Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?

Auteur Topic: Hoe zou volgens jou de ideale verkeersregelaar eruit zien ?  (gelezen 53765 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #40 Gepost op: 9 februari 2013, 08:49:23
Met het afsnauwen van verkeersdeelnemers wijs ik slechts op het gedrag in de praktijk van veel verkeersregelaars, die de kunst van het communiceren, verbaal of non-verbaal, niet beheersen.
Geef je heldere en duidelijke tekens, en leg je op kalme en duidelijke wijze uit waarom het toch echt niet kan of dat je niet in staat bent om helemaal uit te weiden waarom iemand niet mag doorrijden, hoef je je niet autoritair op te stellen als de baas op de weg.

Let wel, als ik in functie op de weg bezig ben, heb je je aan de aanwijzingen te houden. Ja, hieruit vloeit voort dat ik in zekere zin ´de baas´ ben. Echter, het is ook wat Lt. Col. ME en Haageneesch stellen, je bent in functie bezig, niet als de kerstman of prins carnaval. Ik ben daarentegen ook verantwoordelijk voor degenen die achter mij aan het werk zijn, dus in dezen ben ik dan ook resoluut in mijn stopteken dat men mij niet voorbij mag, maar daarbij hoef ik niet als een haantje over de weg te paraderen en te stellen dat ik de baas ben, hetgeen echter wel de praktijk is bij veel collega´s op de weg. Die nemen het woord ´baas´ op de weg erg letterlijk.

Met professioneel gedrag bereik je heel wat meer dan met autoritair gedrag dat, veelal, te onpas ten toon wordt gespreid. Veelal is het ongehoorzame gedrag van de automobilist een teken van onbegrip voor de tekens van de verkeersregelaar. De omstandigheid dat er een automobilist zich als een hork gedraagt, dient ook in het licht te worden gezien op het totaal van automobilisten die zich wel hebben geconformeerd aan de regels.
Als er veel automobilisten zijn doorgereden, ondanks je tekens, is er iets mis gegaan met je werk.

Als ik aan het werk ben, dan ben ik ook actief aan het werk, dus handjes die bezig zijn en niet in de zakken zitten. Ben ik aan het monitoren, sta ik graag met de handjes in de zakken of met de armen voor de borst gekruist. Hiermee maak ik ook gelijk (non-verbaal) duidelijk dat, indien de verkeersregelaar niets doet, je zelf dient uit te kijken en de verkeersregels toe te passen. De verkeersregelaar trekt sowieso aandacht, maar een rondlopende verkeersregelaar die echter niets doet, nog meer.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #41 Gepost op: 15 november 2013, 18:47:27
Citaat van: DeMassel link=msg=1125814 date=1360146401
"de baas" bedoel ik dus mee dat het duidelijk is dat hij/zij op dat moment bepaald (volgens de regels) wat er gebeurd daarom ook die ""
Juist ja, dat is wat ik ook aangeleerd kreeg in die betekenis ben je "de baas" op de weg.
En met strakke duidelijk aanwijzingen wordt dit snel begrepen heb ik al vaak gemerkt. Dan weten de bestuurders wat van hun verwacht wordt en waar ze aan toe zijn. Dan straal je "natuurlijke baas" houding uit.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2013, 21:48:46
Citaat van: piet60 link=msg=1220286 date=1384537647
Juist ja, dat is wat ik ook aangeleerd kreeg in die betekenis ben je "de baas" op de weg.
En met strakke duidelijk aanwijzingen wordt dit snel begrepen heb ik al vaak gemerkt. Dan weten de bestuurders wat van hun verwacht wordt en waar ze aan toe zijn. Dan straal je "natuurlijke baas" houding uit.

Het is meer autoriteit, waarmee je ook laat zien dat je (doet alsof je) weet wat je aan het doen bent. Daar heeft men meer aan en heeft men meer ontzag voor dan dat iemand lukrake bewegingen maakt die men niet begrijpt en soms zelfs tegenstrijdige signalen geeft aan verkeersdeelnemers.
Ik gebruik hier opzettelijk 'ontzag', in plaats van respect, omdat ontzag eerder van invloed is op de gehoorzaamheid aan mijn signalen dan respect. Dat laatste vloeit voort uit de 'nut' van mijn aanwijzingen. Als men namelijk niet mijn aanwijzing had opgevolgd, waren zij nog langer onderweg geweest....al dan niet via een omweg langs het ziekenhuis.
Dit is althans mijn persoonlijke ervaring. Degenen die dus rücksichtslos voorbij komen denderen en geen moer geven om mijn aanwijzingen en toch proberen langs of door de afzetting achter mij te rijden, hebben geen ontzag voor het gezag van de functionaris vkr, laat staan dat zij respect hebben voor de persoon.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2014, 19:03:24
https://www.youtube.com/watch?v=pbp1xtAgyvc
Verkeersregelaars Mauritshuis
omroepwest
Gepubliceerd op 16 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2014, 19:07:08
Erg leuk ;-)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #45 Gepost op: 17 juni 2014, 00:22:13
Citaat van: Live link=msg=1277332 date=1402938204
http://www.youtube.com/watch?v=pbp1xtAgyvc
Verkeersregelaars Mauritshuis
omroepwest
Gepubliceerd op 16 jun. 2014
Geweldig mooi team ! O0


