Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 38822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Dat kunnen ze wel degelijk. Dit is geregeld in de algemene wet bestuursrecht, afdeling 2.2:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/volledig/geldigheidsdatum_14-10-2012#Hoofdstuk2_Afdeling22

Hierin is geregeld welke taal gebruikt dient te worden in communicatie met de overheid en voor de overheid werkende diensten. In de provincie Fryslân is dit naast het Nederlands ook het Fries.

Ok, maar deze wet maakt het wel weer lastiger dan, en lijkt me ook wat onwenselijk, want eerste vraag geschied in het nederlands. en geldt dit ook voor contact met de rijksoverheid want MKNN staat toevallig in drachten en is voor heel noord nederland maar had netzo goed in groningen of drenthe kunnen staan en geldt artikel dat dan nog?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
De provincie Friesland wil dat er zo snel mogelijk afspraken worden gemaakt over de omgang met het Fries tijdens 1-1-2-meldingen. Het provinciebestuur dringt hierop aan in een brief aan de Veiligheidsregio Fryslân.
 
Na de brand in het Friese Bozum op donderdag verschenen in diverse media berichten dat Friezen gedwongen werden om Nederlands te praten tegen de meldkamer. De provincie vindt nu dat er een zogenoemd 'taalprotocol' moet komen. 'Het Fries is erkend als rijkstaal en daarom zou elke Fries in nood zich in het Fries moeten kunnen uiten', aldus een woordvoerder van de provincie.

De veiligheidsregio praat woensdag over de kwestie. Ferd Crone, voorzitter van de Veiligheidsregio Fryslân, hoopt dan een besluit te kunnen nemen hoe men met de Friese taal moet omgaan bij de meldkamer.

Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/12/CULTUUR/article/detail/3332078/2012/10/15/Fries-spreken-tegen-meldkamer-moet-kunnen.dhtml

Hoe gaat dit werken bij een landelijke meldkamer?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Elke Fries woont in Nederland, en zal zich dus in het Nederlands moeten kunnen uiten.

 98uiye
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Fries is een rijkstaal met gelijke status als het Nederlands. Dit is niet vereist dus.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Elke Fries woont in Nederland, en zal zich dus in het Nederlands moeten kunnen uiten.

 98uiye

Ben ik het mee eens, maar net wat Highfield zegt:

Fries is een rijkstaal met gelijke status als het Nederlands. Dit is niet vereist dus.

Dus zeg dat maar eens tegen een boer midden in de weilanden leeft... >:D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'112 meldkeamer Drachten diskriminearret Friezen'
Friezen wurde diskriminearre troch de meldkeamer fan 112. Dat seit de FNP nei oanlieding fan de brân yn Boazum. De melder fan dy brân prate Frysk en dat waard troch de meiwurkers fan de meldkeamer net ferstien. De melder waard frege Nederlânsk te praten. Dat is diskriminaasje, seit Annigje Toering fan de FNP-steatefraksje.
Offisjeel meie melders Frysk prate en neffens Toering is it ek wichtich dat se dat kinne. Want as der wat slims oan de hân is, falle minsken werom op harren memmetaal.
De meldkeamer sels en de Veiligheidsregio Fryslân, dy't oer de meldkeamer giet, koe moandeitemoarn noch net reagearje op de klacht fan de FNP.
http://www.omropfryslan.nl/nijs/112-diskriminearret-friezen
Friezen worden gediscrimineerd door de 112 meldkamer. Dat zegt de FNP naar aanleiding van de brand in Boazum. De melder van die brand sprak Fries en dat werd door medewerkers van de meldkamer niet verstaan. De melder werd gevraagd Nederlands te praten. Dat is discriminatie, zegt Annigje Toering van de FNP fractie in de Provinciale Staten. Officieel mogen melders Fries spreken en volgens Toering is het ook wenselijke dat ze dat kunnen. Want als er wat ernstigs aan de hand is, vallen mensen terug op hun moederstaal.  De meldkamers zelf en de Veiligheidsregio Fryslân, die over de meldkamer gaat, on maandagmorgen nog niet reageren op de klacht van de FNP.
Zeg nou zelf zo moeilijk is dat Fries toch niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Fries is een rijkstaal met gelijke status als het Nederlands. Dit is niet vereist dus.
En als ik als rashollander nu eens een brand wil melden in Friesland? Moet ik dan maar Fries daarvoor gaan leren?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Elke Fries woont in Nederland, en zal zich dus in het Nederlands moeten kunnen uiten.

 98uiye

Buiten dat kan het zomaar zijn dat ik in Amsterdam straks overcompleet ben en bij wijze van spreke wordt geplaatst op de meldkamer Friesland. Ik kan je een ding vertellen, maar ik spreek GEEN EEN woord Fries. Nu niet en nooit niet.

Dus als men de meldkamer belt moet men gewoon Nederlands spreken.

Maar dit is mijn eigen persoonlijke mening.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Laat ze maar integreren
Hobby Bobby eenheid Den Haag


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Wat een onzin we wonen in nederland
dus is er maar 1 taal en dat is nederlands
al het ander zijn dialecten