Vrijstellingen / Ontheffingen voor Ambulances

Auteur Topic: Vrijstellingen / Ontheffingen voor Ambulances  (gelezen 10547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Gepost op: 25 oktober 2012, 19:18:47
Nu weet ik niet zeker of ik hier goed zit. Maar toch heb ik het idee dat hier voldoende Ambu-C zijn die mij met mijn vraag kunnen helpen.

Mijn vraag is: Hoe is het geregeld omtrent vrijstellingen/ontheffingen voor de Ambulancediensten? Is hier een landelijke regeling voor medische voertuigen of is het juist zo dat iedere Ambulancedienst een ontheffing bij de desbetreffende veiligheidsregio dient aan te vragen?

Want het lijkt mij namelijk een zeer onwenselijke situatie dat een Ambulancedienst voor iedere gemeente een ontheffing aangevraagd moet worden. Want dan zou AA bijvoorbeeld ontheffingen in 6 gemeentes aanvragen. Dat is dan alleen voor de regio Amsterdam-Amstelland.

En welke ontheffingen heeft de gemiddelde Ambulancedienst?

Niet dat ik handhavend wil gaan optreden, want ik ben en blijf van mening dat we het samen op straat moeten doen. Maar gewoon persoonlijke interesse en is goed te gebruiken op de welbekende discussie's op verjaardagen.


het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:44:44
Zie in ieder geval dit topic voor de regelingen m.b.t. gebruik van de busbanen:

Wel / geen ambulances op de busbaan


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2012, 19:51:57
En dit topic gaat over het gebruik van vluchtstroken:

Ambulances met B-urgentie over vluchtstrook

Verder natuurlijk de ontheffingen van bepaalde artikelen uit het RVV zoals wettelijk bepaald


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:04:41
Zie in ieder geval dit topic voor de regelingen m.b.t. gebruik van de busbanen:

Wel / geen ambulances op de busbaan

Dank je wel. Ik was al bekend met dit topic. Mijn vraag blijft nog wel over andere vrijstellingen / ontheffingen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:13:39
ja er is een regeling ogs met alles er in uit gelegt!

http://www.procentrum.nl/wetteksten/oeng2009.pdf
1:87 modelletjes:  


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:08:13
Welliswaar geen ambulance, maar we hebben wel dezelfde kleur en teksten op de Tiguan: onze HAP heeft inderdaad bij elke gemeente in het verzorgingsgebied een aparte ontheffing  voor bijv. Parkeerverboden.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2012, 19:41:57
Welliswaar geen ambulance, maar we hebben wel dezelfde kleur en teksten op de Tiguan: onze HAP heeft inderdaad bij elke gemeente in het verzorgingsgebied een aparte ontheffing  voor bijv. Parkeerverboden.

Hier was ik naar opzoek.

De regeling OGS heeft alleen betrekking op de A1 ritten. Maar het gaat mij juist om de A2 en B ritten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Ollie974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:19:15
De wetgever heeft bepaald dat ambulancevoertuigen diverse ontheffingen heeft, ook bij A2 en B urgenties.

Enkele ontheffingen die we hebben zijn bijvoorbeeld:

Zoveel mogelijk rechts houden ( ambu mag dus op de autosnelweg op de middelste rijstrook blijven rijden terwijl de rechterstrook vrij is)

Ambu met A2 of B urgentie mag gebruik maken van een rijstrook met daarboven een rood kruis.  Je moet jezelf wel de vraag stellen waarom de rijstrook is afgekruist. Maar bijv bij een spitsstrook die afgekruist is is het soms wel makkelijk om deze te gebruiken.

Uiteraard is er ontheffing voor stopverboden, parkeer verboden.  Er mag gebruik gemaakt worden van fietspad, trottoir e.d.

Er zijn nog meer ontheffingen/vrijstellingen hoor.

Dit staat ook vermeld in de brancherichtlijn voor de ambulancevoertuigen.


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2012, 21:21:00
Parkeren, busbanen etc is een gemeentelijk aangelegenheid. Bij geen prio rit mag er geen gebruik gemaakt van worden. Een ambulance uit Kennemerland die over de busbaan in Adam rijdt bij een niet prio rit kan een bekeuring krijgen terwijl de Amsterdamse ambu geen bekeuring krijgt omdat die een vergunning heeft. In Rdam en Den Haag staat in de parkeerverordening dat politie, brandweer, ambulance (en havenbedrijf en dcmr) voertuigen een parkeerontheffing hebben. In Ams moet weer voor elke hulpverleningsvoertuig een parkeervergunning worden aangevraagd (en betalen!)


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2012, 16:56:03
Parkeren, busbanen etc is een gemeentelijk aangelegenheid. Bij geen prio rit mag er geen gebruik gemaakt van worden. Een ambulance uit Kennemerland die over de busbaan in Adam rijdt bij een niet prio rit kan een bekeuring krijgen terwijl de Amsterdamse ambu geen bekeuring krijgt omdat die een vergunning heeft. In Rdam en Den Haag staat in de parkeerverordening dat politie, brandweer, ambulance (en havenbedrijf en dcmr) voertuigen een parkeerontheffing hebben. In Ams moet weer voor elke hulpverleningsvoertuig een parkeervergunning worden aangevraagd (en betalen!)
En waar parkeer je het meest? Juist. In de stad! De wetgever geeft ontheffing en de grote steden slaan er een slaatje uit....
Volgens mij trekken ze er voor het hekje aan het kortste eind, de steden dus.