Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?

Auteur Topic: Gebruik twee-takt buitenboord motoren toegestaan?  (gelezen 18632 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Gepost op: 19 oktober 2012, 21:11:02
Vrienden,

Momenteel zijn we in Callantsoog bezig een nieuwe strandreddingsboot (reddingsbrigade Paal 13) te ontwikkelen.
Nu vragen we ons af of er voor deze professioneel gebruikte boot nog steeds tweetakt motoren mogen worden verkocht.
Gelet op de aanwezige kennis hier dacht ik # durf te vragen.

Wie kan er licht schijnen in het woud der EU regels.....

Res 8)


NoordBorgh go's North again in 2009


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2012, 09:17:46
Wat zeggen de importeurs hierover is mijn vraag, en wil je als brigade nog deze veel verbruikende moteren, met een afweging verbruik, geluid milieu. Ik ga er van uit dat jullie vergelijkbare motoren willen als dat er nu er hangen? En geen etec of vergelijkbaar.

9910001
9910001


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2012, 11:38:07
zie link naar eu milieu eisen, volgens mij mag 2 takt als je aan de eisen voldoet.

http://www.eu-milieubeleid.nl/ch07s06.html
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:30:18
Regels van een wetgever grijpen bijna nooit in op een specifiek type apparaat, maar stelt alleen eisen daaraan. De EU heeft niet de gloeilamp verboden, zoals je steeds in de krant leest. De EU heeft gloeilampen verboden die teveel energie verbruiken in verhouding tot de hoeveelheid licht die ze geven. Maar omdat de werking van een gloeilamp nu eenmaal zo is dat het grootste deel van de energie 'verloren' gaat in de vorm van warmte in plaats van licht, kan geen enkele gloeilamp meer aan de regels voldoen. Als iemand morgen bedenkt dat hij een materiaal kent om gloeidraad van te maken dat bijna alleen maar licht oplevert en nauwelijks warmte, kan hij per direct weer gloeilampen verkopen.

Zo is het ook voor 2-taktmotoren: die zijn niet verboden, maar in de loop der jaren zijn de eisen aan de emissie (uitlaatgassen) steeds een beetje scherper geworden. Technisch gezien kan een gewone 2-takt motor nooit voldoen aan de huidige eisen. Dus mogen ze niet meer verkocht worden en dus zijn fabrikanten gestopt met productie, voor Europa dan.

Zal niet teveel in details treden, maar het heeft te maken met de spoelpoorten in het 2-taktprincipe: die zorgen voor een heel ongunstig rendement omdat een flink deel van het verse mengsel wordt gebruikt om de uitlaatgassen weg te spoelen. En dat valt niet meer te verbeteren met finetuning, maar alleen met echt technologische vernieuwing.

Een aantal fabrikanten hebben die handschoen opgepakt, Etec is daar een voorbeeld van. De meeste leveranciers zijn echter geswitcht naar 4-takt: dat is zo ver doorontwikkeld in andere sectoren (auto) dat ze de eisen met 2 vingers in de neus kunnen halen met bestaande techniek. En daarmee blijven buitenboordmotoren betaalbaar.....

Heel simpel gezegd: de 2-taktmotoren zoals we die kenden gaan we nooit meer zien. Technisch gezien is het gewoon onmogelijk om deze aan de eisen te laten voldoen en fabrikanten investeren daar op dit moment ook niet in. Je moet echt kiezen tussen óf een andere motorsoort (4-takt, elektrisch) óf de 'nieuwe' 2-taktmotoren zoals Etec.

Overigens zit er ook een enorm voordeel aan zowel 4-takt als Etec: het brandstofverbruik!!
En niet een beetje, maar gewoon enorme besparingen!

Wij hebben 2 90 PK Etec motoren en die verbruiken samen per vaaruur minder dan 1 oude 40 PK 2-takt die we nog hebben. Dus 180 pk 'nieuw' kost minder brandstof per vaaruur dan 40 pk 'oud'. Dat is een besparing van 450%!

We zien het ook echt terug in onze kas: de afgelopen jaren is het aantal bewakingen meer dan verdubbeld, de brandstofprijzen zijn enorm gestegen, maar de kosten op de jaarafrekening van de vereniging voor brandstof zijn gewoon gedaald!

zoals 9910001 zegt: 2-takt mag als je aan de eisen voldoet, maar is op dit moment geen 2-takt te koop die aan die eisen kan voldoen en die gaat er ook niet komen (behalve Etec).

Dus het mag wel, maar het kan niet  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:29:20
Ja maar wij hebben gehoord dat de genoemde emissie richtlijnen alleen voor particulier gebruik waren en niet voor prof.gebruik.
We hebben nog geen vertrouwen in E-tec en 4 takt motoren zijn gewoon te zwaar, met vier takt valt de balans van de boot heel anders uit.
Dus wij willen nog een tweetakt kopen....
NoordBorgh go's North again in 2009


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:35:36
Het ligt eraan welk merk buitenboordmotor je koopt. Suzuki is volgens mij op het ogenblik het lichtste qua gewicht mvt viertakt motoren.

Suzuki 90 pk  = 155 kg
Yamaha 80 pk = 170 kg
Honda 90 pk = 163 kg.

Zit hier en daar dus een behoorlijk aantal kg tussen.

