praktijk spreken en die is toch net iets anders.

En ja pas nog bij het ene brandje ingepakt wat nog niet uit was en waarbij al een groot deel van de tank leeg was en doorgereden naar het provinciehuis waar rook uit het pand kwam en direct een oms binnenkwam. Naar dit pand kijkende was de keuze niet zo moeilijk. Helemaal gehuld in de rook! Een bouwkeet die helemaal vrij stond verder laten branden of het provinciehuis van 100 meter hoogte laten gaan. naar de keet zijn vrijwilligers gegaan die toen wel opgeroepen waren.
maar om een lang verhaal kort te maken bij het provinciehuis brande de onderste verdieping hard en had iedereen ademlucht omgehangen en zijn toen direct begonnen met open water voor het geval dat de tank leeg was. De waterwinning lag in no-time en dan kijk je ook niet zo super naar de regeltjes wie nu waar aan moet koppelen etc etc. Dan moet er gewoon gewerkt worden.
Maar ook deze brand gewoon met 1 straal hd uitgemaakt. Wel een schade van ongeveer 1 miljoen euro!

Maar ik lees wel rustig verder hoe er over sommige dingen gedacht worden en laat iedereen het maar op zijn eigen "korpsmanier"doen. Is denk ik het beste anders blijf je elkaar maar onderuit proberen te schoppen. inzetverslagen actueel begrijpen dat er overal van ales gebeurt waar een heel circus naar toe gaat en wij niet veder komen dan kleine branden.

Ook nog even een vraagje aan rene,
Waar kunnen we ergens de normen, tijden en aantal voertuigen, waar je heel de tijd mee aan het roepen bent precies vinden? Dit zoekt wat makkelijker.....

Maar hoe meer ik hier lees des te meer kan ik rubriek


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2005, 22:34:33

Maar ik lees wel rustig verder hoe er over sommige dingen gedacht worden en laat iedereen het maar op zijn eigen "korpsmanier"doen. Is denk ik het beste anders blijf je elkaar maar onderuit proberen te schoppen. inzetverslagen actueel begrijpen dat er overal van ales gebeurt waar een heel circus naar toe gaat en wij niet veder komen dan kleine branden.

Ook nog even een vraagje aan rene,
Waar kunnen we ergens de normen, tijden en aantal voertuigen, waar je heel de tijd mee aan het roepen bent precies vinden? Dit zoekt wat makkelijker.....

Maar hoe meer ik hier lees des te meer kan ik rubriek
laten we 1 ding voorop stellen,ik schop niemand onderuit.je zegt zelf "laat een ieder het maar op zijn eigen korspmanier doen Is denk ik het beste".Vraag ik aan jou,denk jij er wel echt zo over?Want zodra er een korps een iets andere inzet doet,wordt er door jouw daar commentaar opgeleverd.

Ik ben het met je eens in een aantal gevallen wordt er wel eens snel middelbrand gegeven,maar er zal best een achterliggende gedachte bij zijn.
Ik ken hier in de buurt ook korpsen die van elke uitruk een korpsuitje maken,maar dat moeten ze echt zelf weten.
Uiteindelijk  doen we allemaal ons werk met maar 1 doel,de mede mens helpen  ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2005, 22:56:14



Heb net ook nog gelezen dat een pompbediener niet meer dan 1 lengte van de wagen af mag. Heeft hij dan  een touw om zijn middel dat hij niet verder mag? Ja je hebt gelijk dat als je wedstrijden gaat spelen dit absoluut niet mag want dan krijg je punten in mindering maar ik denk dat je hier toch over de praktijk spreken en die is toch net iets anders.



Ik reageer al even niet meer op je mailtjes maar wilde nu wel even zeggen dat het onzin is dat een pompbediener maar 1 slanglengte van zijn voertuig mag. Je mag net zover van je voertuig weg, zolang je er overzicht over houd, en ook je mobilofoon kan horen, dus verder weg om even de waterwinning op te bouwen? Geen enkel probleem zolang  je maar overzicht over je voertuig heb, ook bij wedstrijden geen probleem hoor. Niks mindering van punten hoor  :P ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2005, 23:07:41

Ook nog even een vraagje aan Rene,
Waar kunnen we ergens de normen, tijden en aantal voertuigen, waar je heel de tijd mee aan het roepen bent precies vinden? Dit zoekt wat makkelijker.....

Heet wel geen René, maar dat is de 'Handleiding brandweerzorg'

Ik had nog een paar vragen?
Hebben jullie dan niet eerst ademlucht moeten vernieuwen? Ten tweede open water is dat nu echt praktisch bij een dergelijk object. Ben je meteen genoodzaakt LD-slangen door het gebouw te trekken. Omdat ik niet hoop dat je HD vanuit open water gebruikt, omdat dan 'vuil water' in je tank komt.

