"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 70833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #50 Gepost op: 25 oktober 2012, 09:02:30
Aan de hand van zo'n filmpje komen er behoorlijke heftige reacties los zónder dat iemand op de hoogte is van gemaakte afspraken ter plaatse. Be- en veroordelen vanuit de stoel thuis is te makkelijk om weloverwogen een mening te vormen.
Er kunnen allerhande afspraken, verordeningen, ontheffingen, convenanten of mondelinge afspraken gemaakt zijn omtrent het stuk wegdeel, de inzet en de verantwoordelijkheden, en tot dusverre heeft geen van de reagerende leden daarin enig inzicht of kennis, me dunkt.

Het zijn geen heftige reacties, het is alleen een op een stapeling van feiten die ik benoem. Ik zie een vkr op zijn eigen motor een ambu met OGS begeleiden/begidsen. Hierbij regelt hij verkeer vanaf zijn motor, hij overschrijdt de maximum snelheid ter plaatse. Dus in mijn ogen(en nee, heb mij er niet in verdiept) is dit not done.

Mijn probleem is wat gaat er gebeuren als er ongelukken plaats vinden. Vindt de plaatselijke politie het dan nog steeds goed. Wat gaat de rechter er van vinden als er slachtoffers vallen omdat een vkr op zijn eigen motor een ambu met OGS begeleid/begidst. Krijgt die vkr dan nog steeds alle steun van de politie. Hoe wordt de politie afgefakkeld door de rechter.

Het begeleiden van een ambu met OGS is en blijft een taak van daarvoor opgeleide politieagenten/KMar personeel. Het is specialistisch werk wat een gedegen training behoeft. Wij training niet voor niets elk jaar in het begeleiden van ambu's, brw en VIP's.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #51 Gepost op: 25 oktober 2012, 11:52:04
De algemene definitie van begidsen is:
Citaat
Begidsen is het zorgdragen voor begeleiding van transporten om de weg te wijzen en te zorgen voor vrije doorgang bij knelpunten.


Verder:

Citaat
Begidsen is een wettelijke taak van de politie.  Deze taak is neergelegd in de Politiewet 1993.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #52 Gepost op: 25 oktober 2012, 15:50:07
StEB motor begeleiding van brandweer compagnie
User: targetlasergame

Vraag me serieus af wat de toegevoegde waarde is van het rijden tussen de twee stroken in. Er rijdt een brandweer compagnie op een autweg, geen probleem zou je zeggen. De motorrijders gaan echter op de weghelft van de tegenligger rijden die vervolgens gevaarlijk dicht tussen de berm en de motorrijder rijdt. (vanaf 0:35)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #53 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:36:25
Ok, ik ben niet heiliger dan de paus  e050 (Als die al heilig is  0098)

Maar dit vind ik wel te ver gaan:


Door het "wegdrukken" van een tegenligger ontstaat (zoals afbeelding ook laat zien) bijna de kans dat de tegenligger met twee wielen de berm in zal rijden.
Met een gang van 80 km/u hoef ik de op dit forum aanwezige leden niet te vertellen wat daar het gevolg van is.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #54 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:50:27
Ok, ik ben niet heiliger dan de paus  e050 (Als die al heilig is  0098)

Maar dit vind ik wel te ver gaan:


Door het "wegdrukken" van een tegenligger ontstaat (zoals afbeelding ook laat zien) bijna de kans dat de tegenligger met twee wielen de berm in zal rijden.
Met een gang van 80 km/u hoef ik de op dit forum aanwezige leden niet te vertellen wat daar het gevolg van is.

Als ik dit zie gaat er toch echt een artikel 5 WvW op papier en een invordering v.h. rbw. Tevens een 130 mededeling voor een EMG.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #55 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:53:01
Als ik dit zie gaat er toch echt een artikel 5 WvW op papier en een invordering v.h. rbw. Tevens een 130 mededeling voor een EMG.
Dat dacht ik ook al. En ik ben niet eens blauw.... Je vergeet nog het intrekken van de aanstellingspas VKR (als ze die al hebben). Wat mij dan weer verbaast: Op 4:13 komt er een motoragent in beeld. Blijkbaar vindt het betreffende korps het allemaal wel goed wat deze clowns uithalen....  :o


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #56 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:31:18
Op dit laatste filmpje ga ik niet eens reageren! Slaat iig nergens op.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #57 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:11:39
Op zich begrijp ik wel dat ze "zich naar voren rijden".
Dat je dan iets vlotter dan de stoet rijdt kan ik begrijpen, maar haal dan wel in wanneer het kan.
tevens misschien handig om met een motor niet op de belijning te rijden  e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #58 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:17:58
Op zich begrijp ik wel dat ze "zich naar voren rijden".
Dat je dan iets vlotter dan de stoet rijdt kan ik begrijpen, maar haal dan wel in wanneer het kan.
tevens misschien handig om met een motor niet op de belijning te rijden  e050


Zeker! Bij welke rijopleiding je dit ook doet (basis of voortgezette) zodra je tegenligger in dit geval voor je uit moet wijken of remmen ben je al gezakt op een cruciale veiligheidsfout. Dit fragment toont dus duidelijk aan dat 'ie niet weet waar hij mee bezig is. Zelfs met OGS doe ik dat niet! Waarom niet? Heel simpel; geen buffer!


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #59 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:25:05
Wat ik dan nog triester vind, nu ik het complete filmpje heb gezien, is dat de koprijder een politieagent is.