Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?

Auteur Topic: Vrachtwagens klaar om naar buiten te rijden bij brand: wat is wijsheid?  (gelezen 8757 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:39:13
http://www.youtube.com/watch?v=IemK3TJtamI

User: litecylinder

Je hebt een legio een soorten en maten in kunststof gasflessen, het filmpje geeft aan wat er gebeurd in geval van brand. Het blijft een flinke steekvlam, alleen de explosie blijft achterwege.


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:46:44
Helaas heb ik op afstand geen glazen bol en in je verhaal komt er steeds meer bij. Het is dus moeilijk om een beeld te vormen van de situatie ter plaatse.

Volgens mij is het verstandig om eens een objectieve risicoscan te laten maken en die naast de verzekeringspolis te leggen. Dan krijg je een goed beeld van de risico's en de preventiemaatregelen. Ook is de omgevingsvergunning/gebruikersbesluit belangrijk. Daarin kunnen aanvullende eisen gesteld zijn door Gemeente en/of brandweer.

Gezien de grote van de hallen en de mogelijke (onbekende) risico's verwacht ik dat de plaatselijke brandweer bij een daadwerkelijke brand met uitbreiding niet snel naar binnen gaat en zal kiezen voor de eerder genoemde defensieve buitenaanval.
Het is altijd moeilijk om een situatie die je niet in de praktijk hebt gezien goed in te schatten. En er zijn, zoals altijd,  inderdaad erg veel details.
Natuurlijk is er wel een PvE gemaakt op basis van een risico-scan en  ondertekend door de 3 betrokken partijen, en zijn we ook compliant met de omgevingsverguninng van de gemeente.

Echter op de vraag of de sleutels op de wagens of in de kluis moeten opbergen, komt van de verzekeraar geen concreet antwoord, misschien wel omdat diefstal en brand bij dezelfde verzekeraar zijn ondergebracht.

Enfin, ik was en ben gewoon benieuwd wat hulpverleners in de praktijk , werkelijk zullen gaan doen , en of er misschien richtlijnen zijn die ze hiervoor gebruiken, of dat het ieder voor zich is


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:23:50
Wat misschien wel interessant zou zijn om de lokale brandweer eens uit te nodigen voor een objectverkenning en/of oefenavond. Ik denk dat je daar al het e.e.a. van zou kunnen leren, buitenom wat hier genoemd is in dit topic.

Enfin, ik was en ben gewoon benieuwd wat hulpverleners in de praktijk , werkelijk zullen gaan doen , en of er misschien richtlijnen zijn die ze hiervoor gebruiken, of dat het ieder voor zich is
Hoe wil je die vrachtauto's eigenlijk starten met bijvoorbeeld een hal vol rook ? De motor heeft vast en zeker zuurstof nodig ?

Afhankelijk van de omvang van een eventuele brand zal de brandweer deze of in de kiem trachten te smoren door een effectieve binnenaanval met slagkracht, of kiezen voor het afbrandscenario. Ik denk dat er bij zowel optie A als B geen moment gedacht wordt aan het naar buiten rijden van 70!!! vrachtauto's.

I.g.v. optie A is er geen personeel beschikbaar om de vw's naar buiten te rijden, want die moeten zich richten op de brandbestrijding. Bij optie B is het al te laat en kan je de verzekeraar bellen..


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:35:46
Wat misschien wel interessant zou zijn om de lokale brandweer eens uit te nodigen voor een objectverkenning en/of oefenavond. Ik denk dat je daar al het e.e.a. van zou kunnen leren, buitenom wat hier genoemd is in dit topic.
Dit gebeurt inderdaad ook wel regelmatig, maar ik moet zeggen  het is nog nooit met dit of een soortgelijk scenario gedaan.  Meestal betreft het scenario hier  hulpverlening bij  (machine)beklemmingen, of redding uit een diepe put (ja die hebben we ook) of van grote hoogte.

Ik kan werkelijk zeggen dat de lokale brandweer goed op de hoogte is van wat er op onze terreinen staat en de indeling van de hallen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:58:51
Het is altijd moeilijk om een situatie die je niet in de praktijk hebt gezien goed in te schatten. En er zijn, zoals altijd,  inderdaad erg veel details.
Natuurlijk is er wel een PvE gemaakt op basis van een risico-scan en  ondertekend door de 3 betrokken partijen, en zijn we ook compliant met de omgevingsverguninng van de gemeente.

Echter op de vraag of de sleutels op de wagens of in de kluis moeten opbergen, komt van de verzekeraar geen concreet antwoord, misschien wel omdat diefstal en brand bij dezelfde verzekeraar zijn ondergebracht.

Enfin, ik was en ben gewoon benieuwd wat hulpverleners in de praktijk , werkelijk zullen gaan doen , en of er misschien richtlijnen zijn die ze hiervoor gebruiken, of dat het ieder voor zich is

Bij een kleine brand zou ik persoonlijk een binnenaanval overwegen mits de aanvalsweg kort en overzichtelijk is. Als dat niet het geval is en de brand al verder aan het ontwikkelen is en/of er geen goed overzicht is/korte aanvalsweg is dan is het jammer maar helaas. Dat wordt het eerst onze eigen veiligheid en zou ik kiezen voor een defensieve aanpak. Ook zou ik niemand meer in het pand laten.

Maar nogmaals ik ken de situatie ter plaatse niet. Wie weet zit er wel dakluiken die de rook en hitte afvoeren waardoor er meer tijd is voor een binnenaanval.

Wat zegt de lokale brandweer van jullie situatie? En wat zegt de regionale brandweer/veiligheidsregio ervan?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #25 Gepost op: 21 oktober 2012, 08:18:32
Bij een kleine brand zou ik persoonlijk een binnenaanval overwegen mits de aanvalsweg kort en overzichtelijk is. Als dat niet het geval is en de brand al verder aan het ontwikkelen is en/of er geen goed overzicht is/korte aanvalsweg is dan is het jammer maar helaas. Dat wordt het eerst onze eigen veiligheid en zou ik kiezen voor een defensieve aanpak. Ook zou ik niemand meer in het pand laten.

Maar nogmaals ik ken de situatie ter plaatse niet. Wie weet zit er wel dakluiken die de rook en hitte afvoeren waardoor er meer tijd is voor een binnenaanval.

Wat zegt de lokale brandweer van jullie situatie? En wat zegt de regionale brandweer/veiligheidsregio ervan?
We hebben inderdaad in de meeste hallen dakluiken, maar die staan zo geschakeld dat deze bij een brandalarm automatisch dichtgaan. Enfin, die kunnen natuurlijk handmatig wel weer opengestuurd worden, alleen zit de bediening hiervan wel weer in de hallen zelf

De lokale brandweer heeft nooit geeist dat de sleutels an de wagens op het dashboard liggen, en met de regionale brandweer heb ik geen contact.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 21 oktober 2012, 08:59:06
We hebben inderdaad in de meeste hallen dakluiken, maar die staan zo geschakeld dat deze bij een brandalarm automatisch dichtgaan. Enfin, die kunnen natuurlijk handmatig wel weer opengestuurd worden, alleen zit de bediening hiervan wel weer in de hallen zelf
Vreemd, als de dakluiken aangestuurd worden door de brandmeldcentrale, maar dan dicht gaan lijkt me dit niet gewenst. Lijkt mij beter dat de luiken bij brandalarm open gaan, dit voorkomt dat de hallen vol met rook komen te staan, de rook kan immers sneller naar buiten. Daardoor blijft het zicht en de temperatuur in de hallen langer goed. ???


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2012, 11:36:52
70 vw's is dat dan allemaal trekker met geladen trailer ?
En allemaal in èèn pand ?
Bij zo'n pand zou ik me in kunnen denken dat er dan buiten ook een groot terrein aanwezig is,
misschien een optie om geladen trailers met de kont tegen elkaar te zetten zodat de deuren niet open kunnen ?

Want brand (evt uitbreidend) en 70 VW's naar buiten rijden zie ik niet gebeuren,
wil je dit snel doen heb je al minimaal 25 chauffeurs nodig.
Groetjes, Marco


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2012, 14:35:56
Een goed punt is inderdaad ook dat de toegangswegen voor hulpdiensten snel versperd raken bij zo'n grote hoeveelheid vrachtwagens. Indien de brand van dermate grote omvang is dat de vrachtwagens direct gevaar lopen, dan zullen er ook aardig wat brandweereenheden naar de brand gestuurd worden. Het is logistiek gezien, zeker in het begin van het incident, dan onmogelijk om die vrachtwagens weg te (laten) rijden. In zo'n groot pand zullen sowieso de eerste twee aankomende brandweereenheden zich volledig moeten richten op de brandbestrijding en is er geen tijd om de vrachtwagens de 'redden'.

Mijn mening: zorg voor voldoende brandpreventieve maatregelen en zorg ervoor dat de alarmopvolging goed geregeld is. Een bedrijfsdeskundige die snel ter plaatse is en aangeeft waar de meest waardevolle ladingen staan kan -letterlijk- goud waard zijn. De brandweer kan dan besluiten om (te proberen) dat deel te redden en zich minder te richten op de branduitbreiding naar andere zijden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2012, 15:21:29
Ik vraag mij af of het officieel, volgens de gebruiksvergunning, wel toegestaan is om de 70 vrachtwagens in de loods te stallen.
Aangezien de brandveiligheidsmaatregelen waarschijnlijk niet berekend zijn op de extra vuurbelasting die deze VW met zich meebrengen.