Beroerte, uitvalsverschijnselen

Auteur Topic: Beroerte, uitvalsverschijnselen  (gelezen 12246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2013, 11:34:54
Als Lotus zou ik graag willen weten in welk geval de spraak aangetast is. Of kan dat in beide situaties het geval zijn?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2013, 11:57:32
Als Lotus zou ik graag willen weten in welk geval de spraak aangetast is. Of kan dat in beide situaties het geval zijn?

De spraak kan in beide gevallen zijn aangetast, als het getroffen gebied de hersenstam betreft is de kans dat er spraakstoornis is ontstaan veel hoger.

Op zich maakt het allemaal niet uit voor EHBO of Lotus, bij het vermoeden van een CVA moet de patient zo snel mogelijk naar het ziekenhuis toe. Pre-hospitaal is het niet relevant of het komt door trombose, embolie of een hersenbloeding.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2013, 17:32:12
voor een lotus is het natuurlijk wel interessant om het goed uit te kunnen beelden voor cursisten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2013, 17:39:35
voor een lotus is het natuurlijk wel interessant om het goed uit te kunnen beelden voor cursisten.

Daarom had ik in de eerste regel ook het antwoord gegeven.

Voor het slachtoffer is het natuurlijk wel interessant dat men zo snel mogelijk zorgt voor professionele medische hulp en zich niet bezig moet gaan houden met diepere diagnostiek. Het is en blijft natuurlijk wel het forum-onderdeel eerste hulpverlening.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2013, 20:16:31
Daarom had ik in de eerste regel ook het antwoord gegeven.

Voor het slachtoffer is het natuurlijk wel interessant dat men zo snel mogelijk zorgt voor professionele medische hulp en zich niet bezig moet gaan houden met diepere diagnostiek. Het is en blijft natuurlijk wel het forum-onderdeel eerste hulpverlening.

Het is niet alleen interessant, maar gaat veel meer, om het herkennen, van een beroerte.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2013, 18:40:07
De spraak kan in beide gevallen zijn aangetast, als het getroffen gebied de hersenstam betreft is de kans dat er spraakstoornis is ontstaan veel hoger.

Op zich maakt het allemaal niet uit voor EHBO of Lotus, bij het vermoeden van een CVA moet de patient zo snel mogelijk naar het ziekenhuis toe. Pre-hospitaal is het niet relevant of het komt door trombose, embolie of een hersenbloeding.

dus dat betekent wel of niet kruislings uitval?

NB ookal is het voor de EHBO'er niet relevant om te weten wáár het CVA zich precies voordoet, als Lotus wil je zo realistisch mogelijk spelen. Daarbij spelen we niet alleen voor EHBO maar ook voor professionele hulpverleners, soms tot in het ziekenhuis aan toe. Dan wil je wel een verhaal hebben wat klopt.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2013, 23:34:17
Afgelopen dinsdag de verschijnselen van een klein staminfarct gezien bij mijn .
Rechtszijdig mond en ooglid scheef, linkszijdig krachtsverlies in arm en been en hij sprak onduidelijk en wartaal. Hij geeft scheikunde les en was aan het vertellen over bloemen later was hij in een geprek met mij ineens aan het vertellen over uitzetten van dieren in het wild. Hij herrinderd zich er niks van.
 Gelukkig is het krachtsverlies en het gezicht nu weer bijgetrokken en is hij alleen nog moe en het lezen( opnemen) gaat nog niet goed.
Ik ben blij dat hij er nog is.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2013, 23:38:37
Afgelopen dinsdag de verschijnselen van een klein staminfarct gezien bij mijn .
Rechtszijdig mond en ooglid scheef, linkszijdig krachtsverlies in arm en been en hij sprak onduidelijk en wartaal. Hij geeft scheikunde les en was aan het vertellen over bloemen later was hij in een geprek met mij ineens aan het vertellen over uitzetten van dieren in het wild. Hij herrinderd zich er niks van.
 Gelukkig is het krachtsverlies en het gezicht nu weer bijgetrokken en is hij alleen nog moe en het lezen( opnemen) gaat nog niet goed.
Ik ben blij dat hij er nog is.

Sterkte met m'. Laten we hopen dat hj snel opknapt!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 5 december 2015, 01:46:30
Jongen (20) zet beelden van opa's beroerte online

Een jongen van 20 uit Wales heeft beelden online gezet, waarop te horen is hoe zijn opa een beroerte krijgt. Daarna kun je ook zien hoe de man van 78 wordt afgevoerd in een ambulance. Charlie Hambley zegt tegen Mashable dat hij de beelden op YouTube plaatste om anderen te laten inzien hoe snel het allemaal gaat in zo'n geval.

In de video hoor je Charlie met zijn opa praten. Als de jongen doorkrijgt dat de oude man niet helder meer reageert, vraagt hij hem om een simpele rekensom op te lossen: wat is 49 kilometer per uur in mijl per uur? "Normaal gesproken was 'ie heel goed in dingen uitrekenen, maar toen dit hem niet lukte, wist ik dat er iets was."
Toen m'n opa die rekensom niet uit kon rekenen, wist ik dat er iets was.

Kleinzoon Charlie
Toen kwam ook het besef bij Charlie's opa en het lukte hem om de auto veilig aan de kant te zetten. Dan belt Charlie een ambulance, de spraak van de man verslechtert op dat moment. Aan Mashable vertelt de kleinzoon dat hij bewust heel rustig bleef, omdat hij zijn opa niet ongeruster wilde maken.

De man van 79 kreeg vervolgens nog een beroerte in de ambulance - en daarna nog twee in het ziekenhuis. Toch kon hij blijven bewegen en praten in de 20 minuten na de beroertes.

"Op dit moment gaat het weer beter met opa", zegt Charlie. "Hij heeft er niets aan overgehouden, maar zijn bloeddruk schommelt nog wel wat."

Waarom online?
"Eigenlijk wilde ik helemaal niet naar de beelden kijken", zegt Charlie. "Het heeft vier dagen geduurd voordat ik ook maar de auto in ging om het kaartje eruit te halen. Ik wilde gewoon niet. Totdat ik me bedacht dat anderen er misschien wat aan zouden kunnen hebben. Ik wil dat mensen zich bewust zijn van hoe snel het allemaal gaat."

"M'n opa vertelde me na die tijd dat hij wel normaal kon denken, maar dat hij niet goed kon praten en bewegen, ondanks dat zijn hersenen het nog gewoon deden."

Rustig blijven
Het belangrijkste dat Charlie wil meegeven is dat iemand die een soortgelijk incident meemaakt vooral rustig moet blijven. "Als mijn opa had gezien dat ik in paniek was geraakt, had hij daar misschien op gereageerd en was zijn bloeddruk omhooggeschoten. Dan had hij misschien nog wel een beroerte gekregen."

De beelden hieronder kun je als vervelend ervaren.

https://www.youtube.com/watch?v=bsYJy63gFJc


Het Rode Kruis heeft op zijn website staan wat  de kenmerken zijn van een beroerte en wat je moet doen als bij iemand bent die er een krijgt.

Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 5 december 2015, 04:57:14
Dapper dat hij de beelden heeft gedeeld. Ik gok dat het vrij nuttig is. We kennen het 'F.A.S.T' rijtje allemaal wel, maar het zien/meemaken, vooral de langere tijd, is een ander verhaal dan een oefen avond bij de EHBO club waar een lotus het even 30 seconden speelt.