Voertuigen van BlikopdeWeg, hoe zit dat nou precies?

Auteur Topic: Voertuigen van BlikopdeWeg, hoe zit dat nou precies?  (gelezen 34363 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #50 Gepost op: 18 oktober 2012, 20:48:27
De reden voor het eigen voertuig met video:Daarom zijn de meeste beelden waar met het KLPD mee wordt gereden niet gefilmd vanuit een Volvo, maar van het KLPD, dan hebben zij zeggenschap. Overigens; de Volvo heeft ook een achter-camera die filmt

Dat hebben de meeste vros voertuigen van het LPTV nu ook.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #51 Gepost op: 18 oktober 2012, 21:19:16
@Haageneesch; heldere uitleg, bedankt! Dus het systeem is helemaal uitgeschakeld en losgekoppeld als er geen agent achter het stuur zit? Blijf het toch vrij frapant vinden dat de politie hieraan meewerkt. Er kunnen namelijk zaken bijzitten waarvan je liever niet hebt dat je dit toont aan Nederland, bovendien is het maar de vraag in wat voor voertuig je gestopt wordt. Iets met aansprakelijkheid, door de dienst aangewezen voertuig etc.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ggj

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 186
Reactie #52 Gepost op: 18 oktober 2012, 22:08:57
@Haageneesch; heldere uitleg, bedankt! Dus het systeem is helemaal uitgeschakeld en losgekoppeld als er geen agent achter het stuur zit? Blijf het toch vrij frapant vinden dat de politie hieraan meewerkt. Er kunnen namelijk zaken bijzitten waarvan je liever niet hebt dat je dit toont aan Nederland, bovendien is het maar de vraag in wat voor voertuig je gestopt wordt. Iets met aansprakelijkheid, door de dienst aangewezen voertuig etc.
Volgens mij staat het uit in de zin van 'lampjes knipperen niet'. Ik heb op de Tilburg Veiligdag de T6 gezien en de medewerkers van BodW konden de OGS gewoon aanzetten.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2012, 23:14:32
@Haageneesch; heldere uitleg, bedankt! Dus het systeem is helemaal uitgeschakeld en losgekoppeld als er geen agent achter het stuur zit? Blijf het toch vrij frapant vinden dat de politie hieraan meewerkt. Er kunnen namelijk zaken bijzitten waarvan je liever niet hebt dat je dit toont aan Nederland, bovendien is het maar de vraag in wat voor voertuig je gestopt wordt. Iets met aansprakelijkheid, door de dienst aangewezen voertuig etc.
Nee; de (OGS)systemen zijn niet fysiek losgekoppeld. De afstandsbediening staat op uit, en er is een hoofdschakelaar van de tweede accu op uit (blauw, toeters, transparanten). De video draait volgens mij wel continue, dat is dan ook niet strafbaar om te hebben.

Wat betreft aansprakelijkheid, aanrijdingen etc; er moet eerst een overeenkomst zijn met de regio/KLPD en BodW voordat er in gereden wordt. Hoe dat in elkaar zit weet ik niet. Alle schade naar aanleiding van achtervolgingen of handelingen van een agent zijn denk ik op 'kosten van de verzekering'. Maar dat weet ik niet zeker.

Volgens mij staat het uit in de zin van 'lampjes knipperen niet'. Ik heb op de Tilburg Veiligdag de T6 gezien en de medewerkers van BodW konden de OGS gewoon aanzetten.
Ja; als er op een open dag iemand de schakelaars omzet dan doen het blauw en de stoptransparanten het ja. Da's niet zo gek  >:D


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #54 Gepost op: 19 oktober 2012, 00:33:49
@Haageneesch; heldere uitleg, bedankt! Dus het systeem is helemaal uitgeschakeld en losgekoppeld als er geen agent achter het stuur zit? Blijf het toch vrij frapant vinden dat de politie hieraan meewerkt. Er kunnen namelijk zaken bijzitten waarvan je liever niet hebt dat je dit toont aan Nederland, bovendien is het maar de vraag in wat voor voertuig je gestopt wordt. Iets met aansprakelijkheid, door de dienst aangewezen voertuig etc.