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2014, 00:56:21
Citaat van: Bremmie link=msg=1220572 date=1384634926
Het is meer autoriteit, waarmee je ook laat zien dat je (doet alsof je) weet wat je aan het doen bent. Daar heeft men meer aan en heeft men meer ontzag voor dan dat iemand lukrake bewegingen maakt die men niet begrijpt en soms zelfs tegenstrijdige signalen geeft aan verkeersdeelnemers.
Ik gebruik hier opzettelijk 'ontzag', in plaats van respect, omdat ontzag eerder van invloed is op de gehoorzaamheid aan mijn signalen dan respect. Dat laatste vloeit voort uit de 'nut' van mijn aanwijzingen. Als men namelijk niet mijn aanwijzing had opgevolgd, waren zij nog langer onderweg geweest....al dan niet via een omweg langs het ziekenhuis.
Dit is althans mijn persoonlijke ervaring. Degenen die dus rücksichtslos voorbij komen denderen en geen moer geven om mijn aanwijzingen en toch proberen langs of door de afzetting achter mij te rijden, hebben geen ontzag voor het gezag van de functionaris vkr, laat staan dat zij respect hebben voor de persoon.
Kan meegaan helemaal in jouw betoog.
Citaat
Degenen die dus rücksichtslos voorbij komen denderen en geen moer geven om mijn aanwijzingen en toch proberen langs of door de afzetting achter mij te rijden, hebben geen ontzag voor het gezag van de functionaris vkr, laat staan dat zij respect hebben voor de persoon.
Wat ik vaak merk is de onbekendheid met onze positie vlgs RVV artk 82-83-84. mbt tot dat gezag\ontzag wat je aanhaalt. Ik hoor vaak de opmerking: Ben je politie?; Je hebt toch niks in te brengen... en meer dergelijke opmerkingen.  Mijn antw: Nee ben geen politie, maar....dan verwijs ik ze naar die RVV artikelen. Sommige trekken de ogen open en volgen de aanwijzing alsnog. Een enkeling denkt "barst" en gaat toch door. Maar vaak krijg je zelfs niet de kans ze het uit te leggen. Negeren gewoon stopteken, vertragen wel iets en oeps...toch door. Men heeft het fatsoen niet meer netjes te willen luisteren. In 2 gevallen heb ik zelfs aangifte gedaan want die maakten het wel bont. Dat waren de twee eersten in 5jaar tijd. Hopelijk de laatste, maar heb twijfels  in mijn regio en op bepaalde inzets.
Soms is een aangifte nodig ook om het gezag bij onwilligen duidelijk te stellen. Zoals vorige week ik bij een locatie stond waar je niet LA kon vanwege de infrastructuur vd weg. Ja, je kon wel LA maar er zat een rare knik in de vluchtheuvel die eigenlijk LA  moeilijk maakt. Dan moet je rare stuurmanoeuvres maken en ga je tegen verkeer in. Komt er eentje wil dus LA, ik wijs hem erop: kan\mag niet. Hij stond al half gedraaid voor LA.  Geeft toe fout te zijn en het niet mag..maar toch. Uiteindelijk geeft indruk mijn instructie verderop te keren(wat mag), gaat klein beetje achteruit, waarbij ik dacht gaat nu toch iets terugdraaien om RD te kunnen, en plots in de ruimte die ik geef om RD te gaan schiet hij LA tegen verkeer die straat in. Mazzel dat daar geen auto uit kwam want dan was het prijs.
Wel zo een pipo's geef ik aan, maar had vanwege zijn schijnbeweging geen kenteken genoteerd. Voelde me goed pissig worden en belazerd.


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #47 Gepost op: 17 juni 2014, 19:00:04
Citaat van: piet60 link=msg=1277458 date=1402959381
.....Mazzel dat daar geen auto uit kwam want dan was het prijs.
Wel zo een pipo's geef ik aan, maar had vanwege zijn schijnbeweging geen kenteken genoteerd. Voelde me goed pissig worden en belazerd.

Ik geef je geen ongelijk. Ik maak dat ook wel mee. Deze ervaring heeft er echter wel toe geleid dat ik nauwelijks meer openingen bied om gekke dingen te doen. Het is óf mijn kant uit, óf terugrijden.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #48 Gepost op: 17 juni 2014, 21:25:25
ik zit toch elke keer te denken om een foto van mijzelf te plaatsen hier als ik de titel lees van het topic  998765 098uo 98uiye
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #49 Gepost op: 17 juni 2014, 22:33:56
Citaat van: Live link=msg=1277332 date=1402938204
http://www.youtube.com/watch?v=pbp1xtAgyvc
Verkeersregelaars Mauritshuis
omroepwest
Gepubliceerd op 16 jun. 2014

Leuk,

Het bedrijf waar ik voor werk, levert de beveiliging en de verkeersregelaars voor de opening komende week. Zelf sta ik er ook als GL-VKR
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV