Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 38562 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Wat een onzin we wonen in nederland
dus is er maar 1 taal en dat is nederlands
al het ander zijn dialecten

Fries dialect noemen is onzin. Het is zoals eerder gezegd de 2e Rijkstaal.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Buiten dat kan het zomaar zijn dat ik in Amsterdam straks overcompleet ben en bij wijze van spreke wordt geplaatst op de meldkamer Friesland. Ik kan je een ding vertellen, maar ik spreek GEEN EEN woord Fries. Nu niet en nooit niet.

Dus als men de meldkamer belt moet men gewoon Nederlands spreken.

Maar dit is mijn eigen persoonlijke mening.

Die kwestie is al eerder aan de orde geweest.

Het Fries, de politie…
Tja, wat moet je er mee? Moet iedere agent van politie in Fryslân Fries verstaan? En/of zelf ook Fries kunnen spreken? Met die vraag houden mensen van bestuur en politie zich dezer dagen bezig. De kwestie speelt al geruime tijd. Burgemeester Liemburg van Litterenseradiel ervoer al eens dat ze geen Fries kon spreken toen ze de politie belde. Gedeputeerde B. Mulder kapittelde de politie naar aanleiding van klachten van Friezen die niet in het Fries met de politie konden communiceren. Een inwoner wilde in het Fries aangifte doen van fietsendiefstal, maar kon dat niet doen omdat de agent het Fries niet beheerst. Korpschef F. Wagenaar vindt dat de agent in principe wel Fries moeten kunnen verstaan, maar laat nadrukkelijk ruimte voor uitzonderingen. Want kun je van bijvoorbeeld een agent die afkomstig is uit Rusland en die een paar jaar geleden Nederlands leerde, vragen dat die Fries verstaat? We hebben toch een Nederlandse politie? En waar staat in de aanstellingsbrief van de agent dat die Fries met beheersen? Burgemeester Dales van Leeuwarden vindt de kwestie eigenlijk een onzin-kwestie. Natuurlijk moet de Friessprekende burger zich zoveel mogelijk in het Fries kunnen uiten jegens de politie; het Fries is tenslotte de tweede rijkstaal. Maar als de agent in kwestie het Fries (nog) niet heeft geleerd, dan moet de Friessprekende Nederlander zich van het Nederlands bedienen.
Dales heeft natuurlijk gelijk: het Fries moet ook bij de politie een vanzelfsprekende zaak zijn. En natuurlijk kun je niet van iedereen bij de politie verwachten dat die het Fries direct verstaat, daar heeft hij ook gelijk in. En Dales heeft het ook bij het rechte eind als hij vindt dat de kwestie eigenlijk helemaal geen kwestie is. Waarom dan toch die woede en verontwaardiging bij sommige Friezen? Is burgemeester Liemburg dan zo onredelijk en spreekt gedeputeerde Mulder onzin als hij de politie in Fryslân kapittelt?
…en het juiste perspectief
Het Fries en het gebruik daarvan kunnen gemakkelijk onderwerp worden van verhitte discussies. Voor de buitenstaander zijn die onbegrijpelijk, vooral wegens de emotionaliteit waarin dergelijke discussies vaak plaatsvinden. Wat is daar toch de reden van?
Deze vraag dient beantwoord te worden in het juiste perspectief. Bijvoorbeeld in formele zin: het Fries is een rijkstaal en kan gebezigd worden in het officiële verkeer. Gebruik van het Fries is daarmee niet een ‘hobby’ van een aantal mensen, maar het uitoefenen van een recht. De status van het Fries als rijkstaal is niet vrijblijvend voor overheidsinstanties; als personen bij die instanties het Fries niet verstaan of spreken, dan behoort dat een uitzondering te zijn. De regel is dat overheidsdienaren het Fries in ieder geval passief beheersen. Anders onthouden zij immers de Friessprekenden het recht om gebruik te maken van een officiële taal. Als een agent die sinds kort in Fryslân werkt, het Fries niet beheerst, dan kan dat niet anders dan een tijdelijke zaak zijn. En dus een uitzondering. En als het erop aankomt, moeten die agent en zijn leidinggevende, zich verontschuldigen voor de omstandigheid dat een burger geen gebruik kan maken van zijn recht.
Als Wagenaar zegt dat iedere Fries ook Nederlandstalig is, dan is dat in de meeste gevallen waar, maar het is niet het onderwerp waar het om gaat. En als hij zegt dat we een Nederlandse politie hebben, dan zegt hij weer het verkeerde: dat is niet het onderwerp. Helemaal fout gaat het als hij een beetje bagatelliserend beweert dat hij eigenlijk niet weet wat Fries is – er zijn immers verschillende soorten Fries. En we zwijgen maar over zijn opmerking dat geen enkele agent in Fryslân in zijn aanstellingsbrief ook maar iets heeft staan over beheersing van het Fries.
Wagenaar, hy komt fan Balk , moet zich beter bewust zijn van positie als dienaar van de overheid die Friezen een recht geeft. Voor het gebruik maken van een recht hoeft niemand zich te verantwoorden. En overheidsdienaren zijn niet in de positie dat recht op badinerende wijze ter discussie te stellen.
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=27485