Overheidsinstanties of overheid gelieerd mogen volgens mij alleen nog maar motoren kopen die aan de milieueisen voldoen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:51:16
Ja maar wij hebben gehoord dat de genoemde emissie richtlijnen alleen voor particulier gebruik waren en niet voor prof.gebruik.
We hebben nog geen vertrouwen in E-tec en 4 takt motoren zijn gewoon te zwaar, met vier takt valt de balans van de boot heel anders uit.
Dus wij willen nog een tweetakt kopen....

Het lijkt me verstandig om in dit geval even helder te krijgen waar de (europese?) richtlijnen in staan vastgelegd, dan kan er objectief bekeken worden wat wel/niet mogelijk is in dit geval.

Hoe zijn verder in het land de ervaringen met e-tec motoren? Ik weet dat ze bij ons iets te vaak in IJmuiden staan naar mijn idee....

Gaat het overigens om de vervanging van de yamaha's die nu achter jullie 119/129 hangen of een hele nieuwe boot? Dit zou in theorie ook nog een verschil kunnen betekenen op juridisch gebied...

Topic titel aangepast


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:46:34
Het ligt eraan welk merk buitenboordmotor je koopt. Suzuki is volgens mij op het ogenblik het lichtste qua gewicht mvt viertakt motoren.

Suzuki 90 pk  = 155 kg
Yamaha 80 pk = 170 kg
Honda 90 pk = 163 kg.

Zit hier en daar dus een behoorlijk aantal kg tussen.

Nou zal het voor een strandreddingsboot niet om zulke hoeveelheden pk's gaan, d e zwaarste die ik ben tegengekomen is 75 pk en dat is eigenlijk al te zwaar, de meeste boten zijn uitgerust met 50/60 PK. Je moet je wel bedenken dat je de buitenboordmotor met één arm omhoog moet kunnen trekken bij landen op het strand, terwijl je zelf al niet echt stabiel staat in de branding. Voor zwaardere motoren is wel een zogenaamde power-trim beschikbaar, dit is op zee echter een drama met slecht weer, zeker in combinatie met golfbrekers...

Daarnaast is het bij de relatief kleine RIB's op zee van belang dat er niet teveel gewicht achterin de boot zit, dit heeft zeer negatieve gevolgen voor het vaargedrag.

@Res: Als jullie wat meer willen horen over de ervaringen met power-trim op zee, even een belletje/mailtje wagen naar de noorderburen ;)


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:18:37
Advies:  neem eens contact op met het KLPD, of met Marine Power over de zuinige tweetakt Direct ingespoten OPTIMAX-serie van Mercury.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2012, 14:26:23
Als je nog ergens advies wilt inwinnen, dan zou ik het proberen bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij gaan over het handhaven van de eerder genoemde regelgeving en zouden dus precies moeten weten wat wel en niet mag. (www.ilent.nl)

En ja, soms zijn er vrijstellingen voor beroepsvaart e.d., maar volgens mij is de regel voor buitenboordmotoren gewoon algemeen bindend: in de hele EU mag er gewoon geen buitenboordmotor meer nieuw in de handel worden gebracht die niet aan de eisen voldoet. Sommige handeleren hadden nog een voorraadje, dus je kon ze hier en daar nog krijgen. Maar er geldt dus: op=op!

Dit is weer vergelijkbaar met die gloeilampen, waar de Gamma en Karwei ze nog in de uitverkoop per 20 verkochten zodat je de komende 10 jaar vooruit kan. Maar nu zijn ze gewoon op en zul je het met LED, spaarlamp of halogeen moeten doen.

Overigens zijn dit soort regels heel normaal: voor auto's, bussen en vrachtwagens worden de regels al 30 jaar lang steeds een beetje aangescherpt. Maar daar merk jij als consument niks van: de automerken komen gewoon met een mooi nieuw modelletje, en onder de kap hebben ze de techniek weer een beetje verbeterd zodat ze voldoen. Waarom denk je dat je ineens zoveel 3-cylinder-auto's op de markt ziet komen? Dat is een manier van fabrikanten om aan wetgeving te voldoen. Alleen ze verkopen het als innovatie!

Voor vrachtwagens gaat op 1 januari 'Euro 6' in: alle fabrikanten komen dus met een nieuw model met nieuwe motorenrange, want de Euro 5-modellen mogen ze dan per direct niet meer maken! Zij, maar ook veel transporteurs zien dat als een kans: schoner, stiller en zuiniger. Dus besparingen, maar ook minder gezeik met de flatbewoners boven de Albert Heijn die moet worden bevoorraad.

Juridisch boeit het dus niks of je nu gaat vervangen of wat dan ook: ze zijn gewoon niet te koop, omdat het verboden is om ze in de handel te brengen! Tenzij je ergens een dealer vindt die er nog een op voorraad heeft. Maar ja, die staat er dan al wel ff ;)

Als ik jullie was zou ik er niet te veel moeite in steken: de oude 2-takt 'das war einmal', die kan bijgeschreven worden in het rijtje van de gloeilamp, verf op terpentinebasis en zwavelhoudende diesel. Ik zou me vooral concentreren op de mogelijkheden van de moderne techniek en een goede vergelijkingstest houden met het nieuwe spul!

@Whalertje OPTIMAX is in principe hetzelfde als Etec, direct ingespoten 2-takt
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch