Dichtbij Maastricht eist brandweerfoto’s

Auteur Topic: Dichtbij Maastricht eist brandweerfoto’s  (gelezen 2937 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 13 oktober 2012, 11:03:53
Dichtbij Maastricht eist brandweerfoto’s

Hoofdredacteur Peter Eberson van Dichtbij Maastricht weigert foto’s van de brandweer Maastricht te verwijderen van de lokale nieuwswebsite. Dat schrijft Eberson in een brief aan de brandweer. Het gaat de hoofdredacteur om een principekwestie. Desnoods vecht hij het geschil uit voor de rechter, schrijft hij.
Het stoort Eberson dat de brandweer beschikt over een video- en fototeam, dat foto’s maakt van branden en andere calamiteiten en die plaatst op hun eigen website.

“Dat zijn brandweerlieden die niet blussen, maar plaatjes schieten. Die zetten ze op een website. Wij gebruiken die foto’s soms, omdat uiteraard de brandweer als eerste ter plekke is. Dat mag volgens de brandweer niet. Ik vind van wel. (…) We stellen ons op het standpunt in het belang van de opsporing en het algemeen belang dat deze beelden een publieke taak dienen en als zodanig behandeld dienen te worden. Ik zou dit graag willen laten toetsen door de rechter.”

Er is bovendien sprake broodroof van professionele nieuwsfotografen, schrijft Eberson. “Zij zijn een regelrechte oneerlijke concurrent van de reguliere nieuwsmedia die fors investeren in de aankoop van beeldmateriaal van 112-nieuws.”

Hij schrijft verder: “Het kan niet zo zijn, doordat u als hulpverlener een (journalistieke) voorsprong heeft, omdat spoedoproepen bij uw centrale binnen komen, uw exclusiviteit kunt claimen op het beeldmateriaal dat op een door publieke gelden gefinancierde website staat.”

Woordvoerder Leon Eummelen van de brandweer Zuid-Limburg, waartoe Maastricht behoort, zegt dat het foto- en videoteam sinds enkele jaren operationeel is en dat de media destijds over het hoe en waarom zijn geïnformeerd. “Dichtbij Maastricht bestond toen nog niet.”
Auteur: Bart Ebisch

Lees de rest van het artikel op Bronsite:

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/dichtbij1/




TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2012, 11:45:02
Dit kon je verwachten, het is sowieso beroving van ''persvrijheid'' omdat alleen die leden van het FVT foto's mogen maken van brandweerinzetten ipv ook de ''lokale pers'' zoals Dichtbij Maastricht.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2012, 12:00:35
De enige die hier aan broodroof doet is volgens mij de redactie van Dichtbij Maastricht. Zij besluiten om de beelden van de brandweer te 'jatten.' Verder doet blijkbaar niemand dat. De enige plek waar dus broodroof is, is bij de fotografen van Dichtbij Maastricht.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:00:42
Dit kon je verwachten, het is sowieso beroving van ''persvrijheid'' omdat alleen die leden van het FVT foto's mogen maken van brandweerinzetten ipv ook de ''lokale pers'' zoals Dichtbij Maastricht.
Beroving van persvrijheid? Iedereen staat het vrij zijn/haar plaatjes te schieten van een incident? En pers mag dat binnen het lint doen. Je kan het vergelijken met broodroof - zoals jij het zegt. Maar als ik te lui ben om ergens naar toe te gaan, en er een foto van te maken, moet ik niet iemand anders zijn foto gebruiken en zeggen dat het beroving van persvrijheid is. Want?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:04:39
Gaat dichtbij maastricht alle foto twitterende mensen ook voor de rechter slepen?  98uiye
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.