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Dus zeg dat maar eens tegen een boer midden in de weilanden... >:D
In het Nederlands of in het Fries?

En als ik als rashollander nu eens een brand wil melden in Friesland? Moet ik dan maar Fries daarvoor gaan leren?
Nee; maar het is niet meer dan normaal dat je in Belgie je melding in het Hollands en in het Frans kan doen; Beiden (+Duits) zijn officiele talen. En dus kan je je melding daar in alle drie de talen doen. In Nederland zijn Nederlands en Fries de officiele talen; Je moet dus in beide talen je melding kunnen doen.

Tuurlijk: In Den Haag of Maastricht kom je ze niet zo snel tegen, maar als een Fries in Friesland zijn melding in het Fries doet, moet dat toch kunnen? Als ik in Friesland ben wil ik mijn melding ook in het Nederlands kunnen doen. Er zal dus naar mijn mening bij de (112) aannamecentralisten een goede verdeling Nederlands en/of Fries sprekend personeel zijn om zo iedereen te woord te kunnen staan - ook in nood. Moeten er daar voor per dienst 10 Fries sprekende centralisten aanwezig zijn?

Nee; als de Nederlands sprekende centralist maar weet met welke collega hij een melder in nood kan doorverbinden zodat deze hem verder kan helpen. En een beetje extra moeite van beide kanten maakt het ook makkelijker.

En niet te vergeten, laten we het beetje 'echte' cultuur (compleet met taal, klederdracht, respect naar elkaar etc) nog een beetje behouden, en dat niet aan laten passen aan de Randstad. Dank, vanuit het Haagse wêrsto noch kin leitsje om't do immen dy Frysk praat net ferstiet.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Fries is in Friesland een officiële taal, net als dat Papiaments dat is op Bonaire en Engels op wat kleinere eilandjes. Als je 1-1-2 belt, bel je het landelijk nummer, dus dan mag men NL spreken, of alle meldkamers moeten ook Papiamento en Engels spreken.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Een Fries zal in de meeste gevallen nog Nederlands kunnen.
In de gebieden waar dialecten gesproken wordt, zijn veel meer mensen die zich niet in ABN kunnen uitten.
Het probleem lijkt me daar eigenlijk nog groter.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Wat maakt het uit? Als de meldkamer het begrijpt dan is het toch geen probleem, ik neem aan dat de mensen die in Friesland op de meldkamer zitten ook Fries verstaan?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Begin even met lezen bij het begin van het topic. Dat is nu juist het probleem.  ;)


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Wat maakt het uit? Als de meldkamer het begrijpt dan is het toch geen probleem, ik neem aan dat de mensen die in Friesland op de meldkamer zitten ook Fries verstaan?

Weet dat er sinds November daar ook centralisten uit Groningen en Drenthe zitten ivm. de nieuwe MkNN. O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Weet dat er sinds November daar ook centralisten uit Groningen en Drenthe zitten ivm. de nieuwe MkNN. O0

En die moeten dus Fries gaan leren volgens de berichten hier.

Ik wil niemand tegen de schenen trappen of iets. Maar ik vind het belachelijk als men de landelijke meldkamer te driebergen belt, dat men verwacht Fries te kunnen spreken. De enige oplossing voor de Friezen is om deze niet meer met een GSM naar 112 te laten bellen, maar enkelt nog met een vast toestel.

Daarnaast als ze zo graag apart van Nederland willen fungeren, misschien Friesland een eigen land maken. Dan kunnen ze zelf bepalen wat ze willen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Wat een onzin we wonen in nederland
dus is er maar 1 taal en dat is nederlands
al het ander zijn dialecten
How ff, Limburgs is gein dialect.
http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Ich gaon meldingen dan ouch vanaf nuu int Limburgs doon.
Mekkelijk dét aanwiezingen vd vkr néét int dialect zeen, den zou unne Fries mich vd zuk rieje.. ;D