Peter Bos directeur VRU

Auteur Topic: Peter Bos directeur VRU  (gelezen 3980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Gepost op: 16 oktober 2012, 10:54:13
Vorige week zag ik persbericht dat Peter Bos van Zuid-Holland Zuid naar Veiligheidsregio Utrecht gaat als directeur. Iemand idee waarom deze overstap? VRU lijkt mij minder qua risicoprofiel. Wellicht vanwege overname van Gooi en Vecht en Flevoland?

De heer dr. P.J.L. (Peter) Bos MCDm wordt met ingang van 1 januari 2013 benoemd tot algemeen directeur van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Dit heeft het algemeen bestuur op 10 oktober jl. besloten. De heer Bos wordt ook formeel benoemd als (regionaal) commandant brandweer en secretaris van het algemeen bestuur. Hij volgt de huidige secretaris/algemeen directeur Hans Wink op, die met pensioen gaat.
Bron: http://www.vru.nl/home/539-peter-bos-nieuwe-algemeen-directeur-vru.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2013, 10:41:52
Klaar voor een volgende fase
 

Op 2 januari dit jaar nam Peter Bos het roer over van Hans Wink, als algemeen directeur van de VRU en als regionaal commandant brandweer. Waarom de VRU en hoe staat Bos in de veiligheidswereld en in het directeurschap?

 

Bewuste keuze

Waarom opnieuw een veiligheidsregio, en waarom de VRU? Peter Bos: “Mijn antwoord hierop begint een aantal jaren geleden, toen ik heel bewust de keuze heb gemaakt voor een functie met een sociaal-maatschappelijke betekenis. Eerst als commandant van Brandweer Zoetermeer, daarna als regionaal commandant en algemeen directeur van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Het gevoel is altijd gebleven dat dat een goede keuze is geweest. Die beleving moet er zijn, wil je ervoor kunnen kiezen om hetzelfde werk te blijven doen, maar in een andere omgeving. Dit is voor mij een andere baan, maar toch ook weer niet. Ik voel me thuis in een organisatie waarvan de medewerkers zo gemotiveerd zijn als bij hulpverleners het geval is, en ook met de bestuurlijke kant heb ik een duidelijke affiniteit. Dat ik voor de VRU heb gekozen is niet per ongeluk, ik heb een band met dit deel van Nederland.” Speaking of which, wat viel je op aan de VRU toen je hier voor het eerst binnenkwam? “Dat er binnen de VRU al enorm veel werk is verzet en dat er tegelijkertijd nog veel grote projecten gaande zijn. Ik herken veel dingen, veel dingen zijn hetzelfde als in de regio waar ik vandaan kom. Een belangrijk verschil is wel dat hier de brandweer al geregionaliseerd is, terwijl dat in Zuid-Holland Zuid per 1 januari gebeurd is.”

 

Nieuwe fase

“Het voorgaande vormt de ene reden waarom ik deze keuze heb gemaakt en hier nu aan de slag mag gaan. De andere reden heeft te maken met de ontwikkeling die veiligheidsregio’s overal in Nederland doormaken. De meeste veiligheidsregio’s zijn ondertussen een aantal jaren operationeel en staan op het punt om een nieuwe fase in te gaan, die van versterking en kwaliteitsverdieping. We staan aan het begin van een nieuwe periode. Het is tijd om standpunten in te gaan nemen, het is voor professionals en bestuur tijd om te bepalen wat we met elkaar willen. Voor mij vormt dat een kans om mijn ervaring in de ene regio toe te kunnen passen in een andere regio. Zo moet het ook zijn. Als je een bepaalde tijd als eindverantwoordelijke in een organisatie hebt gefunctioneerd, komt het moment dat je weg moet willen gaan om die organisatie lucht te geven. Tegelijkertijd is het voor een organisatie goed dat juist een nieuw gezicht die nieuwe fase vorm gaat geven.”

 

Urgent

Wat is op dit moment het meest urgente dossier voor veiligheidsregio’s, welk onderwerp heeft het dringendst aandacht nodig? “Bevolkingszorg, de manier waarop gemeenten en regio op elkaar aansluiten. Hoe organiseren we dat het beste, bijvoorbeeld op het gebied van crisiscommunicatie? Centrale vraag is welke dingen er het meest toe doen, zowel vanuit de zorgvraag als vanuit de bestuurlijke realiteit daaromheen. Een ander belangrijk dossier is de ontwikkeling dat de veiligheidsregio een platform wordt waar steeds meer vraagstukken naar toe worden geschoven. Het is maar de vraag of die daar allemaal thuishoren. Het is interessant om te zien welke kant dat op gaat, hoe veiligheidsregio’s zich ontwikkelen binnen het Nederlandse veiligheidsmanagement. Een derde aandachtsveld is het meldkamerdossier. Op termijn gaan we in Nederland van vijfentwintig naar tien meldkamers. We zijn overal druk bezig met omvormen, maar wat nog onvoldoende aandacht krijgt is hoe we die meldkamers nog beter kunnen maken, zodat we de burger nog beter kunnen bedienen en we onszelf nog slagvaardiger kunnen maken. We leveren een goed product, maar dat kan nog beter. We moeten kijken welke functionele winst we in dit veranderproces mee kunnen pakken.”

 

De directeur

Welke eigenschappen moet een algemeen directeur hebben? “Op de eerste plaats moet je laten zien dat je een betrouwbare werkgever bent voor je personeel, en een aanspreekbare en betrouwbare partner voor gemeenten en de andere partners in je netwerk van crisismanagement. Daarnaast moet je een visie hebben op en richting geven aan de ontwikkeling die een veiligheidsregio moet doormaken op het gebied van versterking en kwaliteit. Je moet jezelf in zekere mate verbinden aan vernieuwende concepten en een rol kunnen spelen in landelijke beleidsvorming en discussies over veiligheidsmanagement. Als laatste: je moet in control zijn en een betrouwbare organisatie vormen, zonder dat het daarbij om jezelf gaat. Als veiligheidsregio moet je steeds voor ogen houden wat je als hulpverlener voor mensen kunt betekenen, hoe je bruikbare adviezen op het gebied van veiligheid kunt geven en hoe je gemeenten en gemeentebesturen zo goed mogelijk kunt faciliteren bij het waarmaken van hun eindverantwoordelijkheid voor de bevolking. Voor die klus zie ik me gesteld, daar heb ik geweldig veel zin in.”
http://www.vru.nl/home/586-peter-bos-treedt-aan-als-nieuwe-algemeen-directeur-vru.html