Bezwaren tegen brandweeroefencentrum luchthaven

Auteur Topic: Bezwaren tegen brandweeroefencentrum luchthaven  (gelezen 6885 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2013, 17:08:03
Ik denk dat je nu behoorlijk aan het generaliseren bent Peter. Tuurlijk zullen er altijd bepaalde mensen zijn die altijd maar blijven zeuren. Soms zeuren ze terecht en moet er echt iets veranderen omdat iets echt niet kan, maar vaak is het belang van de actiegroep niet realistisch ten opzichte van het probleem.

Maar er zijn dus zeker wel mensen die terecht zeuren. En hoe vervelend dat ook is, zullen we het daar wel mee moeten doen. Ik denk dat ik, ondanks dat ik de belangen van zo'n oefencentrum snap, ook bezwaar zou indienen als dat oefencentrum naast mijn huis neergeplompt werd. Ik vind het zeer belangrijk dat de brandweer oefent en ik weet hoeveel meerwaarde het heeft ten opzichte van de lichtslangen en knetterkasten, maar toch zou ik er niet naast willen zitten. De overlast is daarvoor gewoon te groot, dat is vervelend. Maar we zullen er mee moeten dealen. We kunnen gewoon niet lukraak bestemmingsplannen veranderen zonder te bekijken wat de buurt daarvan vind.

Ik kan dus ook niet boos worden op mensen die tegen zo'n centrum bezwaar indienen. Waar ik wel boos van word is dat er dan veiligheidsregio's zijn die dan het realistisch oefenen maar helemaal afschaffen. Het is nodig en belangrijk, en als er echt geen budget is dan moet er maar een brief naar de minister voor meer budget.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2013, 19:11:19

Ik kan dus ook niet boos worden op mensen die tegen zo'n centrum bezwaar indienen. Waar ik wel boos van word is dat er dan veiligheidsregio's zijn die dan het realistisch oefenen maar helemaal afschaffen. Het is nodig en belangrijk, en als er echt geen budget is dan moet er maar een brief naar de minister voor meer budget.  :)
Die boosheid moet je neerleggen bij de figuren die er op deze manier ervoor zorgen dat het realistisch oefenen onnodig duur gaat worden. Juist doordat er in Nederland steeds beroerder realistisch geoefend kan worden zal er steeds vaker naar het buitenland vertrokken worden om te oefenen. Terwijl er in Nederland genoeg oefenfaciliteiten te realiseren valt, als men maar niet zo halsstarrig aan millieuregeltjes blijft vast hangen.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2013, 19:29:41
Met alle respect voor bovenstaande schrijvers maar toch zit er ook een andere kant aan.

We kennen al eeuwenlang het NIMBY (Not In My BackYard, Niet in mijn achtertuin) verschijnsel.

Iedereen wil dat dat oefencentrum, autosnelweg, vliegveld en wat dan ook in de buurt is, en men word ziedend als omwonende het er niet mee eens zijn.

Maar verplaats je eens in diegene die naast dat oefencentrum woont. Elke dag rook van het oefencentrum wat via de bovenlichtjes je woning binnenkomt. Elke dag stank in je woning. Alles gaat er naar ruiken. Je beddengoed, je kleren, je meubels, alles.  Denk maar eens wat jezelf denkt als je buurman z'n open haard weer eens te hard opsteekt. Nou dat dus, Maar dan bedrijfsmatig elke dag, altijd, 24/7.

Dan kun je zeggen ga dan ergens anders wonen. Maar ook niemand koopt een huis waar die stank hangt. Je huis word daardoor niets waard. Het is dus logisch dat mensen royaal gecompenseerd willen worden of willen dat het hele centrum dicht gaat. Daarom moeten we soms maar (al kost het wat meer) naar gebieden als Zweden toe. Daar wonen veel minder mensen, en is de overlast veel kleiner.

Zonder enig verwijt is het wel het bekende verhaal. We lopen allemaal te zaniken dat er te weinig snelwegen en vliegvelden zjin, maar niemand wil er naast wonen.. En als die dan wel naast ons huis komt worden we ziedend.

Wat zou jij zeggen als je zuurverdiende koophuisje 2 ton minder waard werd omdat de ze een snelweg langs je raam leggen?  :)

Als je naast het oefencentrum woont kan ik me er iets bij voorstellen dat je last hebt van rook, stank of geluidsoverlast. Echter woont de voorzitter van deze vereniging in Ootmarsum ruim 20km er vandaan. Mij maak je dan ook niet wijs dat ie er erg veel last van kan hebben.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2013, 19:38:02
Gewoon voor de beeldvorming een aantal foto's van Troned:


Eén van de containers waar een brand geoefend wordt (tevens een flash-over container)


Een auto die telkens weer gebruikt wordt om een autobrand te oefenen


De hulpverleningsruimte waar eerder een straaljager stond


De tankautospuit van Troned (05-9231)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2013, 20:34:44
Toevallig ben ik bekend op het terrein van de voormalige Vliegbasis Twenthe. Het oefencentrum is gevestigd voormalige F-16 shelters. Verreweg de meeste van deze shelters liggen redelijk centraal op het terrein. Het afgesloten terrein wordt omgeven door bos en weilanden, met slechts hier en daar een huis of bedrijf. De dichtstbijzijnde geconcentreerde bebouwingen zijn Oldenzaal, Lonneker en Hengelo, met Lonneker en de voormalige officierswoningen op het Prins Bernhardpark op de kortste afstand. En dan praten we toch al gauw over kilometers vanaf de shelters.

Voor het oefencentrum is "Not in my backyard" dan ook nauwelijks van toepassing; tenzij deze mensen een tuin hebben van een paar kilometer diep.

Overigens is het de klagers helemaal niet te doen om het oefencentrum zelf. Het gaat de klagers om het gehele luchthaventerrein met alle bebouwing. Men is bang dat de vestiging van een oefencentrum de weg vrijmaakt voor allerlei andere bedrijvigheid op het terrein. Met als gevolg dat de unieke natuurwaarden van het groen op het terrein wordt aangetast. Men ziet liever een opengesteld natuurgebied dan bedrijvigheid, of alleen bedrijvigheid in de vorm van "natuurlijkvriendelijk ondernemen". Wat men zich niet zo goed realiseert is dat de vliegbasis jarenlang werk en inkomen heeft opgeleverd voor de omliggende kernen, en dat het terugkeren van bedrijvigheid op het enorme terrein dit misschien wel deels kan compenseren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2013, 23:06:19
Toevallig ben ik bekend op het terrein van de voormalige Vliegbasis Twenthe. Het oefencentrum is gevestigd voormalige F-16 shelters. Verreweg de meeste van deze shelters liggen redelijk centraal op het terrein. Het afgesloten terrein wordt omgeven door bos en weilanden, met slechts hier en daar een huis of bedrijf. De dichtstbijzijnde geconcentreerde bebouwingen zijn Oldenzaal, Lonneker en Hengelo, met Lonneker en de voormalige officierswoningen op het Prins Bernhardpark op de kortste afstand. En dan praten we toch al gauw over kilometers vanaf de shelters.

Voor het oefencentrum is "Not in my backyard" dan ook nauwelijks van toepassing; tenzij deze mensen een tuin hebben van een paar kilometer diep.

Overigens is het de klagers helemaal niet te doen om het oefencentrum zelf. Het gaat de klagers om het gehele luchthaventerrein met alle bebouwing. Men is bang dat de vestiging van een oefencentrum de weg vrijmaakt voor allerlei andere bedrijvigheid op het terrein. Met als gevolg dat de unieke natuurwaarden van het groen op het terrein wordt aangetast. Men ziet liever een opengesteld natuurgebied dan bedrijvigheid, of alleen bedrijvigheid in de vorm van "natuurlijkvriendelijk ondernemen". Wat men zich niet zo goed realiseert is dat de vliegbasis jarenlang werk en inkomen heeft opgeleverd voor de omliggende kernen, en dat het terugkeren van bedrijvigheid op het enorme terrein dit misschien wel deels kan compenseren.

Om nog maar te zwijgen over de mogelijke terugkeer van een burgerluchthaven. Die in mijn ogen ook weer de nodige bedrijvigheid terug zal brengen en mogelijk banen zal creeëren.
En waarom zou je ook niet gebruik maken van een luchthaven waar nagenoeg alle faciliteiten nog aanwezig zijn.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2013, 23:22:47
Om nog maar te zwijgen over de mogelijke terugkeer van een burgerluchthaven. Die in mijn ogen ook weer de nodige bedrijvigheid terug zal brengen en mogelijk banen zal creeëren.
En waarom zou je ook niet gebruik maken van een luchthaven waar nagenoeg alle faciliteiten nog aanwezig zijn.
En een luchthaven levert geen overlast op.
IK ben het met  Lt. Col. Me eens, zo,n oefencentrum levert ook weer de nodige banen op, niet geheel onbelangrijk in deze tijden.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2013, 23:41:37
En een luchthaven levert geen overlast op.
IK ben het met  Lt. Col. Me eens, zo,n oefencentrum levert ook weer de nodige banen op, niet geheel onbelangrijk in deze tijden.

Sorry was vergeten er bij te vermelden dat de vereniging VOLT zich daar ook tegen verzet. Of zoals Lt. Col. Me al zei, het gaat hen niet om het oefenterrein, maar ze zijn tegen elke ontwikkeling die er nu bedacht wordt voor dit terrein.
Maar dat is dan weer geen discussie voor hier op het forum.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente