waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?

Auteur Topic: waar heb je als BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) behoefte aan?  (gelezen 11258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #30 Gepost op: 5 november 2012, 07:48:03
Even off-topic over het boeien met sterke of zwakke hand.
Ik heb hier nog nooit iets over gehoord, dit is namelijk afhankelijk aan welke kant van de verdachte je staat.
Ga je zijn linkerhand eerst boeien, dan neem je de boeien in je linkerhand, ga je de rechterhand eerst boeien, dan neem je de boeien in de rechterhand. Dus links op links en rechts op rechts.
Iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeur, maar volgens mij is het belangrijk dat je het allebei kunt. Vooral in een duoprocedure kan het voorkomen dat je weleens moet boeien aan de voor jou minder makkelijke kant omdat je toevallig aan die kant een controletechniek hebt aangelegd en je collega niet kan loslaten omdat hij anders de controle over de verdachte kwijt is.

Dergelijke zaken worden bij ons tijdens de RTGB ook uitgebreid behandeld. In de praktijk heb je het namelijk vaak niet voor het kiezen.
Servo Per Amikeco


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 5 november 2012, 14:23:37
Even off-topic over het boeien met sterke of zwakke hand.
Bij de luchtmacht was het links de boeien en rechts dan beginnen, totaal niet fijn en had toen al mijn bedenkingen. Toen het DBBO werd en we IBT kregen was het links op links en rechts op rechts, nu moest ik het vorige week weer op de 1e manier doen. :-X
Zo boeien is zelfs een HTV examen voor ons en dat terwijl ik nu al weet, dat als ik in de toekomst boeien zou krijgen, ik met mijn zwakkere hand (links) begin.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #32 Gepost op: 5 november 2012, 20:16:15
Bij de luchtmacht was het links de boeien en rechts dan beginnen, totaal niet fijn en had toen al mijn bedenkingen. Toen het DBBO werd en we IBT kregen was het links op links en rechts op rechts, nu moest ik het vorige week weer op de 1e manier doen. :-X
Zo boeien is zelfs een HTV examen voor ons en dat terwijl ik nu al weet, dat als ik in de toekomst boeien zou krijgen, ik met mijn zwakkere hand (links) begin.

Ken dat sterke zwakke hand principe ook niet. Wat ik wel weet van vroeger is dat links dragen ( en linkshandigen andersom) en boeien de voorkeur had omdat je dan je wapen hand vrij had. Nu in de RTGB krijgen we beiden zijden aangeleerd. Blijf trouwens wel de voorkeur voor links houden omdat hrt er al zo lang in zit.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 19 november 2012, 14:50:38
Ik zou graag een andere uniform willen, 1 met meer uitstraling en dat duidelijk aangeeft dat je van Toezicht/Handhaving bent.
Het uniform wat ik nu draag, roept voor vele nog het beeld op van nutteloze nietsmogende stadswachten*, ook al zien ze bij collega's het Boa teken.

*Gisteren toch kunnen bewijzen dat we wel wat mogen.
Wat normaal een paar minuten kon duren ivm een bekeuring, duurde nu 2,5 uur, omdat de persoon ook dacht dat we nutteloze nietsmogende stadswachten waren en niet mee wilde werken. Resultaat: 1 aanhouding. >:D


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #34 Gepost op: 22 november 2012, 21:13:45
Ik zou graag een andere uniform willen, 1 met meer uitstraling en dat duidelijk aangeeft dat je van Toezicht/Handhaving bent.
Het uniform wat ik nu draag, roept voor vele nog het beeld op van nutteloze nietsmogende stadswachten*, ook al zien ze bij collega's het Boa teken.

*Gisteren toch kunnen bewijzen dat we wel wat mogen.
Wat normaal een paar minuten kon duren ivm een bekeuring, duurde nu 2,5 uur, omdat de persoon ook dacht dat we nutteloze nietsmogende stadswachten waren en niet mee wilde werken. Resultaat: 1 aanhouding. >:D

Uniform, wordt aan gewerkt 😎


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #35 Gepost op: 26 november 2012, 10:22:23
Uniform, wordt aan gewerkt

Is er al iets bekend over het uniform?
Want ik hoop dat het niet te veel gelijkend is op dat van de politie.

Ik kwam laatst een handhaver (BOA) tegen die had een uniform aan, dat zelfs ik als agent 2 keer moest kijken of het geen agent was.
Laat staan dat een willekeurige burger deze man ziet.

Hij had een donkerblauwe jas aan met biza striping (dezelfde baan als op de politiejas), een blauwe broek met zwarte bies en een wit overhemd. De flap op de achterzijde had hij naar binnen gevouwen. Vermoedelijk stond daar de tekst handhaver op.

Het enige waaraan ik kon zien dat het een handhaver was, was het BOA embleem op de borst (op de plek waar bij de politie het brevet zit) en de rangonderscheidingstekens van een BOA. Deze stapte vervolgens in een voertuig van Handhaving. Waarvan de striping enigzins gelijkend was op de secundaire striping van de politie.

Al met al een onwenselijke situatie lijkt mij.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 27 november 2012, 16:30:09
Ik ben benieuwd of er foto's van zijn.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #37 Gepost op: 27 november 2012, 17:26:11
Ik ben benieuwd of er foto's van zijn.

Nee er zijn geen foto's van. Ik had mijn telefoon niet bij mij.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 27 november 2012, 17:32:31
Van welke plaats was de Boa?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #39 Gepost op: 27 november 2012, 17:38:35
Van welke plaats hij was heb ik niet kunnen waarnemen. Zag het niet op het voertuig staan en het stond ook niet op zijn uniform.

Maar ik zag hem bij het Shell tankstation aan de Zijdelweg in Uithoorn. Ik vermoed daarom ook dat hij van de gemeente Uithoorn of Amstelveen was.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.