BodW is pro-politie en maakt vaak goede reclame voor politie Nederland. Ook laat men de politie-menselijke kant zien inclusief grappen en grollen e.d. Geen verkeerde zaak want politiewerk is niet zwart-wit.
Bovendien wordt er heus overlegd met de politie.
Leo heeft de politie namelijk nodig om zijn programma te maken. Wanneer eea steeds tot conflicten leiden bestaat het risico dat de politie elke samenwerking beeindigt. En daar is zit hij toch niet op te wachten.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #55 Gepost op: 19 oktober 2012, 00:42:13
BodW is pro-politie en maakt vaak goede reclame voor politie Nederland. Ook laat men de politie-menselijke kant zien inclusief grappen en grollen e.d. Geen verkeerde zaak want politiewerk is niet zwart-wit.
Bovendien wordt er heus overlegd met de politie.
Leo heeft de politie namelijk nodig om zijn programma te maken. Wanneer eea steeds tot conflicten leiden bestaat het risico dat de politie elke samenwerking beeindigt. En daar is zit hij toch niet op te wachten.
Wat gebeurd is toen Leo geen spreektijd aan Koos Spee wilde geven omdat laatstgenoemde ook invloed wilde op de inhoud van het programma. Niemand mocht toen met BodW rijden, dat heeft volgens mij bijna een jaar geduurd. Maar ja; Koos Spee heeft dus invloed op het programma WMB, misschien wel de reden dat het voornamelijk is gericht op het voor gek zetten van de 'klant', het schrijven van prenten en uitprinten van bonnen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #56 Gepost op: 19 oktober 2012, 12:58:13
Bedankt allemaal voor de uitleg! Snap de achterliggende gedachte nu.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #57 Gepost op: 19 oktober 2012, 16:13:17
Bijna bij geen en korps woord tegenwoordig nog met de auto van BODW gereden . Camera man gebruikt voor het reizen naar een regio BODW auto, hangt camera's aan de binnenkant van regionale VROS auto voor beelden uit de auto zelf. Kopieerd van de dag mee rijden de beelden van de politiecamera.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #58 Gepost op: 19 oktober 2012, 16:33:21
Of er met de auto van BodW gereden word is afhankelijk van de betreffende regio. Een aantal regio's heeft geen eigen videowagen. Bijvoorbeeld de regio Noord- en Oost- Gelderland heeft/had geen videowagen. De regio maakt daarom dankbaar gebruik van de videoauto van BodW. De apparatuur voor snelheidsregistratie en andere technische hulpmiddelen zijn identiek aan die van een 'normale' videowagen van de politie. Deze worden dan ook gekeurd en gecontroleerd door de bevoegde instanties.
Waar het om gaat is dat de overtredingen worden geconstateerd door een bevoegd politieman. Het voertuig waarin hij of zij rijdt is voor justitie niet belangrijk. Een agent buiten diensttijd in een privéauto heeft immers ook nog steeds bevoegdheden om strafbare feiten te constateren.
Hoe het precies zit met de Ogs installatie durf ik niet te zeggen. Maar ik vermoed dat er voor deze auto's een ontheffing is van het ministerie van veiligheid en justitie.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #59 Gepost op: 19 oktober 2012, 17:42:03
OK ik ga even advocaat van de duivel spelen.

De apparatuur voor snelheidsregistratie en andere technische hulpmiddelen zijn identiek aan die van een 'normale' videowagen van de politie. Deze worden dan ook gekeurd en gecontroleerd door de bevoegde instanties.

Maar betaald door een televisieprogramma. Wie kan mij garanderen dat dit allemaal correct is gegaan?

Citaat
Waar het om gaat is dat de overtredingen worden geconstateerd door een bevoegd politieman. Het voertuig waarin hij of zij rijdt is voor justitie niet belangrijk. Een agent buiten diensttijd in een privéauto heeft immers ook nog steeds bevoegdheden om strafbare feiten te constateren.
Klopt, daar zit het probleem ook niet. Maar met die privéauto (want dat is het immers) wordt wel stelselmatig overtredingen begaan, of er nou wel of geen agent achter het stuur zit.
Ben ik ook benieuwd naar de aansprakelijkheid, verzekering etc. Het is geen door de dienst beschikbaar gesteld voertuig en het gebruik van het voertuig is niet bepaald incidenteel te noemen voor politietaken. Mijn verzekering gaat het niet pikken als ik de privé auto constant voor de dienst gebruik.
Sterker nog, het voertuig staat op naam van een privé (commercieel) bedrijf!

Citaat
Hoe het precies zit met de Ogs installatie durf ik niet te zeggen. Maar ik vermoed dat er voor deze auto's een ontheffing is van het ministerie van veiligheid en justitie.
Vraag ik me ook af wat de afweging is. Wij krijgen hem niet, maar een commerciele productiemaatschappij dan weer wel? Iets met voor wat hoort wat? Overigens komt die vrijstelling niet van V&J

Bovendien ben ik naar aanleiding van jouw verhaal ook wel benieuwd naar de 'partijdigheid', de korpsen die geen VROS auto hebben krijgen nu een groot bot voorgeschoteld en daar mogen ze op kauwen zolang BodW maar lekker mag filmen. Win/Win voor twee partijen? Of is dat dan weer niet helemaal eerlijk....

Voor de duidelijkheid! Ik vind BodW een leuk programma om te kijken hoor en natuurlijk ben ik aan het muggenziften. Toch vind ik het een interessante discussie, want ben van mening dat wat ik zeg wel degelijk hout snijdt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.