Ook denk ik in het kader van de veiligheid dat je ten alle tijde moet zorgen voor voldoende water voor jezelf. En niet nog eens op het laatste moment voor water moet zorgen, als je er achter komt dat je hierdoor in problemen komt. Ook in geval van ogenschijnlijke kleine binnenbrandjes.
Brandwacht 1e klas + WVD


Rene112

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2005, 23:08:40
Maar ik lees wel rustig verder hoe er over sommige dingen gedacht worden en laat iedereen het maar op zijn eigen "korpsmanier"doen. Is denk ik het beste anders blijf je elkaar maar onderuit proberen te schoppen.

Jammer dat je nu weer begint over "elkaar onderuit proberen te schoppen". Dat past, zoals ik al eerder aangaf, totaal niet bij de werkwijze op dit forum en onze forumleden!

Het valt mij erg op dat jij zo 'stekelig' reageert als de werkwijze van jouw korps (door jezelf uitgebreid beschreven en gepresenteerd) van commentaar en vragen wordt voorzien. Je kan beter niets vertellen over je korps als je er niet over wilt discussiëren of vragen beantwoorden.

Citaat
Ook nog even een vraagje aan rene,
Waar kunnen we ergens de normen, tijden en aantal voertuigen, waar je heel de tijd mee aan het roepen bent precies vinden? Dit zoekt wat makkelijker.....

Dat heb ik al eerder aangegeven : de handleiding brandweerzorg van BZK (volgens mij uit 1992). Dit zijn kleine boekjes op basis waarvan in Nederland voor vrijwel alle gemeenten/regio's dekkingsplannen zijn gemaakt. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om een invulling te geven aan dit dekkingsplan (dus aan de normtijden uit de handleiding brandweerzorg).

Deze boekjes zijn vast ergens in jullie kazerne te vinden. Maar het dekkingsplan van jullie gemeente (of de regio) is nog veel interessanter.

Citaat
Maar hoe meer ik hier lees des te meer kan ik rubriek

Kan je deze opmerking toelichten? Deze snap ik niet ;)

groeten,
René de Caluwé


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2005, 02:24:55
Hiet in bussum is het bij een oms alleen 1 en 2 bij overige brandmeldingen 3 en 4 plus B ook.

Laren waar een vriend van me werkt doen ze het weer heel anders
daar bij een oms alleen 1 en 2 met ademlucht. en bij overige branden gaat de bemanning van de TS voor binnenaanval en redding en komt altijd de hv met 6 man erachter aan voor waterwinning en andere hand en span diensten of ook voor redding en blussing. Pas als dat niet afdoende is geven ze middelbrand en komt er 1 2eTS of nog groter komt hun 3e TS. Alleen bij heide branden gaan ze weer heel anders dan nemen ze 2 ts-en en pmbt en nog eens de ha+twh mee. en geven ze pas middelbrand als dit niet afdoende is


fireman77

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2005, 11:18:25
Peter,

Snap je nu waarom ik al een paar dagen niet meer op verschillende dingen aanhet reageren ben.
Wij gaaninderdad maar met 1 ts rijden maar wel met allemaal mensen die direct inzetbaar zijn. En niet 12 mensen laten rijden om maar te zorgen dat we de normen maar niet overschrijden maar dan daar tp zijn en maar ergens staan te wachten zinder ademlucht om.

En ja ik weet niet hoe het bij jullie korps geregeld is maar hier doen we nog wel eens een binnenaanval waarbij oh zo vaak blijkt dat je met hd veel HEEL veel uit kunt krijgen. En voor een klein binnenbrandje word er in eerste instantie nog niet eens een waterwinning opgebouwd. Daar heb je je tank voor! En ja moet je met ld aan de gang dan is de waterwinning zo in orde gemaakt.
In de praktijk is het vaak zo dat wanneer het redvoertuig niet direct ingezet word deze de waterwinning al in orde hebben.

Heb net ook nog gelezen dat een pompbediener niet meer dan 1 lengte van de wagen af mag. Heeft hij dan een touw om zijn middel dat hij niet verder mag? Ja je hebt gelijk dat als je wedstrijden gaat spelen dit absoluut niet mag want dan krijg je punten in mindering maar ik denk dat je hier toch over de praktijk spreken en die is toch net iets anders.

En ja pas nog bij het ene brandje ingepakt wat nog niet uit was en waarbij al een groot deel van de tank leeg was en doorgereden naar het provinciehuis waar rook uit het pand kwam en direct een oms binnenkwam. Naar dit pand kijkende was de keuze niet zo moeilijk. Helemaal gehuld in de rook! Een bouwkeet die helemaal vrij stond verder laten branden of het provinciehuis van 100 meter hoogte laten gaan. naar de keet zijn vrijwilligers gegaan die toen wel opgeroepen waren.
maar om een lang verhaal kort te maken bij het provinciehuis brande de onderste verdieping hard en had iedereen ademlucht omgehangen en zijn toen direct begonnen met open water voor het geval dat de tank leeg was. De waterwinning lag in no-time en dan kijk je ook niet zo super naar de regeltjes wie nu waar aan moet koppelen etc etc. Dan moet er gewoon gewerkt worden.
Maar ook deze brand gewoon met 1 straal hd uitgemaakt. Wel een schade van ongeveer 1 miljoen euro!

