Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?

Auteur Topic: Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?  (gelezen 53327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:31:19
Broek met bies is onze standaard.....dus daar kan hij niets aan doen ;-)
Omdat wij ook Fiscalisten, BOA's en Handhavers leveren, hebben wij standaard een handhavingbroek gekozen. (Bewust niet de blauwe versie  >:D)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:34:53
@dielangemotormuis: één is Instructeur en één is cursist....ik hoef niet te vertellen wie welke is  :-\
Maar Maandag heeft hij een gesprek omdat er meer zaken zijn die ik daarin wil behandelen.
Dit is namelijk niet de uitstraling welke ik in de Firma wil hebben.
Wij hebben eenheid van teneu....maar zo'n druk koppel en die schoenen maken daar geen deel van uit.
Maar het gaat mij even om de uitstraling welke een VKR heeft en welke bedoeling hij daarmee heeft.

Dacht die laarzen door jou werden verstrek bij indiensttreding. 0098 0098

Ik snap dat je hier niet mee wil worden geassocieerd als bedrijf, dus snap ik ook dat er maandag een gesprek gaat komen met de instructeur. Persoonlijk zou ik zo iemand niet als instructeur in mijn bedrijf willen hebben, maar gok erop dat we wat dat betreft wel op een lijn zitten.  ;)

Verder sluit ik mij wel aan bij het lijstje van Lt.Col.Me.

Broek met bies is onze standaard.....dus daar kan hij niets aan doen ;-)
Omdat wij ook Fiscalisten, BOA's en Handhavers leveren, hebben wij standaard een handhavingbroek gekozen. (Bewust niet de blauwe versie  >:D)

Ik zou persoonlijk toch voor een afwijkende broek kiezen voor de vkrs.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:53:45
Nadeel van zwarte of blauwe (of willekeurig welke andere donkere kleur) broeken en een overhemd is dat het een stuk minder opvalt. Het geeft misschien een wat andere uitstraling, maar veiligheidstechnisch is het dragen van goedgekeurde veiligheidskleding een betere optie. Zeker gezien het feit dat verkeersregelaars doorgaans niet in de afzetting (zoals de meeste wegwerkers) maar buiten de afzetting staan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:58:48
@dielangemotormuis Volgens mij zitten we inderdaad wel op een lijn, gelukkig een groot deel hier op het forum ook.
Die Laarzen geven we alleen aan onze motorrijders zodat ze hun fiets de sporen kunnen geven  >:D

@Lt. Col. Me: De Donker grijze broek met bies staat heel netjes, maar bij regen en nacht (Slecht zicht) moeten ze (Conform CROW) een gele broek aan :-)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:02:19
@Lt. Col. Me: De Donker grijze broek met bies staat heel netjes, maar bij regen en nacht (Slecht zicht) moeten ze (Conform CROW) een gele broek aan :-)

Die donker grijze broek staat misschien wel netjes en representatief maar als je op een kruising staat moet je in mijn ogen heel erg opvallen. Dus waarom niet altijd een EN-471 broek aan.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:20:27
Op zich vallen ze wel goed op in de grijze broek, maar bij nacht gaf het inderdaad wel de nodige discussie...vandaar dat we daar voor de Gele Veiligheidbroek gekozen hebben.
Wij willen toch graag representatief zijn en geüniformeerd er bij lopen...door dit netjes verzorgd te doen zien de VKR's er netjes uit. (Wat in de praktijk ook tegen agressie goed werkt) Afgelopen jaar hebben wij welgeteld 4 agressor incidenten gehad.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:52:00
Op zich vallen ze wel goed op in de grijze broek, maar bij nacht gaf het inderdaad wel de nodige discussie...vandaar dat we daar voor de Gele Veiligheidbroek gekozen hebben.
Wij willen toch graag representatief zijn en geüniformeerd er bij lopen...door dit netjes verzorgd te doen zien de VKR's er netjes uit. (Wat in de praktijk ook tegen agressie goed werkt) Afgelopen jaar hebben wij welgeteld 4 agressor incidenten gehad.
Mee eens, want in de gele broek voel ik me net iemand vd huisvuil ophaaldienst. Ik kijk daarom niet meer op dat werk, maar hun kleding heeft een andere functie waarbij zichtbaar zijn ook nodig is.  
Maar het straalt idd geen gezag uit, niet dat dit van je kleding afhangt, maar het is wel de eerste indruk. En als die duidelijk en goed overkomt scheelt dat een hoop.
Als er een zondvloed aankomt draag ik wel een regenbroek zwart met relectie streep erop.
Trouwens in sneeuw is het contrast zwart\wit duidelijker te zien dan als ik er gelijk een "kanariepietje" bijloop... ;D


