Aanbesteding brandweervoertuigen

Auteur Topic: Aanbesteding brandweervoertuigen  (gelezen 13191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 28 september 2013, 11:41:30
Citaat van: TAS-716 link=msg=1205032 date=1380357516
De cabines voor de DAF LF worden in de Renault-fabriek in Blainville (Frankrijk) gebouwd samen met de Volvo FE & FL-cabines. ;)

Ik geloof je direct, maar dat betekend wel dat de informatie van Wikipedia niet klopt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_LF

Citaat
De truck wordt geproduceerd door Leyland in Groot-Brittannië.

Citaat van: Nickvm link=msg=1205019 date=1380350221
Het probleem is gewoon dat Nederland zoals altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn.
Waar Duitsland en Frankrijk de aanbesteding naar hun hand "zetten" door op Duitse of Franse chassis te kiezen, doet Nederland het weer volgens de regeltjes.
Zo zie ik het, dus mijn bescheiden persoonlijke mening.

Maar in de reacties boven jou wordt aangetoond dat een aanbesteding op de Nederlandse Daf niet practisch is, en daar waar natuurbrandkavels zijn zelf onmogelijk is. Dan kan je het schuiven op het braafste jongetje van de klas zijn, je kunt 't ook realistisch bekijken. In ons geval betekend een aanbestedinng zo zetten dat er alleen Nederlandse Voertuigen en opbouwen komen dat we gaan rijden met voertuigen die te lang zijn, te breed en te grote draaicirkcel hebben om normaal door een stad te kunnen rijden, en dat we natuurbranden moeten blussen met incompetente voertuigen.

Dan maar liever het braafste jongetje van de klas en voertuigen over de grens kopen, dat voorkomt dat er kostbare tijd bij branden en ongevallen verloren gaan omdat we met ondeugdelijke voertuigen rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 28 september 2013, 12:22:51
In Nederland zijn we ook goed in aanbestedingen naar één partij toe schrijven.....


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #22 Gepost op: 28 september 2013, 15:30:24
Wel grappig, aangezien Zuid-Oost Brabant een x-aantal natuurbrandbestrijdingsvoertuigen heeft besteld bij Gemco op basis van een DAF CF 4x4. Hetzelfde concept als Veldhoven heeft.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 28 september 2013, 15:45:26


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #24 Gepost op: 28 september 2013, 16:11:16
Citaat van: TAS-716 link=msg=1205114 date=1380375024
Wel grappig, aangezien Zuid-Oost Brabant een x-aantal natuurbrandbestrijdingsvoertuigen heeft besteld bij Gemco op basis van een DAF CF 4x4. Hetzelfde concept als Veldhoven heeft.

Dat zijn gewoon tankautospuiten met 4x4 aandrijving. Ze voldoen niet aan de eisen voor natuurbrandvoertuigen. Geen grote watertank, geen dakblussing, geen rijdend blussen en daarnaast zijn er niets van de extra wensenlijst aanwezig (Bumpernozzels, kooiconstructie, etc, ect)

De enige eis waaraan die voertuigen dus voldoen, is dat het 4x4 aangedreven auto's zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #25 Gepost op: 28 september 2013, 19:49:24
Citaat van: TAS-716 link=msg=1205114 date=1380375024
Wel grappig, aangezien Zuid-Oost Brabant een x-aantal natuurbrandbestrijdingsvoertuigen heeft besteld bij Gemco op basis van een DAF CF 4x4. Hetzelfde concept als Veldhoven heeft.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1205136 date=1380377476
Dat zijn gewoon tankautospuiten met 4x4 aandrijving. Ze voldoen niet aan de eisen voor natuurbrandvoertuigen. Geen grote watertank, geen dakblussing, geen rijdend blussen en daarnaast zijn er niets van de extra wensenlijst aanwezig (Bumpernozzels, kooiconstructie, etc, ect)

De enige eis waaraan die voertuigen dus voldoen, is dat het 4x4 aangedreven auto's zijn.
Volgens de nieuwste eisen zijn het gewoon TSsen met 4x4 aandrijving en absoluut geen natuurbrandbestrijdingsvoertuigen.
In de regio VGGM bijvoorbeeld, zouden ze gewoon in de xx-xx3x serie worden geplaatst.

Maar ja het is in de meeste VR zo dat indien er 4x4 aanwezig is op het voertuig, dat men denkt dat de voertuigen natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zijn.

Het is dit denken dat in heel NL op een paar VR na natuurbranden in bos of heide elke keer weer gigantisch uit de hand kunnen lopen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #26 Gepost op: 30 september 2013, 12:03:44
Gedeeltelijk met je eens wij hebben net een nieuwe 4x4 gekregen van drv en behalve dakblussing beschikt deze over alle eisen voor een bosbrnd voertuig zo kunnen we: rijdend blussen, bandenspanning regelen, hebben we een watertank van 3150l en kunnen we qua 4x4 exact hetzelfde als de bosbrandversie. Het enige verschil is dakblussing,bumperblussing en een bullbar tov het bosbrandpakket. Maar inderdaad maken we geen deel uit van het bosbrandpeleton en hebben we dus een 3 voertuignr ipv 4.

Echter als er echt een zeer grote bosbrand is, zijn dit soort voertuigen prima inzetbaar alleen zul je je slang bijv vast moeten houden of er naast lopen oid. Het gemak van dakblussen ontbreekt dus wel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #27 Gepost op: 15 november 2013, 20:49:44
Citaat van: wjr307 link=msg=1205535 date=1380535424
Gedeeltelijk met je eens wij hebben net een nieuwe 4x4 gekregen van drv en behalve dakblussing beschikt deze over alle eisen voor een bosbrnd voertuig zo kunnen we: rijdend blussen, bandenspanning regelen, hebben we een watertank van 3150l en kunnen we qua 4x4 exact hetzelfde als de bosbrandversie. Het enige verschil is dakblussing,bumperblussing en een bullbar tov het bosbrandpakket. Maar inderdaad maken we geen deel uit van het bosbrandpeleton en hebben we dus een 3 voertuignr ipv 4.

Echter als er echt een zeer grote bosbrand is, zijn dit soort voertuigen prima inzetbaar alleen zul je je slang bijv vast moeten houden of er naast lopen oid. Het gemak van dakblussen ontbreekt dus wel

Het gemak is niet de belangrijkste reden van dakblussing /bumperblussing mogelijkheid, inzetsnelheid en veiligheid eigen personeel zijn de belangrijkste redenen.
Bij een zeer grote bosbrand wil je niet uitgestegen werken als je je eigen veiligheid serieus neemt, als je tenminste niet zoals bij de brand in Schoorl van 2009 of 2010 wilt moeten rennen voor je leven met achterlating van je blusmateriaal.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #28 Gepost op: 17 november 2013, 14:36:35
Het ging om een extreem geval (nl een enorme bosbrand) en dan zou je prima 2 stralen hogedruk (desnoods vanuit je raam) kunnen bedienen, maakt qua vluchttijd weinig uit... tuurlijk is een bosbrandpakket een stuk sneller en veiliger bij een bosbrand maar dat je andere 4x4's niet kan inzetten en dat een bosbrand daardoor gigantisch uit de hand loopt lijkt me een beetje onzin


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #29 Gepost op: 17 november 2013, 16:56:40
Citaat van: wjr307 link=msg=1220723 date=1384695395
Het ging om een extreem geval (nl een enorme bosbrand) en dan zou je prima 2 stralen hogedruk (desnoods vanuit je raam) kunnen bedienen, maakt qua vluchttijd weinig uit... tuurlijk is een bosbrandpakket een stuk sneller en veiliger bij een bosbrand maar dat je andere 4x4's niet kan inzetten en dat een bosbrand daardoor gigantisch uit de hand loopt lijkt me een beetje onzin

Volgens mij snap jij niet dat bijna elke grote bosbrand in zo uit de hand kan lopen en die extra 30 tot 60 seconde vluchttijd kan het verschil zijn tussen wel of niet kunnen vluchten en wel of niet overleven.
Maar dat zie je wel meer bij mensen die nog nooit de snelheid waarmee juist een bosbrand zich kan uitbreiden hebben gezien.

Het voertuig in Schoorl was een net zo goed aangepast voertuig als waar jij het over hebt, alles van een natuurbrandvoertuig behalve dakblussing.
Het was 1 van de eerste eenheden welke ingezet zijn en op dat moment was het nog geen enorme bosbrand dat werd het waarschijnlijk pas later door het ontbreken van zelfs voldoende 4x4 TSsen welke snelle slagkracht en voldoende inzetsnelheid(voordeel dakblussing) hadden.

En wat denk jij met 1 HD straaltje uit je raampje uit te richten bij een grote bosbrand  ???


PS: Waar heb ik het over dat een bosbrand door het ontbreken van dakblussing uit de hand loopt, ik heb het over eigen veiligheid, en die komt wel eerder in het geding als de brand uit de hand loopt.