Maar ik lees wel rustig verder hoe er over sommige dingen gedacht worden en laat iedereen het maar op zijn eigen "korpsmanier"doen. Is denk ik het beste anders blijf je elkaar maar onderuit proberen te schoppen. inzetverslagen actueel begrijpen dat er overal van ales gebeurt waar een heel circus naar toe gaat en wij niet veder komen dan kleine branden.

Ook nog even een vraagje aan rene,
Waar kunnen we ergens de normen, tijden en aantal voertuigen, waar je heel de tijd mee aan het roepen bent precies vinden? Dit zoekt wat makkelijker.....

Maar hoe meer ik hier lees des te meer kan ik rubriek

Wat een verhaal!!!

Iedereen hier op dit forum mag zijn of haar mening vertellen, daarom is juist dit forum en maakt het ook zo leuk.

Maar toch vallen me een paar dingen uit jou verhaal op, zoals bijvoorbeeld bij een kleine binnenbrand de water winning niet wordt opgebouwd. Met een kleine binnenbrand ga je niet met zijn vieren gelijk naar binnen, dus ben ik benieuwd als 1 en 2 naar binnen toe gaan staat de waterploeg dan een beetje om zich heen te kijken of zo. Kan ook gezellig zijn natuurlijk, maar het lijkt me handiger als ze dan toch maar even de waterwinning gereedmaken. Ook al kan je het met één HD af, je kan gelijk je tank bijvoorbeeld weer vullen als je klaar bent of als het toch nog nodig mocht zijn dan heb je dat vast gedaan.

Citaat
Heb net ook nog gelezen dat een pompbediener niet meer dan 1 lengte van de wagen af mag. Heeft hij dan  een touw om zijn middel dat hij niet verder mag? Ja je hebt gelijk dat als je wedstrijden gaat spelen dit absoluut niet mag want dan krijg je punten in mindering maar ik denk dat je hier toch over de praktijk spreken en die is toch net iets anders.

Ik merk ook een beetje aan jou opmerkingen dat het spelen van brandweerwedstrijden alleen maar voor korpsen is bedoeld die nooit wat hebben en de "echte praktijkjongens" hier niet aan mee doen. Want die kunnen het toch allemaal zo goed!!!!!
Wedstrijden spelen is gewoon leuk, gezellig en vooral met je vak bezig zijn op een andere manier. Het wedstrijdelement wat daar in zit is juist leuk.
Daarna drinken we met zijn allen een drankje en is het leuk als je in de prijzen valt.

Citaat
Maar ik lees wel rustig verder hoe er over sommige dingen gedacht worden en laat iedereen het maar op zijn eigen "korpsmanier"doen. Is denk ik het beste anders blijf je elkaar maar onderuit proberen te schoppen. inzetverslagen actueel begrijpen dat er overal van ales gebeurt waar een heel circus naar toe gaat en wij niet veder komen dan kleine branden.

Ieder korps heeft zijn eigen identiteit, dat is alleen maar goed. Zoals het bij jullie bijvoorbeeld allemaal is geregeld is volgens jullie werkwijze de beste manier. Jullie voelen je daar prettig bij en werken al jaren zo. Prima, maar dat wil niet zeggen dat een ander korps die een andere werkzijze heeft dit bij voorbaat al verkeerd zou zijn. Nee, integendeel.


Citaat
En ja pas nog bij het ene brandje ingepakt wat nog niet uit was en waarbij al een groot deel van de tank leeg was en doorgereden naar het provinciehuis waar rook uit het pand kwam en direct een oms binnenkwam. Naar dit pand kijkende was de keuze niet zo moeilijk. Helemaal gehuld in de rook! Een bouwkeet die helemaal vrij stond verder laten branden of het provinciehuis van 100 meter hoogte laten gaan. naar de keet zijn vrijwilligers gegaan die toen wel opgeroepen waren.
maar om een lang verhaal kort te maken bij het provinciehuis brande de onderste verdieping hard en had iedereen ademlucht omgehangen en zijn toen direct begonnen met open water voor het geval dat de tank leeg was. De waterwinning lag in no-time en dan kijk je ook niet zo super naar de regeltjes wie nu waar aan moet koppelen etc etc. Dan moet er gewoon gewerkt worden.
Maar ook deze brand gewoon met 1 straal hd uitgemaakt. Wel een schade van ongeveer 1 miljoen euro!

Iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht tijdens een uitruk. Je weet je nummer, dus weet je je taken die daar bij horen. En het maakt dan ook niet uit wie er een bepaalde slang aankoppelt bijvoorbeeld. Praktijk is anders als een oefening draaien, dat zal iedereen met je eens zijn.

Nou het is een heel verhaal waar ik het op veel punten niet met je eens bent, maar dat mag en kan toch. We zijn allemaal volwassen mensen die met veel plezier over hun vak willen praten en discussieren.