Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 38475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Wat een onzin we wonen in nederland
dus is er maar 1 taal en dat is nederlands
al het ander zijn dialecten

Door Europa is vastgesteld dat Fries een eigen taal is wat absoluut geen dialect is van het Nederlands.
Als je Fries als dialect wilt zien behoort het meer tot de Engelse taalgroep als tot de Duitse taalgroep waar het Nederlands dan een dialect van is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Germaanse_talen


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Tja als je een gemeenschappelijke meldkamer hebt voor de noordelijke provincies, dan heb je ook met centralisten te maken die de Friese taal niet machtig zijn. Dat is een van de nadelen van zo'n "super meldkamer", dat natuurlijk vooraf al lang bekend was bij alle bestuurders.  Ik vind het onzin om alle niet sprekende centralisten uit Drenthe en Groningen te ontslaan omdat ze geen Fries kunnen 0098. De Friese bevolking zal zich dan ook een beetje moeten aanpassen als ze een centralist aan de lijn krijgen die niet de Friese taal machtig is. Denk dat ze sowieso niet mogen klagen met zo'n mooie nieuwe state of the art meldkamer.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Tja als je een gemeenschappelijke meldkamer hebt voor de noordelijke provincies, dan heb je ook met centralisten te maken die de Friese taal niet machtig zijn. Dat is een van de nadelen van zo'n "super meldkamer", dat natuurlijk vooraf al lang bekend was bij alle bestuurders. Ik vind het onzin om alle niet sprekende centralisten uit Drenthe en Groningen te ontslaan omdat ze geen Fries kunnen 0098. De Friese bevolking zal zich dan ook een beetje moeten aanpassen als ze een centralist aan de lijn krijgen die niet de Friese taal machtig is. Denk dat ze sowieso niet mogen klagen met zo'n mooie nieuwe state of the art meldkamer.

Het gearceerde kan niet eens! Want dan zouden we toch echt spreken over discriminatie. Sowieso vind ik het al een vorm van discriminatie als men een collega die Fries spreekt boven iemand die geen Fries spreekt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Maar als jij in een situatie zit waarin je helemaal de "kluts" kwijt bent, dan denk ik dat het toch moeilijk kan zijn om oppeens om te schakelen naar het ABN...

Ontslaan is natuurlijk geen optie, maar ik vind wel dat de centralisten, wel een woordje Fries moeten kunnen verstaan... Zij kiezen er immers voor om voor een zoals jij dat noemt "super meldkamer" te gaan werken.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Het gearceerde kan niet eens! Want dan zouden we toch echt spreken over discriminatie. Sowieso vind ik het al een vorm van discriminatie als men een collega die Fries spreekt boven iemand die geen Fries spreekt.

Daarom en aangezien centralisten nogal heel schaars zijn in Nederland zou ik als Fries heel blij zijn als ik iemand aan de lijn krijg ipv niemand:-)

Vergelijking tussen Fries en Engels vind ik onzin. De mensen die Engels spreken tegen de meldkamer kunnen geen Nederlands en de persoon die Fries spreekt wel.

Maar het is absoluut een nadeel van het samenvoegen van meldkamers. O.a. gebiedskennis en dialecten/andere talen gaan verloren.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Maar als jij in een situatie zit waarin je helemaal de "kluts" kwijt bent, dan denk ik dat het toch moeilijk kan zijn om oppeens om te schakelen naar het ABN...

Ontslaan is natuurlijk geen optie, maar ik vind wel dat de centralisten, wel een woordje Fries moeten kunnen verstaan... Zij kiezen er immers voor om voor een zoals jij dat noemt "super meldkamer" te gaan werken.
Die centralisten waren al centralist voordat iemand in al z'n wijsheid besloot om de meldkamers in de 3 noordelijke provincies samen te voegen. De centralisten hebben daar niet voor gekozen....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Maar als jij in een situatie zit waarin je helemaal de "kluts" kwijt bent, dan denk ik dat het toch moeilijk kan zijn om oppeens om te schakelen naar het ABN...

Ontslaan is natuurlijk geen optie, maar ik vind wel dat de centralisten, wel een woordje Fries moeten kunnen verstaan... Zij kiezen er immers voor om voor een zoals jij dat noemt "super meldkamer" te gaan werken.

Daar kiezen de centralisten niet voor, maar de leiding. Daarnaast gaan er verschillende regio's samen gevoegd worden en zullen collega's herverdeeld gaan worden. Je kan niet van deze collega's verwachten dat zij Fries gaan leren, omdat zij zo nodig een eigen taaltje binnen een land willen.

Ik heb niks tegen de Friese taal, maar je kan niet verwachten dat men dat zomaar gaat leren. Zeker niet omdat het om zo'n kleine populatie gaat.

Of moet men op de meldkamer dan ook maar Marokkaans, Turk, Sranan (Surinaams) en zo nog 100 verschillende talen gaan leren. Want tenslotte is het zo dat in geval van crisis/ heftige situatie men terug grijpt naar je moedertaal. En er wonen heel erg veel mensen in ons mooi Nederland, die een andere moedertaal hebben. Dus waarom wel Fries en geen andere taal?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Het verschil met België , is dat er in België ook les wordt gegeven in alle rijkstalen. Als ik van jongs af aan Fries leer, dan weet ik niet beter. Nu is het wel erkent als rijkstaal maar ik ken er geen woord van, en voel me ook niet echt genoodzaakt om dit te moeten kennen. Zoals Dielange al aangeeft, ik spreek het nu niet en zal het nooit spreken.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
En wat als een Fries, die op vakantie is in Limburg, een melding moet doen? Als je het wilt verplichten omdat Fries een rijkstaal is, dan zal dat dus voor alle meldkamers moeten.

Om het even door te voeren: Wat als ik als Amsterdammer bijstand verleen in Friesland om wat voor reden dan ook, moet ik dan ook Fries gaan leren? Of een vertaler mee nemen?

Wat als een Fries wordt aangehouden door de NR voor een nationale zaak, moet hij dan ook in het Fries gehoord gaan worden?

En dat het allemaal niet zo makkelijk is, bleek ooit bij een treinongeval in Belgie. De een sprak Waals, de ander Vlaams en daardoor begrepen ze niet van elkaar dat ze op hetzelfde spoor zaten...


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Jullie hebben gelijk  O0

Ik geef op  98uiye