GRIP 2 (mogelijk explosief bij auto) Van Elmpstraat - Groningen 08-10-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (mogelijk explosief bij auto) Van Elmpstraat - Groningen 08-10-2012  (gelezen 9775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
EOD neemt meer tijd voor onderzoek pakketje

GRONINGEN - De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is maandag nog zeker tot 19.00 uur bezig om een verdacht pakketje onder een auto bij een kantoorcomplex aan de Van Elmptstraat in Groningen te onderzoeken en te ontmantelen. Tot die tijd blijft de omgeving van het pand afgezet. Dat maakte de politie maandag aan het einde van de middag bekend.

De EOD durft nog niet tot ontmanteling van het pakketje over te gaan en wil er eerst zeker van zijn dat hij de veiligheid kan waarborgen. Overwogen wordt om binnen de EOD meer expertise in te schakelen. „De EOD neemt de situatie zeer serieus en neemt alle tijd die nodig is”, aldus een woordvoerder van de politie.

Maandagochtend ontdekte een vrouw een vreemd pakketje onder haar auto, die ze bij het kantoorcomplex had geparkeerd. Na een eerste onderzoek van de politie werd de EOD ingeschakeld. „Het was duidelijk dat dit niet onder een auto hoort”, aldus de politie. Ongeveer 350 werknemers moesten het kantoorcomplex, dat vlakbij voetbalstadion de Euroborg ligt, verlaten.

De omgeving in een straal van 100 meter rondom de auto is afgezet. Vanaf 14.30 uur is ook een deel van de N7 tussen Groningen en Hoogezand, die langs het kantoor loopt, in beide richtingen afgesloten. De weg gaat pas weer open zodra de EOD het onderzoek heeft afgerond.

De politie heeft uitgebreid gesproken met de eigenaresse. De politie kan niets zeggen over waarom de vrouw bij het kantoor was en over hoe het pakketje onder haar auto is terechtgekomen.

In het kantoorcomplex zitten meerdere bedrijven, waaronder een rechtsbijstandskantoor, notarissen en incassobureaus.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)oor_onderzoek__.html


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Vraag 1 is er bij de Wegenwacht geen lampje gaan branden toen zij het desbetreffende telefoontje kregen?

Vraag 2 is er bij de politie geen protocol dat je je voertuig bij een dergelijke melding op een veilige afstand moet parkeren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Vraag 1 is er bij de Wegenwacht geen lampje gaan branden toen zij het desbetreffende telefoontje kregen?

Vraag 2 is er bij de politie geen protocol dat je je voertuig bij een dergelijke melding op een veilige afstand moet parkeren?

Denk dat dat beide dingen zijn die je als buitenstaander automatisch zou doen, maar weet niet wat er gebeurt in zo'n situatie. Politie zal wel vaker meldingen krijgen als deze, maar 99/100 keer is het niets
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Vraag 1 is er bij de Wegenwacht geen lampje gaan branden toen zij het desbetreffende telefoontje kregen?
Je weet niet hoe het telefoontje is binnen gekomen. Menig automobilist ziet dat er 'iets' onder de auto hangt en gaat de ANWB bellen. Dat kan van alles zijn, van de uitlaat tot de bodemplaat. Denk dat daar nog niet direct een lampje is gaan branden... En om voor elke auto met een losse bodemplaat direct vol alarm te slaan...

Citaat
Vraag 2 is er bij de politie geen protocol dat je je voertuig bij een dergelijke melding op een veilige afstand moet parkeren?

Voor zover ik weet geen protocol maar er zijn wel een aantal logische werkstappen. Zonder de situatie daar te kennen en hoeveel ruimte er is buiten beeld kan ik ook niet zeggen waarom daar geparkeerd is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Valt me ook op dat de eod auto een andere kleur heeft als je normaal ziet "ambulance" geel en rood/blauwe striping


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Valt me ook op dat de eod auto een andere kleur heeft als je normaal ziet "ambulance" geel en rood/blauwe striping
Vandaar dat die auto,s meer en meer in een grijs jasje gaan komen. Om die ambulancelook kwijt te raken. ;)


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Ok, ze hebben een punt maar dan had ik peroonlijk toch voor de camo look gekozen met rood/blauwe striping, vindt ik ook wel cool. 8)


sylvester1986

  • Gast
Als je camouflage look zou doen, dan heeft de striping denk ik ook weinig zin. Zoals het nu is, dat ziet er netjes uit.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Camouflage en met blauw rijden brengt ook bepaalde risico's mee. Een onopvallende politie(/kmar) auto valt al slecht op, als hij ook nog op het bosje er achter lijkt ga je helemaal aanrijdingen krijgen O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Martin Nuver ‏@112groningennl
Bom bleek doosje plastic met wat erin, later details