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2012, 17:24:19
Een vuilnisophaler moet wel een signaalbroek aan omdat hij zichtbaar moet zijn, maar een verkeersregelaar doet een zwarte broek aan omdat hij niet zichtbaar hoeft te zijn maar wel gezag moet uitstralen. Ik begrijp dit soort redeneringen niet. Die signaalbroek is er niet omdat een verkeersregelaar op een vuilnisophaler, wegwerker of politieman moet lijken, maar voor zijn eigen veiligheid. De veiligheid die al zeer beperkt is omdat de verkeersregelaar vrijwel altijd buiten een afzetting, midden in het verkeer zijn werk doet. Wegwerkers stoppen we achter barriers, verkeersregelaars zetten we op straat.

Uitermate bijzonder dat er (nog steeds) verkeersregelaars zijn die hun eigen veiligheid ondergeschikt maken aan het zogenaamde gezag dat van een zwarte/donkere broek (al of niet met bies) uitgaat. Gezag wordt afgedwongen door de manier waarop de verkeersregelaar het verkeer regelt en de weggebruikers aanspreekt, niet door hoe hij er uit ziet. Agressie wordt niet voorkomen door een bepaalde kleur broek, een platte pet of een koppel met allerhande tasjes. De mensen die trammelant willen maken zien echt wel het verschil tussen een verkeersregelaar en een politieagent.

Verkeersregelaars die vinden dat ze met een veiligheidsbroek op een vuilnisophaler of een kanariepietje lijken (niet persoonlijk bedoeld Piet, er zijn er veel meer die zo denken), kunnen zich ook even afvragen of ze eigenlijk wel het juiste beroep hebben gekozen. Werken op straat betekent het dragen van goedgekeurde veiligheidskleding, dat geldt voor wegwerkers, hulpverleners en evengoed voor verkeersregelaars. Het is de ARBO-verantwoordelijkheid van de werkgever om die kleding te verstrekken en het is de ARBO-verantwoordelijkheid van de werknemer om die kleding te dragen. Wil de werknemer de kleding niet dragen, dan heeft ie naar mijn mening niets op de weg te zoeken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2012, 17:50:47
Erger nog vind ik dat er een nieuwe CROW publicatie is ten aanzien van VKR's waarin de kledingseisen liggen vastgelegd.
En in bijna alle contracten ten aanzien van aanbesteding staat dat men moet voldoen aan de CROW publicaties.

Echter ben ik niet eens met deze publicatie om alleen maar een gele broek voor te schrijven omdat teveel VKR's ook BRL medewerkers zijn en dus tijdens het werk steeds van broek zouden moeten wisselen. Hiervoor komt in de nieuwe publicatie dus nog een aanpassing heb ik gehoord.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2012, 19:21:42
@HIT: die bepaling over een gele broek stoort mij inderdaad ook mateloos. Het zal mij een rotzorg zijn welke kleur broek een verkeersregelaar draagt, zolang het maar een EN-471 goedgekeurde veiligheidsbroek is. Dus fluorescerend met retroreflecterende strepen. En of dat nu hi-vis geel, rood of oranje is, met daarin een zwarte, blauwe, groene of pimpelpaarse contrastkleur, doet volledig niet terzake: EN-471 bepaalt of de broek voldoet of niet. Dat heb ik ook in de commentaarronde aan CROW doen toekomen. Dat is nog afgezien van praktische zaken als broek wisselen voor BRL/wegwerkers, wanneer wel of niet (bij evenementen is CROW voorschrift niet bindend!) en dergelijke.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill