Fotografie in Duitsland

Auteur Topic: Fotografie in Duitsland  (gelezen 5340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Gepost op: 15 oktober 2012, 18:55:25
Vandaag maakte ik foto's in Duitsland van een politievoertuig. Toen de politie ter plaatse was, vertelde de man dat er geen foto's gemaakt mochten worden en dat ik ze moest wissen. Hoe zit dit in Duitsland? Mag je foto's maken van politievoertuigen in Duitsland? Zo nee, mag dat dan ook niet van andere hulpverleningsvoertuigen?




M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2012, 04:38:19
Vandaag maakte ik foto's in Duitsland van een politievoertuig. Toen de politie ter plaatse was, vertelde de man dat er geen foto's gemaakt mochten worden en dat ik ze moest wissen. Hoe zit dit in Duitsland? Mag je foto's maken van politievoertuigen in Duitsland? Zo nee, mag dat dan ook niet van andere hulpverleningsvoertuigen?

De regels zijn in Duitsland niet anders dan in Nederland oftewel er mag gewoon gefotografeerd worden op de openbare weg. Uit eigen ervaring weet ik wel dat bij het fotograferen bij politiebureaus men vaak wel even komt vragen wat je aan het doen bent maar dat levert verder geen problemen op.

Grtz,
Marcel


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2012, 10:36:50
De regels zijn in Duitsland niet anders dan in Nederland oftewel er mag gewoon gefotografeerd worden op de openbare weg. Uit eigen ervaring weet ik wel dat bij het fotograferen bij politiebureaus men vaak wel even komt vragen wat je aan het doen bent maar dat levert verder geen problemen op.

Grtz,
Marcel

Ik stond gewoon bij een supermarkt, waar een diefstal had plaatsgevonden. Uiteindelijk foto niet verwijderd, maar wel ' geschrokken '.


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2012, 19:36:26
Mij ook wel eens overkomen, maar ik moest de foto van het voertuig wel verwijderen en dit werd ook nog even nagekeken door een agent.


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2012, 21:47:08
Ik heb hier regelmatig mee te maken aangezien ik aan de grens woon.

Duitsland heeft betere omgangsregels met de pers dan de Nederlandse politie echter zijn er een aantal strakke spelregels waar iedereen zich aan moet houden om geen problemen te krijgen.
Als je in Nederland ter plaatse komt en je ziet wat spring je uit je auto en maak je foto's of film, dat wordt hier toegestaan in Duitsland absoluut niet.
In Duitsland is er altijd een ''chef'' van de Politie ter plaatse, totdat deze persoon toestemming heeft gegeven mag je geen foto's maken. Hierop controleren de politieagenten ook streng.
Zodra je hebt gesproken met de chef is er meestal na het laten zien van officiële perspapieren geen probleem en wordt je geheel vrij gelaten (zelf tot het op beeld zetten van stoffelijke overschotten of slachtoffer).

Echter het maken van foto's van gewone hulpverleningsvoertuigen mag gewoon, ze zullen uit nieuwsgierigheid even komen vragen waarvoor maar voor de rest niet.
Uit jou verhaal maak ik op dat je de foto hebt gemaakt bij een diefstal en dus een plaats incident waar bovenstaande regels weer gelden. Als je gewoon een foto maakt van die auto
terwijl ze aan het tanken waren geweest was er niets aan de hand.....


Gast

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:26:10
Toen ik vorig jaar tijdens het voorbijrijden een foto maakte van een Polizei Transporter in Trier, stopte deze en vroeg me wat ik aan het doen was. Ik antwoordde expres op mijn slechtste steenkolen-Duits dat ik een Niederländer was en gerne bilder mache von notruf wagens. Toen was er niks aan de hand en reden ze door.


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:37:56
Ik heb hier regelmatig mee te maken aangezien ik aan de grens woon.

Duitsland heeft betere omgangsregels met de pers dan de Nederlandse politie echter zijn er een aantal strakke spelregels waar iedereen zich aan moet houden om geen problemen te krijgen.
Als je in Nederland ter plaatse komt en je ziet wat spring je uit je auto en maak je foto's of film, dat wordt hier toegestaan in Duitsland absoluut niet.
In Duitsland is er altijd een ''chef'' van de Politie ter plaatse, totdat deze persoon toestemming heeft gegeven mag je geen foto's maken. Hierop controleren de politieagenten ook streng.
Zodra je hebt gesproken met de chef is er meestal na het laten zien van officiële perspapieren geen probleem en wordt je geheel vrij gelaten (zelf tot het op beeld zetten van stoffelijke overschotten of slachtoffer).

Echter het maken van foto's van gewone hulpverleningsvoertuigen mag gewoon, ze zullen uit nieuwsgierigheid even komen vragen waarvoor maar voor de rest niet.
Uit jou verhaal maak ik op dat je de foto hebt gemaakt bij een diefstal en dus een plaats incident waar bovenstaande regels weer gelden. Als je gewoon een foto maakt van die auto
terwijl ze aan het tanken waren geweest was er niets aan de hand.....

Ik maakte de foto van het voertuig bij de diefstal. Misschien dat de agent het verkeerd opvatte?


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:58:54
De agent heeft het niet verkeerd opgevat.
Je hebt een foto gemaakt bij een incident waarbij dus niet wordt geaccepteerd dat er zonder overleg foto's worden gemaakt.

Volgende keer gewoon weer foto's maken maar dan als je zeker weet dat er niets aan de hand is :P


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2012, 23:01:38
De agent heeft het niet verkeerd opgevat.
Je hebt een foto gemaakt bij een incident waarbij dus niet wordt geaccepteerd dat er zonder overleg foto's worden gemaakt.

Volgende keer gewoon weer foto's maken maar dan als je zeker weet dat er niets aan de hand is :P

Ja, inderdaad, maar mij ging het om het voertuig, terwijl die agent dacht dat het om het incident ging..


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2012, 19:06:16
Zelf heb ik er in Noord-Duitsland geen last van. Onlangs nog een dodelijke aanrijding gehad hier net over de grens, maar het fotograferen was gewoon mogelijk. Ook zonder dat ik de chef had gesproken. Heb zelfs nog behoorlijk veel informatie (lees: in dit geval alcoholpromilage van slachtoffer) mogen ontvangen.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl